Helbredstilstand på mine koraller

Forum for snak om alle typer koraller.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Helbredstilstand på mine koraller

Indlæg af pederrevnørd »

Du bør lede efter skadedyr i dem, formentlig snegle - runde turbanlignende
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
sophus
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af sophus »

Jeg har kigget efter skadedyr...også snegle, men kan ikke se nogen.
Hvor små/store kan de være?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Hej Sophus,

Dette er et rent gæt som jeg ikke har ret meget at have i, men når alle dine koraller på nær Pachyclavularia'en har fået det bedre kunne det jo være det holder stik: Min teori er, at nogle koral typer måske kan blive dybt afhængige af møgvand - når de igennem lang tid er vokset op i det (mine Discosoma f.eks. var over 7 cm store i gamle Boyu ved NO3 på >50 og PO4 over skala. I mit nye akvarie er de ca. 0,5 cm og trives ad h til). Din Pachyclavularia kunne måsske være blevet afhængig af beskidt vand.

Hvis min teori holder, har du måske sendt en dybt afhængig "narkoman" på en kold tyrker
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
sophus
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
13
Postnummer: 8700 Horsens
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af sophus »

Hej Poul.
Tak for din teori.
Jeg tror dog ikke at det er der årsagen skal findes i denne sag, Pachyclavulariaen er en som jeg har købt senere(var vist i juli), da den kom i akvariet var den stor og flot, men er så blevet mindre og mindre med tiden.
Det med møgvandet er jeg meget i tvivl om hvor slemt det har været. Det blev jo pludselig meget bedre efter jeg havde lavet et par vandskift med osmosevand, MEN det var også lige på det tidspunkt at jeg havde skiftet nitrat testsæt fra JBL til Elos, og JBL viste klart et meget højere nitrat indhold, sat op mod resulatet af Elos testen.
Det jeg kom frem til, ud fra det jeg kunne læse herinde var, at Elos er mere pålideligt end JBL.
Jeg har så godtnok i mellem tiden skiftet fra Elos til Salifert, men det stemmer bedre overens.
Besvar

Tilbage til "Koraller generelt"