hougaard76 skrev:UrbanSage skrev:Varme alger? Hvorfor skal vi spilde tid paa saadan noget?
Der er ingen alger der vokser med varme som energi kilde.
Et varmt akvarie kan dog saette skub i nedbrydnings processen af affald som saa kan faa alger til at vokse lidt ekstra hurtigt.
Saa det er ikke temperaturen der er et probem, det er (igen) affalds stoffer der skal eksporteres paa en eller anden maade.
Jeg tror brugere som maria_elle stadig ville vaere i hobbyen hvis de havde vaeret bedre i stand til at si raad fra der ikke er baseret paa erfaring eller facts. Hende fik i ogsaa jaget fra det ene mirakel til det naeste. I drunker fuldstaendigt gode raad.
Naar jeg ser dit indlaeg hougaard saa ser jeg en person som tager raad fra en anden person der 90% af tiden tjener penge paa de raad han giver. Du goer saa en masse ting som til slut ser ud til at hjaelpe. Og saa giver du de raad videre selvom din process var utroligt ukontroleret og selvom du selv konkluderer at du ikke med sikkerhed ved hvad der hjalp.
Tror du det kunne vaere at rode lidt op i det hele for derefter at suge en masse affald ud?
Men det kan da ogsaa helt sikkert vaere sukkeret, eller vodka eller hvad du nu vaelger.
Hvor laenge siden sluttede dit forsoeg? en uge? to eller mere?
Giv det endnu en maaned eller to og se om dine alger ikke dukker op igen. Det goer de nok for du har ikke gjort noget for at aendre dit akvarie. Men saa kan du jo bruge sukker igen naeste gang.
Til din oritering har mit akvarie været algefrit i 1½ måned nu og ikke kun 1 uge eller 2.
Det jeg har gjort af væsentlige ting Udover Mine såkalte Forsøg som du så flot kalder det. er at få sænket temperaturen med 3 grader. synes jeg nu er en ret væsentlig ting.
Men du har ret i at jeg ikke kan sige med sikkerhed hvad der har hjulpet. Jeg tror at det er en kombination af det hele. men hovedsageligt nedsættelsen af mine varme.
Synes du ikke man kan konkludere efter 1½ måned at det har virket?
nej 1½ måned er ikke ret lang tid... ihvertfald i denne hobby
noget helt andet er at de alger på billedet ligner noget jeg sloges med i mit 600 liters for en god månedstid siden, og min temperatur ligger på 24-25 grader celsius så det kan ikke være varmealger, nu er de så væk igen, så hvilken slags alge er det... det er svært at sige ud fra et billede, jeg lavede cyanotesten og det viste sig at være cyano, midlet delvis udskiftning af bundlaget, da det havde sat sig godt og grundigt, og vandskifte, nu er algerne væk, men hvilken del er det der har virket, nu er der lidt brunalger på bundlaget, og de får lov til at blive hvor de er, for de skal nok forsvinde af sig selv igen, når bundlaget stabiliserer sig, og det er uden brug af diverse "mirakelmidler"
der er en god grund til at jeg opponerer mod diverse mirakel og hokuspokus-midler, jo de virker, mange af dem, men man står bare tilbage med et system der ikke har haft den nødvendige modningstid, og næste gang der opstår et problem, går det måske så hurtigt at man ikke kan nå at reagere, hvor et naturligt modnet system måske vil være lidt mere tilgivende og give lidt mere tid til at reagere, inden det vælter helt
jeg kan udemærket godt forstå at mange gerne vil have flotte koraller og lign fra dag ét, men jeg mener stadig det er vigtigt at lære alle de basale ting fra grunden, og se hvordan tingene udvikler sig sig, både positivt og negativt...
og derfor er det ikke skidesmart at begynde at hælde diverse magi i tanken, inden den har modnet, og det er da slet ikke noget man bør anbefale nybegyndere at rode sig ud i, da der er så meget der kan gå galt