Henriks 540L + 120L sump - Opdateret 13-04-2009 s.24
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:
Re: Henriks 540L + 160L sump - Opdateret 22-1-2009 s.6
- Ser rigtig godt ud det der Henrik!
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Takker - Er også mega glad for detWilliam Jr skrev:- Ser rigtig godt ud det der Henrik!

Jeg kører i Lagoon mode fordi det er det "mest" lydløse mode (skifter hastighed meget langsomt), men helt overordnet set.. Så larmer de mere end jeg syntes er fedt..Ulrik l skrev:hvordan går det med de vortech mp40 pumper er der støj fra dem og har du dem til at lave bølge
Jeg har leget med bølger, og lavet 2-3cm bølge - Ved ikke om jeg kunne få den større endnu. Kræver at de er monteret lige overfor hinanden for at virke.. Men lyden når de speeder op og ned hele tiden ville jeg blive sindsyg af i længden, hehe.
Gad godt at man kunne stille dem til at f.eks. køre igennem når man ikke er hjemme..
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Skanderborg
hvor mange kg sten er der i ? ser fedt ud !
Saltvand igen, er dog i tvivl hvilken størrelse..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Takker.
Tror jeg har omkring 30-40kg.. Jeg har ikke købt flere end dem jeg havde i mit 250L..
Tror jeg har omkring 30-40kg.. Jeg har ikke købt flere end dem jeg havde i mit 250L..
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Sgu træls med den larm, for det er en rigtig fed pumpe. Det er helt klart larmen der har gjort, at jeg ikke skal ha dem. På reefcentral snakkes der meget om den larm de giver når de ændrer hastighed.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Re: Henriks 540L + 160L sump - Opdateret 8-1-2009 s.4
Ja jeg citere sku lige mig selv.. Bemærk det i fed skrift..Musiker skrev:Så var jeg sørme til fødselsdag hos klovnfisken.. og det var såmen super hyggeligt må jeg sige.. Og rigtig godt arrangeret kæmpetil alle de ansatte (og thomas) i klovnfisken.. Og jeg er super godt tilfreds med de fisk jeg fik (Købte sku nok lidt for meget.. SÅ jeg må holde godt øje med værdierne)
Fik:
- 1 Blå palet
- 4 Anthis (tre hunner og en han)
- 1 Pincetfisk
- 1 hugo
- 2 Gobidon histro
- 10 snegle
For alt det slap jeg sølle 600,-![]()
Alle fiskene svømmer lystigt rundt pånær en enkelt Gobidon som jeg ikke har spottet endnu.
Pincet fisken har været igang med og spise små rørorme og anthiser'ne gik amok på noget hakket reje.. Paletten har endnu ikke fundet nori'en men bare det den ikke gemmer sig eller har pletter er vel en god start.. Ser lige om ikke jeg kan få uploadet lidt billeder her senere på dagen..
/Henrik
Nu er jeg ihvertifalde en erfaring rigere og en del fisk fattigere.. Det gik meget godt de første par dage, med de mange fisk - De spiste og så ud til at klare sig. Paletten havde lidt pletter men jeg tænkte bare den skulle have ro og tang.
Pletterne forsvandt og jeg rodede lidt i akvariet ugen efter jeg havde fået dem.. Bang pletter igen denne gang på både Anthis, palet og gul kirug (som jeg har haft længe).
Endnu engang tilbage til ikke og rense ruder og bare fodre løs.. Men det gik ikke.. Har nu hældt følgende i toilettet:
- 1x Palet
- 4x Anthis
- 2x Gobidion
Tilbage fra indkøbene er:
- Pincet fisk (Ingen tegn på pletter)
- Hugo (ingen tegn på pletter)
- Snegle
Så fødselsdagstilbudene viste sig ikke at være så billige for mig i længden..
Og jeg er ikke sikker på at klovnfisk og kirug klarer sig imod snylterne.. Indtil videre ser de dog ud til og kunne holde stand..
Lektionen for mig er ihvertifalde at jeg IKKE køber sådan en bunke fisk på en gang igen.. Uanset prisen og hvor længe jeg har stået i kø.. Men jeg skulle lige prøve mærke det i mit eget akvarie

På den positive side, så begynder mine koraller og stå flot igen og vise tydelige væksttegn..
Ser om ikke jeg kan få taget lidt billeder i løbet af ugen..
/henrik
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Ja det er sgu ærgeligt når man mister sine nyindkøbte fisk. Det er jeg sikker på at vi alle har prøvet. Men som du selv er inde på, så er det mest fornuftige at belaste akvariet stille og roligt hen ad vejen. Well så har du lært det på den dyre måde 

Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ja jeg var godt klar over at det var mod alle odds og købe så mange fisk på en gang, til en bajle som ikke er helt indkørt.. Men en ting er at vide noget, en anden ting er at handle efter den viden..
Jeg blev grebet af tilbudsfeberen efter og havde stået i kø et par timer... Min oprindelige plan var kun og købe 3 maks 4 fisk (Histrio, palet og hugo) . Anthis'erne var et (dumt) impulskøb. Men de så nu godt ud i akvariet.. Så længe det varede (alle 4 var i live i torsdags og fiskede den sidste op i går)
Well.. you live you learn..
/Henrik
Jeg blev grebet af tilbudsfeberen efter og havde stået i kø et par timer... Min oprindelige plan var kun og købe 3 maks 4 fisk (Histrio, palet og hugo) . Anthis'erne var et (dumt) impulskøb. Men de så nu godt ud i akvariet.. Så længe det varede (alle 4 var i live i torsdags og fiskede den sidste op i går)
Well.. you live you learn..
/Henrik
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Der er ved at komme godt gang i kalkalgerne og min MG og KH falder støt - Ca er ikke faldet voldsomt endnu, men Jeg skal have fundet en anden løsning end at bruge BioMg og Ca til og holde værdierne på plads.. Balling eller Kalkreaktor.. Regner med at kunne blive lidt klogere på messen næste weekend..
Har flyttet Tunzen så den nu sidder på overløbspladen. Det giver faktisk et godt flow i det eneste hjørne som det kneb for vortech'sene og dække (Udløb fra retur er godt nok der også, så det var ikke fordi der var stillestående vand)...
Fiskene der er tilbage ser ud til og have det fint. Har ikke gjort andet end at fodre godt og ikke rode meget i akvariet.. Besætningen er nu:
2x klovnfisk
1x gul kirug
1x Pincet fisk
1x hugo
1x damsel
Når de sidste alger er væk. Vil jeg nok forsøge mig med lidt flere fisk.. Men i noget mere velovervejet tempo.
Jeg har skiftet Procolor røret ud med endnu et Aquablue special. Der er ikke mega stor forskel men indtil videre kan jeg bedre lide det uden procolor'en..
Lidt nye billeder - Som i kan se er der en del alger, men de er på kraftig retur og korallerne er begyndt at vokse.

Har flyttet Tunzen så den nu sidder på overløbspladen. Det giver faktisk et godt flow i det eneste hjørne som det kneb for vortech'sene og dække (Udløb fra retur er godt nok der også, så det var ikke fordi der var stillestående vand)...
Fiskene der er tilbage ser ud til og have det fint. Har ikke gjort andet end at fodre godt og ikke rode meget i akvariet.. Besætningen er nu:
2x klovnfisk
1x gul kirug
1x Pincet fisk
1x hugo
1x damsel
Når de sidste alger er væk. Vil jeg nok forsøge mig med lidt flere fisk.. Men i noget mere velovervejet tempo.
Jeg har skiftet Procolor røret ud med endnu et Aquablue special. Der er ikke mega stor forskel men indtil videre kan jeg bedre lide det uden procolor'en..
Lidt nye billeder - Som i kan se er der en del alger, men de er på kraftig retur og korallerne er begyndt at vokse.

- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- exzos
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8900 Randers
Hvad er dit loft lavet af? Jeg har gipsloft og tør fanme ikke hænge min powermodule op i det..
Ellers lækker balje / billeder

- Caminero
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: Søborg - Kbh.
Flot balje, ærgerligt med fiskene fra fødselsdagen..
Har du haft 2 gule kirurger på samme tid? Hvordan er det gået? Troede man havde én eller 3 (hvis baljen er stor nok)...
Har du haft 2 gule kirurger på samme tid? Hvordan er det gået? Troede man havde én eller 3 (hvis baljen er stor nok)...
- Han$en
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2990 Nivå
- Saltvand siden?: 2006
Er helt pjattet med en stor balje, med så få sten 
Hvor meget har du i af sten?

[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic[/center]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Gammel lejlighed med pudset loft.. Powermodulet hænger i forskallingsbrædderne - Nu er det så heldigt at jeg har pillet halvdelen af loftet ned (til trappe hul) og det gav et godt kik på hvor godt det vil holde.exzos skrev:Hvad er dit loft lavet af? Jeg har gipsloft og tør fanme ikke hænge min powermodule op i det..
Gætter på der er 30-40kg I selve akvariet er der nok 30kg også 10kg i sumpen.. 540L akvariet har kun sten fra mit gamle 250LHan$en skrev:Er helt pjattet med en stor balje, med så få sten
Ja men det er nok den ekstra risiko der er når man forkøber sig.. Nej altid kun haft en gul kirug..Caminero skrev:Flot balje, ærgerligt med fiskene fra fødselsdagen..
P.s har opdateret forsiden med teknik og LS info..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Re: Henriks 540L + 120L sump - Opdateret 16-2-2009 s.7
Så blev der lige leget lidt med kameraet igen.. Algerne forsætter deres retur. .Så mon ikke de er helt væk om en uge eller to - Nu skal jeg godt nok ud og rejse i næste uge.. Så jeg må håbe at det går trods en uøvet fiskepasser.. - De resterende fisk er nu fri for pletter.. Så enden blev at min chelmon R. og Hugo overlevede + selvfølgelig den bunke snegle jeg købte.
Nok snak, billeder:

Nok snak, billeder:

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense
UUUUUUUUUh! hvor ser det godt ud...du skal nok nå dit mål!

Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2008
Det ser ski.. godt ud!! Dejligt med et "åbent" akvarie 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Takker.. Lang vej i endnu, men det er sjovt og se hvordan akvariet ændre sig bare bare i løbet af kort tid.. Som man kan se er der en del luftbobler og alger.. Jeg gør nu ikke noget særligt for at fjerne algerne.. Luftboblerne er sandsynligvis fordi jeg har doseret lidt for meget Zeohalløj 
Er sikker på at algerne nok skal forsvinde når blot tiden går og jeg ikke belaster med mere!

Er sikker på at algerne nok skal forsvinde når blot tiden går og jeg ikke belaster med mere!
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Kontakt:
Re: Henriks 540L + 120L sump - Opdateret 22-2-2009 s.7
Kan du ikke skyde et par billeder af den grønne sarcopython. Kunne godt tænke mig at sammenligne med mit eget "fragment", som jeg hentede hos dig.
Ellers ser det da rigtig nice ud efterhånden! Er som så mange andre helt tosset med den minimalistiske stensætning - det fremhæver virkelig korallerne på en anden måde!
Ellers ser det da rigtig nice ud efterhånden! Er som så mange andre helt tosset med den minimalistiske stensætning - det fremhæver virkelig korallerne på en anden måde!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Klart.. Den klarer sig rigtig godt og er begyndt og gro stærkt. Her er et fra 22. Januar:Stefan skrev:Kan du ikke skyde et par billeder af den grønne sarcopython. Kunne godt tænke mig at sammenligne med mit eget "fragment", som jeg hentede hos dig.

Min store sarcophyton har fuldstændigt ændret udseende efter lysuheldet i mit 250L - Den er gået fra gul brun til helt hvid med et grønligt skær, men ser ellers ud til og klare sig. Jeg skal lige prøve og tage et billede af den også - Her er et fra midten af januar:

- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Er det bare mig eller er alt i dit akvarie meget bleg ?
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Når jeg forstørre billederne med levende sten kan jeg se at du, som jeg plages lidt af alge/boble/bakteriebelægnig.
Lidt underligt da jeg kører meget lavt på næringsstofsiden.
I julen var jeg væk fra akvariet 12 dage og der blev så ikke doseret eller fodret i den periode, alligevel var belægningen den samme da jeg kom tilbage.
Jeg er dog ikke i tvivl om at den nok skal forsvinde før eller siden.
I julen var jeg væk fra akvariet 12 dage og der blev så ikke doseret eller fodret i den periode, alligevel var belægningen den samme da jeg kom tilbage.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hvis du engang skulle få endnu et fragment af den grønne Sarcopython må du meget gerne tænke på mig....jeg komme nu og da til hovedstaden
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ja stort set alt blev meget bleget..Brian skrev:Er det bare mig eller er alt i dit akvarie meget bleg ?
Det skete i mit 250L hvor min billige skrammel timer besluttede at stoppe tiden og holdt HQI'en tændt i mindst 48 timer i træk.. Jeg boede ikke i lejligheden og opdagede det først da jeg efter to besøg i lejligheden på et tidspunkt hvor der skulle have været slukket. Første gang tænkte jeg bare at den var bagud.. Dumt! Korallerne var nok også lidt forsømte i forvejen fordi jeg ikke gjorde alt som jeg burde i de par måneder der gik inden jeg fik dem flyttet.
Farverne er begyndt og vende tilbage.. Det går dog enormt langsomt og efter Karin's foredrag er jeg lidt i tvivl på om de nogensinde for farverne helt tilbage - Et af deres forsøg viste vist at koraller ikke fik deres farve tilbage efter blegninger (ihvertifalde gik der lang tid).. Polypperne fejler ikke noget. Selv på den store acropora Vileda som er næsten hel hvid er polypperne i topform..
Her er et billede af den.. man kan ane at den har fået lidt farve i bunden igen. På billedet kan man ikke se at de lilla spidser også er begyndt at komme igen:

Den vokser også stadig - Som man kan se på nedenstående er den begyndt og vokse fast til den sten den hviler på:

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jeg kan henføre en del af min belægning til en eller flere at mine Zeo tilsætninger - Hvis jeg slet ikke dosere bliver der mindre af det.. Men har endnu ikke neglet hvad det præcist skyldes.. Jeg poster nok billedet på Zeoforum for at få et par råd derfra..leifkrarup skrev:Når jeg forstørre billederne med levende sten kan jeg se at du, som jeg plages lidt af alge/boble/bakteriebelægnig.
Mvh
Henrik
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Musiker - Ok og tak for svar havde det næsten helt dårligt med at spørge da det jo kunne tolkes som hårdt kritik - men omvendt kunne det jo også være et trin i din zeo process eller hvad ved jeg. Du må se og håbe - ellers er det bare ud og shoppe !
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Hehe. Naajj spørg endelig! Og kritik kan jeg sagtens holde til - Ihvertifalde når den er berettiget og det er den både mht de blege koraller og algebelægningerne. Igen af delene er noget jeg er blind over forBrian skrev:Musiker - Ok og tak for svar havde det næsten helt dårligt med at spørge da det jo kunne tolkes som hårdt kritik - men omvendt kunne det jo også være et trin i din zeo process eller hvad ved jeg. Du må se og håbe - ellers er det bare ud og shoppe !

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Så gik der sørme en måned.. Og jeg fik lige lyst til at poste lidt flere billeder.. Korallerne vokser heldigvis lystigt nu.
Sandet er helt fri for alger igen og jeg har kun et par små pletter hvor der dannes lidt luftbobler henover dagen..
De sidste rester af trådalger som jeg kæmpede meget med i mit 250L er nu helt væk - Eneste jeg har gjort var at skrubbe stenene i en spand med saltvand inden de kom i det nye akvarie! Super dejligt at de er væk!
Korallerne vokser lystigt og jeg har tilføjet et par muslinger (ca 5-6cm):

De fleste af korallerne får heldigvis langsomt deres farve tilbage:
Nu

Og den 15. Febr:

Nu:

Og samme koral for en måned siden:

Sandet er helt fri for alger igen og jeg har kun et par små pletter hvor der dannes lidt luftbobler henover dagen..
De sidste rester af trådalger som jeg kæmpede meget med i mit 250L er nu helt væk - Eneste jeg har gjort var at skrubbe stenene i en spand med saltvand inden de kom i det nye akvarie! Super dejligt at de er væk!
Korallerne vokser lystigt og jeg har tilføjet et par muslinger (ca 5-6cm):

De fleste af korallerne får heldigvis langsomt deres farve tilbage:
Nu

Og den 15. Febr:

Nu:

Og samme koral for en måned siden: