Nicki Henriksen skrev:Elsker Kirurg fiskene og min kommende bajle skal helt sikkert også bygges op omkring kirurgerne.
tænker stadig 150x150x45
- Det er No1 fisk
Jeg syntes at den med valg af akvarie mål når man har interesse i kun Kirurger er lidt vanskelig, og har voldt mig lidt hovedbrud... Hovedbrud fordi at jeg havde drømmen om at kunne bevare dem som voksne!
Denne drøm havde jeg indtil jeg for noget tid siden læste en artikkel om A. sohal, at den i udvokset størrelse ville ende med + 4 kg. Denne drøm braste med denne oplysning... Nok var jeg bekendt med dens udvoksede cm. men ikke for kg.
Derfor læses der også på nogle sider tilbage at jeg havde overvejelser omkring nedgradering... Med så stor vægt og lignende fødeindtag/ ekskrementer, så er det nærmest en omsonst tanke at forestille sig at kunne filtrere og holde god kemi.
- Så jeg endte med at ville beholde nuværende akvarie, og nyde fiskene så længe det lod sig gøre... Akvariet ville uanset med tiden blive for lille!
Alt dette blot at læse som tanke på overvejelser at have med i planlægning...
- Herfor var min første tanke da jeg læste din målsætning for størrelse, at jeg syntes at der var for lidt højde... Skulle jeg vælge ville jeg sige 200x 100x 60. Men uanset, så gavner det ikke meget for deres udvoksede mål alligevel! Men bedre med 60 højde hvis du eks. ønsker at holde sejlfinner da deres højde næsten er lig længde...
Da jeg havde tanker som du, da fandt jeg god inspiration her:
http://reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1421368
- Droppet igen, og jeg ender nok med 200x 150x 60. Indbygget med 200 cm. dybde