levende sten fra aquastyle
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
mads-fisk skrev:Nu sammenligner du også med 50 kg. sten, som var så indkørte, som de overhovedet kan være.Celia skrev:Hvad er dine vandværdier ? - jeg har ihvertfald ikke prøve det du beskriver og som der er sagt før så skal saltvand ikke lugte. det kunne da godt tyde på at der var noget galt så.
Vi har lige tilført 50 kg levende sten (til de 75 kg der var i forvejen) igen problemer der, de myldre alle med liv.
Dan<< Det er helt normalt, at det stinker godt og grundigt den første uge, når der importeres helt friske levende sten. Der er en helt masse liv i stenene, som dør, og al denne næring skal først være omsat.
Så længe du ikke har planer om, at bruge vandet bagefter til akvariet, er der ingen problemer i, at have dem uden skummer. Det vigtige liv (bakterierne) trives enddog endnu bedre med en masse næring.
Du har selvfølige 100% ret, jeg kan jo kun sammenligne med det jeg har og det er indkørt. Men vi startede med 30 kg fra Klovnfisken og oplevede ikke fæl lugt eller "massevis" af dødt matriale. Vi havde dog skummer og lys osv videre på fra starten af.

Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Cecillia
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Demstrup
Når du køber sten hos pusheren, er de jo "gasset" af. De har mange gange stået i nogen tid og dermed er det der skal dø, dødt og borte.Celia skrev: Du har selvfølige 100% ret, jeg kan jo kun sammenligne med det jeg har og det er indkørt. Men vi startede med 30 kg fra Klovnfisken og oplevede ikke fæl lugt eller "massevis" af dødt matriale. Vi havde dog skummer og lys osv videre på fra starten af.
Sten direkte fra eksportøren er helt "friske" - der dør rigtigt meget på vejen herop - og det er først, når de komme hjem i stuen, at de "gasser" af med dejlige dufte af råddenskab som resultat.
/Kim
- Celia
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Geografisk sted: 4000 Roskilde
Aha, ja det har du selvfølig ret i.Nolan skrev:Når du køber sten hos pusheren, er de jo "gasset" af. De har mange gange stået i nogen tid og dermed er det der skal dø, dødt og borte.Celia skrev: Du har selvfølige 100% ret, jeg kan jo kun sammenligne med det jeg har og det er indkørt. Men vi startede med 30 kg fra Klovnfisken og oplevede ikke fæl lugt eller "massevis" af dødt matriale. Vi havde dog skummer og lys osv videre på fra starten af.
Sten direkte fra eksportøren er helt "friske" - der dør rigtigt meget på vejen herop - og det er først, når de komme hjem i stuen, at de "gasser" af med dejlige dufte af råddenskab som resultat.
/Kim

Venlig hilsen
Cecillia
Cecillia
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 7870 Roslev
- Geografisk sted: Skive
- Kontakt:
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- -Bagger-
- Dragefisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: 7400 Herning
Nej jeg bruger nu også kun vandhanevand.. og nu hvor jeg har skiftet ca. 10% kan man da se vandet er blevet lidt mere gennemsigtigt, men det lugter nu stadig lidt.. men det hjælper algerne mig vel også med når de begynder at komme frem, de spiser vel en del af næringen, hvis ikke alt, og dermed også den grimme havnelugt...?
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
jeg overvejer at skifte alt vandet stenene står i, vil det være tilrådelig? jeg synes bare vandet er så uhumsk at intet kan leve deri!
vil lige hører nu når det åbentbart er en naturlig process når levende sten bliver importeret. som jeg ser det er alt synlig liv dødt, vil det sige at jeg ikke kommer til at opleve alle de sjove/underlige/gavnlige/skadedyr osv. som man så tit høre folk snakke om?
vil lige hører nu når det åbentbart er en naturlig process når levende sten bliver importeret. som jeg ser det er alt synlig liv dødt, vil det sige at jeg ikke kommer til at opleve alle de sjove/underlige/gavnlige/skadedyr osv. som man så tit høre folk snakke om?
MVH.
Dan Binderup
Dan Binderup
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Det vil klart være tilrådeligt at skifte alt vandet!Dan Binderup skrev:jeg overvejer at skifte alt vandet stenene står i, vil det være tilrådelig? jeg synes bare vandet er så uhumsk at intet kan leve deri!
Dette skal du forberede dig på at gøre et par gange her i starten.
Der skal nok være massere makroliv i live.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
HejBorisBoris skrev:Nej, det har jeg ikke.. de står i en murebalje.
Jeg kunne godt tænke mig at høre dine erfaringer (eller andres for den sags skyld) med at have levende dyr/sten stående i murebaljer (hvis det altså er de der sorte I mener). Efter min opfattelse er de decideret skadelige idet de formodentligt afgiver alt muligt til vandet. De lugter fælt når man køber dem, så jeg har på forhånd afskrvet dem til brug i forbindelse med akvariet til alt andet end ting, der skal smides væk eller er tørt. Jeg diskuterede sagen med en kollega, der også arbejder med marine dyr, for nyligt og vi var begge enige om skadelighden af murebaljer. Vi anvender således kun plastikdunke og baljer, der er beregnet til fisk/havdyr fra ´fiskeindustrien eller til fødevarer. Forleden købte jeg en balje på 90 l, der mod min forventning var mærket som fødevareegnet selv om den var til vasketøj - det var jo så helt OK. Den bruger jeg til opbevaring af levende sten.
På den anden side vil jeg meget gerne høre om min opfattelse er helt "i hampen" for så vil jeg da også begynde at bruge murebaljer, for de er jo meget billige.
Mange hilsner
Hans
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
efter dette indlæg skal jeg nok prøve at styrer min paranoia! Til dig Mads: hvordan kan du være så sikker på at der er masser af liv? (ikke fordi jeg ikke mener du ved hvad du snakker om, kunne bare godt tænke mig en forklaring... evt. konkrete oplevelser, du har erfaring med) jeg har lige siddet med lommelygten og kunne ikke se det mindste liv.
MVH.
Dan Binderup
Dan Binderup
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Det kan jeg selvfølgeligt heller ikke være helt og aldeles sikker på.Dan Binderup skrev:efter dette indlæg skal jeg nok prøve at styrer min paranoia! Til dig Mads: hvordan kan du være så sikker på at der er masser af liv? (ikke fordi jeg ikke mener du ved hvad du snakker om, kunne bare godt tænke mig en forklaring... evt. konkrete oplevelser, du har erfaring med) jeg har lige siddet med lommelygten og kunne ikke se det mindste liv.
Har bare efterhånden været med til at udpakke og afgasse nyimporterede levende sten en del gange, og jeg har flere gange oplevet, at det hele har været så råddent, at alt vandet skulle skiftes hver anden dag i en uge eller noget i den retning. Alligevel er der massere af liv, der kommer frem, når stenene er afgasset. Stenene indeholder sandsynligvis også æg fra en masse makroliv, hvilke nok skal klække.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Jeg tror, det er en meget god idé at skifte vand så vidt muligt, når det begynder at lugte. Dels er det en uudholdelig stank, at være i nærheden af, og alt i alt må det være en fordel at få fjernet noget af al den næring, der kommer, så det hele ikke ligefrem rådner.-Bagger- skrev:Vil det sige, at så snart vandet lugter, bør det faktisk udskiftes? For så kommer jeg da til at bruge en del mere salt end jeg har fået bestilt hjemVil lugten ikke aftage, når algerne begynder komme frem, og spise næring?!
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- hendrix
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: nyborg
mine sten lavede også noget uklart vand i starten
det er snart 2år siden at jeg fik mine også hos aquastyle