Brunlig belægning, hvad mener i?*UPDATE*! 21/7-15
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Re: Brunlig belægning, hvad mener i?*UPDATE*! 3/7-15
Makro alger i sumpen holder MAX 

Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Mic4700 skrev:Jeg har selv mine cheato i en kurv , lavet af tagrende net og bunden er Egg crate fungere perfekt, jeg kan evt. lave en til dig.MoG skrev:Bingo : det er skam prøvet.. Det hjalp ikke en dyt!
Michael: jeg tror sgu at jeg hopper på makro-alge-vognen, selvom jeg før har sagt nej!så vil gerne takke ja til dit tilbud. Skal bare lige have overstået det show her, så prøver jeg.
Har jo plads i det midterste rum i sumpen, da der kun står min rowareaktor. Skal bare se om jeg kan finde en kurv eller noget det kan ligge i..
Det lyder sgu godt Michael!

Vi kan lige ringes ved!

Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
Jep , Bare ring så finder vi ud af noget.MoG skrev:Mic4700 skrev:Jeg har selv mine cheato i en kurv , lavet af tagrende net og bunden er Egg crate fungere perfekt, jeg kan evt. lave en til dig.MoG skrev:Bingo : det er skam prøvet.. Det hjalp ikke en dyt!
Michael: jeg tror sgu at jeg hopper på makro-alge-vognen, selvom jeg før har sagt nej!så vil gerne takke ja til dit tilbud. Skal bare lige have overstået det show her, så prøver jeg.
Har jo plads i det midterste rum i sumpen, da der kun står min rowareaktor. Skal bare se om jeg kan finde en kurv eller noget det kan ligge i..
Det lyder sgu godt Michael!takker...
Vi kan lige ringes ved!

-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
Der står da ik noget om mørklægning at tanken under behandling gør der?
Står der ik bare man skal behandle efter lyset er slukket hver dag?
Står der ik bare man skal behandle efter lyset er slukket hver dag?
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jo det er korrekt... Når så de tre dage er gået med/uden mørklægning, så dosseres der tre dage yderligere ..
Om det er nødvendigt at mørklægge helt, dvs. Dække akvariet helt, skal jeg ikke kunne sige. Dog virker det mest logisk, da alger mv. Jo slet ikke får noget lys overhovedet ..
Om det er nødvendigt at mørklægge helt, dvs. Dække akvariet helt, skal jeg ikke kunne sige. Dog virker det mest logisk, da alger mv. Jo slet ikke får noget lys overhovedet ..
Morten
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ikke mig bekendt ... Om der findes andet til at bekæmpe dinoer med, husker jeg ikke...
Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 4330 Hvalsø
- Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er flere slags.MoG skrev:Ikke mig bekendt ... Om der findes andet til at bekæmpe dinoer med, husker jeg ikke...
Blandt andet.
http://www.shop-meeresaquaristik.de/Alg ... :1046.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men om indholdet er det samme har jeg ingen viden om.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Så er der ny Update...
Tre dage uden lys og med ruder dækket helt af, hvor jeg har Dosseret dinoxal . Efter tre dage uden lys, pillede jeg afdækning af og tændte lys. Dosserede yderligere 3 dage med samme dosis dinoxal. Sidste gang var i søndags.
Alle dinoer, cyano og hvad der er ellers fandtes af småting, er nu helt væk! Alle sten, bundlag og søjler nu fuldstændig rene og kun med lilla kalkalger! Så nu krydser jeg fingre for at de forbliver væk!
Det er yderst effektivt må man sige.. Det ser super ud!
Men..
Kan også tilføje at jeg har fået de fineste og flotteste HVIDE koraller
(der kan forekomme en snert af ironi ) ! Regnede godt med at der røg nogle stykker... Men lidt flere end jeg regnede med! Det jeg synes er lidt spøjst er, at rød monti digi er fin i farven, ligesom grøn plade monti. Har en balislimer i en god størrelse om kun har mistet en anelse farve .. En anden er helt hvid! Flere andre acros er helt hvide.. To styk seritopora er også på vej i skralderen..
Derudover har jeg under kuren mistet fisk!(?) /gamle/indkørte fisk vel at mærke .. Desuden mit gigantiske diadema setosum søpindsvin .. Øv bøv..
Jeg kan ikke lade være med at tænke lidt på om de dinoer jeg har haft, har været årsagen til mine mistede dyr.. Efter jeg fik dem, er der smuttet adskillige ! Alt fra kirurg, damsel, anthias, mandarin (som var en 3 år gammel Akvarievant fisk, der spiste frost og masser af pods) . To kirurger der har gået her 1-1,5 år! Og div. Andre fisk.. Det er sgu lidt påfaldende .. Har ellers ikke mistet nogen fisk i laaang tid..
På trods af godt med foder 2-3 gange dagligt, er flere blevet meget tynde, meget hurtigt!
Hvad tror i mest på? Sygdom eller dinoerne/kuren?
Tre dage uden lys og med ruder dækket helt af, hvor jeg har Dosseret dinoxal . Efter tre dage uden lys, pillede jeg afdækning af og tændte lys. Dosserede yderligere 3 dage med samme dosis dinoxal. Sidste gang var i søndags.
Alle dinoer, cyano og hvad der er ellers fandtes af småting, er nu helt væk! Alle sten, bundlag og søjler nu fuldstændig rene og kun med lilla kalkalger! Så nu krydser jeg fingre for at de forbliver væk!
Det er yderst effektivt må man sige.. Det ser super ud!
Men..
Kan også tilføje at jeg har fået de fineste og flotteste HVIDE koraller

Derudover har jeg under kuren mistet fisk!(?) /gamle/indkørte fisk vel at mærke .. Desuden mit gigantiske diadema setosum søpindsvin .. Øv bøv..
Jeg kan ikke lade være med at tænke lidt på om de dinoer jeg har haft, har været årsagen til mine mistede dyr.. Efter jeg fik dem, er der smuttet adskillige ! Alt fra kirurg, damsel, anthias, mandarin (som var en 3 år gammel Akvarievant fisk, der spiste frost og masser af pods) . To kirurger der har gået her 1-1,5 år! Og div. Andre fisk.. Det er sgu lidt påfaldende .. Har ellers ikke mistet nogen fisk i laaang tid..
På trods af godt med foder 2-3 gange dagligt, er flere blevet meget tynde, meget hurtigt!
Hvad tror i mest på? Sygdom eller dinoerne/kuren?
Morten
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Re: Brunlig belægning, hvad mener i?*UPDATE*! 21/7-15
Ingen der har noget at byde ind med ifht. Ovenstående ?
Morten
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7400 Herning
- Geografisk sted: Birk(Herning)
dinoxal er skrappe sager hos mig blev flere koraller også ret blege
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Interessant ..
For de skriver jo netop at det er ufarligt for koraller og fisk..
Men som jeg skriver er det lidt påfaldende. Har nu mistet flere fisk, flere søpindsvin, rejer og koraller . Har fulgt dosseringsvejledningen og har endda, for ikke at overdossere, ligget i den lave ende ifht. Den reelle vandmængde.
For de skriver jo netop at det er ufarligt for koraller og fisk..
Men som jeg skriver er det lidt påfaldende. Har nu mistet flere fisk, flere søpindsvin, rejer og koraller . Har fulgt dosseringsvejledningen og har endda, for ikke at overdossere, ligget i den lave ende ifht. Den reelle vandmængde.
Morten
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Dinoer er ganske giftige ved hurtig masse død! Som de skriver på mange Udenlandske forums: "Dino is the kiss of death"
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg havde en del af dem og de forsvandt jo på rekordtid!
Men Peder, gælder det både for fisk og koraller? Kan ganske enkelt ikke se hvad det ellers skulle være - altså mht. Til de døde fisk, rejer, søpindsvin mv.
Jeg har lige målt samtlige værdier igen og fik mig lidt af et chok!! De tre hellige var fine.. Dog en lille stigning i kh og ca, hvilket jo er logisk nok, nu hvor jeg har mistet en del koraller ... Reaktoren har jo tilført det samme, mens der er færre koraller til at forbruge det.. Nå men min no3 er eksploderet fuldstændig! Normalt mellem 2-5 og nu.. Tadaaa 50!!!
Det er bare gået stærkt! Så nu er der gang i vandskifte ..
Den er jo nok steget både/enten pga. Min dino kur, som jo har fjernert alt hvad der var af alger.. Og så er der et par fisk jeg simpelthen ikke har kunnet finde! Mit store diadema setosum har også nået at ligge et par dage måske.. Da det døde under kuren. Det stank som ind i helvede og har nok svinet lidt..
Men måske det er en kombi af døde dyr og døde dinoer og alger, som har frigivet en masse?
Men hvis det er tilfældet, så er der jo fandme ikke noget at sige til vævet på mine koraller er forsvundet hurtigere end et stykke guld i en sigøjnerlejr...
Der er enkelte ting som stadig trives .. Zoas blandt andet .. Men selv blødkoraller er berørte..
Men Peder, gælder det både for fisk og koraller? Kan ganske enkelt ikke se hvad det ellers skulle være - altså mht. Til de døde fisk, rejer, søpindsvin mv.
Jeg har lige målt samtlige værdier igen og fik mig lidt af et chok!! De tre hellige var fine.. Dog en lille stigning i kh og ca, hvilket jo er logisk nok, nu hvor jeg har mistet en del koraller ... Reaktoren har jo tilført det samme, mens der er færre koraller til at forbruge det.. Nå men min no3 er eksploderet fuldstændig! Normalt mellem 2-5 og nu.. Tadaaa 50!!!

Den er jo nok steget både/enten pga. Min dino kur, som jo har fjernert alt hvad der var af alger.. Og så er der et par fisk jeg simpelthen ikke har kunnet finde! Mit store diadema setosum har også nået at ligge et par dage måske.. Da det døde under kuren. Det stank som ind i helvede og har nok svinet lidt..
Men måske det er en kombi af døde dyr og døde dinoer og alger, som har frigivet en masse?
Men hvis det er tilfældet, så er der jo fandme ikke noget at sige til vævet på mine koraller er forsvundet hurtigere end et stykke guld i en sigøjnerlejr...
Der er enkelte ting som stadig trives .. Zoas blandt andet .. Men selv blødkoraller er berørte..
Morten
- repsacc
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5200 Odense V
- Saltvand siden?: 2014
- Geografisk sted: Odense V
Hej Jeg havde sammeproblem plus cyano på bundlaget for nået tid siden. Jeg havde læst mig frem til at jeg skulle mørklægge totalt i 3 dage og holde PH oppe med kalkvasser plus jeg fjernede mit bundlag. Det virkede fint hos mig, intet døde men som hos dig steg min NO3 og Ca plus KH som følge af bombningen med kalkvasser og har ikke set skyggen af noget siden.
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ja så heldig er jeg tilsyneladende ikke!
Tog to no3 tests... Der er en anelse forskel , men den er høj som det ses!

Tog to no3 tests... Der er en anelse forskel , men den er høj som det ses!
Morten