Har jeg nok lys?
- anhdu
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8464 Galten
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8464 Galten
- Kontakt:
Det vil nok være en god idé... De sidste 2 dage har jeg bemærket at der kommet en masse bobler på mine sten. Går ud fra det er cyanobakterier.. Er det normalt at de bryder løs i et nystartet akvarie og derefter forsvinder af sig selv eller skal jeg købe noget rowaphos?
- Vedhæftede filer
-
- cyano.JPG (25.43 KiB) Vist 2038 gange
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Ja når det er så nyt, så ville jeg også se tiden lidt an.. Hvad er temp. i din balje?
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
Det lyder som om det går som det skal
bare giv det lidt tid og så skal de brune alger nok blive grønne og derefter forsvinde.. Tålmodighed er absolut en vigtig del her i starten.
Held og lykke med det og tillykke med at du nu er kommet så langt

Held og lykke med det og tillykke med at du nu er kommet så langt

RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
- anhdu
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Jamen det lyder rigtig godt. Så slår hjertet som det skal igen. hehe... En stor cadeau til jer alle med den hånd i nu har givet indtil videre. Der skal nok dukke andre spørgsmål hen ad vejen. Jeg må indrømme inden opstart havde jeg faktisk opgivet saltvandseventyret og bare købte mig nogle discus da det virkede uoverskueligt og problematisk. Men jeg drejede det hele om og så mulighederne, hvilket har resulteret til en masse erfaringer og og en ny spændende hobby.

- vipdk
- Rev hummer
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6731 Tjæreborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: 6731 Tjæreborg
indstilling af skummer
Hej har lige invisteret i et saltvandsakvarie så mangler lige lidt hjælp til opsætning af forskellige ting.
1 er vandstanden i skummeren korrekt?
2 er sumpen rigtigt opbygget?
3 er det nødvendigt at have UV filter monteret?
4 skal pumper og lys køre i døgndrift kan slukke to rør af g angen (der er 4 3 blå og 1 hvid T5 39 watt.
Akv er 345 liter
4 skal pumper og lys køre i døgndrift kan slukke to rør af g angen (der er 4 3 blå og 1 hvid T5 39 watt.
Akv er 345 liter

- Vedhæftede filer
-
- Billede.jpg (82.54 KiB) Vist 1938 gange
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Re: indstilling af skummer
Måske dit spørgsmål bør flyttes over til en ny tråd.vipdk skrev:Hej har lige invisteret i et saltvandsakvarie så mangler lige lidt hjælp til opsætning af forskellige ting.
Akv er 345 liter
1. Hvis du har din vandstand, som det ses på billedet, er den alt andet end korrekt. Den løber jo over hos dig! Der skal kun komme proteinskum op i koppen og ikke vand.
2. Nu kan jeg ikke se hele sumpen, men det jeg kan se, ser ok. ud bortset fra det ser ud til at være et meget larmende setup.
3. Nej, men det er da en nyttigting at have monteret. Så kan man altid tænde, hvis man får parasitter på nye fisk.
4. Pumperne skal som udgangspunkt køre hele døgnet. Dog kan man med nogle pumper evt. sørge for at pumperne skruer lidt ned om natten. Lys skal selvfølgeligt ikke brænde 24 timer i døgnet (det gør det jo heller ikke i naturen) men 8-10 timer plejer at være det almindelige og det er bestemt en god idé at slukke lidt ad gangen.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- anhdu
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Hej igen. JEg har nu besluttet mig for at anskaffe mig noget nyt lys og det skal være HQI. Jeg har siddet i timevis og spekuleret om det skal være en 1*150 watt eller en 1*250 watt lampe. PT. ved jeg slet ikke hvilke koraller jeg vil holde men selvfølgelig vil jeg ikke opleve at jeg ikke kan holde en specifik koral som jeg bliver forelsket i, i fremtiden. Tværtimod vil jeg gerne spare i el-regningen derfor vil den 150 watt være min første prioritet. Men kan en 150 watt lampe anvendes i mit akvarie mht. holde de fleste koraller? Desuden supplerer jeg lampen med 2*24watt t5 rør.
Mit akvarie måler ca. 50 cm fra top til bund.
JEg har kigget på Giesemann ECO serien. er det en god lampe?

- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Du vil kunne have de fleste under 150 W. men der vil være visse arter, der vil være svære at holde farven på. Så lad være med at forelske dig i Acropora tenius hvis du vælger 150 W.anhdu skrev:Hej igen. JEg har nu besluttet mig for at anskaffe mig noget nyt lys og det skal være HQI. Jeg har siddet i timevis og spekuleret om det skal være en 1*150 watt eller en 1*250 watt lampe. PT. ved jeg slet ikke hvilke koraller jeg vil holde men selvfølgelig vil jeg ikke opleve at jeg ikke kan holde en specifik koral som jeg bliver forelsket i, i fremtiden. Tværtimod vil jeg gerne spare i el-regningen derfor vil den 150 watt være min første prioritet. Men kan en 150 watt lampe anvendes i mit akvarie mht. holde de fleste koraller? Desuden supplerer jeg lampen med 2*24watt t5 rør.

-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- anhdu
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
Tak for det.. Så bliver det nok den lampe... Uhh... det er simpelthen så spændende alt det her... hehe...
Jeg har lige fået målt værdierne i mit vand.
Nitrat <0
Nitrit <0
PH 8.1-8.3
Selvom det kun har været kørt i små 3 uger er mine vandværdier i princippet allerede klar til noget levende eller er jeg helt forkert på den? Er jeg gået total i bananas hvis jeg putter en dannebrogsreje i min balje?
Jeg har lige fået målt værdierne i mit vand.
Nitrat <0
Nitrit <0
PH 8.1-8.3
Selvom det kun har været kørt i små 3 uger er mine vandværdier i princippet allerede klar til noget levende eller er jeg helt forkert på den? Er jeg gået total i bananas hvis jeg putter en dannebrogsreje i min balje?