Der er jo ikke nogen varedekleration at gå efter, kunne bare se at ca. 12% passede nogen lunde, men ud fra dit regnestykke kan jeg godt se at det ikke er helt præcist, du kan evt. regne det præcise forhold ud nu du er i gangPederP skrev:Jeg kan ikke få det du siger med 12% til at gå op.
Hvis man regner dit eksempel efter, er der i 839ml af en 100g/l natrium bikarbonat 59,93g ren karbonat.
I784ml af en 100g/l karbonat/bikarbonat 12:88 opløsning er der kun 57,17g ren karbonat?

Men 784ml af FM carbonat mix opløsningen kan hæve KH med lige så meget som 839ml ren bicarbonate opløsning kan. Begge med 100 g/l.
Dette fordi FM carbonat mix opløsningen indeholder 78,4g mix af carbonate og bicarbonate. Mit gæt er at der er ca. 12% carbonate i det mix.
Så i 784ml FM carbonate mix opløsning er der altså 9,4g carbonate og 69g bicarbonate.
Og i 893ml bicarbonate opløsningen er der 89,3g bicarbonate.
Men vil i gå så lagt som at give mig ret i at FM carbonat mix ikke er rent bicarbonate.
Om det så er 12%, 14% eller noget andet kan vi jo regne ud, men pointen var egentlig bare at det produkt (FM carbonat mix) Balling Lite bygger på i den oprindelige opskrift ikke er rent bicarbonat, men et mix produkt fra Fauna Marine.
Så kan folk jo vælge at erstatte FM saltet med bicarbonat for at undgå at købe det dyre FM salt, og det er jo fint, men ville bare oplyse jer om at det forholdt sig sådan.
Men jeg kan godt se at jeg skal tænke mig om en ekstra gang før jeg kommer med information, da man bliver angrebet fra alle sider

Yes du har ret, sorry var lidt træt lige derPederP skrev: Ikke dobbelt så meget pr. gram, dobbelt så meget pr. mol