Balling

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Balling

Indlæg af KasperT »

PederP skrev:Jeg kan ikke få det du siger med 12% til at gå op.
Hvis man regner dit eksempel efter, er der i 839ml af en 100g/l natrium bikarbonat 59,93g ren karbonat.
I784ml af en 100g/l karbonat/bikarbonat 12:88 opløsning er der kun 57,17g ren karbonat?
Der er jo ikke nogen varedekleration at gå efter, kunne bare se at ca. 12% passede nogen lunde, men ud fra dit regnestykke kan jeg godt se at det ikke er helt præcist, du kan evt. regne det præcise forhold ud nu du er i gang :-)

Men 784ml af FM carbonat mix opløsningen kan hæve KH med lige så meget som 839ml ren bicarbonate opløsning kan. Begge med 100 g/l.
Dette fordi FM carbonat mix opløsningen indeholder 78,4g mix af carbonate og bicarbonate. Mit gæt er at der er ca. 12% carbonate i det mix.
Så i 784ml FM carbonate mix opløsning er der altså 9,4g carbonate og 69g bicarbonate.
Og i 893ml bicarbonate opløsningen er der 89,3g bicarbonate.

Men vil i gå så lagt som at give mig ret i at FM carbonat mix ikke er rent bicarbonate.
Om det så er 12%, 14% eller noget andet kan vi jo regne ud, men pointen var egentlig bare at det produkt (FM carbonat mix) Balling Lite bygger på i den oprindelige opskrift ikke er rent bicarbonat, men et mix produkt fra Fauna Marine.

Så kan folk jo vælge at erstatte FM saltet med bicarbonat for at undgå at købe det dyre FM salt, og det er jo fint, men ville bare oplyse jer om at det forholdt sig sådan.

Men jeg kan godt se at jeg skal tænke mig om en ekstra gang før jeg kommer med information, da man bliver angrebet fra alle sider :-(
PederP skrev: Ikke dobbelt så meget pr. gram, dobbelt så meget pr. mol
Yes du har ret, sorry var lidt træt lige der ;-)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

KasperT skrev:
PederP skrev:Jeg kan ikke få det du siger med 12% til at gå op.
Hvis man regner dit eksempel efter, er der i 839ml af en 100g/l natrium bikarbonat 59,93g ren karbonat.
I784ml af en 100g/l karbonat/bikarbonat 12:88 opløsning er der kun 57,17g ren karbonat?
Der er jo ikke nogen varedekleration at gå efter, kunne bare se at ca. 12% passede nogen lunde, men ud fra dit regnestykke kan jeg godt se at det ikke er helt præcist, du kan evt. regne det præcise forhold ud nu du er i gang :-)

Men 784ml af FM carbonat mix opløsningen kan hæve KH med lige så meget som 839ml ren bicarbonate opløsning kan. Begge med 100 g/l.
Dette fordi FM carbonat mix opløsningen indeholder 78,4g mix af carbonate og bicarbonate. Mit gæt er at der er ca. 12% carbonate i det mix.
Så i 784ml FM carbonate mix opløsning er der altså 9,4g carbonate og 69g bicarbonate.
Og i 893ml bicarbonate opløsningen er der 89,3g bicarbonate.

Men vil i gå så lagt som at give mig ret i at FM carbonat mix ikke er rent bicarbonate.
Om det så er 12%, 14% eller noget andet kan vi jo regne ud, men pointen var egentlig bare at det produkt (FM carbonat mix) Balling Lite bygger på i den oprindelige opskrift ikke er rent bicarbonat, men et mix produkt fra Fauna Marine.

Så kan folk jo vælge at erstatte FM saltet med bicarbonat for at undgå at købe det dyre FM salt, og det er jo fint, men ville bare oplyse jer om at det forholdt sig sådan.

Men jeg kan godt se at jeg skal tænke mig om en ekstra gang før jeg kommer med information, da man bliver angrebet fra alle sider :-(
PederP skrev: Ikke dobbelt så meget pr. gram, dobbelt så meget pr. mol
Yes du har ret, sorry var lidt træt lige der ;-)
Det er sandelig ikke for at angribe dig. Men når nu vi har fat på kemi regning, så prøver jeg bare at ende med de rigtige tal.
Du skal ikke tage det personligt. Hvis der er nogen der ser fejl på det jeg siger. så håber jeg da også at der er en der vil rette mig. :beer:
Der er ikke så stor forskel på andelen af karbonat i de to salte. Henholdsvis 71,43g pr. 100g for Natriumbikarbonat og 83,92g for Natriumkarbonat.
Med lidt upræcise afrundinger ligger vi på en andel omkring de 36% Natriumkarbonat for at ligningen går op.
Så hvis FM's salt bare bygger på de to salte, så skulle det da hæve ph en del?
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Hov, undskyld Peder, det var ikke rettet på dig men mere "SUK!" og "-1" som de andre så konstruktivt bidrog med :-)
Jeg er glad for dig bidrag til diskussionen!

Ja hvis det er så høj en andel så vil pH nok blive påvirket.
Men de må jo mene at det er en fordel med et blandingsprodukt.
Om det så handler om penge eller hvad der virker bedst kan jeg ikke vide.

Tak for regne hjælpen, kan ikke så godt gøre det lige nu på arbejde :-)
/Kasper

Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Peder, har rent natriumcarbonat ikke en mol vægt på 106g/mol?
Eller er man nød til at bruge et stof hvor der er bundet noget H2O til stoffet som så hæver mol vægten?

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_carbonate" onclick="window.open(this.href);return false;

Så vil procentdelen carbonate også være noget mindre, så det passer lidt bedre med mit gæt på 12% ;-)
/Kasper

Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

KasperT skrev:Peder, har rent natriumcarbonat ikke en mol vægt på 106g/mol?
Eller er man nød til at bruge et stof hvor der er bundet noget H2O til stoffet som så hæver mol vægten?

http://en.wikipedia.org/wiki/Sodium_carbonate" onclick="window.open(this.href);return false;

Så vil procentdelen carbonate også være noget mindre, så det passer lidt bedre med mit gæt på 12% ;-)
Hov nej. Det er da en hel anden og alvorlig fejl. Jeg læste tidligere formlen uden sænket skrift. Dvs. der er jo to NATRIUM ioner for hver karbonat ikke omvendt :clap: . Så kan man da lige huske at tjekke ladningen når man regner.
Men så er der kun 0,56g karbonat pr. gram Natriumkarbonat, altså mindre end i Natrium bikarbonat. Dermed kan det slet ikke forklare det.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Det er jo ikke kun hvor mange gram carbonat der er i.
Det er jo hvor mange H ioner man kan binde med det, og da bicarbonate kun kan binde halvt så meget, så er det der forskellen ligger.

Mol vægt

NaHCO3 84,01 g/mol
Na2CO3 105,99 g/mol

Det giver en ækvivalens som følger:

NaHCO3 84,01 g/Eq
Na2CO3 52,99 g/Eq

Hvis man så vil vende enhederne om for at finde ud af hvor meget 1 gram hæver ækvivalensen.

84,00661 g NaHCO3 equals 1 Eq = 11,904 mEq / g
52,99422 g Na2CO3 equals 1 Eq = 18,870 mEq / g

Så kan man se at 1g Na2CO3 hæver KH noget mere end 1g NaHCO3.

Peder, er du enig?

Du kan se eller downloade mit regneark her:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er også min beregning bare uden Na2CO3.
http://reefapp.net/help/calculatortheory" onclick="window.open(this.href);return false;
/Kasper

Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Jo, du jar da ret der - sikke noget rod. Så måtte man lige i bogen og genopfriske dKh begrebet.
Hvad siger du så til vi holder fast i en FM formula hvor forskellen 9,4g Natriumkarbonat :)
Trods omveje skal vi jo nok komme i mål.. Tak for opfriskningen.
Senest rettet af PederP tors 30. jan 2014 13:06, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Hehe ja, det er et lidt sjovt begreb, men så er vi jo enige :-)
/Kasper

Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Men hvis vi skal tilbage til emnet, så er det da en vigtig pointe du har.
Hvis folk skifter fra FMs til hjemmegjort balling lite, så vil det give et drop i ph i forholdet til det de er vant til.
Men ville selv fortrække at sparre og så blande ud fra aquafairs produkter.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af KasperT »

Ja både KH og pH vil ændre sig.
Hvis man har et højt forbrug, så er det ikke en ubetydelig ændring over fx 7 dage.

Bruger heller ikke selv FM salte, bruger bare kun 84 g/l i KH væsken. Men bare man gør det ens hver uge så kan man jo opløse det som man vil :-)
Tak fordi du tog dig tid til at forstå mit snørklede budskab :-)
/Kasper

Brugeravatar
Nygen
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
11
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Nygen »

Hehe okay super jeg takkker :)
Ja jeg kan se det blev for teknisk til mig hehe men det er fedt
At der er mange forskellige viden og holdninger :) det kan være jeg en dag kan diskuter med jer :p
http://www.johnnynguyen.dk" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

KasperT +1 :GO Gode oplysninger , for dem der kan følge med.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"