Nybegynder med 54 liter
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9400 Nørresundby
- Saltvand siden?: 2013
Re: Nybegynder med 54 liter
240 liters DSB + 120 liter sump 
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg tror - og mener at kunne læse ud fra dine indlæg, at du meget gerne vil prøve kræfter med saltvand.
Det er en rigtig god idé for det er en meget spændende verden.
Din store udfordring er nok, at du stadig tænker meget ferskvandsagtigt, hvilket er meget naturligt da det er her du hidtil har bevæget dig.
Jeg har selv haft ferskvand i rigtig mange år 25+ og havde også mange akvarier på mit værelse da jeg var yngre.
Men det er helt anderledes med saltvand. ALT er faktisk anderledes.
Du bruger nogle af de samme ting - et varmelegeme er stadig et varmelegeme, men ellers kan meget at den viden du har med ikke direkte overføres.
Jeg kan huske det fra mig selv. Fik jeg en idé om at jeg ville have dyndspringere og skyttefisk, så knaldede jeg da bare lige et ekstra akvarie op og gik igang.
Så var det Bladfisk, Tanganikachiklider, Killier, Dværgrasboraer, alle fik de deres egen tank.
For det var så nemt og nogle gange kunne de oven i købet deles om lyset, med lidt god vilje. Og det var billigt i forhold til saltvand.
Men det fungerer ikke sådan med saltvand!!!!!!
Bare du skal have en fragment-tank, som du oven i købet kobler på din eksistrende tank, så skal du igennem en opstartsfase igen i fragment-tanken.
Du har et nyt system i systemet, selvom det egentlig bare er en udviddelse af dit system med x antal liter vand ekstra.
Det vil du aldrig opleve i ferskvand. Her er det bare lidt flere liter vand du får og rode med.
Så for at du ikke skal løbe ind i skuffelser, er det du gør, nemlig at spørge her på SF en rigtig god start.
At læse hjælper meget, men også det at snakke med andre, kan give nyttig viden. Ikke kun på Forummet, men også IRL.
Jeg har tilbragt mange timer i både Klovnfisken og DecOcean, hvor jeg kun har gået og snakket med andre saltvandsfolk. Du kan sikkert sagtens planlægge med nogen, at mødes derinde når de alligevel skal ud og handle nyt ind. Jeg har brugt mange lørdage på den måde.
Kig efter her på Forum når forhandlerne skriver at de får nyt hjem. Lige når der er kommet nye leverancer er der altid godt med folk og de fleste vil meget gerne hjælpe de nye.
Og så lige et velmenede tip. Lyt ikke kun til dem der giver dig ret. Det kommer du ikke videre af. Der kommer ikke noget godt ud af, at blive ved med at søge til man finder en der har samme holdning som en selv, før man selv har noget mere erfaring at bygge på.
Feks vil du sikkert godt kunne finde en der mener, at du sagtens kan holde sps koraller under en arkitektlampe, bare du putter en tilstrækkelig stor pære i
Mange af de nye herinde, har allerede høstet mange erfaringer ved at lytte til de mere erfarne og har fået flotte akvarier ved at følge de råd de har fået.
Personligt synes jeg, at det er glædeligt at se hvor gode resultater de har opnået i betragtning af hvor kort tid de har dyrket saltvand.
Blot lidt indput fra en gammel stivnakke, som dagligt må erkende at der stadig er meget at blive klog på.
Erik
Det er en rigtig god idé for det er en meget spændende verden.
Din store udfordring er nok, at du stadig tænker meget ferskvandsagtigt, hvilket er meget naturligt da det er her du hidtil har bevæget dig.
Jeg har selv haft ferskvand i rigtig mange år 25+ og havde også mange akvarier på mit værelse da jeg var yngre.
Men det er helt anderledes med saltvand. ALT er faktisk anderledes.
Du bruger nogle af de samme ting - et varmelegeme er stadig et varmelegeme, men ellers kan meget at den viden du har med ikke direkte overføres.
Jeg kan huske det fra mig selv. Fik jeg en idé om at jeg ville have dyndspringere og skyttefisk, så knaldede jeg da bare lige et ekstra akvarie op og gik igang.
Så var det Bladfisk, Tanganikachiklider, Killier, Dværgrasboraer, alle fik de deres egen tank.
For det var så nemt og nogle gange kunne de oven i købet deles om lyset, med lidt god vilje. Og det var billigt i forhold til saltvand.
Men det fungerer ikke sådan med saltvand!!!!!!
Bare du skal have en fragment-tank, som du oven i købet kobler på din eksistrende tank, så skal du igennem en opstartsfase igen i fragment-tanken.
Du har et nyt system i systemet, selvom det egentlig bare er en udviddelse af dit system med x antal liter vand ekstra.
Det vil du aldrig opleve i ferskvand. Her er det bare lidt flere liter vand du får og rode med.
Så for at du ikke skal løbe ind i skuffelser, er det du gør, nemlig at spørge her på SF en rigtig god start.
At læse hjælper meget, men også det at snakke med andre, kan give nyttig viden. Ikke kun på Forummet, men også IRL.
Jeg har tilbragt mange timer i både Klovnfisken og DecOcean, hvor jeg kun har gået og snakket med andre saltvandsfolk. Du kan sikkert sagtens planlægge med nogen, at mødes derinde når de alligevel skal ud og handle nyt ind. Jeg har brugt mange lørdage på den måde.
Kig efter her på Forum når forhandlerne skriver at de får nyt hjem. Lige når der er kommet nye leverancer er der altid godt med folk og de fleste vil meget gerne hjælpe de nye.
Og så lige et velmenede tip. Lyt ikke kun til dem der giver dig ret. Det kommer du ikke videre af. Der kommer ikke noget godt ud af, at blive ved med at søge til man finder en der har samme holdning som en selv, før man selv har noget mere erfaring at bygge på.
Feks vil du sikkert godt kunne finde en der mener, at du sagtens kan holde sps koraller under en arkitektlampe, bare du putter en tilstrækkelig stor pære i

Mange af de nye herinde, har allerede høstet mange erfaringer ved at lytte til de mere erfarne og har fået flotte akvarier ved at følge de råd de har fået.
Personligt synes jeg, at det er glædeligt at se hvor gode resultater de har opnået i betragtning af hvor kort tid de har dyrket saltvand.
Blot lidt indput fra en gammel stivnakke, som dagligt må erkende at der stadig er meget at blive klog på.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
Hmm...
Skal man heller ikke lave filteret som i ferskvand? Altså med noget forskelligt filtermateriale, vandet bliver trukket igennem?
Skal man heller ikke lave filteret som i ferskvand? Altså med noget forskelligt filtermateriale, vandet bliver trukket igennem?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nej. for den primære filtering ligger i de levende sten og i skummerenTOSTRA skrev:Hmm...
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Præcis.Carsten skrev:Nej. for den primære filtering ligger i de levende sten og i skummerenTOSTRA skrev:Hmm...
Som jeg har skrevet, stort set alt er anderledes i saltvand.
Det er lidt vanskeligere/mindre simpelt, men bestemt til at have med at gøre.
Nu skal du ikke lade dig skræmme, for som akvarist kan du sagtens finde ud af det. Det er ikke raketvidenskab.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ok, så har jeg sile pludselig bedre plads i sumpen 
Hvad kan jeg så putte i af filtermateriale, his jeg gerne vil have et effektivt filter i min lille balje?
Skulle jeg se, om jeg kan få plads til et refugium? Måske behøvede jeg ikke engang at lave en skillevæg, så det bare ligger sammen med powerhead, skummer og varmelegeme?

Hvad kan jeg så putte i af filtermateriale, his jeg gerne vil have et effektivt filter i min lille balje?
Skulle jeg se, om jeg kan få plads til et refugium? Måske behøvede jeg ikke engang at lave en skillevæg, så det bare ligger sammen med powerhead, skummer og varmelegeme?
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Det er bedst at holde, specielt alger i refugiet adskildt fra alle pumper, feks med en skille væg.
Du risikerer at de ryger ind i pumperne og stopper/nedsætter deres effekt.
Hos mig har jeg refugiet for sig og alle filtre, skummer, retur mv for sig.
Erik
Du risikerer at de ryger ind i pumperne og stopper/nedsætter deres effekt.
Hos mig har jeg refugiet for sig og alle filtre, skummer, retur mv for sig.
Erik
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ok, så må det blive en skillevæg, der står skråt, så varmelegemet kan være der...
Hvor får jeg nogle gode alger, og kan de godt være sammen med skummeren?
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
RSM130 (Helst D udgaven) fås brugt fra 2000,- kr. og nedefter... (Dem under 2000,- kr er som regel med teknik og uden noget levende.)TOSTRA skrev:Men det er jo altså svært at droppe det 12 liters nu hvor jeg har fundet på et fedt møbel med stor sump(i forhold til akvariet) og lampe og det hele
I sær når alternativet er et 54 liters akvarie, hvor der kun næsten er plads til en meget meget smal sump bagved, og som vil komme til at koste temmelig meget mere at starte op...
Og som fortrænger 200 liter cichlidevand![]()
Det er da klart, at jeg hellere vil starte det store, men jeg tænker bare, at det er bedre at prøve det her først(jeg har da set et flot kørende 0,5 liters akvarie) og så starte et større akvarie, når jeg synes at jeg har råd og sådan noget.
Måske kan jeg faktisk få plads til 100-200 liter, hvis jeg tænker meget meget smart
Dog mangler der osmoseanlæg med harpiksfilter/Silikatfilter - RODI er den engelske forkortelse...
Hvis man da ikke vil løbe an på hanevandet... (Kan give flere algeproblemer og være svært at styre Kh og Ca.)
Derudover nogle testsæt og gerne et Refraktometer til at måle saltindholdet med + div. dunke til ferskvand og blandet saltvand...
Så det kan hurtigt løbe op uanset hvor lille man starter op...
Jeg turde, med det viden jeg har i dag, ikke starte et 12L op som begynder...
Men det kan gå an uden fisk i...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Der findes ikke noget effektivt filter i saltvand, udover stenene og skummeren, som Carsten også har nævnt.TOSTRA skrev:Ok, så har jeg sile pludselig bedre plads i sumpen
Det eneste du kan genbruge er varmelegemet, hvis det da ikke er et af dem i metal som man nogle gange ser i ferskvand.
Det er heller ikke sikkert at du får brug for et varmelegeme, hvis du laver en lampekasse.
Der skal ikke være powerheads i sumpen, de skal være i hovedakvariet.
Det vil være at foretrække at lave en bobbelfælde i mellem skummeren og returpumpen.TOSTRA skrev:Ok, så må det blive en skillevæg, der står skråt, så varmelegemet kan være der...
Gode alger findes ikke rigtigt, algerne tager en brøkdel af hvad stenene og skummeren gør, de er nærmere et lille supplement til at fjerne næring.
Du vil godt kunne have Chaetomorpha sammen med skummeren.
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
En skummer tager ikke NO3 direkte, der gør Macroalger, selv om det ikke er meget de tager... (Så et lille supplement som Mikkel skriver.)
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Algerne kan du sikkert få fra en anden akvarist i dit område.
Man plejer ikke at give noget for dem (jeg har ihvert fald altid foræret dem væk), for de høstes jo regelmæssigt, hvilket er en del af filtreringen.
Du får jo de næringsstoffer som algen har optaget, ud af systemet ved at fjerne dem.
Du kan også have Caulerpa alger i refugiet. Jeg synes de er ret dekorative, men de kan være lidt sværere at have med at gøre.
De er forøvrigt lidt ferskvandsagtige i udseendet. Lidt henefter noget Cabomba eller Ceratophyllum lignede noget.
Erik
Man plejer ikke at give noget for dem (jeg har ihvert fald altid foræret dem væk), for de høstes jo regelmæssigt, hvilket er en del af filtreringen.
Du får jo de næringsstoffer som algen har optaget, ud af systemet ved at fjerne dem.
Du kan også have Caulerpa alger i refugiet. Jeg synes de er ret dekorative, men de kan være lidt sværere at have med at gøre.
De er forøvrigt lidt ferskvandsagtige i udseendet. Lidt henefter noget Cabomba eller Ceratophyllum lignede noget.
Erik
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Hov, så skal jeg jo have lys der også, ikke?
Hvor længe skal det være tændt, og kan jeg nøjes med strips?
Hvor længe skal det være tændt, og kan jeg nøjes med strips?
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Her kan du faktisk nøjes med de grolux rør som du måske har brugt til dit ferskvand.
Jeg har kun grolux over mit refugie.
Der er lys i 14 - 16 timer, men jeg har i en periode haft lys over 24/7.
Visse koraller kan faktisk klare sig i refugiet under det lys.
Jeg har en stor læderkoral og et Kenyatræ stående her, ligesom Xenia også klarer sig.
De får bare ikke nogen farver (de er brune), men de lever omend de ikke vokser ret hurtigt.
Farven i grolux er såmænd ok ifht koraller, de bliver bare ikke så flotte rent synsmæssigt.
Og så er lysmængden slet ikke stor nok til feks sps.
Erik
Jeg har kun grolux over mit refugie.
Der er lys i 14 - 16 timer, men jeg har i en periode haft lys over 24/7.
Visse koraller kan faktisk klare sig i refugiet under det lys.
Jeg har en stor læderkoral og et Kenyatræ stående her, ligesom Xenia også klarer sig.
De får bare ikke nogen farver (de er brune), men de lever omend de ikke vokser ret hurtigt.
Farven i grolux er såmænd ok ifht koraller, de bliver bare ikke så flotte rent synsmæssigt.
Og så er lysmængden slet ikke stor nok til feks sps.
Erik
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg tvivler på at det kan betale sig at lave skummeren selv.TOSTRA skrev: Og så vil jeg gerne have lidt hjælp til en skummer...
Hvis man bare laver et rør, derfører op i en kop og så putter en luftsten af træ i bunden, vil det så virke?
Kig efter noget a la denne: http://saltvandsudstyr.dk/index.php/1-S ... ft-60.html" onclick="window.open(this.href);return false;
En bobbelfælde er 2 til 3 stykker glas, som sørger for at boblerne fra skummeren ikke havner i returpumpen og op i akvariet.TOSTRA skrev:Ingen fisk, bare rolig
Hvad er en bobbelfælde og hvor får man de alger der?
Kan jeg ikke lige så godt have pumpen liggende i sumpen med en slange op til akvariet? Det tager mindre af den lille plads og ser bedre ud
Altså de skal have en returpumpe med en slange eller pvc op i akvariet, men det er langt fra nok cirkulation i sig selv, du skal også have nogle powerheads i akvariet.
Som skrevet er algerne kun et lille supplement, det er langt fra alle der har alger i sumpen. Du skal heller ikke have dem i indkøringsfasen og det er heller ikke sikkert at du får problemer med for meget næring. Jeg har prøvet at have Caulerpa flere gange, men det dør altid i løbet af kort tid. Om det er pga. af manglende næring, lys eller fordi de går i formering ved jeg ikke, men Chaetomorpha lever fint.
Desuden har Caulerpa det med at rive sig løs, så hvis de ikke har et rum for sig, så vil de havne i skummeren.
Så lad vær med at bekymre dig om diverse alger nu, start først akvariet op og se om du får brug for dem.
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Grolux er jo nok lidt for store til det her akvarie 
Er det ødvendigt at have en pumpe i akvariet, når det ikke er større? Hvis jeg nu bare havde en 300l/t i sumpen, ville det så ikke give fin cirkulation?

Er det ødvendigt at have en pumpe i akvariet, når det ikke er større? Hvis jeg nu bare havde en 300l/t i sumpen, ville det så ikke give fin cirkulation?
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Ja, det er nødvendigt.
Modsat ferskvand, må der ikke være nogle steder i akvariet hvor vandet står stille og det tvivler jeg på at du skabe med et enkelt udløb.
Modsat ferskvand, må der ikke være nogle steder i akvariet hvor vandet står stille og det tvivler jeg på at du skabe med et enkelt udløb.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Du tænker alt for meget i ferskvand. 300 liter i timen, svarer til 6 gange cirklation. Du skal op på noget der ligner minimum 20x i timen og gerne mere.TOSTRA skrev:Grolux er jo nok lidt for store til det her akvarie
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Nej, det var 12 literen, jeg tænkte på her, så det giver 30x 

- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Ja, men en stråle kan ikke give cirkulation i hele akvariet, cirkulationen skal fordeles ud, ellers kommer det ikke ud hjørnerne når der sten i.
Det bliver langt mere besværligt med 12 liter, det er ikke lige som er ferskvand, hvor man bare kan starte et lille akvarie op som et hyggeprojekt.
Det skal være stabilt og man skal være over det hele tiden, især når det er så småt.
Du skal have et osmoseanlæg i den størrelse og medmindre du har planer om at dække akvariet og sumpen af, så skal du også have en osmolator.
Det bliver langt mere besværligt med 12 liter, det er ikke lige som er ferskvand, hvor man bare kan starte et lille akvarie op som et hyggeprojekt.
Det skal være stabilt og man skal være over det hele tiden, især når det er så småt.
Du skal have et osmoseanlæg i den størrelse og medmindre du har planer om at dække akvariet og sumpen af, så skal du også have en osmolator.
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ja, det bliver ustabilt, det ved jeg godt, men jeg synes altså, at det er et meget sjovt projekt alligevel...
Der kommer låg på(dog med hul bagved) men jeg havde da bare tænkt mig at fylde på selv
Er der ikke en, der har en god måde at sætte pumperne på i så lille en balje?
Jeg var inde og kigge, og det ser ud som om, at der er 3 overordnede typer "bevægelse"
Laminar, Surge og Turbulence.
Umiddelbart synes jeg, at den sidste ser bedst ud, men hvordan får jeg lavet det?
Der kommer låg på(dog med hul bagved) men jeg havde da bare tænkt mig at fylde på selv

Er der ikke en, der har en god måde at sætte pumperne på i så lille en balje?
Jeg var inde og kigge, og det ser ud som om, at der er 3 overordnede typer "bevægelse"
Laminar, Surge og Turbulence.
Umiddelbart synes jeg, at den sidste ser bedst ud, men hvordan får jeg lavet det?
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ok, Hvordan ser dette her ud med strøm i 12 liters akvariet:
200l/t som returpumpe, der har udløb ved bunden i det hjørne, hvor overløbet er. Pegende mod øverste hjørne af bagruden( i den anden ende af akvariet, selvfølgelig)
En svag pumpe, der også ligger i sumpen på 50-100l/t, der har udløb ved forruden, men ellers gør det samme som returpumpen.
En pumpe på 200l/t, der sidder skjult bag en sten i den anden ende af akvariet, der peger imod den svage pumpes retning,bare lidt opad, så det hele bliver hvirvlet lidt. Denne pumpe er så tændt i nogle sekunder med 3-5 sekunders mellemrum, så jeg får den der flotte bølgeeffekt.
Er det for meget eller forkert vandbevægelse?
200l/t som returpumpe, der har udløb ved bunden i det hjørne, hvor overløbet er. Pegende mod øverste hjørne af bagruden( i den anden ende af akvariet, selvfølgelig)
En svag pumpe, der også ligger i sumpen på 50-100l/t, der har udløb ved forruden, men ellers gør det samme som returpumpen.
En pumpe på 200l/t, der sidder skjult bag en sten i den anden ende af akvariet, der peger imod den svage pumpes retning,bare lidt opad, så det hele bliver hvirvlet lidt. Denne pumpe er så tændt i nogle sekunder med 3-5 sekunders mellemrum, så jeg får den der flotte bølgeeffekt.
Er det for meget eller forkert vandbevægelse?
- Paulsen
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Kolding
Man synes at 10x i timen lyder rigeligt og at 30x må være overkill.
jeg har lige opgraderet fra 10x i timen til 38,9x i timen. og FORTRYDER DET IKKE! Damn det ser nice ud, og klovnene leger meget mere.
jeg har lige opgraderet fra 10x i timen til 38,9x i timen. og FORTRYDER DET IKKE! Damn det ser nice ud, og klovnene leger meget mere.
160L MKII Akvastabil, Maxspect 160W R420R 16000K Razor, Jebao DC3000
Lukket ned: 54L mini reef
Tunze 9004, Tunze 6015, Maxspect 120W R420R 16000K, Tunze Osmolator, Tunze Care Magnet
Lukket ned: 54L mini reef
Tunze 9004, Tunze 6015, Maxspect 120W R420R 16000K, Tunze Osmolator, Tunze Care Magnet
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ja, det bliver jo 35-40 l/t... Hvis man altså tager den der bølgeting med...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Du kan da ikke lave nogen form for bølger i et 12 litersTOSTRA skrev:Ja, det bliver jo 35-40 l/t... Hvis man altså tager den der bølgeting med...
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Hvorfor nu ikke det? Kan man ikke bare lave et powerhead, der er tændt 2 sekunder af gangen med 4 sekunders mellemrum eller noget i den stil?
Og hvor får man egentlig det? Et powerhead på 50-200l/t, der duer i saltvand?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Fordi pumperne ikke kan tåle at blive tændt og slukket i en evighed.TOSTRA skrev:Hvorfor nu ikke det? Kan man ikke bare lave et powerhead, der er tændt 2 sekunder af gangen med 4 sekunders mellemrum eller noget i den stil?
Og find også lige en styring til det.
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Jeg ville lave den selv, men ok...
Hvad sker der, hvis man har to pumper(lige kraftige, vel?) der peger imod hinanden? Jeg vil helst ikke bare have korallerne til at ligge fladt ned til den ene side
Men det gør de måske slet ikke, når pumpen ikke er kraftigere...
Hvad sker der, hvis man har to pumper(lige kraftige, vel?) der peger imod hinanden? Jeg vil helst ikke bare have korallerne til at ligge fladt ned til den ene side

Men det gør de måske slet ikke, når pumpen ikke er kraftigere...
- TOSTRA
- Rev haj
- Reactions:
- 12
Ok hvad med "New jet pumpe nj 800" eller "TUNZE Silence Recirculation Pump 1073.008" som returpumpe og så en koralia nano 900 som cirkulationspumpe(med noget i vejen, så flowet ikke bliver for voldsomt) ville det du eller ville koraliaen være alt for kraftig, selvom man har noget i vejen? Kan man ikke skrue ned for den på en eller anden måde?