sump
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: kbh ø
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
ville det virke ordenligt hvis man i sin sump havde et stort kammer, og satte en stor blok blå filter svamp ned som fylder mere eller mindre alt den plads som ikke brugt af skummer og kammer til returpumpen. Med den pointe at der skal være en del af svampen hvor flowet er større (øverst) og dele hvor det er mindre (fx nede ved bunden op af retrurpumpekammerskillevægen) så man både får en aerob zone til oxidering af nitrit og anearob zone til knækning af nitrat...
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
ville det virke ordenligt hvis man i sin sump havde et stort kammer, og satte en stor blok blå filter svamp ned som fylder mere eller mindre alt den plads som ikke brugt af skummer og kammer til returpumpen. Med den pointe at der skal være en del af svampen hvor flowet er større (øverst) og dele hvor det er mindre (fx nede ved bunden op af retrurpumpekammerskillevægen) så man både får en aerob zone til oxidering af nitrit og anearob zone til knækning af nitrat...
alternetivet er vel nogle flere skille vægge, hvor hver anden ikke går helt til bunden, eller noget helt 3. som i kan hjælpe mig med...
alternetivet er vel nogle flere skille vægge, hvor hver anden ikke går helt til bunden, eller noget helt 3. som i kan hjælpe mig med...
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Formålet med en filtersvamp er at fjerne partikler og evt. bobler fra vandet. Den biologiske nedbrydning står dine levende sten for!steenmillinder skrev:ville det virke ordenligt hvis man i sin sump havde et stort kammer, og satte en stor blok blå filter svamp ned som fylder mere eller mindre alt den plads som ikke brugt af skummer og kammer til returpumpen. Med den pointe at der skal være en del af svampen hvor flowet er større (øverst) og dele hvor det er mindre (fx nede ved bunden op af retrurpumpekammerskillevægen) så man både får en aerob zone til oxidering af nitrit og anearob zone til knækning af nitrat...
Af samme gruns skal man også sørge for at skylle fitlersvampene grundigt minimum hver anden uge.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
jeg ville lade vandet løbe gennem nogle lag nylon strømpe før det det går videre til skummer og så til biologisk filtrering efter det har været gennem skummeren. Nylonstømpen vil jeg så rense dagligt eller hver anden dag, jeg har bare set at folk har alt muligt filter materiale i deres sump, så ville jeg bare bruge filter svamp fordi det har en stor overflade som baktusserne kan gro på. spørgsmålet er så hvordan jeg bedst gror baktusser jeg taler jo om 120l vol. filtersvamp, jeg kunne fylde sumpen med sera sipora som vel har en endnu større overflade, men det har jeg pt ikke råd til...
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18
Du kan jo også bruge et Prefilter (kan købet ved e-avariet.dk)
Hvis du sætte det over dit indløbs rør til sumpen, altså røret fra dit overløb, kan du grovfiltere vandet for partikler.
Mht. til kammer op deling, er det ikke en nødvendighed. min sump har f.eks ingen opdelingen. Normalt laver man en opdeling af sumpen med en "bobbel-fælde" for at undgå luftbobler, men det kan sagtens gøres uden. Dit skummer vil ikke nå nå at skumme alt vand der kommer igennem alligevel, eller også skal du have en overdimensioneret skummer!!, og får den det ikke i først omgang, tager den det bare i næste.
Ang. returpumpe, så kan en spandpumpe også bruges, det gør jeg f.eks. den kan du så fylde med noget filtermatriale.
Hvis du sætte det over dit indløbs rør til sumpen, altså røret fra dit overløb, kan du grovfiltere vandet for partikler.
Mht. til kammer op deling, er det ikke en nødvendighed. min sump har f.eks ingen opdelingen. Normalt laver man en opdeling af sumpen med en "bobbel-fælde" for at undgå luftbobler, men det kan sagtens gøres uden. Dit skummer vil ikke nå nå at skumme alt vand der kommer igennem alligevel, eller også skal du have en overdimensioneret skummer!!, og får den det ikke i først omgang, tager den det bare i næste.
Ang. returpumpe, så kan en spandpumpe også bruges, det gør jeg f.eks. den kan du så fylde med noget filtermatriale.
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 18