Super ide, det vil jeg da kraftig overvejechrislolk skrev:Hvis det ikke er nok kan du jo bare lime nogle af disse ovenpå (med varmeledende lim).
http://www.ebay.co.uk/itm/50x-Aluminium ... 35b8a59b6d
F.eks. 1 over hver led.
En novices DIY LED projekt
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5000 Odense C
- Geografisk sted: Odense C
Re: En novices DIY LED projekt
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Så har jeg modtaget alt det bestilte med undtagelse af linser som kommer senere.
Heatsinken blev en 270*570*5 mm aluplade, hvor jeg så har påsat små 35*35 mm heatsinkes på bagsiden. Jeg har også borret nogle små huller i håb om at varmluft fra undersiden vil bevæge sig op mod den koldere luft ovenover og dermed give en smule luft bevægelse, uden jeg dog har den fjerneste anelse om det rent faktisk vil virke.
Jeg har valgt følgende controller med 4 stk ELN-60-48-P drivere til.
http://www.boostled.com/products/typhon ... roller-kit
Men nu er jeg så kommet lidt i tvivl om hvordan hele rent faktisk tilsluttes til elnettet. Driverne skal vel tilsluttes direkte eller hvad? Derudover er det stik der følger til controlleren ikke af standard europæisk type, men har to flade "ben" med et lille hul i hver, men det kan vel klares med en adapter?
Heatsinken blev en 270*570*5 mm aluplade, hvor jeg så har påsat små 35*35 mm heatsinkes på bagsiden. Jeg har også borret nogle små huller i håb om at varmluft fra undersiden vil bevæge sig op mod den koldere luft ovenover og dermed give en smule luft bevægelse, uden jeg dog har den fjerneste anelse om det rent faktisk vil virke.
Men nu er jeg så kommet lidt i tvivl om hvordan hele rent faktisk tilsluttes til elnettet. Driverne skal vel tilsluttes direkte eller hvad? Derudover er det stik der følger til controlleren ikke af standard europæisk type, men har to flade "ben" med et lille hul i hver, men det kan vel klares med en adapter?
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 5750 Ringe
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Ringe
Bliver spændende at se.mcnats skrev:Så har jeg modtaget alt det bestilte med undtagelse af linser som kommer senere.
Drivere skal bare tilsluttes 230v fra elnettet. Med hensyn til forsyningen til controlleren, skal du lige se efter, at de kan køre på 230v eller om de kun er til 110v (amerikansk standard). Hvis de kan klare 230v kan du bare sætte en adapter på...
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Jeg ved godt at det åbenlyst for alle der bare har en smule forstand på den slags, men jeg er desværre ikke en af dem.chrislolk skrev:Bliver spændende at se.mcnats skrev:Så har jeg modtaget alt det bestilte med undtagelse af linser som kommer senere.
Drivere skal bare tilsluttes 230v fra elnettet. Med hensyn til forsyningen til controlleren, skal du lige se efter, at de kan køre på 230v eller om de kun er til 110v (amerikansk standard). Hvis de kan klare 230v kan du bare sætte en adapter på...

Angående contolleren så skriver de på siden følgende: Universal Electrical Input (110-240V AC 50/60Hz)
http://www.boostled.com/collections/diy ... roller-kit
Betyder det ikke at den så kan køre på 23V?
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Jeps. Så kan du bare skifte stikket ud og sætte det i stikkontakten - ingen problemet.
Med venlig hilsen
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Var det et "jeps" til begge spørgsmål?chrislolk skrev:Jeps. Så kan du bare skifte stikket ud og sætte det i stikkontakten - ingen problemet.
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Havde ikke lige opfattet, at det var to spørgsmål
Den ene ende af driveren skal kobles på 230v, den anden ende er til LED'erne samt til controller. Den ende med 3 ledninger er til 230v (Jord, fase og nul) og den ende med fire ledninger er til LED'erne (to til LED'erne og to til controller - kan ikke lige huske farverne)

Den ene ende af driveren skal kobles på 230v, den anden ende er til LED'erne samt til controller. Den ende med 3 ledninger er til 230v (Jord, fase og nul) og den ende med fire ledninger er til LED'erne (to til LED'erne og to til controller - kan ikke lige huske farverne)
Med venlig hilsen
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Hvad skal man gøre med ledningen der går til jord, hvis man som mig bor i et gammelt hus ikke har stik med forbindelse til jord?chrislolk skrev:Havde ikke lige opfattet, at det var to spørgsmål![]()
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
- Saltvand siden?: 2009
Så skal du bare lade den være.mcnats skrev:Hvad skal man gøre med ledningen der går til jord, hvis man som mig bor i et gammelt hus ikke har stik med forbindelse til jord?chrislolk skrev:Havde ikke lige opfattet, at det var to spørgsmål![]()
Mvh Tobias
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Så er LED'erne sat på alupladen.
Det viste sig ikke at gå helt glad med modulerne med 2 LED'er på hver. Dem jeg havde fra min gamle lampe (de hvide) passede ikke med de forbindelses ledninger jeg have købt, så de må derfor loddes på god gammeldags vis. Men her kommer et lille problem, for jeg kan ikke se hvordan de skal loddes sammen. Hver modul har fire ledninger, 2 gule og 2 hvide, men der står ikke hvad der er "+" og "-". Jeg vil derfor gætte på at de skal forbindes til samme farve, altså gul til gul og hvid til hvid, men jeg vil meget gerne have inputs til dette.
Det viste sig ikke at gå helt glad med modulerne med 2 LED'er på hver. Dem jeg havde fra min gamle lampe (de hvide) passede ikke med de forbindelses ledninger jeg have købt, så de må derfor loddes på god gammeldags vis. Men her kommer et lille problem, for jeg kan ikke se hvordan de skal loddes sammen. Hver modul har fire ledninger, 2 gule og 2 hvide, men der står ikke hvad der er "+" og "-". Jeg vil derfor gætte på at de skal forbindes til samme farve, altså gul til gul og hvid til hvid, men jeg vil meget gerne have inputs til dette.
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Så er LED'erne loddet på alupladen, så nu må nsæte trin være at koble drivere til LED'erne og controller til driverne. Første billede viser i øvrigt bagsiden af pladen med de påsætte små heatsinks.
Mht til de hvide modul LED'er så valgte jeg at lodde dem sammen således at gul ledning til gul og hvid til hvis (dog uden de gamle ledninger som er fjernet). Jeg kan dog ikke se hvordan de så skal tilsluttes driverne, man kan jo ikke umiddelbart se hvad der er "+" og hvad der er "-". Er der nogen der kan gøre mig klogere på det?
Så har jeg i øvrigt lige et spørgsmål til det kloge elektronik folk: Når controlleren ændre styrken på LED'erne er det så volt eller ampere der ændres?
Mht til de hvide modul LED'er så valgte jeg at lodde dem sammen således at gul ledning til gul og hvid til hvis (dog uden de gamle ledninger som er fjernet). Jeg kan dog ikke se hvordan de så skal tilsluttes driverne, man kan jo ikke umiddelbart se hvad der er "+" og hvad der er "-". Er der nogen der kan gøre mig klogere på det?
Så har jeg i øvrigt lige et spørgsmål til det kloge elektronik folk: Når controlleren ændre styrken på LED'erne er det så volt eller ampere der ændres?
- chrislolk
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Det er meget svært at svare på, hvordan du skal koble LED modulerne fra din lampe på dine drivere. Det er ikke til at vide, om de sidder parallelt eller i serie, eller om der er lavet andet fikumdik med dem. Kan se på billederne, at der sidder en lille IC på dem - hvad den gør er ikke til at vide. Hvis jeg var dig ville jeg bare prøve at sætte plus og minus på og se om det lyser. Gør den ikke, så prøv at bytte om på dem. Gør den stadig ikke, så ved jeg ikke lige, hvad du skal gøre.
Med hensyn til dimming, så er det strømmen, som driveren skruer op og ned for. Når strømmen gennem LED'erne ændre sig vil den forward spænding der ligger over LED'erne også ændre sig.
Med hensyn til dimming, så er det strømmen, som driveren skruer op og ned for. Når strømmen gennem LED'erne ændre sig vil den forward spænding der ligger over LED'erne også ændre sig.
Med venlig hilsen
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Tak for svaret.chrislolk skrev:Det er meget svært at svare på, hvordan du skal koble LED modulerne fra din lampe på dine drivere. Det er ikke til at vide, om de sidder parallelt eller i serie, eller om der er lavet andet fikumdik med dem. Kan se på billederne, at der sidder en lille IC på dem - hvad den gør er ikke til at vide. Hvis jeg var dig ville jeg bare prøve at sætte plus og minus på og se om det lyser. Gør den ikke, så prøv at bytte om på dem. Gør den stadig ikke, så ved jeg ikke lige, hvad du skal gøre.
Kan jeg teste et enkelt diode-modul med et batteri, eller skal jeg teste hele serien koblet sammen med strøm via driver? Riskikerer jeg ikke at brænde dem af?
Støm: er det volt, ampere eller watt?
- Benny
- Dragefisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Saltvand siden?: 2010
Du kan teste med 2 batterier, på en enkelt LED, det sker der ikke noget ved.
Strøm = Ampere
PS. Du kan godt teste med driveren, men husk at justere spændingen(Volt) og Strømmen(Ampere) ned, så det passer med det antal LED'er du vil teste.
Strøm = Ampere
PS. Du kan godt teste med driveren, men husk at justere spændingen(Volt) og Strømmen(Ampere) ned, så det passer med det antal LED'er du vil teste.
Hilsen
Benny
Benny
- amddurin
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4700 Næstved
- Geografisk sted: Næstved
- Kontakt:
Der er osse en vejledning inde på Rapidled der viser hvordan man skal bruge sin Driver og du skal sætte et Multimeter ind i serien af LED som om multimetret selv var en LED osse...
F.eks fra sidste LED til Multimeter og fra multimeter til driver hvor første LED går direkte til den anden pol på driver (Multimetret skal kunne 10A måling og indstilles til dette - på mit fra Biltema skal den éne måle ledning flyttes til et andet hul i multimetret hvor der står 10A + drejeknappen osse skal over på 10A)
+/- fra driver til LED skal være i en bestemt orden. (Ved ikke om du har læst på det, da du jo har samlet dine LED...)
Fra Driverens "-" pol til "-" på den første LED i rækken og fra første LED sættes så dens "+" sammen med "-" på den næste LED i rækken osv. fra "+" til "-" indtil den sidste LED og på den sidste LED i rækken sættes "+" så sammen med "+" på Driveren... (Eller spejlvendt hvis man startede med "+" i stedet for "-")
De nævnte drivere kræver 8-12 stk LED i en række (Serieforbundet) for at kunne køre uden at brænde noget af...
Husk at se i vejledningen hvordan man skruer NED for amp inden i driveren FØR du tænder for 230V, da nogle LED typer ikke tåler fuld amp... (De blå f.eks.)
Man kan godt komme op på 13-14 LED, men der stiller krav til den enkelte LED, så det nemmeste er at holder sig til max 12 pr. driver...
Multimetret SKAL være sat fast ind i serien FØR strøm på driver tændes, da der ellers springer en del gnister med risiko for at skade noget...
Disse ting er beskrevet i en vejledningen for driveren inde på rapidled under selve driveren...
I min 300L akv. tråd står hvilke amp jeg har benyttet, da lidt under max amp giver længere levetid for dine LED..
F.eks kan de blå jeg bruger tåle 1000ma, men får kun 850ma ved 10V på DIM (10V = Potmeter skruet helt op.)

F.eks fra sidste LED til Multimeter og fra multimeter til driver hvor første LED går direkte til den anden pol på driver (Multimetret skal kunne 10A måling og indstilles til dette - på mit fra Biltema skal den éne måle ledning flyttes til et andet hul i multimetret hvor der står 10A + drejeknappen osse skal over på 10A)
+/- fra driver til LED skal være i en bestemt orden. (Ved ikke om du har læst på det, da du jo har samlet dine LED...)
Fra Driverens "-" pol til "-" på den første LED i rækken og fra første LED sættes så dens "+" sammen med "-" på den næste LED i rækken osv. fra "+" til "-" indtil den sidste LED og på den sidste LED i rækken sættes "+" så sammen med "+" på Driveren... (Eller spejlvendt hvis man startede med "+" i stedet for "-")
De nævnte drivere kræver 8-12 stk LED i en række (Serieforbundet) for at kunne køre uden at brænde noget af...
Husk at se i vejledningen hvordan man skruer NED for amp inden i driveren FØR du tænder for 230V, da nogle LED typer ikke tåler fuld amp... (De blå f.eks.)
Man kan godt komme op på 13-14 LED, men der stiller krav til den enkelte LED, så det nemmeste er at holder sig til max 12 pr. driver...
Multimetret SKAL være sat fast ind i serien FØR strøm på driver tændes, da der ellers springer en del gnister med risiko for at skade noget...
Disse ting er beskrevet i en vejledningen for driveren inde på rapidled under selve driveren...
I min 300L akv. tråd står hvilke amp jeg har benyttet, da lidt under max amp giver længere levetid for dine LED..
F.eks kan de blå jeg bruger tåle 1000ma, men får kun 850ma ved 10V på DIM (10V = Potmeter skruet helt op.)

"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62 (Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
amddurin skrev:Der er osse en vejledning inde på Rapidled der viser hvordan man skal bruge sin Driver og du skal sætte et Multimeter ind i serien af LED som om multimetret selv var en LED osse...
Jeg har forbundet LED'er korrekt (er jeg ret sikker på) og jeg har også købt et multimeter så det kan tilsluttes, så det er vel bare at hoppe i.
Hvis man stiller det interne potentiometer til fx 1000 amp på de dim-bare drivere, og så giver fx. 8 v via ledninger der styrer dimming vil driveren så ikke give 800 amp til LED'erne?
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Jeg har prøvet at tilslutte et 1.5 v batteri til modul LED for at se hvad der er minus og hvad der er plus, men den lyste ikke 

- skod
- Dragefisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9440 Aabybro
- Geografisk sted: Birkelse, Aabybro
- Kontakt:
du skal bruge 2 batterier i serie forbindelse til at teste EN led!
Mvh. Gert Skjølstrup
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
Læs mere på min blok: http://www.gteck.dk/#home
-
- Foxface
- Reactions:
- 17
Efter længere tids venten på en driver der skulle erstattes, er der kommet gang i projektet igen.
Inden jeg slutter det endeligt til har jeg lige et spørgsmål til den strøm LED'erne må få. Går man fx ind på ledgroupbuy.com hvor jeg hat købt mine LED'er, skrive de en max drive current men også: "Forward voltage (@ 700 mA): XPERED-L1-0000-00601". Hvad skal man bruge det sidste til? Er det ikke bare max drive current man skal gå ud fra?
Inden jeg slutter det endeligt til har jeg lige et spørgsmål til den strøm LED'erne må få. Går man fx ind på ledgroupbuy.com hvor jeg hat købt mine LED'er, skrive de en max drive current men også: "Forward voltage (@ 700 mA): XPERED-L1-0000-00601". Hvad skal man bruge det sidste til? Er det ikke bare max drive current man skal gå ud fra?
- Moente
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 2500 Valby
Nu kan jeg se at det er Cree XP-E Red du har kigget på. De har angivet volt @ 700 mA, men du skal gå efter den max drive current der står for hver diode. For XP-E Red er det 700 mA. Hvis du f.eks. tager Osrams 660nm dioder, så er max drive current for dem 1A, så dem kan du godt bruge på samme driver som hvide og blå. Medmindre du vil køre alle på 700 mA.
Mvh Tobias