Opstart af 720 liters - hvilket udstyr?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
1. For at få systemet til at køre skal der kun bruges EN pumpe - en returpumpe. når sumpen er fuldt med vand, startes pumpen, som så fylder vand op i akvariet. Når vandstanden er maximal, begynder vandet at løbe over overløbet og ned i sumpen igen. når det er sat igang, skal du justere vandmængden, således at pumpen har vand nok til at køre, og i tilfæde af strømsvigt, at vandet fra overløbet kan være i sumpen også.
2. Ja, det vil være smartest.
3. Det kommer helt an på hvad den skal "drive". Min retur pumpe trækker både mit fragment akvarie og min skummer. Men hvis den bare skal cirkulere vandet behøver den ikke være så stor. I mit gamle akvarie var pumpen en Aquabee 3000. en lille vandgennemstrøming får skidt og møj til at lægge sig.
4. Der kommer da ikke flere bølger af at overløbet er i midten.
Placer det hvor det er lettest at komme til for dig.
5. 3 huller er alt nok. 2 stk fra akvariet og ned, det sidste som returrør.
6. alt efter størrelse npå dit akvarie er hvor eget vand du regner med at sende igennem. Der kan løbe lidt vand gennem et tykt rør, men ikke meget gennem et tyndt rør. Mange bruger 25 eller 32 mm rør fra akvariet og ned, samt 20mm den anden vej.
2. Ja, det vil være smartest.
3. Det kommer helt an på hvad den skal "drive". Min retur pumpe trækker både mit fragment akvarie og min skummer. Men hvis den bare skal cirkulere vandet behøver den ikke være så stor. I mit gamle akvarie var pumpen en Aquabee 3000. en lille vandgennemstrøming får skidt og møj til at lægge sig.
4. Der kommer da ikke flere bølger af at overløbet er i midten.
Placer det hvor det er lettest at komme til for dig.
5. 3 huller er alt nok. 2 stk fra akvariet og ned, det sidste som returrør.
6. alt efter størrelse npå dit akvarie er hvor eget vand du regner med at sende igennem. Der kan løbe lidt vand gennem et tykt rør, men ikke meget gennem et tyndt rør. Mange bruger 25 eller 32 mm rør fra akvariet og ned, samt 20mm den anden vej.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Men hvor mange liter pr. time skal denne pume være på? F.eks. en Red Dragon?
Hvis jeg vil have bølger, er det så ok at placere overløbet i hjørnet, eller skal det være i midten? Mener at have læst noget, at hvis man placerer det i midten, så undgår man "vandpjask" pga. at man altid vil ramme "midten" af en bølgetop og bølgedal.
Hvis jeg vil have bølger, er det så ok at placere overløbet i hjørnet, eller skal det være i midten? Mener at have læst noget, at hvis man placerer det i midten, så undgår man "vandpjask" pga. at man altid vil ramme "midten" af en bølgetop og bølgedal.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Jeg vil mene at en Red Dragon vil være "overkill" Men ellers vil den mindste være stor nok. Der er vist kommet en ny serie med "mini drager"
Desværre er prisen ikke ikke i miniformat.
"Bølger" i et akvarie er ikke mere end et par millimeter høje, med mindre du investerer i en Wavebox. så jeg vil mene at det er helt ligegyldigt hvr du placerer dit overløb, ud over at det skal være nemt for dig at komme til det.
Desværre er prisen ikke ikke i miniformat.
"Bølger" i et akvarie er ikke mere end et par millimeter høje, med mindre du investerer i en Wavebox. så jeg vil mene at det er helt ligegyldigt hvr du placerer dit overløb, ud over at det skal være nemt for dig at komme til det.
Hej.
Jeg har pt en Red Devil 6.5 til at drive mit akvarie på 840 l.
Det er absolut IKKE for meget. Den driver min Deltec AP702 samt en Eco-Cooler 420/4 - og det er lige til øllet. Husk på det kæmpe tab der er i løft af vandet samt diverse bøjninger.
Den lille RD 4.5 har et max løft på 2,2 meter. Så når først den skal løfte vandet 1,5 meter op (hvor den yder ca 2100 l/t) og så igennem lidt bøjninger, så er det ikke meget skud tilbage i den - regn med 1500 l/t.
Mht bølger, så kan jeg kun anbefale dig af placere overløbet i midten. Jeg har en wave-box i mit akvariet, og overløbet placeret i hjørnet - det kan ikke anbefales! Bølgerne i hjørnerne er på 3-4 cm.
/Henrik
Jeg har pt en Red Devil 6.5 til at drive mit akvarie på 840 l.
Det er absolut IKKE for meget. Den driver min Deltec AP702 samt en Eco-Cooler 420/4 - og det er lige til øllet. Husk på det kæmpe tab der er i løft af vandet samt diverse bøjninger.
Den lille RD 4.5 har et max løft på 2,2 meter. Så når først den skal løfte vandet 1,5 meter op (hvor den yder ca 2100 l/t) og så igennem lidt bøjninger, så er det ikke meget skud tilbage i den - regn med 1500 l/t.
Mht bølger, så kan jeg kun anbefale dig af placere overløbet i midten. Jeg har en wave-box i mit akvariet, og overløbet placeret i hjørnet - det kan ikke anbefales! Bølgerne i hjørnerne er på 3-4 cm.
/Henrik
Senest rettet af sneppevej søn 1. okt 2006 17:42, rettet i alt 1 gang.
Fordi at overløbet er svært at holde lydløst pga bølgerne.Olsen skrev:Sneppevej: Kan du uddybe hvorfor du anbefaler at placeret overløbet i midten pga. bølgerne?
I midten af akvariet svinger vandstanden kun med 5 mm - hvor den ude i enderne svinger 3-4 cm.
Med overløbet i midten kan indretningen måske være lidt sværere.
Jeg er ikke i tvivl:
Når man har set hvad en wavebox gør, så vil jeg aldrig undvære den - absolut INGEN døde zoner.
Det gør at jeg ved næste akvarieskift skal have overløbet i midten.
Samt skal have 2 waveboxe i, monteret eksternt i pumpekasser.
En anden ting er størrelsen på overløbet - skal du som jeg have en RD 6.5 på så skal overløbet helst være på mere end 40 cm total, ellers er der lidt for stort flow i overløbet, efter min mening.
/Henrik
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg har tegnet et tværsnit af hvordan hhv. akvariet i stuen og sumpen i teknikrummet (som er en del af køkkenet) vil komme til at stå.
Undskyld hvis tegningen er grim at se på, men jeg kunne ikke gøre det bedre i Word og de "arkitektoniske" muligheder er ret begrænsede hehe
Jeg forsøger at finde ud af hvordan jeg kan lave automatisk vandpåfyldning, men ved ikke helt hvordan tingene skal forbindes.
Kom gerne med forslag til rørføring mellem akvarie og sump - og håndvasken.
Undskyld hvis tegningen er grim at se på, men jeg kunne ikke gøre det bedre i Word og de "arkitektoniske" muligheder er ret begrænsede hehe

Jeg forsøger at finde ud af hvordan jeg kan lave automatisk vandpåfyldning, men ved ikke helt hvordan tingene skal forbindes.
Kom gerne med forslag til rørføring mellem akvarie og sump - og håndvasken.
- Vedhæftede filer
-
- Opstart af 972 liter saltvand - tværsnit
- Opstart af 972 liter saltvand - tværsnit_2.JPG (43.96 KiB) Vist 3062 gange
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Sneppevej:
- Hvordan kan bølgehøjden kun være ca. 5 mm. i midten og 4-5 cm. ude i siderne?
- Hvordan vil du få waveboksene til at fungere i eksterne pumpekasser?
Jeg kan ikke lige se det for mig... men sådan som jeg har forstået waveboksenes virkning, så suger de en mængde vand ind i et kammer og pumper den derefter ud af kammeret hvilket skaber bølger - korrekt?
- Hvordan vil du få waveboksene til at fungere i eksterne pumpekasser?
Jeg kan ikke lige se det for mig... men sådan som jeg har forstået waveboksenes virkning, så suger de en mængde vand ind i et kammer og pumper den derefter ud af kammeret hvilket skaber bølger - korrekt?
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
I midten mødes de to akser som et X.Olsen skrev:
Se evt. denne film fra da Tunze fremviste dens effekt første gang: http://www.saltvandsakvarium.dk/TunzeBox.mpg
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Du kan også læse lidt om Torbens erfaringer med wavebox og se en film af hans akvarium med boxen tændt: http://www.saltwater.dk/Produkt%20info-.htmOlsen skrev:God film som giver rigtig meget mening. Tak for det.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Hvad går den eksterne montering i pumpekasser ud på? Lyder som en løsning der ikke optager plads i akvariet, og er derfor lige noget for migsneppevej skrev: Når man har set hvad en wavebox gør, så vil jeg aldrig undvære den - absolut INGEN døde zoner.
Det gør at jeg ved næste akvarieskift skal have overløbet i midten.
Samt skal have 2 waveboxe i, monteret eksternt i pumpekasser.
/Henrik

Mit akvarie er indbygget. Så jeg vil montere 1 udvendig glas kasse på akvariet i hver side på feks 15x15 cm og i akvariets fulde højde - deri monteres wavebox'en. Der bliver så boret 1 stk 50 mm hul, hvor udstrømning fra waveboxen sidder.Olsen skrev: Hvad går den eksterne montering i pumpekasser ud på? Lyder som en løsning der ikke optager plads i akvariet, og er derfor lige noget for mig
På den måde er den dejlig nem at komme til, og fylde ikke i akvariet.
/Henrik
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det lyder rigtig fedt. En mulighed jeg desværre ikke har, da akvariet skal stå frit i stuen. Hvordan vil du få vand ind i kassen (waveboxen)?
Det kan være at jeg i første omgang skal vente med waveboxen.
Hvis nu min(e) cirkulationspumpe(r) kører konstant, kan jeg så nøjes med én Tunze Turbelle 6200 (20.000 l/t) eller skal jeg have 2 stk. ? (en i hver side af akvariet).
Jeg har ikke så meget indsigt i om der vil opstå døde zoner i det bette akvarie
Det kan være at jeg i første omgang skal vente med waveboxen.
Hvis nu min(e) cirkulationspumpe(r) kører konstant, kan jeg så nøjes med én Tunze Turbelle 6200 (20.000 l/t) eller skal jeg have 2 stk. ? (en i hver side af akvariet).
Jeg har ikke så meget indsigt i om der vil opstå døde zoner i det bette akvarie
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Kontakt:
Det vil da helt klart være bedre med en i hver ende, der er tilsluttet en multicontroller, men én vil da nok også kunne give en tilstrækkelig cirkulation. Chancen er bare større for, der opstår døde zoner.Olsen skrev:ok, smart nok - og selvfølgelig kunne jeg fristes til at sige hehe!
Hvad med Tunzes turbellepumper - er en stor pumpe tilstrækkelig eller vil det være bedre med to placeret over for hinanden?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Tak for svaret, hehe! ja ligesom trænerne her over i Jylland hehe!
LYS:
Nu kommer der så endnu et af de spørgsmål hvor jeg føler mig lidt dum, men som jeg bare er nødt til at spørge om: Hvis man nu vælger et akvarie med en højde på 70 cm., og vælger 2x 250 watt HQI, kan man så ikke bare flytte de nederste koraller 10 cm. op fra bunden? - eller evt. flytte HQI'en 10 cm. tættere på?
(Gætter på at I vil svare, at hvis man flytter lampen de 10 cm. tættere på, så vil det give for meget strålevarme til vandet?)

LYS:
Nu kommer der så endnu et af de spørgsmål hvor jeg føler mig lidt dum, men som jeg bare er nødt til at spørge om: Hvis man nu vælger et akvarie med en højde på 70 cm., og vælger 2x 250 watt HQI, kan man så ikke bare flytte de nederste koraller 10 cm. op fra bunden? - eller evt. flytte HQI'en 10 cm. tættere på?
(Gætter på at I vil svare, at hvis man flytter lampen de 10 cm. tættere på, så vil det give for meget strålevarme til vandet?)
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Har lige rodet lidt med et udkast til budget og taget et billede af det. Det løber hurtigt op!
Det er kun diverse bud på anskaffelsespriser... jeg aner faktisk ikke om det er realistisk nok, eller jeg mangler afgørende ting. Hvad siger I semi-professionelle til det?
Det er kun diverse bud på anskaffelsespriser... jeg aner faktisk ikke om det er realistisk nok, eller jeg mangler afgørende ting. Hvad siger I semi-professionelle til det?
- Vedhæftede filer
-
- 972 liter_budget.jpg (58.42 KiB) Vist 3145 gange
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Det er ikke mange kommentarer jeg vil knytte til dit skema, ud over at jeg synes det beløb du har afsat til pvc, er noget højt.
Kig på Koiimport.dk, der får vi procenter, husker ikke hvormeget ved køb over 200 kroner.
Jeg tror også at du vil få besvær med at lyse hele akvariet op med kun 2 250 W. Akvariet er langt og bredt.
Fragment akvarie er helt overflødigt, ihvertfald i begyndelsen.
Kig på Koiimport.dk, der får vi procenter, husker ikke hvormeget ved køb over 200 kroner.
Jeg tror også at du vil få besvær med at lyse hele akvariet op med kun 2 250 W. Akvariet er langt og bredt.
Fragment akvarie er helt overflødigt, ihvertfald i begyndelsen.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Hej Carsten. Tak for dit hint vedr. Koiimport.
Som budgettet viser på side 7 viser, så løber det indtil videre op i godt 41.000 kr., men det er mig indtryk, at det nok skal ramme de 50.000 kr. i bare anskaffelsesomkostninger. Jeg har jo slet ingen akvarie-ting, og skal ud og købe det hele.
Har dog overvejet at købe noget brugt, men på det område er jeg MEGET usikker på om det kan betale sig pga. teknologisk udvikling og slitage. VIl så nødig købe "katten i sækken". Desuden så skal det jo være det "rigtige" og gode brugte udstyr der skal være til salg.
LYS
Hvis ikke 250 watt er nok, skal jeg så op i 2 x 400 watt? Det er noget mere end jeg havde regnet med.
HQI pærer er jo en videnskab - og det er de lamper som pærerne sidder i vel også. Jeg søger et produkt der er pænt, som kan hænge ned fra loftet og vil høre om I har nogen bud? Det er muligt at de 6.000 kr. jeg har afsat ikke er tilstrækkeligt - måske I bedre kan vurdere det.
Har jeg behov for HQI lamper med indbygget lysstofrør? (Ja, jeg er faktisk ikke selv klar over det - men ved at jeg (og min kæreste for den sags skyld) kommer til at sætte pris på flotte koraller.
Som budgettet viser på side 7 viser, så løber det indtil videre op i godt 41.000 kr., men det er mig indtryk, at det nok skal ramme de 50.000 kr. i bare anskaffelsesomkostninger. Jeg har jo slet ingen akvarie-ting, og skal ud og købe det hele.
Har dog overvejet at købe noget brugt, men på det område er jeg MEGET usikker på om det kan betale sig pga. teknologisk udvikling og slitage. VIl så nødig købe "katten i sækken". Desuden så skal det jo være det "rigtige" og gode brugte udstyr der skal være til salg.
LYS
Hvis ikke 250 watt er nok, skal jeg så op i 2 x 400 watt? Det er noget mere end jeg havde regnet med.
HQI pærer er jo en videnskab - og det er de lamper som pærerne sidder i vel også. Jeg søger et produkt der er pænt, som kan hænge ned fra loftet og vil høre om I har nogen bud? Det er muligt at de 6.000 kr. jeg har afsat ikke er tilstrækkeligt - måske I bedre kan vurdere det.
Har jeg behov for HQI lamper med indbygget lysstofrør? (Ja, jeg er faktisk ikke selv klar over det - men ved at jeg (og min kæreste for den sags skyld) kommer til at sætte pris på flotte koraller.
- muldfred
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 3300 Frederiksværk
3 gange 250 w skulle nok kunne gøre detHvis ikke 250 watt er nok, skal jeg så op i 2 x 400 watt? Det er noget mere end jeg havde regnet med.
Mvh Morten Rønde
160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Se mine indbygget akvarier lige oppe over

- Mathias_C
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 9330 Dronninglund
- Geografisk sted: Nordjylland
ja det vil nok være en god idé da overgangen fra intet lys og så til HQI vil blive mindreHar jeg behov for HQI lamper med indbygget lysstofrør? (Ja, jeg er faktisk ikke selv klar over det - men ved at jeg (og min kæreste for den sags skyld) kommer til at sætte pris på flotte koraller.
med hensyn til dit budget på levende sten, så tror jeg nok at du kan spare en del der...! det skal self ikk gå ud over kvaliteten men der sælges tit ( eller i hvert falde en gang i mellem) sten herinde og det er tit til en pris rundt de 50 kg...! og i den mængde du skal bruge vil du kunne sparre en del ..:!
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
- muldfred
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 3300 Frederiksværk
jo hvis du kan få spredt lyset ud i siderne så er det godt nokMen er 2 x 400 watt
Mvh Morten Rønde