Heine & Lottes 340 liters cube.

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2009

Re: Heine & Lottes 340 liters cube.

Indlæg af lotp »

Pyha... Har lige holdt vejret et par dage...
For en uge siden fik vores paletter lidt pletter. Ikke noget særligt, vel bare hvad man kan forvente ovenpå flytningen. Heldigvis fandt de hurtigt ud af at vi har to dannebrogsrejer, og der har været kø ved dem!

For 3 dage siden var den ene palet pludselig totalt oversået med pletter. I forgårs havde den et kæmpe mælkehvidt popeye. Igår gemte den sig det meste af dagen. Så vi regnede egentlig med at miste den. Men i dag er øjet pludselig i bedring, pletterne næsten væk og den er aktiv og spiser igen. :W
akv 9. aug 2011 009.JPG
akv 9. aug 2011 001.JPG
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
14
Postnummer: 2605 Brøndby
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af Fat_Donnie »

De der paletter er osse let at stresse.... men fedt at hoere at den har faet det godt igen. =)
Man kan dog ikke benaegte at det er sindsyg flotte fisk!
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af lotp »

Så blev akvariet komplet. Hils på Gil :)
akv 11. august 006.JPG
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Den er sød :GO
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af lotp »

Den er bare så fin. Billedet yder den overhovedet ikke retfærdighed. Udover det self er noget utydeligt :) , er det ikke lykkedes mig at tage et billede hvor jeg får dens farve med. Den ser bare blå ud. Men den er helt dyb lilla in rl. Paletterne ser lidt småkedelige ud ved siden af. Introduktionen gik fint. Den gule pustede sig helt vildt op og fik den lilla jaget hen i et hjørne. Men så smed vi noget foder i og så glemte den gule alt om den nye beboer og 5 min efter svømmede de rundt sammen som om de aldrig havde bestilt andet.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Det er osse en fisk som jeg drømmer om, men er for meget Nordjyde til at lægge 1200,- for den :oops: - Har i købt den ved Martin?
Mvh:
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af lotp »

Ja, Vi købte den hos Martin. Men den indgik i en byttehandel med nogle sten og fisk vi havde i overskud fra stenhøjs akvarie, som vi smed op til Martin den dag vi hentede det. Så var prisen ikke så slem når vi ikke skulle ha kontanter op af lommen :) Og så fik vi oveni købet lidt ekstra rabat i form af en lille sandsøstjerne vi fik med i handlen. + at vi tidligere havde købt 3 dannebrogsrejer, hvoraf den ene døde under afklimatiseringen. Det fortalte jeg tilfældigt Martin en dag, hvor han hurtigt svarede: "Jamen så finder vi da lige en ny til dig." Så sådan en fik vi også lige med. Det er sgu god kundeservice!
Har tidligere købt noget hos en anden saltvandsforhandler, som døde i posen på vejen hjem (45 minutters kørsel) hvor jeg ringede og klagede og blev så inddirekte beskyldt for at prøve at snyde. Det får lige en til at overveje om man gider købe noget i den butik en anden gang.
Så thumbs up :GO til Martin. Nogle mener han er dyr. Det er han måske også med nogle ting, men langt det meste ligger på gennemsnitsprisen og han yder super kundeservice og rådgivning, og er altid til at handle med.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Jeg har osse kun gode erfaringer med Martin, og kender ham fra dengang vi var sammen i Hjørring akvarieforening. Og han har bare en viden der siger spar2! og han er super loyal, og kunne ikke finde på at sælge noget som ikke er 100% iorden, eller som ikke vil kunne gå sammen - Synes også at de andre forhandlere burde sætte sig ordentligt ind i, hvad de har i baljerne inden de sælger det til sådan en som mig der ikke har ret stor erfaring i saltvand, men de fleste holder en laaaaaang salgstale, og så hoppe man lige i med begge ben, desværre. Men man lære jo hurtigt hvem man kan stole på, og så handler man jo der :y
Mvh:
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af lotp »

Ja, har kun gode erfaringer med ham. Nu skal jeg jo heller ikke rose ham for meget, han skulle jo nødigt blive alt for høj i hatten. lol :biggrin:
Men da vi skulle bygge cuben og hente stenhøjs akvarie, lånte vi bla maling, pvc lim, unitape, en stor bøtte af hans eget korallim, dunke, kasser og meget mere. Og han tog hjem fra sommerhuset for at lukke biksen op så jeg kunne aflevere de fisk og sten vi fik til overs fra stenhøjs akvarie den dag vi hentede det. Det tror jeg ikke andre forhandlere havde gjort!
Så ja, det er selvfølgelig primært der vi handler. Vi handler da af og til med andre, men det er småting. Fx en enkelt koral man lige falder over.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Ja det er sgu service :wink: men ja, man kan jo ikke køre til Aalborg uden at se ind i diverse butikker..hehe
Mvh:
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af lotp »

Dinnertime :)
solkoral 15. august 002.JPG
solkoral 15. august 003.JPG
solkoral 15. august 013.JPG
Btw så er der, som I kan se,kun en brøkdel af caulerpaen tilbage. Har sat en tot i sumpen, men ellers har kirurgerne gjort et godt indhug i det.
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
14
Postnummer: 2605 Brøndby

Indlæg af Fat_Donnie »

Fed maade at fodre paa.... den maa jeg osse proeve selv =)
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af lotp »

Vi har overvejet en pipette, men den er bare hamrende dyr hvis vi skal ha en der kan nå helt ned på bunden. Røret fungerer fint. Det er bare toppen af en 2 liters sodavandsflaske der er sat på enden. Så sprøjter jeg lidt frostfoder ned i røret og lader det stå en times tid. Foderet daler ligeså stille ned til korallen og den kan spise i fred. -Sådan da. Fiskene har luret mig og bliver helt vilde allerede når jeg sætter røret ned, og de prøver ihærdigt at komme ind til maden :)
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Det var sgu smart.. Jeg døjer altid med at rejen jogger rundt i solkorallen :crybaby: - Så det kan da være jeg skal til at fabrikere en selv, med mindre du selvfølgelig har patent på den :Peace:
Mvh:
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af lotp »

Ingen patent :) Jeg deler gerne mine ideer :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Og jeg der altid har rådgivet om at sætte dem højt.... Ved jo hvor dovne el. Glemsomme vi kan blive.

Godt tænkt, vildt simpelt, men nærmest genialt :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Hehe :)
Mvh:
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Har benyttet næsten samme metode et stykke tid efterhånden til LPS, har bare brugt en spand fra Rejer i lage i stedet.. Det er simpelthen den bedste fattigmands foder-løsning til langsomtspisende genstande i tanken :W

Colaflaske bunden er dog pænere :lipssealed:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af lotp »

Bukker og takker :) Et tip til de der vil lave en selv: Det fungerer bedst for mig at "den omvendte tragt" ikke slutter helt tæt omkring korallen, da det meste af foderet så bare lægger sig på sandbunden.
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af lotp »

Sikke noget l... :angry:
Har holdt lidt øje med temperaturen i akvariet de sidste par dage. Jævnligt tjekket med 4 forskellige termometre. Temperaturen har ligget på 29 grader, og først troede jeg det måske var pga lyset (og sommeren). Men med led burde det jo ikke være noget problem... Desuden er det jo ikke ligefrem solskinstimer vi kan prale af denne sommer. Så opdagede jeg at temperaturen kun faldt 1 grad om natten, altså til 28. Endte med at sidde oppe det halve af natten og teste varmelegemet. Problem fundet. Varmelegemet er defekt. Yes! Så skal der bare købes et nyt og så skulle varmeproblemerne være løst.
Men så opdagede jeg et nyt "problem". Nu jeg alligevel var ved at makke med akvariet kiggede jeg lidt nærmere på skummeren. I søndags holdt vi fragmentmøde her, og skod gjorde mig opmærksom på at vandstanden i sumpen var for lav til skummeren. (En ferplast bluskimmer 550). Vandet er ca 5 cm under markeringen på skummeren, men den skummer fint og jeg syntes der stod i manualen at vandstanden skulle være inden for et vis interval... Men i aftes nærlæste jeg så manualen og måtte konstatere at vandstanden skulle nå helt op til markeringen. Men jeg har ikke mulighed for at hæve vandstanden yderligere... Jeg synes den skummer fint. Men det er jo ikke sikkert det er godt nok... Sikke noget l... Men der er vel ikke andet for end at holde øje med den og vandværdierne det næste stykke tid og så måske overveje en anden skummer.
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Du kunne jo bygge en højere sump. Du har jo højde under akvariet til at kunne gøre det :)
Mvh:
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af lotp »

Det bliver ikke nødvendigt med ny sump eller ny skummer. Efter at have makket med det det meste af dagen, er det lykkedes mig at hæve vandstanden til lige under afmærkningen. I følge manualen skulle det være acceptabelt. Ulempen er dog at jeg bliver nødt til at tømme lidt vand af sumpen hvis jeg skal ha slukket returpumpen... Men i tilfælde af uheld er det max et par liter der ryger ovenud, så det går nok. -Og jeg kan godt se at afskumningen er meget bedre nu. :K

Så ovenpå et halvt døgns frustrationer er jeg nu glad igen :)

Det tror jeg også hammerkorallen er. Den har altid stået flot, men jeg skal da lige love for at den har foldet sig ud i de nu 27 grader. Kan godt være at jeg skal overveje at flytte "nabokorallerne" lidt...
hammer 26. august 002.JPG
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Gizze »

lotp skrev:Det bliver ikke nødvendigt med ny sump eller ny skummer. Efter at have makket med det det meste af dagen, er det lykkedes mig at hæve vandstanden til lige under afmærkningen. I følge manualen skulle det være acceptabelt. Ulempen er dog at jeg bliver nødt til at tømme lidt vand af sumpen hvis jeg skal ha slukket returpumpen... Men i tilfælde af uheld er det max et par liter der ryger ovenud, så det går nok. -Og jeg kan godt se at afskumningen er meget bedre nu. :K

Så ovenpå et halvt døgns frustrationer er jeg nu glad igen :)

Det tror jeg også hammerkorallen er. Den har altid stået flot, men jeg skal da lige love for at den har foldet sig ud i de nu 27 grader. Kan godt være at jeg skal overveje at flytte "nabokorallerne" lidt...
hammer 26. august 002.JPG
Var det ikke nemmere at lade nabokorallerne stå og så bare sælge den hammerkoral til mig :wink:
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af lotp »

Tror nu nærmere jeg skal til at overveje en hængelås til akvariet :T
Der var også lige et par morsomme gutter til fragmentmødet, som diskutterede om jeg mon ville opdage det hvis de rendte med hammeren :biggrin:
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Den er også pisse flot :) - Men godt du løste problemet med skummeren :beer:
Mvh:
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af lotp »

:angry: :angry: :angry: :angry:
Har lige opdaget at vores sump er utæt øverst i det ene hjørne. Så nu er jeg nødt til at sænke vandstanden igen. -Og skal bruge en ny sump pronto!
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Skriv da til Henning (Bima) han er leveringsdygtig i glas:)
Mvh:
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af lotp »

Så er jeg endelig online igen. Telefon og internet har været ned pga nattens uvejr.
Har snakket med Henning, men han er til koncert, så vi skulle lige snakkes ved i morgen, men han kunne sikkert godt hjælpe :y
Derudover har jeg snakket med Martin (akvarius). Han har en tæt sump som vi kan bruge midlertidig som jeg skal hente i morgen. Ellers kunne han vist også hjælpe med en ny. Så solen skinner forude. Men det er da lidt nervepirrende. Håber bare den holder til i morgen :pray:
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Okay, så skal det nok komme i orden snart :K
Mvh:
Brugeravatar
lotp
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af lotp »

Nu med ny sump. Tak til Henning (Bima) for hurtig assistance :)
sump 002.JPG
Så er der også kommet en lille ny i baljen. En imperator (juv). Totalt dumt impulskøb. Troede egentlig vi efterhånden var holdt op med sådan nogle tossestreger, men åbenbart ikke :)
Vi havde snakket om det allerede inden vi startede cuben op; at vi ikke ville ha plads til en imperator denne gang. Men for en uge siden faldt vi tilfældigt over denne lille fyr på bare 3-4 cm. Vi sagde "Årrrhh", børnene sagde "Årrrhhhh", og inden vi vidste af det var vi på vej hjem med den. Har dog allerede lavet aftale med én om at overtage den når den bliver for stor, eller hvis den skulle begynde at gå i korallerne. Indtil videre går det fint, og den har ikke spist noget den ikke skulle :) - Og den er da bare for nuttet. Pt den mindste fisk i baljen. Får lige lagt et par billeder ind i aften.

Der bliver forresten nok også snart lidt fragmenter til salg. Skal snart til at luge lidt i montiporaerne da de efterhånden skygger for meget.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"