.
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Re: Display refugium
MUMS 

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Det er bare et super interessant projekt det her Ole! Keep alle de billeder komme! Det er så spændende at se hvad der dukker op af sjove ting!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
dag nr.6 opdager en snegl
takker
en lille snegl jeg mener kan være collonista.sp
en mini turbo der møver rundt på vortech og skubber detritus

lidt info
http://www.reefstewardshipfoundation.or ... .php?t=219

lidt info
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
- Kontakt:
Det er skisme hurtig der er spor af ormene. Jeg har endnu ikke set noget ved ruden endnu andet bobler mit køre på dag 11.ole. skrev:så var jeg i kølle zoo i dag fik lov at skrabe bunden af deres ls beholder
der skal jeg helt sikkert ud igen,sikke et lagermen næste gang skal jeg ikke ha så mange grove stykker med men mere af det fine DEBRIS.
det hele blev smidt op i en pose med de bare næver af ekspedienten.
ellesr er der ved at være brunalger og diatomeer for alle pengene der er også ved at være spor af små orme forrest på ruden.
læg mærke til jeg ikke har koblet overløbet til ennu,jeg vil ikke svine sumpen til![]()
Har fået lidt sand fra et indkørt akvarie, men skal da ud og tigge andre steder.
Brunalger/diatomer har jeg dog stort set på hele bunden.
MVH
Henrik
http://www.koralrevet.dk
430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
Henrik

430 L akv, 112 L sump, 2 Tunze stream 6000 m. multicon, Retur OR3500, AM sp3000 niveumat, Schuran 150, 80 kg levende sten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
tja jeg har ikke noget at sammenligne med..
og folk vil normalt ikke ha ormene.....LOL
det er sku ikke mange alger jeg har i baljen,men makroen deri har fordoblet i vækst er det ikke fantastisk...
jeg har også tilført 5 styks cerith snegle indtil orme populationen er oppe men de vil heller være på stenene
det er sku ikke mange alger jeg har i baljen,men makroen deri har fordoblet i vækst er det ikke fantastisk...
jeg har også tilført 5 styks cerith snegle indtil orme populationen er oppe men de vil heller være på stenene
-
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 8963 Auning
- Saltvand siden?: 1987
- Geografisk sted: Auning / Djursland
Re: dag nr.6 opdager en snegl
øj en fed sneglole. skrev:takker![]()
lidt info

Mvh. Lars Steen
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
mangler Neo. armatus - Pseudochromis fridmani - Synchiropus stellatus - Cent. multicolor
viewtopic.php?f=94&t=12057
[center]Da jeg har lukket mit firma sælger ud af lageret http://www.larssteen.dk/salg.html[/center]
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hej Lars ,og en meget ene stående trochidae må det blive med de farvede bånd den har det er vist ikke normalt for colonista ellers..jeg har lige bestilt nye 6.5k aqua light rør da jeg ikke kan klare de blå 10k kz jeg har over lige nu og slet ikke om aften da hygger jeg over et par fesne lyserøde fijis 

-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 8850 Bjerringbro
- Kontakt:
Cerith sneglene jeg har smidt i er også glade for stenene på nær en som tøffer rundt i sandetole. skrev:tja jeg har ikke noget at sammenligne med..
MVH
Henrik
Henrik

-
- Søstjerne
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8700 Horsens
- Saltvand siden?: 2011
Super spændende og inspirerende projekt, Ole! Glæder mig til at følge det fremover 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hej saltrookie tak fordi du kigget ind
Så begynder jeg at være der hvor jeg tror jeg ikke skifter vand nok!
jeg har plan om at køre skummeren en gang om ugen i 12 timer om dagen,ikke om natten der hvor mang dyr æder..dem der ikke har gjort det så lys bare med en lygte ind i akvariet når det er mørkt det er en helt anden verden..
.DAgen bliver i sumpens navn
og jeg er pt ved at dryppe mere saltvand i baljen sammens med min lille hjælper Lisa.

makroalgen har fæstet sig her efter at trille rund som en hårbold i ørkenen

understellet

se hvordan lampen er hængt op med murphys lov
sumpen er to delt (lord mikes gamle,jeg takker og bukker enda engang
)jeg kunne måske tænke mig enda en overflade at belyse, overløbet ville gøre sig godt som en ats(alge turf skrubber).jeg vil måske også ha noget aktivkul efter atssen da hele processen gulner vandet.
Så begynder jeg at være der hvor jeg tror jeg ikke skifter vand nok!
jeg har plan om at køre skummeren en gang om ugen i 12 timer om dagen,ikke om natten der hvor mang dyr æder..dem der ikke har gjort det så lys bare med en lygte ind i akvariet når det er mørkt det er en helt anden verden..
.DAgen bliver i sumpens navn

makroalgen har fæstet sig her efter at trille rund som en hårbold i ørkenen
understellet
se hvordan lampen er hængt op med murphys lov

sumpen er to delt (lord mikes gamle,jeg takker og bukker enda engang

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
gæt hvem der har dryppet saltvand i to dage
nu er baljen fyldt op til rinden og der er smidt noget zeolith i sumpen jeg alligevel havde liggende det er udmærket til at fjerne ammoniak.
et nyt billed af en fladorm ærgeligt jeg ikke har et mikroskop som jeg har ønsket mig siden jeg var knægt,man kan jo nærmest se hvad den har spist

nu er baljen fyldt op til rinden og der er smidt noget zeolith i sumpen jeg alligevel havde liggende det er udmærket til at fjerne ammoniak.
et nyt billed af en fladorm ærgeligt jeg ikke har et mikroskop som jeg har ønsket mig siden jeg var knægt,man kan jo nærmest se hvad den har spist
Super lækket du noget muder fra forhandleren. Det må sgu sætte noget gang i livet i din DSB.
Men det muder der nu ligger i toppen af sandet. Kunne man ikke rode det lidt ned i sandet så det kom til at se lidt flotter ud din sandbund.
Steen
Men det muder der nu ligger i toppen af sandet. Kunne man ikke rode det lidt ned i sandet så det kom til at se lidt flotter ud din sandbund.
Steen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hej steen
,du har ret det er mere en øjebæ end noget andet kemisk påvirkning.alt hvad man putter i baljen ender på den måde,det kan være jeg tar noget op eller om dyrene snart flytter på det,det må i hvert fald ikke ligge i bunke lag der lukker ned for sandet 

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
baljen er på sin anden uge
her er det første billed med vand i overløbet,alt er tæt..

fik skiftet 10 styks 10k rør (kz) ud for 8 styks 6500k(aqua light) og 2 super blå eller ægte actinic(narva)(alle 39w bob,bob
),bare for at please mit eget øje går jeg og tænder og slukker dem dagen lang når jeg syntes de andre rør er for gule.

ellers har jeg flyttet makroen ned i sumpen da den var ved at få godt fat i displayet pt holder jeg vandkvaliteten med vandskifte ved at dryppe salt i baljen,det er tidskrævende at holde saliniteten på plads så tiden går kun til at måle samt justere den overvejer om jeg ikke vil sætte en skummer på da jeg tilsyneladende må ha en orm i fylum bratwurstia i baljen
, sååå jeg kigger pt efter en deltec ap 600 der skal munde ud i lavvandet i sumpen fra nedløbsrøret.

her er det første billed med vand i overløbet,alt er tæt..
fik skiftet 10 styks 10k rør (kz) ud for 8 styks 6500k(aqua light) og 2 super blå eller ægte actinic(narva)(alle 39w bob,bob

ellers har jeg flyttet makroen ned i sumpen da den var ved at få godt fat i displayet pt holder jeg vandkvaliteten med vandskifte ved at dryppe salt i baljen,det er tidskrævende at holde saliniteten på plads så tiden går kun til at måle samt justere den overvejer om jeg ikke vil sætte en skummer på da jeg tilsyneladende må ha en orm i fylum bratwurstia i baljen

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
så er der gylle vand
selvfølgelig aktiv kul ville klare jobben,
jeg fodrer endel frost artemia og "sinking pellets"spirulina dag og nat jeg har også begyndt at smide 3 skeer kalkwasser blandet op i 3 liter kati ani vand direkt i baljen om morgenen.
jeg er ved at ændre lys da jeg har en ide om at lyset ikke penetrerer vandet godt nok samt 3 liter vand er ikke meget fordampning på en dag.

jeg fodrer endel frost artemia og "sinking pellets"spirulina dag og nat jeg har også begyndt at smide 3 skeer kalkwasser blandet op i 3 liter kati ani vand direkt i baljen om morgenen.
jeg er ved at ændre lys da jeg har en ide om at lyset ikke penetrerer vandet godt nok samt 3 liter vand er ikke meget fordampning på en dag.
Ole det er sgu lige før jeg kan lugte vandet. Er du sikker på at det er den rigtige vej frem at det skal ligne et forladt vandhuld....
men man må da håbe du får masser af liv med alt det foder du giver dem.
Hvad er formålet med at du drypper salt i vandet eller tager jeg fejl ??
Steen

men man må da håbe du får masser af liv med alt det foder du giver dem.
Hvad er formålet med at du drypper salt i vandet eller tager jeg fejl ??
Steen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hej steen det var for at holde saliniteten oppe jeg tror det må være moden jeg blandet vandet op i baljen på!
men jeg doserer kun kalkwasser med flager og det hele nu om morgenen hvor ph er lavest
jeg ser frem til atsen modner og forhåbentlig sørger for jeg ikke har målbar opløst næring,så det føles rigtig at gå langsomt tilværks
men jeg doserer kun kalkwasser med flager og det hele nu om morgenen hvor ph er lavest
jeg ser frem til atsen modner og forhåbentlig sørger for jeg ikke har målbar opløst næring,så det føles rigtig at gå langsomt tilværks
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8340 Malling
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Malling (ASK)
Meget spændende projekt og rigtig god tråd.
Det må blive SF mest livlige balje med tiden.
Det må blive SF mest livlige balje med tiden.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Jimmi Laursen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hej jimmi
steen@ der skulle gå en halv nat inden den fes ind hvad du mente det er det gode ved sådan en her forum flere hjerner er bedre end en,jeg doserer nu kalkwasser med at skoope op 3 liter fra sumpen i stedet
,jeg ved ikke helt hvad mine kalk planer er ennu men jeg vil ihverfald ikke smide vand i baljen med en ph på 7

steen@ der skulle gå en halv nat inden den fes ind hvad du mente det er det gode ved sådan en her forum flere hjerner er bedre end en,jeg doserer nu kalkwasser med at skoope op 3 liter fra sumpen i stedet

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
jeg så flere sværmer i nat de var dog mindre en den første epitoke der er på youtube ,side 2 i tråden,,
hqi røg af igen,det så godt ud i dybden i et par timer men løser ikke op på problemet,jeg er ikke færdig med at putte sand i baljen heller jeg skal gerne op på 15cm nu er det ca 8-12cm..så jeg må holde fokus
på en måde kan jeg også li det heldækkende hvide lys,så er man bedre oppe på dupperne...nja nja fordele ulemper,,,
hqi røg af igen,det så godt ud i dybden i et par timer men løser ikke op på problemet,jeg er ikke færdig med at putte sand i baljen heller jeg skal gerne op på 15cm nu er det ca 8-12cm..så jeg må holde fokus
på en måde kan jeg også li det heldækkende hvide lys,så er man bedre oppe på dupperne...nja nja fordele ulemper,,,
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
jeg satte aktiv kul til igår efter atssen i retur kammeret den røg dog af igen inden natten jeg tror jeg skal til at køre det fra nu af engang om ugern i 12 timer,jeg kan se der kommer foder i returkammeret jeg har tænkt at ligge en fragmenthylde/rist/eggcrate der hvor jeg limer et fintmasket net i bunden på den måde kan jeg skylle alt tilbage i akvariet engang om måneden.
ellers er der kommet endel copepods i rækkefølgen Harpacticoida de er den anden største gruppe der lever i saltvands sediment efter rundorme(nematoder)de er for små til mit kamera kan fange dem
ellers er der kommet endel copepods i rækkefølgen Harpacticoida de er den anden største gruppe der lever i saltvands sediment efter rundorme(nematoder)de er for små til mit kamera kan fange dem
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
så har jeg en kalkudfældning,men hvad regener man da med når man smider 3 skeer kalkwasser i sumpen hver morgen,jeg har nu stoppet doseringen og ser jeg snart har fodret en hel plade artemia frost foder i min allerede 3 ugers gamle balje jeg bruger også en del spirulina pellets.hver nat svømmer der plankton rundt inden i baljen og jeg opdager noget nyt hver dag..nyt for baljen ihverfald
som de her vandmænd eller hydrozoer(medusae) jeg har fotograferet der pt kravler rundt på ruden og deler sig.De er et par mm i diameter og æder " pods " samt andre crustaceer.jeg har læst mig til at nogen har haft dem flere år i akvariet andre har forsvaundet måske pga mad mangel eller de er blevet ædt?

jeg var ellers også forbi køllezoo igen var der også i weekenden for at købe mere lys til atsen den vil sku ikke gro jeg overvejer om den skal sås?? makro algen ved siden af har fordoblet i vækst..hmmmm ok køllezoo.fik test set målte men lille snestorm til ca 500.kh10 mg1300 dyrene virker i medtaget det må fikse sig selv.ellers blev der til lidt flere små kravl,en bitte sten med nogle amphipods,et par af de små slangesøstjerner og asterina samt en bitte halimeda alge jeg vil bruge som barometer,de hader mig allerede i kølle

som de her vandmænd eller hydrozoer(medusae) jeg har fotograferet der pt kravler rundt på ruden og deler sig.De er et par mm i diameter og æder " pods " samt andre crustaceer.jeg har læst mig til at nogen har haft dem flere år i akvariet andre har forsvaundet måske pga mad mangel eller de er blevet ædt?
jeg var ellers også forbi køllezoo igen var der også i weekenden for at købe mere lys til atsen den vil sku ikke gro jeg overvejer om den skal sås?? makro algen ved siden af har fordoblet i vækst..hmmmm ok køllezoo.fik test set målte men lille snestorm til ca 500.kh10 mg1300 dyrene virker i medtaget det må fikse sig selv.ellers blev der til lidt flere små kravl,en bitte sten med nogle amphipods,et par af de små slangesøstjerner og asterina samt en bitte halimeda alge jeg vil bruge som barometer,de hader mig allerede i kølle

- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Igen super spændende Ole! Du kører bare løs på billederne! Også fra kølle zoo - det ville være spændende også
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hej og tak
det er nu ikke så meget ved køllezoo det ligger bare et kvarter fra mig nu.selve køllezoo minder lidt om føtex i fr.sund hvor der er en dyrelæge ved indgangen,de har et lille hjørne bagerst med vand resten er alt fra hest til papegøjer.ekspedienten tror alle foliosa koraller er montipora og digitata acropora og du smider dem bare op på samle båndet når der betales.Det jeg så kan li ved det er at de ikke er så patentelig derover,der er lys over deres levende sten foreksempel!hvorimod hos en som mrutzek måtte jeg ikke se hans såkaldte orginale dsb anlæg i kælderen og de levende sten spuler han og samler dyrene op med fragment hylder han har liggende i bunden af akvariet som så sælges seperat.
det er nu ikke så meget ved køllezoo det ligger bare et kvarter fra mig nu.selve køllezoo minder lidt om føtex i fr.sund hvor der er en dyrelæge ved indgangen,de har et lille hjørne bagerst med vand resten er alt fra hest til papegøjer.ekspedienten tror alle foliosa koraller er montipora og digitata acropora og du smider dem bare op på samle båndet når der betales.Det jeg så kan li ved det er at de ikke er så patentelig derover,der er lys over deres levende sten foreksempel!hvorimod hos en som mrutzek måtte jeg ikke se hans såkaldte orginale dsb anlæg i kælderen og de levende sten spuler han og samler dyrene op med fragment hylder han har liggende i bunden af akvariet som så sælges seperat.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Hahahaha fedt op på samlebåndetole. skrev:hej og tak

Siger du virkeligt at han spuler stenene for dyreliv - for så at sælge dyrene der kommer ud af stenene videre for sig?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
hvad med lidt phytoplankton???!

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Det er den mest alternative opstart jeg længe har set, men jeg tror virkelig på dit projekt! 

Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk
Det ser godt nok noget grønt ud
Hvad siger nitrat indholdet i vandet nu hvor du har proppet alt det plankton i vandet ?
Steen

Hvad siger nitrat indholdet i vandet nu hvor du har proppet alt det plankton i vandet ?
Steen
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
jjeg måler kun saliniteten så jeg ved ikke,jeg har brugt dagen på at brygge 200 lliter vand så regner med at lave et par massive vandskift og ellers bare starte forfra men jeg er ikke så sikker på jeg kan gøre det her igen så hvad med lidt modnet vand steen,,var det noget?spdiving skrev:Det ser godt nok noget grønt ud![]()
Steen

har ellers fået mig en fin skummer(tak gino) men regner kun med at bruge den i nødstilfælde og når jeg ikke er hjemme,jeg vil mene baljen bliver svær at vælte engang modsat et akvarie der er kørt ind med skummer.men alt med måde

Tak anders,tro på det du vil du MEN biologien er nu og bliver den samme.AndersGS skrev:Det er den mest alternative opstart jeg længe har set, men jeg tror virkelig på dit projekt!

- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Kontakt:
Jamen du har da helt ret..ole. skrev:Tak anders,tro på det du vil du MEN biologien er nu og bliver den samme.AndersGS skrev:Det er den mest alternative opstart jeg længe har set, men jeg tror virkelig på dit projekt!
Hvor længe tror/regner du med indkøringen kommer til at tage?
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Anders
Coralreef.dk