til vsv´erne

Forum for generel snak omkring saltvand.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: til vsv´erne

Indlæg af ole kekkonen »

Olsen skrev:
StarF skrev:vi tager den lige igen.

vodka, sukker og edikke vil ALLE virke fint alene. Grunden til man blander 3 ting, er for at have 3 forskellige kulstoffe, til at fodre bakterierne med. Så der er mindre chance for at der opstår monokultur i bakterierne. Det er også derfor at nogle tilsætter bakterier (f.eks zeobak).
Men hvor "mindre" er mindre chance?
Hvis de alle virker fint alene, så er der vel ingen grund til at blande dem. Ved godt jeg måske er lidt for meget i detaljen her, men vil bare gerne være sikker på at det virker fint alene..
Hej olsen,jeg vil mene din tid er bedre tjent med at finde en konkurrence dygtig bakterie flora
hvis floran vedligeholdes ville patogener(sygdoms fremkaldende)bakterier være i mindre overflod samt du ville opnå en højere population af de gode imaterielle baktusser.
praktisk talt er det en umulig opgave at eliminere en multikultur i vore systemer,og dog det kan lade sig gøre at holde lave værdier
med uv og diatomeer filtrering foreksempelvis,det svære er så at gøre det uden to seperate systemer...
Senest rettet af ole kekkonen lør 22. jan 2011 00:44, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

ronny.w skrev:
StarF skrev:
ronny.w skrev:
Olsen skrev:

vodka, sukker og edikke vil ALLE virke fint alene. Grunden til man blander 3 ting, er for at have 3 forskellige kulstoffe, til at fodre bakterierne med. Så der er mindre chance for at der opstår monokultur i bakterierne. Det er også derfor at nogle tilsætter bakterier (f.eks zeobak).
Hvis de alle virker fint alene, så er der vel ingen grund til at blande dem. Ved godt jeg måske er lidt for meget i detaljen her, men vil bare gerne være sikker på at det virker fint alene..
Kan du så forklare mig hvad de 3 ting gør individuelt ?
det er bakterie mad i bund og grund, med 3 forskellige kulstoff typer/forbindelser/what ever, som forskellige bakterie kulturer kan leve af.. og man bruger 3 forskellige mad typer, for som sagt at undgå monokultur.
Nu spurgte jeg jo ikke dig ;)
Det er meget vigtig at folk ved hvad de forskellige ting gør førend at de begynder at sortere div. ting fra i vores hobby

Der er mange folk som " jeg gør det fordi han gør det" uden at vide hvad de gør og hvorfor de gør det.
så så jeg forkert, beklager. Men ja enig.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

StarF skrev:
ronny.w skrev:
StarF skrev:
ronny.w skrev:
Olsen skrev:

det er bakterie mad i bund og grund, med 3 forskellige kulstoff typer/forbindelser/what ever, som forskellige bakterie kulturer kan leve af.. og man bruger 3 forskellige mad typer, for som sagt at undgå monokultur.
Det er meget vigtig at folk ved hvad de forskellige ting gør førend at de begynder at sortere div. ting fra i vores hobby

Der er mange folk som " jeg gør det fordi han gør det" uden at vide hvad de gør og hvorfor de gør det.
Ronny.w.: Nej jeg kan ikke forklare hvad de gør individuelt, det er netop detfor jeg spørger. Men når man får at vide fra folk at man sagtens kan nøjes med at bruge ren vodka og det er "fint nok", så vil jeg jo netop gerne være sikker, derfor de gentagende spørgsmål. Og når folk skriver at der er "risiko" for monokultur, så kunne jeg da rigtig godt tænke mig at vide noget om hvor sandsynlig det er at risikoen indtræder og hvor katastofal den er hvis den intræder. Alt det er der ingen der har nævnt noget om... men det ved du måske, for så vil jeg da gerne beriges med viden ;)
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Olsen skrev:
StarF skrev:
ronny.w skrev:
StarF skrev:
ronny.w skrev:
Olsen skrev:

Ronny.w.: Nej jeg kan ikke forklare hvad de gør individuelt, det er netop detfor jeg spørger. Men når man får at vide fra folk at man sagtens kan nøjes med at bruge ren vodka og det er "fint nok", så vil jeg jo netop gerne være sikker, derfor de gentagende spørgsmål. Og når folk skriver at der er "risiko" for monokultur, så kunne jeg da rigtig godt tænke mig at vide noget om hvor sandsynlig det er at risikoen indtræder og hvor katastofal den er hvis den intræder. Alt det er der ingen der har nævnt noget om... men det ved du måske, for så vil jeg da gerne beriges med viden ;)
http://www.reefkeeping.com/issues/2008- ... /index.php
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Har i andre oplevet lettere tåget vand med VSV?

Jeg ved ikke om det kan skydes VSV'en direkte, men kan ikke komme på andre ting. Værdierne ligger som de skal, Nitrat holdes ca på 1, ellers er resten i 0, Ca 440, og Mg 1380..

Men mit vand har været en smule tåget en uges tid nu, og kul tager det ikke.. Har samlet små 400L vand, fodre dagligt, og tilsætter 2ml om dagen.. Hvad siger i - Kan tågen skyldes VSV'en?
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg har én gang oplevet tåget vand. Det skyldes bakterieopblomstring pga. for kraftig vsv-tilsætning. Spring et par dages dosering over, så forsvinder det af sig selv (bl.a i din skummer).
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Prøver at give det et par dage uden, og se om det kan skyldes OD så :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"