Invitation til fragmentmøde.. Dykkercertifikat kan tages på stedet

Bliver spændende at følge

KimK skrev:Ja det ville være fint, men skal vi nu ikke finde en leverandør af front glasset. Forresten kommer der så en kategori under akvarier der hedder 50000+
Jeg har kigget tråden igennem for noget tid siden, det er et meget fedt akvarie...Akvarist.dk skrev:Vis du ikke har læst denne tråd vil det nok kunne give nogen gode ide´er til hvordan tingene kan laves selv om hans jo kunne funger som yngle kammer i forhold.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... er#p294008
Ved hydrostatisk trykfordeling vil trykket på siderne af akvariet variere lineært fra top til bund. I bunden (ved 200 cm) vil det vandrette tryk væreKimK skrev: Ja varmen kommer jo fra fyret. Så det er jo næsten gratis. Jeg tænkte på at sætte solceller på taget. Så der er noget af strømmen. Men sasmtidigt ville evt overskudsstrøm. Jo blive solgt til elselskabet maks 6 kw anlæg. Men de 6 kw er jo det der må sælges så evt et 12 kw anlæg. Genvex til at udnytte varmen fra akvariet til resten afbygningerne samt hold fugtigheden nede.
Men måske skal der laves et lys rør fra tag og ned så solen udnyttes til belysning. Så må jeg desforuden spare en lys computer da mine skyede dage er lige i skabet.
Er der nogen som kan give en tryk kalkule på sidene af sådan et akvarie. Et spørgsmål fra murene da armeringen skal kunne holde.
Kim
"lidt strøm", hvis du skal have alt dit vand genem et filtersystem 1-2 gange i timen, så skal der altså en monster pumpe til - og hvis du vil køre algeskrubber med 80.000-100.000 liter/timen skal det være en gigantisk skrubber - vi taler 8 x 2 meter eller noget i den retning..KimK skrev:Den billige ende. Kar med sten, sikkert granit i forskellige størrelser. Dette er et mekanisk filter som afluttes med et sandfilter. Skal fungere i henhold til gravitation så ingen strøm. videre gennem pumpe til et Algea Scrup system. Herefter skal jo en pumpe på så lidt strøm til den.
Er helt på linie, bare det at filtere så meget vand, vil kræve en masse! Der ud over skal der jo som sagt en masse cirkulation i, Levende sten, osv. Jeg syntes sku det er en super fed ide, og jeg håber du har disse ting med i din plan!Gzus.dk skrev:For mig lyder det lidt som et drømmeprojekt med streg under drømme.
Har du seriøst prøvet at sætte dig ned og regne på hvad tingene vil komme til at koste ? Både at bygge op og drive ?
Bare salt til 60.000 liter vil koste et sted omkring 50.000 kr ? og det vil så sige omkring 5.000 kr, hvis du skal skifte 10% vand en gang i mellem ?
Hvis du skal have en 4-5 tons levende sten, snakker vi omkring 300.000 kr.
Lyset vil jeg slet ikke tænke på hvis du tænker på at have koraller. Cirkulation, varme og filtrering vil seriøst også koste kassen at købe og drive.
Man snakker om at have min. 10-20 gange cirkulation i timen, det vil sige et sted mellem 600.000-1.200.000 liter i timen.
Jeg syntes som nogle af de andre også skriver, at du først skulle bygge dig en fin tank på omkring de 1000 liter, for at få en føling omkring hvad det vil sige at køre et saltvandsakvarie, ellers vil det desværre nok ende som en del spildte penge.
Jeg ved godt at dette indlæg kan virke lidt negativt, men der er altså stor forskel på hvordan man kører et saltvandsakvarie og et ferskvandsakvarie
/Morten N