Drømmen

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Drømmen

Indlæg af Peters1 »

kan lige se invitationen til fragmentmøde...

Invitation til fragmentmøde.. Dykkercertifikat kan tages på stedet :W

Bliver spændende at følge :GO
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Jeg tror ikke der er ret mange her inde der kan hjælpe med glas i den størlse.

Hvordan vil du have glaset i et stykker eller som ham her der har fået lavet sit 50,000 Gallon (190.000L) med flere stykker glas ??

http://www.monsterfishkeepers.com/forum ... php?t=8952

Steen
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

er det ikke bare at kontakte pilkinton glas
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

KimK skrev:Ja det ville være fint, men skal vi nu ikke finde en leverandør af front glasset. Forresten kommer der så en kategori under akvarier der hedder 50000+ :sneaky2:

Vil nu nok mene at glasset nok vil være et af de mindste problemer du vil blive stillet overfor ved dette monster akvarie. Ydermere er jeg også sikker på at de førnævnte stadig ved mere både omkring akvarie-bygning i denne størrelse samt hvilket glas (matriale) der kan bruges i fronten.
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

tror sgu det er noget af en røver - vil gerne se pladsen det skal være på.
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 9610 Nørager

Indlæg af KimK »

Det skal være i bygningen ved siden af kontoret. Men selvfølgelig må du daa komme og se og hjælpe.
Kim
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 9600 Aars
Geografisk sted: Simested

Indlæg af Fredberg »

Det lyder som et alt for fedt projekt (og dyrt) :W :W :W :W

Jeg er så heldig, at jeg kun har 5 minutters kørsel til Nørager, så jeg håber jeg kan komme over se det, som det skrider fremad. :y
MVH Bo Fredberg Sørensen

gammel 250 liter med 112 liter sump
viewtopic.php?f=92&t=28571
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Ja det er noget man må se med egne øjne...
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
ronny.w
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
Kontakt:

Indlæg af ronny.w »

Den bliver da lige til guinness book
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Jeg glæder mig virkelig til at følge dette akvarie :K Jeg har selv planer om en balje på 4-6.000 liter, noget mindre end dit, men jeg håber at kunne lærer lidt af de erfaringer du gør dig undervejs.
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8000 Århus C

Indlæg af AndersNT »

Også en okay stor en. Hvad skal du have der i?
Akvarist.dk
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
16
Postnummer: 9400 Nørresundby

Indlæg af Akvarist.dk »

Vis du ikke har læst denne tråd vil det nok kunne give nogen gode ide´er til hvordan tingene kan laves selv om hans jo kunne funger som yngle kammer i forhold.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... er#p294008
Venlig Hilsen Søren
Brugeravatar
bio
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7323 Give
Geografisk sted: Givskud
Kontakt:

Indlæg af bio »

Akvarist.dk skrev:Vis du ikke har læst denne tråd vil det nok kunne give nogen gode ide´er til hvordan tingene kan laves selv om hans jo kunne funger som yngle kammer i forhold.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... er#p294008
Jeg har kigget tråden igennem for noget tid siden, det er et meget fedt akvarie...

Jeg skal have store og få koraller samt større fisk. Jeg har bl.a. en bambushaj der skal med over i.
Mvh Lasse

Biolog, Nordic Reef
Kvejborg
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Postnummer: 8230 Åbyhøj
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Kvejborg »

KimK skrev: Ja varmen kommer jo fra fyret. Så det er jo næsten gratis. Jeg tænkte på at sætte solceller på taget. Så der er noget af strømmen. Men sasmtidigt ville evt overskudsstrøm. Jo blive solgt til elselskabet maks 6 kw anlæg. Men de 6 kw er jo det der må sælges så evt et 12 kw anlæg. Genvex til at udnytte varmen fra akvariet til resten afbygningerne samt hold fugtigheden nede.

Men måske skal der laves et lys rør fra tag og ned så solen udnyttes til belysning. Så må jeg desforuden spare en lys computer da mine skyede dage er lige i skabet.

Er der nogen som kan give en tryk kalkule på sidene af sådan et akvarie. Et spørgsmål fra murene da armeringen skal kunne holde.

Kim
Ved hydrostatisk trykfordeling vil trykket på siderne af akvariet variere lineært fra top til bund. I bunden (ved 200 cm) vil det vandrette tryk være
rumvægt x dybde = 10kN/m3 * 2m = 1/50 MPa, eller det der svarer til små 0,2kg pr kvadratcentimeter :).

Mvh
Steffen
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af KimK »

Tak for det steffen, Er acryl mindre stærkt end glas. Eller kan jeg regne med 80 til 100 mm tykkelse er nok.

Kim
Kvejborg
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
17
Postnummer: 8230 Åbyhøj
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Århus

Indlæg af Kvejborg »

Det tør jeg ikke svare på, her må du hellere få en fagmand på banen. Jeg har selv kun erfaring med stål, beton og træ :)!

Hvordan skal akvariet understøttes? Et akvarie på denne størrelse vil øge nyttelasten på gulvarealet væsentligt. Afhængig af brugen af lokalet regner ingeniører typisk med en nyttelast på maks 5 kN/m2, det samme som 500kg pr m2. Alene vandet i akvariet vil øge trykket på gulvet med 20kN/m2.

Steffen
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af KimK »

der er tale om en lang lade bygning. Gulvet bliver gravet ud og støbt som jernarmeret beton.

Kim
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Men du husker vel at sørge for plads til "plumming" i gulvet ?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

syntes stadig vi mangler at høre, hvad planen er med det? Er det fisk only eller? med den højde går jeg ikke ud fra der skal sps i?
Brugeravatar
Kenneth Jensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: Hjørring
Kontakt:

Indlæg af Kenneth Jensen »

Jeg har heller ikke set noget billede af hvor akvariet - eller havet passer ind.
Er der overhovedet forsøgt at lave et budget?? For DET er da interessant!!
Et af mine tidligere setup; viewtopic.php?f=94&t=63259
Nuværende setup; viewtopic.php?f=94&t=77647
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Uden jeg ved det kunne jeg nemt forstille mig at forsikringsselskabet kræver at der har været rådgivende ingeniør på sådan et projekt som dette..?!
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af KimK »

Forsikringselskabet blive ikke spurgt. Mit hjem mine regler. Ingenniør er jo en ikke beskyttet titel. Så dem der giver råd er mine ingenører.

Er sikker på at jeg er en attraktiv kunde så mon ikke jeg kunne finde en anden leverandør af forsikring. Plumbing. Natuligvis. Men dog skal det siges at planen er minimum af plumbing i bund vægge med mere. Men er taget højde for det. Tidligere var der en kravle grav midt gennem hele bygningen. I kontor er den fylde det samme sker under akvariet evt med en mindre åbning til evt bundprop,

Det skal være et reef. Altså både fisk og koral. Led leverandøren mener at kunne belyse ned til 2,5 m

Kim
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af KimK »

Med hensyn til budget, det er svært. Hvad koster foruden. Er igang med at indhente tilbud. Lyset ? kommer an på hvor meget men er faktisk overkommeligt.

Beton arbejde bytte bytte. OSV.

Men det skal jo ikke gøres op i penge :smart:
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hvordan med filtreringsanlæg, vil du ikke delagtiggøre os i din plan ?
KimK
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14

Indlæg af KimK »

Jeg vil gøre det som en toldelt process. Lånt lidt fra havedam og lidt fra swimming pools og lidt fra saltvandsverdenen.

Den billige ende. Kar med sten, sikkert granit i forskellige størrelser. Dette er et mekanisk filter som afluttes med et sandfilter. Skal fungere i henhold til gravitation så ingen strøm. videre gennem pumpe til et Algea Scrup system. Herefter skal jo en pumpe på så lidt strøm til den.

Samtidigt men ikke som primær renser skal der bygges en skummer. Den lave jeg selv eller få et firma i Støvring til at lave plastik delen. Jeg ved der skal pumper og strøm til. Men springer øjeblikkeligt den økologiske ramme og tilføjer ozon istedet for luft.

Men samtidigt tænker jeg lidt på genbrug af vandskift vand mm. Men skal lige have ringet nogle steder og helt fintunet hovedet med hensyn til princippet i rensnings anlæg. Mest for at kunne genbruge salt, som jo skal tilføres de stoffer som allerede er udnyttet. Men det er i fremtiden
Brugeravatar
Gzus.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Hvidovre
Kontakt:

Indlæg af Gzus.dk »

For mig lyder det lidt som et drømmeprojekt med streg under drømme.

Har du seriøst prøvet at sætte dig ned og regne på hvad tingene vil komme til at koste ? Både at bygge op og drive ?

Bare salt til 60.000 liter vil koste et sted omkring 50.000 kr ? og det vil så sige omkring 5.000 kr, hvis du skal skifte 10% vand en gang i mellem ?

Hvis du skal have en 4-5 tons levende sten, snakker vi omkring 300.000 kr.

Lyset vil jeg slet ikke tænke på hvis du tænker på at have koraller. Cirkulation, varme og filtrering vil seriøst også koste kassen at købe og drive.

Man snakker om at have min. 10-20 gange cirkulation i timen, det vil sige et sted mellem 600.000-1.200.000 liter i timen.

Jeg syntes som nogle af de andre også skriver, at du først skulle bygge dig en fin tank på omkring de 1000 liter, for at få en føling omkring hvad det vil sige at køre et saltvandsakvarie, ellers vil det desværre nok ende som en del spildte penge.

Jeg ved godt at dette indlæg kan virke lidt negativt, men der er altså stor forskel på hvordan man kører et saltvandsakvarie og et ferskvandsakvarie :)

/Morten N
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

KimK skrev:Den billige ende. Kar med sten, sikkert granit i forskellige størrelser. Dette er et mekanisk filter som afluttes med et sandfilter. Skal fungere i henhold til gravitation så ingen strøm. videre gennem pumpe til et Algea Scrup system. Herefter skal jo en pumpe på så lidt strøm til den.
"lidt strøm", hvis du skal have alt dit vand genem et filtersystem 1-2 gange i timen, så skal der altså en monster pumpe til - og hvis du vil køre algeskrubber med 80.000-100.000 liter/timen skal det være en gigantisk skrubber - vi taler 8 x 2 meter eller noget i den retning..

Og hvis du ikke er klar til at filtrere dit vand i den hastighed, så vil du ende med 60.000 lister affaldsvand i løbet af kort tid.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Er enig i at dette kræver nogen gigantiske overvejelser - og en meget tung bankbog!

Men det sagt så kan det jo lade sig gøre - penge og erfaring kan købe næsten alt.

Og man kan sige hver mand sin smag - nogen køber en Ferrari til 4 millioner - andre vælger at bruge deres penge på en MEGA tank!

Sådan er vi jo alle så forskellige!

Jeg støtter helt sikkert op og følger gladeligt med i alle post!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Gzus.dk skrev:For mig lyder det lidt som et drømmeprojekt med streg under drømme.

Har du seriøst prøvet at sætte dig ned og regne på hvad tingene vil komme til at koste ? Både at bygge op og drive ?

Bare salt til 60.000 liter vil koste et sted omkring 50.000 kr ? og det vil så sige omkring 5.000 kr, hvis du skal skifte 10% vand en gang i mellem ?

Hvis du skal have en 4-5 tons levende sten, snakker vi omkring 300.000 kr.

Lyset vil jeg slet ikke tænke på hvis du tænker på at have koraller. Cirkulation, varme og filtrering vil seriøst også koste kassen at købe og drive.

Man snakker om at have min. 10-20 gange cirkulation i timen, det vil sige et sted mellem 600.000-1.200.000 liter i timen.

Jeg syntes som nogle af de andre også skriver, at du først skulle bygge dig en fin tank på omkring de 1000 liter, for at få en føling omkring hvad det vil sige at køre et saltvandsakvarie, ellers vil det desværre nok ende som en del spildte penge.

Jeg ved godt at dette indlæg kan virke lidt negativt, men der er altså stor forskel på hvordan man kører et saltvandsakvarie og et ferskvandsakvarie :)

/Morten N
Er helt på linie, bare det at filtere så meget vand, vil kræve en masse! Der ud over skal der jo som sagt en masse cirkulation i, Levende sten, osv. Jeg syntes sku det er en super fed ide, og jeg håber du har disse ting med i din plan!

hvad er din plan for cirkulation?, hvad med levende sten? vil du lave falske levende sten, og så podde dem med nogle levende sten? Hvad med kalk tilførelse ? du skal da have en kæmpe kalk reactor eller liggende på systemet? hvis du vil have koraller.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af AndersNT »

Fair nok at du ikke spørger forsikringen. Det ville jeg god nok ikke turde. Hvis vi ser bort fra de massive ødelæggelser så store mængder vand kan give og kun kigger på det levende, så får du jo også lynhurtigt for 100000 i. Og det er ikke noget alle forsikringsselskaber dækker. Forvent at baljen vælter en gang i løbet ar de første 5 år. Håber det da bestemt ikke, men du er nødt til at have det i dine overvejelser. Har du så stadig råd/mulighed for at fortsætte?
Du har selvfølgelig ret mht ingeniørtitlen. Alle kan kalde sig det, men langt fra alle kan leve op til det. Jeg vil anbefale dig at kontakte en rådgivende ingeniør virksomhed for at få lavet beregninger på el, glas, bund samt afløb.!
Undskyld mig, men det virker som at du har en forventning om at det bare lige er noget som man nemt kan bygge op med lidt snusfornuft og en smule filtrering.
I mine øjne er projektet så stort at det kræver et mindre spildevands renseri med alt hvad der dertil hører!

Start med at besøge nogle af de store stedet, Kattegat centeret evt. Og kopier deres løsning som jo virker!
Ellers er der stor risiko for at dit projekt mislykkedes big time.
Evt besøg zoo i Hamburg, de har et saltvandsakvarie i den str du planlægger! Både med fisk og koraller..!
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"