Rsm, led og ATS

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Rsm igen igen

Indlæg af Anders månsson »

Jeg har nogle ledbånd liggende allerede, jeg skal bare lige finde tid til at lodde tingene sammen... det er IKKE aquabeam, men dog stænk tætte!
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

så er der lidt billeder af livet i dette rsm... det er ved at rette sig op!
Vedhæftede filer
IMG_0397.JPG
IMG_0394.JPG
IMG_0396.JPG
IMG_0395.JPG
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Det første billede er for at vise overløbs kammen jeg har taget af og vandstanden justeres af overløbet der er sat på indsugningen af spandpumpen. Udgangen af spandpumpen er først igennem hullet hvor den ene org. cirk. pumpe sad...

udver billedernes utrolig ringe stadard (my bad) så kan jeg se det hele er ved at rette sig op påny og få farve...

Vsv er nu på 1ml om dagen!

JEG TROR SGU MIN SEKSSTRIBEDE GYLTE ER RØGET OM BAGI PÅ EN ELLER ANDEN MÅDE... DEN ER LIGE BLEVET SPAYET UD I AKVARIET IGENNEM CIRK PUMPEN!!!! DER VAR SKÆL OVERALT!!!
:crybaby:
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

ja det var så enden på min lille gylte, jeg undervurderet dens evne til at klemme sig igennem risten om bagtil...

JEg skiftede hurtigt 10L. jeg heldigvis havde stående da jeg alligevel skulle skifte lidt vand idag! Det varede ikke længe før alt krible krable var ude lige fra børste orme til alle de små og store søstjerner og erimit krebs!
De var OVERALT!
Jeg så kort tid efter jeg havde skiftet vand hovedet alene komme drivende over bunden på akvariet, efterfulgt af en hær af krible krablere. Da skulle jeg have haft kameraet fremme, men det er nok ikke lige det jeg kunne tænke på i den situation....

Jeg syntes ellers gylten havde gjort et godt indhug i mine irriterende røde planariaer, så nu er det tilbage til aat suge dem ud ved vandskift....

Den vil blive savnet :beer:
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Re: Rsm igen igen og led samt vsv

dammit bare nu kun få dage efter min seksstribede gylte blev spayet ud i akvariet. kan jeg se at de "kære" røde planariaer er blusset op i antal igen...
Jeg må nok se mig om efter en ny gylte og få lukket gitteret bagtil ordenligt af!
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Halløjsa,

Begge gange hvor jeg har haft planarier har en sekstribet gylte tabet dem alle, og de er ikke kommet igen.

Mvh, Jakob
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Smider du ikke lige nogen billeder op af hele dit setup efterhånden samt hvordan det kører sammen :) ? Kunne ´jo godt bruge lidt inspiration til mulige projekter :)

Hvis du også kunne tage lidt af dine kære planarier ville det være smukt! Jeg er sgu lidt i tvivl om jeg er den heldige ejer af dem også :) - så et sammenligningsbilled éller to ville være dollar!

Har selv et seksnæbet snogben (6 stribet gylte - omdøbt af en kammerat da han hørte forkert første gang) - og måske kan jeg se et lille fald i mine røde små plamage skiver - men er ikke helt sikker på hvordan de ser ud :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

tjo men lige nu er konen afsted nogle dage med kameraet! hun og børnene kommer først hjem på fredag og det jo godt nok "ærgeligt"
mine røde planariaer er ca 2-3mm og aflange med en v- eller flad formet ende og en rund ende, hvad der er rumpe og hoved er op til den enkelte...

Det er ellers et godt navn "seksnæbet snogben"! Min der røg i pumpen har da kunneholde dem nede, men nu hvor den er blevet "blendet", kan jeg klart se at den mangler i setuppet.

Jeg vil tage nogele billeder en aften (jeg kan se de andre forrig billeder har meget genskær på), så I kan se hvordan jeg har mishanldet RED SEA´s produktet...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Det ser vi frem tíl :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

JEg var igår ude hos saltvandfyn og anskaffe mig en gæv lille seks stribet gylte! Håber den er sulten for der er masser af råde planarier. Jeg har fået lukket risten bagtil af med noget sort filtersvamp, så nu skulle den ikke blive udsat for samme ydmygende oplevelse som den første gylte.
Tænk at ende sine dage som en smoothie :dizzy:

Nu går jeg på ferie efter imorgens, så hvis må vi se om jeg får tid til at se til akvariet eller om den står på have projekt de næste tre uger!
Men jeg villle nu gerne have boret og stablet stenene i akvariet samt loddet og monteret ledbåndene..
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Hvad ville der ske hvis du droppede VSV? Jeg tænker - er det noget man skal gøre "resten af livet" eller kan det køres som en kur over x antal tid?
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jeg gør det for at nedbringe den no3 som min spandpumpe udskiller... så jeg vil ikke kører uden, for så tror jeg at der skal skiftes vand en god omgang mere end jeg gør nu... hvilket allerede er en del!
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

en lille update...
jeg kører stadig uden skummmer men med spandpumpe der tager overfladevandet. VSV er oppe på 1,1ml og har ligget der ca tre uger...
Akvariet står smukt og alt spirer frem, som det sidste har røde kalk alger også begyndt at finde vejen frem på stenene...
Nu må jeg for taget mig sammen og få taget nogle billeder!

JEg har by te way stadig planarier, men håber de vil forsvinde af sig selv. De kan jo ikke leve af ingenting!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Anders månsson skrev: JEg har by te way stadig planarier, men håber de vil forsvinde af sig selv. De kan jo ikke leve af ingenting!
Det tror jeg at de kan. Det ser ud til at de kun optræder de steder hvor der er lys, det må betyde at de får næring på en eller anden måde fra lyset.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af trine... »

planarier er afhængige af lyset, mener at de har/lever i symbiose med zooxanthellae, ligesom visse koraller, det er også den måde de tager livet af koraller på... dvs afskærer dem fra at kunne få næring fra sombiosealgen Zooxanthellae, så jeg antager at det er grunden til deres "prægtige" orange farve, der er iøvrigt flere andre af revets beboere der ligeledes har Zooxanthellae såsom flere snegle arter med videre!
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

dammit, det var jo ikke så godt med de zooanthellaer... Så dør de jo nok ikke lige med det samme! ÆV!!!
Men jeg går også i vente position for at høre fra saltvandfyn, der vil give mig en ny sekssribet gylte, første gang de ringede, der havde jeg desværre ikke tid!
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

VSV update:
Jeg har siden uge 31 kørt på 1,1ml vsv hveraften. Jeg syntes lige jeg ville se hvad der skete hvis jeg gik op til 1,2... Efter kun to dage begyndte min sarcophyton Elegans at skrumpe sig sammen og lukke polypper ned...

Så nu er gået ned på 1ml vsv... min sarcophyton elegans var det eneste synlige bevis for, at det var for meget. nu på 1ml er den foldet ud igen og det hele ser toppen ud igen!
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg

Indlæg af Peters1 »

Kommer akvarievandet egentlig til at smage bedre af dette :K :beer:

Hvordan er det gået med målingerne igennem dette vsv forsøg?
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jeg har lige skiftet 10L. vand og nej vandet smager ikke bedre af de daglige sjattter :scream:

Jeg måler ikke værdier, men jeg ser til akvariet, så konen bliver helt misundelig :beer:

Jeg har næsten ingen alger og alt står som jeg ikke ville tro... ilt-indholdet kontrollerer jeg bla ved, at se om fiskenen står højt i akvariet og gisper, hvis det sker, har jeg en luftpumpe jeg kan fyre i...
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5800 Nyborg

Indlæg af Peters1 »

Øv, så tror jeg sku nok jeg ville drikke skidtet i stedet for at hælde det i baljen :beer:

Er heller ikke den store måle mester, men tænkte det kunne være du gjorde det for at følge med i udviklingen udover det du kan se rent fysisk i baljen :Peace:
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

ja det var egentlig også min hesigt, men det gik ligesom i glemmebogen. Da det bare kører derud af, så kom jeg aldrig igang...
Det er kun hvis noget er helt tosset jeg får taget mig sammen til at måle... men nu har jeg heller ikke sps ellers lps... ENDNU
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jeg har lange ville smide billeder ind!
JEg syntes selv alt står super flot og alle polypper, skiver og blødkoraller vokser derudaf... Jeg fik for nogle uger siden et lille fragment montipora, som ikke har det så godt...

Jeg har været forbi Leifkrarup en dag og så lidt på hans proffesionelle LED lampe... jeg lurede at der ikke var de samme store klodsede optikker, som jeg har monteret foran hver af mine 3W LED.
JEg vil prøve at afmontere mine optikker. Min teori er at lyset vil blive spredt mere, det siger sig selv, men spørgsmålet er hvormeget det vil se ud af... Det er næste projekt.
Plan B er stadig at montere mine ledbånd, Men først skal det lige prøves af med de optikker 8)
Vedhæftede filer
front10okt.JPG
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

lige et billede af nogle af mine skiver... Er der nogle der kan navnet på de skiver???

Det andet billede er af min lille Sarcophyton Elegans... Den har meget små grønlige polypper. Det kunnne måske også være en Lobophyton, hvad siger I til den???
Vedhæftede filer
IMG_1138.JPG
IMG_1139.JPG
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Re: Rsm igen igen, led samt vsv og minus skummer

jeg har nu selv konkluderet at korallen er en Lobophytum og skiverne er Rhodactis skiver...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Anders månsson skrev:jeg har nu selv konkluderet at korallen er en Lobophytum og skiverne er Rhodactis skiver...
Enig - har selv begge :beer:
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jeg har idag måtte installere et varmelegme. Da jeg med LED lampe og vortech 10 ikke kan holde temp. i akvariet...

VSV update: Jeg har den seneste uge doseret 1,1ml igen, da jeg syntes de grønne alger har haft lidt fremmarch før det på 1ml vsv
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Indlæg af dekoin »

Cool tråd...Hopper lige på
VH dekoin alias Claus
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Jeg tror det er Ricordea Yuma skiver. Det er ikke Rhodactis imo. De behøver ikke nødvendigvis at være farvestrålende :)
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jakobvillien skrev:Jeg tror det er Ricordea Yuma skiver. Det er ikke Rhodactis imo. De behøver ikke nødvendigvis at være farvestrålende :)
måske.. alt har været helt dødt, da jeg overtog akvariet, så det kan være farverne kommer, men jeg tror nu det er rhodatctis pga deres store diameter :GO
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Så fik jeg skilt lamen ad igen og fik afmonteret alle optikkerne. optikkerne samlede lyset fra LED så lyset blev mere koncentreret i kegler, det gjorde så umiddelbart at lyset ikke kom helt ud i front og til bag i akvariet. Nu hvor de er fjernet kommer lyset ud i alle kroge og de blå LED (8stk) bliver blandet bedre med de andre (20stk), lyset er nu ikke så tis gult som før! Billeder vil følge i vanlig tempo...

SUCCESS!!!

Alt i alt vil jeg aldrig sætte optik linser på igen...

Plan B med ledbånd er udsat på ubestemt tid
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"