Sygdom.. Jeg er på bar bund.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: København Ø
Re: Sygdom.. Jeg er på bar bund.
Sorte plastik bajler og spande ville jeg ikke anvende - Har bemærket at de kan give en olie-agtig hinde på vandet når man fylder dem op, men jeg tvivler nu på at noget fra så gamle bajler ville slå fisk ihjel så hurtigt...
Mht plast så anvender jeg kun bøtter, dunke og tønder som er godkendt til levendsmidler. Til vandskift bruger jeg en tønde beregnet til hundefoder. Den har plads til de 30L jeg bruger af gangen.
Mit umiddelbare gæt ville være:
- Noget der er i konstant kontakt med akvariet som forgifter fiskene. Du har vel ikke brugt bundmaling eller lignende?
- En meget afvigende salinitet - Som man kan risikere hvis ens refraktometer eller flyder er ukalibreret..
Personligt har jeg heller aldrig lavet "dryp" tilvænning af fisk - Har typisk blot blandet vand i posen af en 3 omgange inden for 20 minutter også hældt dem i. Har ikke mistet fisk inden for de første 24 timer på den måde, men jeg har heller ikke købt så mange eller sarte fisk at jeg har et godt statistisk grundlag for den metode.
Håber du får løst problemet! Så sjovt er det heller ikke at have et akvarie uden fisk i!
Mht plast så anvender jeg kun bøtter, dunke og tønder som er godkendt til levendsmidler. Til vandskift bruger jeg en tønde beregnet til hundefoder. Den har plads til de 30L jeg bruger af gangen.
Mit umiddelbare gæt ville være:
- Noget der er i konstant kontakt med akvariet som forgifter fiskene. Du har vel ikke brugt bundmaling eller lignende?
- En meget afvigende salinitet - Som man kan risikere hvis ens refraktometer eller flyder er ukalibreret..
Personligt har jeg heller aldrig lavet "dryp" tilvænning af fisk - Har typisk blot blandet vand i posen af en 3 omgange inden for 20 minutter også hældt dem i. Har ikke mistet fisk inden for de første 24 timer på den måde, men jeg har heller ikke købt så mange eller sarte fisk at jeg har et godt statistisk grundlag for den metode.
Håber du får løst problemet! Så sjovt er det heller ikke at have et akvarie uden fisk i!
- Bruno
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Næstved
Nolan, hvad mener du med osmosis chock?Nolan skrev:Jeg ville prøve med en jomfrufisk.
Giv dig god tid med tilvænningen, så den ikke får osmosisk shock - drypmetoden over en times tid er imho den bedste måde.
Jeg er slet ikke vild med din "bare drop dem i baljen"-metode
@AndersNT:
Chromis er nok ikke de bedste og mest hårdføre fisk til dette forsøg. Det er, efter min erfaring, nogle sarte sa..... i starten.
/Kim
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
jeg har aldrig mistet fisk før, ved bare at smide dem i, efter temp osv er tilpasset. Det er min erfaring det andet, stresser dem mere! Men giver det gerne et forsøg.
musiker> kender godt disse spande, det er dog ikke dem jeg har. og korallerne har det som sagt fint. Der er ikke brugt maling eller andet i akvariet. Der er brugt 2 komponents epoxy, til at sætte mit overløb fast med. Det har dog fået lov at tøre før der kom vand i. Og er underligt det først giver problemer efter 5 mdr, og pludselig er så giftigt at fisk bare dør, også selv om alt vandet bliver skiftet.
salt balancen er tjekket og kontroleret 100 gange af alverdens udstyr, og er ikke speciel afvigende. ca 1,024. Koraller står super flot! Acropora har polypper ude, arcans er pustet op, alle mine lps er flot pustet op, Zoa er åbne osv osv. Der er INTET at se på den front, andet end nogle træls alger som jeg stadig døjer lidt med. Har ikke brugt noget medicin til at fjerne alger med endnu.
musiker> kender godt disse spande, det er dog ikke dem jeg har. og korallerne har det som sagt fint. Der er ikke brugt maling eller andet i akvariet. Der er brugt 2 komponents epoxy, til at sætte mit overløb fast med. Det har dog fået lov at tøre før der kom vand i. Og er underligt det først giver problemer efter 5 mdr, og pludselig er så giftigt at fisk bare dør, også selv om alt vandet bliver skiftet.
salt balancen er tjekket og kontroleret 100 gange af alverdens udstyr, og er ikke speciel afvigende. ca 1,024. Koraller står super flot! Acropora har polypper ude, arcans er pustet op, alle mine lps er flot pustet op, Zoa er åbne osv osv. Der er INTET at se på den front, andet end nogle træls alger som jeg stadig døjer lidt med. Har ikke brugt noget medicin til at fjerne alger med endnu.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Ja jeg er 100% enig med dig StarF - Det er mystisk, da især hvis det er indkørte fisk du også har set problemet med.. Kan det være noget som kommer i vandet via luften? Altså noget du har i hjemmet? Nymalet et eller andet.. mølkugler.. Skummeren trækker den luft udefra? Kan der være forurening?
Men det er jo mærkeligt hvis det kun er fiskene som det går udover...
Skyder med spredehagl her.. Det kan jo også være noget så simpelt som en organisme i vandet som er dødsensgiftig for fisk-- Stadig mærkeligt at det kun er fisk det går ud over *shrug*
Men det er jo mærkeligt hvis det kun er fiskene som det går udover...
Skyder med spredehagl her.. Det kan jo også være noget så simpelt som en organisme i vandet som er dødsensgiftig for fisk-- Stadig mærkeligt at det kun er fisk det går ud over *shrug*
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Er godt nok spændt på hvordan det går!
@Nolan.
Okay, troede egentlig at de var rimelig hårdføre! Men har kun prøvet at have dem en gang, så har ikke det store at have det i
(Tak for info)
@Nolan.
Okay, troede egentlig at de var rimelig hårdføre! Men har kun prøvet at have dem en gang, så har ikke det store at have det i

- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Så blev de vel tilvænnet grundigt ?StarF skrev:Så er der 3 stk jomfru fisk i min sump.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
De fik den metode jeg har brugt i 2 år uden problemer. 30 min i posen, så blive posen åbnet og vandet blandet.
De lever endnu, suser rundt og er aktive..
De lever endnu, suser rundt og er aktive..
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Hmm.. Det er da noget af en påstandStarF skrev:den metode jeg har brugt i 2 år uden problemer

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Kan også sige, at der ikke var fuldmåne, da jeg lukkede dem ud. Dog var der en let vind fra vest. Jeg ved ikke om dette, kan have indvirkning ?Hougaard skrev:Hmm.. Det er da noget af en påstandStarF skrev:den metode jeg har brugt i 2 år uden problemer
- Holst
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Varde
Ligesom hvis man gør sig skæløjet når vinden vender ? Så sidder de fast for altid :S
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Demstrup
Det er det osmosiske tryk, som regulerer koncentrationen af salte gennem cellemembranerne. Hvis forskellen mellem transportvandet og akvarievandet er for stor, ændres cellernes transport af salte så hurtigt, at fisken dør af det.Bruno skrev: Nolan, hvad mener du med osmosis chock?
Problemet findes også hos mennesker - der var et par stykker der døde efter en "udrensningskur" for nogle år siden. Kuren gik ud på at drikke saltvand indtil det, der kom ud, havde samme farve, som det der kom ind.... (??????). Der var så nogen, som skulle prøve hjemme men glemte at blande salt i vandet. De døde af cellernes overdrevne eksport af salte.
/Kim
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Jep man kan dø af at drikke meget vand, husk det 
Men Nolan, forskelden i salten i vandet, skal vel være temlig stor, såfrem dette skal ske? Har du nogen sinde hørt om det i akvarie hobbyen?

Men Nolan, forskelden i salten i vandet, skal vel være temlig stor, såfrem dette skal ske? Har du nogen sinde hørt om det i akvarie hobbyen?
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Forskellen skal formodentlig ikke være så stor - til forskel fra os, så lever de jo konstant i vandet og transporten foregår både via gæller og en del også direkte gennem fiskens hud.
Jeg har ikke selv oplevet dødsfald grundet dette, da jeg altid har brugt dryp-metoden. Det er dog beskrevet i flere af de akvariebøger, der beskriver min tro
...det skulle være mere problematisk ved nogle arter end andre - blandt andet har jeg læst, at gylter kan være specielt følsomme.
/Kim
Jeg har ikke selv oplevet dødsfald grundet dette, da jeg altid har brugt dryp-metoden. Det er dog beskrevet i flere af de akvariebøger, der beskriver min tro

...det skulle være mere problematisk ved nogle arter end andre - blandt andet har jeg læst, at gylter kan være specielt følsomme.
/Kim
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Så der ligger 2 døde forstadsfruer begravet på en nordsjællandsk kirkegård?Nolan skrev:Det er det osmosiske tryk, som regulerer koncentrationen af salte gennem cellemembranerne. Hvis forskellen mellem transportvandet og akvarievandet er for stor, ændres cellernes transport af salte så hurtigt, at fisken dør af det.Bruno skrev: Nolan, hvad mener du med osmosis chock?
Problemet findes også hos mennesker - der var et par stykker der døde efter en "udrensningskur" for nogle år siden. Kuren gik ud på at drikke saltvand indtil det, der kom ud, havde samme farve, som det der kom ind.... (??????). Der var så nogen, som skulle prøve hjemme men glemte at blande salt i vandet. De døde af cellernes overdrevne eksport af salte.
/Kim

Anyways ville det jo også være meget akut fiskene ville få det dårligt og ikke efter 24 timer..
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
fair nok, har bare aldrig mistet noget på den konto før. Skal ikke kunne afvise den 6 stribet har været "svag" og så død på den måde.Nolan skrev:Forskellen skal formodentlig ikke være så stor - til forskel fra os, så lever de jo konstant i vandet og transporten foregår både via gæller og en del også direkte gennem fiskens hud.
/Kim
de 3 jomfru fisk ser fine ud, gælderne køre normalt, og de er aktive. kigger til dem igen imorgen tidelig kl 7.
- Nolan
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Held og lykke med dem 
Det kunne være lækkert med lidt godt nyt fra dig.
/Kim

Det kunne være lækkert med lidt godt nyt fra dig.
/Kim
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
fiskene lever endnu.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Geografisk sted: Rudkøbing, Langeland
Jeg tror også det har været din metode i tilvænning. Som andre også har sagt, så er dit vand ikke helt identisk med det vand fra forhandleren - måske er saltindholdet nogenlunde det samme, men resten kan variere.
Held og lykke.
Held og lykke.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Tvivler på at det er forklaringen.. Godt nok tilvænner jeg mine dyr af et par omgange (kommer en kop vand fra akvariet i posen et par gange i løbet af et kvarterstid inden jeg kommer fiskene i akvariet..Erathor skrev:Jeg tror også det har været din metode i tilvænning. Som andre også har sagt, så er dit vand ikke helt identisk med det vand fra forhandleren - måske er saltindholdet nogenlunde det samme, men resten kan variere.
Held og lykke.
Og har endnu ikke mistet fisk eller rejer inden for så kort tid..
http://www.tropicalfishkeeping.com/trop ... 179/page5/
http://www.fishyportal.com/cgi-bin/pub/diag?c=v&id=55
http://www.tropicalfishcentre.co.uk/marine1.htm
http://www.fishyportal.com/cgi-bin/pub/diag?c=v&id=55
Efter de artikler jeg lige kunne google.. Så vil symptomerne være at finnerne falder af i grelle tilfælde.. Ikke gispen efter "luft"
Bla her:http://www.fishyportal.com/cgi-bin/pub/diag?c=v&id=55
In less dangerous cases, when the difference in water conductivity is small, mucous membranes will flake away, which causes secondary infections. When the difference in is big, cartilaginous parts of fins can snap under high osmotic pressure. Large pieces of fins begin to fall off and the resulting wounds can be infected with fungi and bacteria, which happens because fish are weakened. Ammonia can also have an adverse effect on osmoregulation.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
ville der måske være symptomer på exophthalmus ved "high osmotic pressure"
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
fiskene lever endnu.. har jeg fået fortalt via sms.. tjekker lige hvor aktive de er når jeg kommer hjem kl 22.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Geografisk sted: middelfart
kun en teori, er ikke så meget inde i zeo men er det ikke noget med at zeo bak er en levende bakterie og har en vis holdbarhed i køleskab. Tænkte bare hvis du hele tiden tilsætter bak og den er blevet for gammel, er det så ikke og til sætte døde bakterier som kan optage en stor mængde af ilten og ikke mindst være giftigt for fiskene, i mod sætning til korallerne som måske bare ville se det som næring. Kun en ide kende som sagt ikke så meget til zeo
Mvh Thue
Mvh Thue
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Thue> det er ikke det 
Fiskene er i live, de er aktive og virker friske... de jagter hinanden lidt osv.

Fiskene er i live, de er aktive og virker friske... de jagter hinanden lidt osv.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
det ville kunne måles på kh værdien i det ufiltrerede vand,Thue skrev:kun en teori, er ikke så meget inde i zeo men er det ikke noget med at zeo bak er en levende bakterie og har en vis holdbarhed i køleskab. Tænkte bare hvis du hele tiden tilsætter bak og den er blevet for gammel, er det så ikke og til sætte døde bakterier som kan optage en stor mængde af ilten og ikke mindst være giftigt for fiskene, i mod sætning til korallerne som måske bare ville se det som næring. Kun en ide kende som sagt ikke så meget til zeo
Mvh Thue
- hougaard76
- Palet kirurg
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3490 Kvistgård
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Er fiskene stadig i live... nu er der jo gået over et døgn???
ny eller brugt bil http://www.autonova.dk Bali http://www.tulamben.com
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
jep de er i live.. kiggede til dem inden jeg tog på arbejde kl 7.. tjekker til dem når jeg er hjemme kl 22 igen.
sidst jeg prøve i slut nov, der tog det typisk 3 dage før de døde.. de 2 første dage så de ok ud, hvor efter 3 dag der blev de sløve og så døde de typisk om natten.
sidst jeg prøve i slut nov, der tog det typisk 3 dage før de døde.. de 2 første dage så de ok ud, hvor efter 3 dag der blev de sløve og så døde de typisk om natten.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8000 Århus C
Så hvis de er levende i morgen tidlig så går det bedre end forventet? 

- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
jeg er ikke optimistisk før de har været levende i en uge .