Jensens Giesemann 250L. Nye billeder 18/6-2011. side 12.

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
spdiving
Reactions:

Re: Jensens Giesemann 250L. Nye billeder den 7. nov. side 4.

Indlæg af spdiving »

Flot balje du har fået lavet..Lækkert at se Carsen også kan arbejde og ikke kun drikke kaffe :T :T

Steen
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: København Ø
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

rimini skrev:Hejsa, først af alt vil jeg sige jeg synes det er et rigtig flot akvarie du har fået bygget dig af Carsten fra Decocean der. Absolut et alternativ til RSM serien, og faktisk ligeså flot et møbel til stuen.

Når det så er sagt så mener jeg det er alt alt alt for tidligt du har sat de første fisk i baljen, og specielt når du kører med så nye og uindkørte sten som du gør. Det kan jo i worst case betyde at du senere skal starte helt forfra. Algefasen er jo ikke engang indtrådt endnu i baljen udfra hvad jeg kan se på de sidste par billeder, og det kan yderligere betyde at du pludselig vil få et boost af Nitrit, Nitrat og Ammonium, som dine fisk måske ikke kan tåle ...

Jeg ved godt det er svært at vente - tro mig - men man skal altså give det den tid som stenene har brug for, for at kunne modnes og stenene kan klare belastningen.

Det undrer mig hvis Carsten har anbefalet dig at gøre som du gør ... det kan jeg ikke tro eller hvad ?

Men alligevel, super dejlig udførelse og held og lykke :-)
Hej Rimini og mange tak for dine kommentarer og bekymringer omkring den hurtige opstart. Jeg må sige, at jeg ikke umiddelbart har de samme bekymringer som dig omkring et boost af Nitrit, Nitrat og Ammonium, for umiddelbart kan jeg ikke se hvor det skal komme fra, for der har jo aldrig været noget organisk i mine sten, der er tale om kunstige sten fra firmaet Aquarock. Der kan måske være lidt organiske rester i sandet der er kommet i. Hvad gjorde man i gamle dage hvor man ikke brugte LS? I øvrigt har jeg en mega god skummer der er beregnet til et 1000 liters akvarium og fire små fisk i et 250l akvarium tror jeg ikke kan belaste akvariet så voldsomt. - Der har i øvrigt været en lille smule brunalger, men de er stort set forsvundet igen og der er nu begyndt at komme lidt grønalger på stenene tættest til overfladen. Jeg regner i øvrigt med at tilføre et par koraller mere i morgen tirsdag.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Så har jeg lige fået taget et par dugfriske billeder af baljen. Jeg har ikke de store kommentarer til dem, andet end at alt i baljen ser ud til at trives.
Vedhæftede filer
250l Giesemann (1 of 10).jpg
250l Giesemann (2 of 10).jpg
250l Giesemann (3 of 10).jpg
250l Giesemann (4 of 10).jpg
250l Giesemann (5 of 10).jpg
250l Giesemann (6 of 10).jpg
250l Giesemann (7 of 10).jpg
250l Giesemann (8 of 10).jpg
250l Giesemann (9 of 10).jpg
250l Giesemann (10 of 10).jpg
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Re: Jensens Giesemann 250L. Nye billeder den 16. nov. side 5.

Indlæg af rimini »

Hej Henning,

Du skal høre din ven Carsten om hvordan sten modnes i et akvarie og hvorfor de skal modnes før man tilsætter fisk ... at de ikke er levende gør bestemt ikke sagen anderledes ;-) Tværtimod ... :-)

Men tror ikke Carsten har vejledt dig til at gøre som du gør ?
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Indlæg af leifkrarup »

rimini skrev:Hej Henning,

Du skal høre din ven Carsten om hvordan sten modnes i et akvarie og hvorfor de skal modnes før man tilsætter fisk ... at de ikke er levende gør bestemt ikke sagen anderledes ;-) Tværtimod ... :-)

Men tror ikke Carsten har vejledt dig til at gøre som du gør ?
Mon ikke manden mener at han ikke forventer algeboom som man plejer at få, da stenene er kunstige og ikke indeholder næring i modsætning til LS og det er jeg da enig i.
Jeg tror det kan lykkes hvis du fra nu af lader tingene udvikle sig i fred og ro. Vær meget forsigtig når du fodrer så du ikke taber foderrester. Jeg fodrer med en 100 ml pipette så intet tabes.
Fint du har en god skummer men stol ikke på at den klarer alt....om den så var rated til 5000 liter.
Undersøgelser (Advanced Aquarist) har vist at selv den bedste skummer højst fjerner 30 % af de organiske affaldsstoffer.
Iøvrigt ....din Coral Beauty er en dejlig og taknemmelig fisk....smuk, fredelig og robust...tillykke med et godt og fornuftigt valg ( husk blot at den er fortrinsvis vegetar )
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Jo, det er også rigtigt, men det ændrer stadig ikke på at akvariet ikke bør belastes sådan på så tidligt et tidspunkt. Henning er jo klar til at rykke endnu flere fisk og koraller i nu, og det er altså en risiko at løbe, det tror jeg de fleste der har prøvet det kan skrive under på :-)

Jeg undrer mig mest over hvis Carsten fra Decocean har instrueret til dette.... ?
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

ja men nu er tingene jo sat i gang, og i følge jer og mange andre, er der kommet fisk og koraller i alt for tidligt og også for mange af begge slags. Mener i, at levende sten er bedre og hurtigere til at filtrere vandet end en god skummer?
Jeg er ikke ekspert på området, men lytter og læser gerne om andres erfaringer med denne hobby, og jeg har da hørt og læst om en del, der stort set har gjort som jeg. Der gik da heller ikke særlig lang tid, inden jeg fik liv i mit gamle RSM'er, og det gik helt uden problemer (i hvert fald ikke problemer der skyldtes en for hurtig opstart). Men nu må vi se hvordan det går denne gang. Jeg er meget optimistisk hvad mit projekt angår.

Igen i dag var mine vandværdier meget fine. Ingen No2 ingen No3 og ingen Ph4. Har tilsat lidt kh og lidt Mg.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

Skummer og LS har forskellige funktioner og man kan ikke sige at LS er bedre end en god skummer eller omvendt da de supplerer hinanden.
Skummeren fjerner proteiner før de er nedbrudte, LS omdanner farlige nedbrydningsprodukter til mindre farlige, så man har brug for begge former for filtrering.
Nogle få har haft held med et hurtigt opstartet akvarie og jeg ønsker dig held og lykke, men man løber altså en risiko, hvis man ikke lader biologien udvikle sig i takt med at man sætter liv i.
Jeg håber at du er en af de heldige. :h
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af leifkrarup »

nesnej skrev: Hvad gjorde man i gamle dage hvor man ikke brugte LS?.
Da holdt vi ikke koraller!! :K
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

- Lad nu være at skræmme viddet af den stakkels mand... Hans målinger er jo fine, og er bekendt med det han har gang i!

I har ret, men det kan Henning i råd med Carsten ligeså vel have! Og med den valgte opstart er vigtigste hensyn det Nitrogene kredsløb, som Henning også vidner om at han er klar over...

- Det ser godt ud Henning :beer:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Det var ikke for at skræmme, det var bare for at gøre opmærksom på at man ikke BØR gøre som Henning gør her, specielt også hvis andre der er nye i faget får samme tanke... det er ikke den lette løsning at gøre som Henning hvis vi snakker generelt ... og måske ved Henning slet ikke at det kan gå galt når man ikke lader akvariet modne ordenligt før man tilsætter en del koraller og fisk, så det var mere ment som en hjælp ikke en hetz :-)
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jeg tror du får problemer på sigt ved at starte så hurtigt op - Den biologiske balance må vippe på en knivsæg, kan ikke se hvordan du kan have biodiversitet nok til at sikre en balanceret nedbrydning - Jeg havde ikke gjort det, men der er jo mange veje til Rom og jeg kender ikke til anden end hvad der virker for mig..

Mht KH så holder jeg den på mellem 7-8 og en Ca omkring de 380-460 Hellere i den lave ende.. For at undgå der udfældes Calcium Karbonat som udover at se grimt ud også kan absorbere (og senere afgive) en mængde fosfat..
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

rimini skrev:Det var ikke for at skræmme, det var bare for at gøre opmærksom på at man ikke BØR gøre som Henning gør her, specielt også hvis andre der er nye i faget får samme tanke... det er ikke den lette løsning at gøre som Henning hvis vi snakker generelt ... og måske ved Henning slet ikke at det kan gå galt når man ikke lader akvariet modne ordenligt før man tilsætter en del koraller og fisk, så det var mere ment som en hjælp ikke en hetz :-)

Jeg føler mig ikke skræmt på nogen måde. Ej heller føles det som en hetz. Det er helt i orden, at der er delte meninger om det jeg gør. Dog hvis ikke jeg troede på projektet, havde jeg jo ikke påbegyndt det. :GO
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Indlæg af William Jr »

Musiker skrev:Jeg tror du får problemer på sigt ved at starte så hurtigt op - Den biologiske balance må vippe på en knivsæg, kan ikke se hvordan du kan have biodiversitet nok til at sikre en balanceret nedbrydning - Jeg havde ikke gjort det, men der er jo mange veje til Rom og jeg kender ikke til anden end hvad der virker for mig..
Der er mange veje der fører til Rom, og din foretrukne metode er een af dem... Jeg støtter den selv også, så tag ikke dette for at være kritik! :wink:

Men dette har Henning fravalgt med sin opstart og herfor gælder andre betingelser, og det udelukker din opfattelse af biodiversitet. Jeg forstår det, og deler din opfattelse... Men det er bare mere nuanceret end som så!

Lad os inddele "biodiversiteten" i meiofauna, og infauna (På, og I fauna). Macro, og Micro liv!

- Macrolivet udebliver, eller vil tage meget lang tid at opbygge. Dette betinget af rov...

Med micro liv in mende, og hensyntagen til dette ser jeg ingen grund til at dette setup skulle vippe! Dette for at lade micro livet (Det man ikke kan se!) være årsag til succes... Det Nitrogene kredsløb!

Jeg ser ingen grund til at Macro livet betinger succes, andet at være deltagende i det store billede: Biodiversitet

:Peace:
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Musiker skrev:Jeg tror du får problemer på sigt ved at starte så hurtigt op - Den biologiske balance må vippe på en knivsæg, kan ikke se hvordan du kan have biodiversitet nok til at sikre en balanceret nedbrydning - Jeg havde ikke gjort det, men der er jo mange veje til Rom og jeg kender ikke til anden end hvad der virker for mig..

Mht. KH så holder jeg den på mellem 7-8 og en Ca omkring de 380-460 Hellere i den lave ende.. For at undgå der udfældes Calcium Karbonat som udover at se grimt ud også kan absorbere (og senere afgive) en mængde fosfat..
Hej Musiker
Jeg tror ikke jeg er helt enig i, at den biologiske balance vipper på en knivsæg. Der er intet i mine prøver der indikerer at dette skulle være tilfældet, Jeg tror stadig på mit projekt. Og ja der er en hel del veje der føre til Rom.

Min KH lå her til formiddag på 8,6. Jeg vil forsøge at holde den mellem 8 - 8.5. Mit ca var her til morgen 415.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Stine
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 2880 Bagsværd
Geografisk sted: Bagsværd

Indlæg af Stine »

Hej Henning

Det ser super godt ud :clap: jeg kan godt lide dine valg af fisk og den lilla sten med alle kalkalgerne er mega fed.

:h det kør jo på skinner forløbigt.
Startede med RSM 130 i sep08, er primo 2010 erstattet med 720 liter

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=31777&start=30
stefan_sørensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af stefan_sørensen »

det enest jeg kunne se, at der skulle gøre, at det skulle vippe på en knivspids, var at affalds proteinet ikke var omdannet til amonium (grundet, manglede bakterier i levende sten) og at du derfor ikke kan måle hverken amonium, nitrit eller nitrat.
og når jeg siger grundet manglede bakterier i levende sten, så er det selvfølgelig fordi at du kun har tilsat systemet En levende sten og så resten kunstige som ikke kan være levende endnu.

men jeg håber det går godt for dig, og dine fisk :wink:

Mvh
SÆLGES:
530 liter + 86 liter sump
kan ses her:
viewtopic.php?f=94&t=26107
grev_gyde
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV

Indlæg af grev_gyde »

hej henning
det er godt at se at det køre så kan jeg jo låne af dine erfaringer :wink:
hilsen greven :beer:
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Lad os drage erfaringer efter 6-12 mdr ;-)
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Tak for hilsenen Grev Gyde. Kan være vi ses på lørdag i kaffeklubben.
Alt er særdeles fint i baljen. Vandprøverne fine som altid.
Vedhæftede filer
091116Giesemann (1 of 1).jpg
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Stine
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Indlæg af Stine »

Jeg kommer på lørdag i 'kaffeklubben' - har du så ny film med ??

Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Så er der kommet et par koraller i baljen, men min hukommelse er desværre ikke som den burde være, så jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad de hedder, så hver der er nogen herinde der ved det må i gerne fortælle mig det. Undskyld den omvendte rækkefølge.
Og så er jeg i kaffeklubben på lørdag.
Vedhæftede filer
Koral nr. 4.
Koral nr. 4.
Koral nr. 3.
Koral nr. 3.
Koral nr. 2.
Koral nr. 2.
Koral nr. 1.
Koral nr. 1.
Koral nr. 1.
Koral nr. 1.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Jensens Giesemann 250L. Nye billeder den 19. nov. side 6.

Indlæg af Carsten »

1. Er en Physogyra lichtensteini
2. Er en Montipora confusa
3. Er Acropora sp. Nærmere kommer vi det ikke
4. Er en Goniopora sp.
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Hej Carsten
Tak for identifikationerne. Hvor er der mange forskellige former inden for hver type.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Her følger så en opdatering af de vandprøver der er taget indtil i dag samt mængden af tilført KH, Ca og Mg. Der er nu også begyndt at være et forbrug af Ca og Mg. og jeg er i øjeblikket ved at tune mig ind på den korrekte mængde at tilføre de forskellige ting. Det vil selvfølgelig ændre sig over tid.
Vedhæftede filer
091121Vandprøver.jpg
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Struck »

Flot setup...

Hvad løb det op i af pris?
Akvarie nørd i 20 år.... og jeg elsker det stadig
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Uha da sikken et spørgsmål. Jeg har ikke rigtig haft helt styr på udgifterne, for lige pludselig ville jeg har baggrund og kunstige sten i. Så skulle jeg have en Grotech dosseringspumpe. Osmolatoren havde jeg i forvejen. Så fandt jeg en god brugt ATB skummer her på forum. Men alt ialt uden det levende, lander det vel på omkring 17.000 kr, og det synes jeg er særdeles rimeligt.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Brugeravatar
Stine
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16

Indlæg af Stine »

Det er jo en dejlig 'billig' hobby vi har fundet os :rolleyes:

Ha ha

Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Struck »

Er det så incl. Carstens timer hjemme hos dig?
Akvarie nørd i 20 år.... og jeg elsker det stadig
Brugeravatar
nesnej
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af nesnej »

Det skulle være alt incl.
Venlig hilsen

Henning Augustine Jensen
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"