Steen
Hej Rimini og mange tak for dine kommentarer og bekymringer omkring den hurtige opstart. Jeg må sige, at jeg ikke umiddelbart har de samme bekymringer som dig omkring et boost af Nitrit, Nitrat og Ammonium, for umiddelbart kan jeg ikke se hvor det skal komme fra, for der har jo aldrig været noget organisk i mine sten, der er tale om kunstige sten fra firmaet Aquarock. Der kan måske være lidt organiske rester i sandet der er kommet i. Hvad gjorde man i gamle dage hvor man ikke brugte LS? I øvrigt har jeg en mega god skummer der er beregnet til et 1000 liters akvarium og fire små fisk i et 250l akvarium tror jeg ikke kan belaste akvariet så voldsomt. - Der har i øvrigt været en lille smule brunalger, men de er stort set forsvundet igen og der er nu begyndt at komme lidt grønalger på stenene tættest til overfladen. Jeg regner i øvrigt med at tilføre et par koraller mere i morgen tirsdag.rimini skrev:Hejsa, først af alt vil jeg sige jeg synes det er et rigtig flot akvarie du har fået bygget dig af Carsten fra Decocean der. Absolut et alternativ til RSM serien, og faktisk ligeså flot et møbel til stuen.
Når det så er sagt så mener jeg det er alt alt alt for tidligt du har sat de første fisk i baljen, og specielt når du kører med så nye og uindkørte sten som du gør. Det kan jo i worst case betyde at du senere skal starte helt forfra. Algefasen er jo ikke engang indtrådt endnu i baljen udfra hvad jeg kan se på de sidste par billeder, og det kan yderligere betyde at du pludselig vil få et boost af Nitrit, Nitrat og Ammonium, som dine fisk måske ikke kan tåle ...
Jeg ved godt det er svært at vente - tro mig - men man skal altså give det den tid som stenene har brug for, for at kunne modnes og stenene kan klare belastningen.
Det undrer mig hvis Carsten har anbefalet dig at gøre som du gør ... det kan jeg ikke tro eller hvad ?
Men alligevel, super dejlig udførelse og held og lykke
Mon ikke manden mener at han ikke forventer algeboom som man plejer at få, da stenene er kunstige og ikke indeholder næring i modsætning til LS og det er jeg da enig i.rimini skrev:Hej Henning,
Du skal høre din ven Carsten om hvordan sten modnes i et akvarie og hvorfor de skal modnes før man tilsætter fisk ... at de ikke er levende gør bestemt ikke sagen anderledesTværtimod ...
Men tror ikke Carsten har vejledt dig til at gøre som du gør ?
Da holdt vi ikke koraller!!nesnej skrev: Hvad gjorde man i gamle dage hvor man ikke brugte LS?.
rimini skrev:Det var ikke for at skræmme, det var bare for at gøre opmærksom på at man ikke BØR gøre som Henning gør her, specielt også hvis andre der er nye i faget får samme tanke... det er ikke den lette løsning at gøre som Henning hvis vi snakker generelt ... og måske ved Henning slet ikke at det kan gå galt når man ikke lader akvariet modne ordenligt før man tilsætter en del koraller og fisk, så det var mere ment som en hjælp ikke en hetz
Der er mange veje der fører til Rom, og din foretrukne metode er een af dem... Jeg støtter den selv også, så tag ikke dette for at være kritik!Musiker skrev:Jeg tror du får problemer på sigt ved at starte så hurtigt op - Den biologiske balance må vippe på en knivsæg, kan ikke se hvordan du kan have biodiversitet nok til at sikre en balanceret nedbrydning - Jeg havde ikke gjort det, men der er jo mange veje til Rom og jeg kender ikke til anden end hvad der virker for mig..
Hej MusikerMusiker skrev:Jeg tror du får problemer på sigt ved at starte så hurtigt op - Den biologiske balance må vippe på en knivsæg, kan ikke se hvordan du kan have biodiversitet nok til at sikre en balanceret nedbrydning - Jeg havde ikke gjort det, men der er jo mange veje til Rom og jeg kender ikke til anden end hvad der virker for mig..
Mht. KH så holder jeg den på mellem 7-8 og en Ca omkring de 380-460 Hellere i den lave ende.. For at undgå der udfældes Calcium Karbonat som udover at se grimt ud også kan absorbere (og senere afgive) en mængde fosfat..