Hvorfor ser min bund sådan ud - billeder med

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: vordingborg

Re: Hvorfor ser min bund sådan ud - billeder med

Indlæg af seier »

uden at være ekspert vil jeg dog tro at de orme og lignene organismer der lever i dansk havsand vil dø i de temperaturer der er i vores akvarier.dog nok undtaget på bakterieniveau.

det er nok bedre at få et par kopper til at pode med fra et velkørene akvarie eller købe det.
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Billede
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

HansR har brugt dansk havsand til at pode nystartede akvarier

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=24252
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 3490 Kvistgård
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

Jeg har lige et spørgsmål???? helt ærligt hvor varmt er dit vand. Jeg selv har haft de helt samme alger som du har (ligner i hvertfald rigtigt meget) og de er væk nu... så hvis du kan fortælle mig temperaturen når dit vand er varmest så kan jeg måske hjælpe dig på en meget simpel måde
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 9600 Aars
Geografisk sted: Simested

Indlæg af Fredberg »

sidst at jeg så temperaturen, var den på 27 grader...

er det ikke normalt nok, eller er det for varmt ?
MVH Bo Fredberg Sørensen

gammel 250 liter med 112 liter sump
viewtopic.php?f=92&t=28571
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16

Indlæg af Fredberg »

HansR har brugt dansk havsand til at pode nystartede akvarier

viewtopic.php?f=1&t=24252

Jeg læste dette igår, og jeg er ret sikker på at det godt kan lade sig gøre, meeeeeen, det bliver vidst først til sommer at jeg prøver det.
MVH Bo Fredberg Sørensen

Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil mene at det er lidt farligt at forsøge sig med, når erfaringen er på minimum.
HansR har nogle helt andre indgangvinkler til tingene end alle os andre.
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

godt... du skal sørge for at få sænket temperaturen i dit akvarie min 2 grader. de alger du har på bunden er de samme som jeg havde. (alger som kom pga varmen) de har været der konstant det SIDSTE ÅR

jeg havde overdækket min lyskasse og havde sat min hqi lampe oven på. derfor var min temperatur for høj 27-28 grader. Efter jeg fjernede kassen ovenover og hævet min hqi lampe et par cm ligger jeg konstant på en temperatur på 25 grader. samtidig skiftede jeg ca 50 % af mit vand over en 1½ uge og kickstartede jeg mit akvarie med sukkerkuren og nu er mit akvarie helt perfekt. ingen alger overhovedet. jeg kan nøjes med at rense runderne i akvariet 1 gang om ugen (højst) og der er ingen alger på stenene og på bunden.

det er nu 1½ måned siden.... de første 14 dage kom der en del alger efter vandskiftet men de er forsvundet igen og har som sagt været algefri i ca 1½ måned

Jeg tror at det ville være løsningen på dit problem
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16

Indlæg af Fredberg »

Super fedt hougaard. jeg tror sku at jeg vil sætte temperaturen ned så..

Bruger du så stadig sukkerkuren ?
MVH Bo Fredberg Sørensen

Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

hougaard76 skrev:de første 14 dage kom der en del alger efter vandskiftet men de er forsvundet igen
Hvorfor er der alger efter vandskift? Er det hanevand?
Billede
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Og lige en god traad mere fra Borneman angaaende sukker :)
http://forum.marinedepot.com/Topic60528-9-1.aspx
Billede
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

mule12 skrev:Super fedt hougaard. jeg tror sku at jeg vil sætte temperaturen ned så..

Bruger du så stadig sukkerkuren ?
Nope bruger ikke sukkerkuren længere. proppede 3 tsk sukker i 3 dage i træk og så ikke mere
UrbanSage skrev:
hougaard76 skrev:de første 14 dage kom der en del alger efter vandskiftet men de er forsvundet igen
Hvorfor er der alger efter vandskift? Er det hanevand?

Jep det var hane vand. men betyder ikke noget mit vand er fint nok. det var pga af jeg fik rodet rundt i bundlaget og flyttet for meget på stenene at jeg fik alger under 50 % vandskift
Brugeravatar
Fredberg
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
16

Indlæg af Fredberg »

Hougaard. Det var ikke lang tid at du brugte det, og det lykkes bare ved brug af det ?
MVH Bo Fredberg Sørensen

Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Jeg turde ikke bruge sand/vand fra DK pga. saltvandet har en anden salinitet og temperatur end et tropisk rev og derfor en andre slags krible krable end hvad der høre hjemme på revet... (Er dog ikke sikker på det betyder det store, men syntes det lyder lidt risikabelt.)
:?
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

mule12 skrev:Hougaard. Det var ikke lang tid at du brugte det, og det lykkes bare ved brug af det ?
Næ men det var nok for mit vedkommende... sukkeret forsvinder jo ikke bare fra den ene dag til den anden.... prøv og gørsom jeg har forsået dig og så se om 14 dage 3 uger om det ikke har ændret sig.... det tror jeg at du vil opleve at det har... jeg glæder mig til at høre om dit resultat

egner med at høre fra dig med dit resultat... men husk at få sænket temperaturen i din baje.
Brugeravatar
christiantt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af christiantt »

UrbanSage skrev:Og se saa at kom af med den soestjerne.
Den spiser alt liv i sandbunden som ellers vil soerge for at holde sandet rent.
Naar den er faerdig med det saa sulter den ihjeld.

Du kan enten goere det nu, eller om 6-9 maaneder naar den er doed hvor du saa skal starte helt forfra med sandbunden da den vil vaere fyld med lort som ellers ville vaere blevet spist af de organismer som soestjernen spiser.
Hvordan ved man om sandsøstjerner får nok at spise?? Og vil du mene at man skal holde sig væk fra dem??
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

hougaard76 skrev:
mule12 skrev:Hougaard. Det var ikke lang tid at du brugte det, og det lykkes bare ved brug af det ?
Næ men det var nok for mit vedkommende... sukkeret forsvinder jo ikke bare fra den ene dag til den anden.... prøv og gørsom jeg har forsået dig og så se om 14 dage 3 uger om det ikke har ændret sig.... det tror jeg at du vil opleve at det har... jeg glæder mig til at høre om dit resultat

egner med at høre fra dig med dit resultat... men husk at få sænket temperaturen i din baje.
det vil jeg så ikke anbefale ham at gøre...
da jeg synes det er et dårligt råd, at begynde at tilsætte yderligere

temperaturen tvivler jeg på har noget med algerne at gøre...
mit råd vil være keep it simple, drop tilsætningsstofferne, lav nogle regelmæssige vandskift, og giv tid, så forsvinder algerne af sig selv, uanset hvor velkørte sten og bundlag har været inden du fik det, ligesåsnart du flytter en sten frigør du en masse algeguf, noget du ville kunne opleve i selv et indkørt akvarie
og det skal have tid til at forsvinde igen, dvs forbruges af alger og andre organismer, fjernes ved vandskift osv.

det bedste middel mod mange af problemerne i saltvand, er tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed
alt det gode sker langsomt, det dårlige hurtigt, og katastrofer lynhurtigt
et andet rigtig godt tip, prøv at lytte til de mere erfarne, og undgå at putte alt muligt snas og hokus pokus i akvariet, det er lidt ligesom at tisse i bukserne, det luner for en kort bemærkning
Urban jeg er helt enig i dine råd
Mvh. Brian
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Brian C,

Jeg er glad for du skrev din post.
Det bliver lidt traettende hele tiden at modsige alle andre. Plus det begynder at virke provokerende og elitaert uden at det overhovedet er hensigten.
Jeg er fuldstaending enig i hvad du siger.
christiantt skrev:Hvordan ved man om sandsøstjerner får nok at spise?? Og vil du mene at man skal holde sig væk fra dem??
Det er et godt spoergsmaal. Anthony Calfo og Robert Fenner skriver i "Reef Invertebrates" foelgende paa side 361 oversat fra min bog paa engelsk"
En moden sandbund over 10cm dyb, i stoerre akvarier (over 380 liter) per soestjerne er yderst vigtigt.
Om man skal holde sig fra dem skal jeg ikke goere mig klog paa.
Jeg er personligt af den holdning at hvis man vil have en soestjerne pga. soestjernen og ikke fordi den holder sanden rent saa er det lige saa reelt som folk der vil have fisk osv.
Hvis maalet er at holde sandsoestjerner saa kan man jo fint holde dem hvis man har forholdene til det.
Men at holde dem fordi de goer sand rent er uetisk med mindre man (igen) har forholdene til det.
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

UrbanSage skrev:Brian C,

Jeg er glad for du skrev din post.
Det bliver lidt traettende hele tiden at modsige alle andre. Plus det begynder at virke provokerende og elitaert uden at det overhovedet er hensigten.
Jeg er fuldstaending enig i hvad du siger.
Jeg bakker lige op.

Idag er jeg langt mindre aktiv herinde end tidligere, og det simpelthen fordi jeg ikke orker hele tiden at skrive det samme. Der er kommet så mange nye i hobbyen, som har 3-6 måneders erfaring og "ved alt, fordi de har læst om det på nettet". Og det på trods af at de hele tiden får noget andet at vide her.
Men nu bliver det ikke meget bedre af at der er nogle forhandlere, som tror at saltvand blot er fersk med et par kilo salt i, og at man kan hælde alt muligt i vandet og slippe godt fra det. Visse forhandlere kommer nok også selv ind under den gruppe af folk med 3-6 måneders erfaring.

Ved godt at indlægget virker provokerende på nogle, men det er bare ærgeligt - for dem.
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

Jeg kan kun sige at mine alger forsvandt på den måde jeg skrev ovenover... Jeg viste mine billeder til Thomas fra klovnfisken og han fortalte mig at det lignede varme alger.... jeg fulgte Thomas råd og fik sænket temperaturen. og inden da havde jeg brugt sukkerkuren fordi at jeg i forbindelse med klovnesfødselsdag købe en nogle fisk som alle døde inden for 4 dage. (mine indkørte fisk fejlede ikke noget og lever selv den dag i dag) og så blev jeg bekymret for sygdom i akvariet.) så derfor skiftede jeg 50 % vand (da jeg ikke kunne måle noget urelmæssigheder i værdierne i vandet) I forbindelse med vandskiftet kom jeg til at rode rundt i sandet og fik flyttet ret meget på mine sten. med det resultat at jeg fik en masse alger. Jeg kickstartede mit akvarie med sukkerkuren og fik som Thomas(klovnfisken) rådede mig til sænket temperaturen og i dag er jeg HELT ALGEFRI med de alger og de der varme alger (som jeg har haft i MEGET MEGET MEGET LANG TID) på den måde jeg gjorde hjalp det 100 %

Så når Mule spørger om hjælp og jeg kan se at det er de samme alger jeg havde skulle jeg da være et skarn hvis jeg ikke fortalte ham hvordan jeg kom af med mine alger.

Jeg ved ikke med sikkerhed om det er det ene eller det andet der hjalp men det hjalp ihvertfald
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Varme alger? Hvorfor skal vi spilde tid paa saadan noget?
Der er ingen alger der vokser med varme som energi kilde.
Et varmt akvarie kan dog saette skub i nedbrydnings processen af affald som saa kan faa alger til at vokse lidt ekstra hurtigt.
Saa det er ikke temperaturen der er et probem, det er (igen) affalds stoffer der skal eksporteres paa en eller anden maade.

Jeg tror brugere som maria_elle stadig ville vaere i hobbyen hvis de havde vaeret bedre i stand til at si raad fra der ikke er baseret paa erfaring eller facts. Hende fik i ogsaa jaget fra det ene mirakel til det naeste. I drunker fuldstaendigt gode raad.

Naar jeg ser dit indlaeg hougaard saa ser jeg en person som tager raad fra en anden person der 90% af tiden tjener penge paa de raad han giver. Du goer saa en masse ting som til slut ser ud til at hjaelpe. Og saa giver du de raad videre selvom din process var utroligt ukontroleret og selvom du selv konkluderer at du ikke med sikkerhed ved hvad der hjalp.
Tror du det kunne vaere at rode lidt op i det hele for derefter at suge en masse affald ud?
Men det kan da ogsaa helt sikkert vaere sukkeret, eller vodka eller hvad du nu vaelger.
Hvor laenge siden sluttede dit forsoeg? en uge? to eller mere?
Giv det endnu en maaned eller to og se om dine alger ikke dukker op igen. Det goer de nok for du har ikke gjort noget for at aendre dit akvarie. Men saa kan du jo bruge sukker igen naeste gang.

Jeg har et andet trick der virker. Der er ogsaa lidt hokus pokus i det.
Hver aften slagter jeg en kylling foran akvariet mens jeg synger alfabetet bagfra. Dette goer jeg i seks maaneder. Derefter er der ikke flere alger i akvariet. Saa nu syntes jeg ogsaa alle andre skal goere det.

Der er en anden traad hvor du mener at det er helt fint at mikse salt of vand i to minuter og saa bruge det til vand skift. Det er da daarlig information at sprede. Du er naturligvis velkommen til at goere som det passer dig med dit eget akvarie men hvorfor i alverden skal alle nybegynderne vide hvad du mener er rigtigt naar du er skoedesloes?

Paa hvilket tidspunkt bliver det for meget at det gode?
Billede
Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Indlæg af Mickey86 »

UrbanSage skrev: Jeg har et andet trick der virker. Der er ogsaa lidt hokus pokus i det.
Hver aften slagter jeg en kylling foran akvariet mens jeg synger alfabetet bagfra. Dette goer jeg i seks maaneder. Derefter er der ikke flere alger i akvariet. Saa nu syntes jeg ogsaa alle andre skal goere det.?

Hahaha :W
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

UrbanSage skrev: Jeg har et andet trick der virker. Der er ogsaa lidt hokus pokus i det.
Hver aften slagter jeg en kylling foran akvariet mens jeg synger alfabetet bagfra. Dette goer jeg i seks maaneder. Derefter er der ikke flere alger i akvariet. Saa nu syntes jeg ogsaa alle andre skal goere det.

aha!! det er det jeg gør forkert, jeg må ud og finde en kylling :wink:
Mvh. Brian
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Nu har jeg læst denne tråd rigtigt mange gange.

Det undrer mig hver gang når en tråd krudter af, hvad det er for ting der sætter gang i krudteriet.

Her har vi en newbie, som gerne vil have nogle gode råd. Straks kommer flere ud fra en positiv tilgang og vil hjælpe manden. Fint nok, men der mangler en systematik i den måde vi hjælper på. Hvis nogen havde startet med at spørge om:
Hvor gammelt er dit akvarium?
Hvor stort er det?
Er det nyt eller overtaget?
Hvad er din belastning af akvariet?
Hvad er dine målinger?
osv.
osv.
Så ku det måske være at vi fik en lidt mere kvalificeret diskussion.

Nå næste step er så at nogle ønsker at hyppe deres egne kartofler, to velmenende akvarister begynder at udveksle sikkert ganske interessante betragtninger, i 7000 km. højde for en nybegynder..........

Så nu farer nybegynderer rundt og rundt, i forvejen er vores hobby velsignet med et antal guruer, som næsten overstiger antallet af saltvandsakvarier i dk.

Problemet er jo, at det der er godt for mig, måske ikke er godt for dig. Jeg har den og den opsætning, måske en lidt for svag skummer, så jeg skaffer mig af med affaldstofferne med ekstra vandskift, VsV-metoden o.s.v

Du der har en optimal eller endda vildt overgiret skummer vil opleve at dine koraller dør, hvis du tilsætter noget som helst, hvorfor... jo fordi dine vandværdier i forvejen er optimale, så ved at tilsætte noget, fikser du noget der ikke er gået i udu. Resultatet vil altid blive noget lort.

Det er betingelserne for vores hobby. Der findes jo nok ca. en milliart (nej det er godt nok et stort tal), nå men så 100 mio. (nej det er nok også lidt stort)................

Nå men så, i hvert tilfælde rigtigt mange på verdensplan, som dyrker vores lækre hobby. Og der er lige så mange gode måder og dårlige måder som der er akvarister til.

Så derfor, ku vi ikke komme til ,at vi ber folk om nogle basale oplysninger for at kunne hjælpe dem konstruktivt.

Og så lige et surt gylp.

Jeg startede som saltvandsmand i 2002. Jeg fik kontakt ti lHans Røntved gennem det daværende forum, sammen med John fra Risskov kom jeg igang med mit første akvarium, og der var en hel del erfarne folk, som måtte svare på mine åndsvage spørgsmål om dit og dat. Uden dem var jeg aldrig startet eller aldrig fortsat....., uden alle de folk som er gået igennem vores hobby siden 2002, ville jeg aldrig have den erfaring som jeg har nu.

Så velkommen newbie....
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Lars M skrev:Nå næste step er så at nogle ønsker at hyppe deres egne kartofler, to velmenende akvarister begynder at udveksle sikkert ganske interessante betragtninger, i 7000 km. højde for en nybegynder..........
Hyppe deres egne kartofler.... og det fra en moderator.
Jeg har proevet at supplere mine raad med links til artikler/traade skrevet af eksperter indenfor denne hobby.
Jeg er ikke kemiker eller biolog saa dette er det bedte jeg kan goere, jeg garanterer at hvis mine raad bliver fulgt saa er resultatet et sundt akvarie hvor det saa er op til personen selv at saette hans praeg paa hans akvarie.
Modsat saa har vi set resultatet af eleksir metoderne som nybegynder. Jeg bruger igen Marie_elle som eksempel.

Hvis du har et specifikt problem med den information jeg bringer til bordet saa syntes jeg du som moderator maa sende mig en PB og fortaelle mig at jeg er forkert paa den.

Og nu bliver jeg saa foerst negativ efter den besked.
Indtil nu har det vaeret debat hvor hvis jeg ikke kan skaffe baggrunds information om hvor min holdning kommer fra saa holder jeg min kaeft.

Fy for helvede.
Billede
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

jeg forstår ikke sådan en tråd kan køres så langt ud efter af 5 personer i starten af tråden giver råd og af lade baljen passe sig selv mon så ikke der er noget om det??? det er iverfald også mit råd glem alt om tilsætninger temp ændiinger og andet gas lad den passe sig sig selv og er der problemer om 2 mdr! som jeg tvivler stærkt på du har så lad og hjælpe der fra!!
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

jeg synes nu ikke at denne tråd er blevet så tosset som nogen mener.

Den er vel blot et eksempel på at en debat på mere end 4 indlæg opstår når folk har forskellige indgangsvinkler til tingene og synes at denne metode vil være den bedste for nybegynderne at bruge.

Jeg har selv som begynder lært mere fra den slags tråde end dem hvor der ikke kommer mere end et indlæg.

et debatforum er jo heldigvis ikke som en brevkasse i et dameblad hvor det kun er et svar der kommer og så må man bare håbe det er noget man kan bruge.men man skal jo være istand til at sortere svarene og ta det til sig man mener kan bruges ellers skal man holde sig til damebladene(og jeg mener altså den slags der ligger ved frisøren).

Det er jo også nævnt at man synes det er ok at der er en livlig debat i tråden.

virkeligheden er jo at der sommetider er flere måder at opnå en bestemt ting på i denne hobby og vi skal så passe på at vi giver plads til at dem som gør det anderledes end en selv også har mulighed for at give dette videre uden det ender op i at fordi 3 har givet et bestemt råd og en et andet råd så skal den i mindretal stemmes hjem.

jeg synes at bemærknigen om at nogen hyper deres egne kartofler er malplaceret vil jeg dog sige, og jeg synes bestemt også at det ikke er bedre når det kommer fra en moderator.

husk på at alle har forsøgt at hjælpe ud fra deres egen formåen og viden som de besider nu og her, og det synes jeg bestemt er iorden da det jo er et debatforum

når det er sagt vil jeg dog give lars m ret i at det er noget nemmere at få en hjælpetråd på ret spor fra start hvis man får de grundlægene målinger og oplysninger fra starten af
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Nå så kom jeg selv af sted med dårlig kommunikation.
Der ligger i mit indlæg overhovdet ikke nogen vurdering af, om den ene metode er bedre end den anden, heller ikke nogen kritik af navngivne akvarister f.eks. Urbasage, hvis akvarium jeg beundrer meget, og hvis tråde jeg altid læser med stor interesse, lige som jeg rent faktisk læser det meste af det folk skriver på forummet.

Mit emne var ganske enkelt som det fremgår af de første linier en, måske dårligt formuleret, undren over at kommunikation er så svær en størrelse.

Man har en afsender, en modtager og et budskab. Jeg tillod mig blot at fremhæve, at i denne tråd har budskabet har flyttet sig væk fra sit udgangspunkt, til en diskussion, som vi alle ved er meget individuel, nemlig omkring tilsætningsstoffer for og imod, osv. . Endvidere til om den enes metoder er bedre end den anden osv.

På de andre store verdensdækkende fora :wink: findes der nogle rimeligt kontante regler for at få hjælp, nemlig det at man skal opgive alle relevante tankparametre, vandværdier, indhold, tilsætninger og bestykning m.v når man stiller sit spørgsmål, det er en forudsætning for at få hjælp.

På den måde får man en langt mere kvalificeret diskussion.

Se det er de kartofler som jeg gerne vil hyppe, som moderator og ikke mindst privatperson.

Så hvis min dårlige kommunikation har fornærmet nogen, beklager jeg det meget :lipssealed:
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af hougaard76 »

UrbanSage skrev:Varme alger? Hvorfor skal vi spilde tid paa saadan noget?
Der er ingen alger der vokser med varme som energi kilde.
Et varmt akvarie kan dog saette skub i nedbrydnings processen af affald som saa kan faa alger til at vokse lidt ekstra hurtigt.
Saa det er ikke temperaturen der er et probem, det er (igen) affalds stoffer der skal eksporteres paa en eller anden maade.

Jeg tror brugere som maria_elle stadig ville vaere i hobbyen hvis de havde vaeret bedre i stand til at si raad fra der ikke er baseret paa erfaring eller facts. Hende fik i ogsaa jaget fra det ene mirakel til det naeste. I drunker fuldstaendigt gode raad.

Naar jeg ser dit indlaeg hougaard saa ser jeg en person som tager raad fra en anden person der 90% af tiden tjener penge paa de raad han giver. Du goer saa en masse ting som til slut ser ud til at hjaelpe. Og saa giver du de raad videre selvom din process var utroligt ukontroleret og selvom du selv konkluderer at du ikke med sikkerhed ved hvad der hjalp.
Tror du det kunne vaere at rode lidt op i det hele for derefter at suge en masse affald ud?
Men det kan da ogsaa helt sikkert vaere sukkeret, eller vodka eller hvad du nu vaelger.
Hvor laenge siden sluttede dit forsoeg? en uge? to eller mere?
Giv det endnu en maaned eller to og se om dine alger ikke dukker op igen. Det goer de nok for du har ikke gjort noget for at aendre dit akvarie. Men saa kan du jo bruge sukker igen naeste gang.

Til din oritering har mit akvarie været algefrit i 1½ måned nu og ikke kun 1 uge eller 2.

Det jeg har gjort af væsentlige ting Udover Mine såkalte Forsøg som du så flot kalder det. er at få sænket temperaturen med 3 grader. synes jeg nu er en ret væsentlig ting.

Men du har ret i at jeg ikke kan sige med sikkerhed hvad der har hjulpet. Jeg tror at det er en kombination af det hele. men hovedsageligt nedsættelsen af mine varme.

Synes du ikke man kan konkludere efter 1½ måned at det har virket?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

hougaard76 skrev:
Til din oritering har mit akvarie været algefrit i 1½ måned nu og ikke kun 1 uge eller 2.

Det jeg har gjort af væsentlige ting Udover Mine såkalte Forsøg som du så flot kalder det. er at få sænket temperaturen med 3 grader. synes jeg nu er en ret væsentlig ting.

Men du har ret i at jeg ikke kan sige med sikkerhed hvad der har hjulpet. Jeg tror at det er en kombination af det hele. men hovedsageligt nedsættelsen af mine varme.

Synes du ikke man kan konkludere efter 1½ måned at det har virket?
Eller også er det bare kommet til det punkt hvor algerne ville forsvinde af sig selv.
Men 6 uger uden alger, er ikke ret lang tid, når du tager den samlede tid i betragtning
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"