og så foxfacen

Jeg har luret lidt på det i den tid hvor tråden har været oppe, da jeg har haft nogle problemer med nogle kedelige alger.Hvam skrev:nå er der nogle der kan se resultater ved brugen af VSV?
køb dem ved aquafair.deCarsten skrev:Jeg har luret lidt på det i den tid hvor tråden har været oppe, da jeg har haft nogle problemer med nogle kedelige alger.Hvam skrev:nå er der nogle der kan se resultater ved brugen af VSV?
Har nu kastet mig ud i projektet, og lavet den der opløsning med vodka, sukker og eddike.
Efter 2 dage har skummeren kogt ca 2 cm kaffe af. Og vandet er blevet markant klarere, det havde nemlig pludseligt fået et tisgult skær.
Så jo, jeg har oplevet en fremgang, både på vandets klarhed, men også at de kedelige alger er på tilbagetog.
Men det har så også givet nogle nye spørgsmål.
Det anbefales, at man tilsætter de der Prodibo bakterier, men hvor får man dem, synes ikke at kunne finde det nogle steder i landet. Og så hvilken dosering?? På Aquaterrashops hjemme side står der noget om en ampul pr 100 liter.
Det lyder både af rigtigt meget men også rigtigt dyrt.
Jeg startede med den dosering på ca. 0,8ml pr. 100 liter jævnfør glassbox, men hvornår skal jeg forøge doseringen??
Og til hvormeget?
Er vel 1 ampull Bioptim pr.200 liter vann!,og dette skal tilsettes 1 gang. pr. 15 dagCarsten skrev:Jeg har luret lidt på det i den tid hvor tråden har været oppe, da jeg har haft nogle problemer med nogle kedelige alger.Hvam skrev:nå er der nogle der kan se resultater ved brugen af VSV?
Har nu kastet mig ud i projektet, og lavet den der opløsning med vodka, sukker og eddike.
Efter 2 dage har skummeren kogt ca 2 cm kaffe af. Og vandet er blevet markant klarere, det havde nemlig pludseligt fået et tisgult skær.
Så jo, jeg har oplevet en fremgang, både på vandets klarhed, men også at de kedelige alger er på tilbagetog.
Men det har så også givet nogle nye spørgsmål.
Det anbefales, at man tilsætter de der Prodibo bakterier, men hvor får man dem, synes ikke at kunne finde det nogle steder i landet. Og så hvhjemme side står der noget om en ampul Det lyder både af rigtigt meget men også rigtigt dyrt.ilken pr 100 liter. ?? På
doseringAquaterrashops
Jeg startede med den dosering på ca. 0,8ml pr. 100 liter jævnfør glassbox, men hvornår skal jeg forøge doseringen??
Og til hvormeget?
Sjovt jeg syntes at have læst man skal undgå ozon da det netop slår bakterierne ihjel. Men kan selvfølgelig ikke lige finde linket lige nu. Har du en kilde på at det er godt sammen med? For så ku det jo være ozonet skal på igen.StarF skrev:
har desuden læst nogle artikler hvor de anbefaler ozon sammen med..
Well if it sounds so great, why can’t I just start dumping vodka/organic carbon into my system? Before running to the liquor cabinet, the simple answer is overdosing can cause serious and detrimental effects to the reef system. To help circumvent this potential issue a dosing regimen along with some basic equipment is needed. The absolute must is the requirement for a powerful skimmer. People that have reported beneficial results using this method all have had strong skimmer and report a change in skimmate from a light brown to a strong odiferous black sludge. This makes a good skimmer a key requirement and important for two reasons:
1. Gas exchange. The increased bacterial biomass and growth will decrease your dissolved O2 levels in the water column. Too much vodka can result in a drastic decrease of O2 and can cause stress to your reef inhabitants, if not death.
2. Exporting bacteria/macromolecule mass. Vodka addition results in lower NO3 and PO4 levels. You will want to export the incorporated nitrogen and phosphates that you are cultivating by organic carbon dosing. Efficient skimming allows such removal.
Jörg Kokott, a key contributor to the original thread, recommended the use of ozone during the duration of vodka dosing to maintain high levels of dissolved O2 in the system. This decrease in dissolved O2 is indirectly observed in ORP meter readings after vodka addition. Though not an absolute requirement, as told from many RC participants, ozone may add an extra level of protection by increasing O2 levels during an overdose.
Mener du ikke at man skal forøge dosis med enten 0,1 ml eller til 1,0 ml??StarF skrev: Du skal forsætte med din nuværende dosering og holde øje med no3, osv.. Falder de så bliver de hvor de er, sker det ikke, så forøger du dosis, til f.eks 0,10ml - 0,12ml per 100l osv. Sådan bliver du ved indtil du rammer et nivue hvor no3 falder og bliver ved. Når no3 rammer 0 så skære du ned på dosis igen, og ser om det kan holde no3 i bund, kan det ikke hæver du en smugle osv osv osv..
hver akvarie kræver hver sin dosis, da det er meget forskeligt hvor belastede de forskelige akvarier er..
Bioptim er fodret til bakterierne, som jo netop er det VSV også er. Du skal ikke bruge bioptim når du bruger VSV, men blot bruge biodigest, som er bakterierne. Og det er ganske rigtig 1 ampul per 1000 liter hver 14. dag. Dette er den fremgangsmåde jeg bruger, og det fungerer fint. Er iøvrigt samme som glassbox anbefaler.Carsten skrev:Hvis der skal bruges en ampul pr. 200 liter, skal jeg bruge næsten en hel pakke per måned,
bare af biooptim. Det lyder af lidt vel meget synes jeg nok. Hvis det er noget man skal forsætte med i al "evighed"
Og de bakterier man tilfører formerer sig vel selv i akvariet
Er der ellers ikke noget af Pohl's blå flasker som kan bruges??
Jamen så må jeg da lige se om der ikke er andet jeg skal bestille nede fra Aquafairherzberg skrev:Bioptim er fodret til bakterierne, som jo netop er det VSV også er. Du skal ikke bruge bioptim når du bruger VSV, men blot bruge biodigest, som er bakterierne. Og det er ganske rigtig 1 ampul per 1000 liter hver 14. dag. Dette er den fremgangsmåde jeg bruger, og det fungerer fint. Er iøvrigt samme som glassbox anbefaler.Carsten skrev:Hvis der skal bruges en ampul pr. 200 liter, skal jeg bruge næsten en hel pakke per måned,
bare af biooptim. Det lyder af lidt vel meget synes jeg nok. Hvis det er noget man skal forsætte med i al "evighed"
Hei CarstenCarsten skrev:Hvis der skal bruges en ampul pr. 200 liter, skal jeg bruge næsten en hel pakke per måned,
Jeg sad lige og kiggede på Pohl varer, og det virker da umiddelbart markant billigere end Prodibo.flemmiov skrev:Istedet for prodibio bruger jeg pohls zeobak, de anbefaler 1 dråbe pr. 100l vand ugentlig. Vil tro det er billigere.
Husk at grænserne på flaskerne er de absolut max tilrådlige.. Som regel og især i starten, bør man dosere man langt mindre!herzberg skrev:Alle zeo produkter er per 100 liter / 25 gallons... Sådan plejer det ihvertfald at være, så mon ikke også det gør sig gældende i dette tilfælde?!
0,1ml eller lidt mere...Carsten skrev:Mener du ikke at man skal forøge dosis med enten 0,1 ml eller til 1,0 ml??StarF skrev: Du skal forsætte med din nuværende dosering og holde øje med no3, osv.. Falder de så bliver de hvor de er, sker det ikke, så forøger du dosis, til f.eks 0,10ml - 0,12ml per 100l osv. Sådan bliver du ved indtil du rammer et nivue hvor no3 falder og bliver ved. Når no3 rammer 0 så skære du ned på dosis igen, og ser om det kan holde no3 i bund, kan det ikke hæver du en smugle osv osv osv..
hver akvarie kræver hver sin dosis, da det er meget forskeligt hvor belastede de forskelige akvarier er..
Ozon vil jeg under ingen omstændigheder bruge, da vi jo har observeret at bubblemaster skummerne fungerer elendigt med ozon
Hvordan har du fået den til det??StarF skrev: min bm250 køre da fint med ozon... ?