Styring af nedløds hastighed

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Prøv at lade den lille hane der sidder på lftslangen være en lille smule åben. Luft forsøger jo altid at komme ad, og ud det letteste sted.
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde

Indlæg af Den Opfindsomme Fisker »

f.eks.
http://www.akvarieudstyr.dk/database/vi ... uktID=7091
Bare en pumpe uden rist.
Du kunne også prøve at stikke luftslangen lidt ned i røret, der går ned til sumpen, måske er strømmen stærk nok til at slangen fungerer som en venturi, tror det ikke, men det er gratis at prøve. ;)

Carsten:
man kan ikke nøjes med en hane, da luften vil ind pga. undertrykket ikke ud.
Mvh. Danny
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

har prøvet det med slangen nede i røret virkede ikke desvære...

Hvor i på pumpen kan slangen sættes til der? den luft slange er jo meget tynd...
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

Christian skrev:Hvis du lar retur slangen få henge to mm over vannet i sumpen vil du få øket hastigheten betraktelig fra overflow boksen til sump.

Det jeg mener er at om returvann fra flowboks får renne uhindret ned i sumpen så får du mere flow.
Det som skjer er at når retur slangen står ned i sump under vandstand så bygger det seg opp et lufttrykk som begrenser flow fra flowboks, du skal bare løfte returslangen fra flowboks en lille cm over vannspeilet i sumpen så ser du raskt at flow øker.

Dette har vært et problem mange steder og noen løser problemet med å lage noen hull i slangen fra flowboks like over maks vannstand i sumpen slik at "overtrykk" kan slippe ut og vannet har ikke lenger noen restriksjon..

Uansett dette ble kansje litt komplisert men løft nå bare retur slangen fra flowvboksen rett over vannspeilet så ser du effekten umiddelbart..
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

ah jeg er med nu :) tak.

Mit største problem er dog stadig der samler sig luft i mit overløb.. lige pt tømmer jeg det manuelt for luft hver morgen.. aner dog ikke om der med tiden vil samle sig så meget luft at det vil stoppe hvis der ikke blev gjort noget eller ej... den bedste løsning vli være hvis man ku finde en luft pumpe der også ku suge luft .. lige som aqua lifter.
karinapeter
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2630 Taastrup
Geografisk sted: Høje Tåstrup ved KBH

Indlæg af karinapeter »

har ikke hørt om nogle luft pumpe der tag luft men kun gi luft
Hilsen Karina

360l ( L:100x60x60 ) +160 l sump 1x 250 w hqi og 2x 39w t5 og 1 tunze 6060 og 1x ocean 3500 ( retur ) + SCHURAN Skummer (JETSKIM 150)
Brugeravatar
Christian
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
20
Geografisk sted: NORGE BERGEN

Indlæg af Christian »

StarF skrev:ah jeg er med nu :) tak.

Mit største problem er dog stadig der samler sig luft i mit overløb.. lige pt tømmer jeg det manuelt for luft hver morgen.. aner dog ikke om der med tiden vil samle sig så meget luft at det vil stoppe hvis der ikke blev gjort noget eller ej... den bedste løsning vli være hvis man ku finde en luft pumpe der også ku suge luft .. lige som aqua lifter.
Det er noe av det stOOOre fjas med flowboks, vel en løsning som jeg har sett er faktisk en doseringspumpe men det koster jo litt....
750liter 114liter sump2x250W HQI.14.5K Giesemann. Deltec-KM500.FR509.PF601.AP703.P1000A-SanderC100.IKS.TS48-MerlinFSBF.
Christian
Den Opfindsomme Fisker
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
18
Geografisk sted: Hedehusene ved Roskilde

Indlæg af Den Opfindsomme Fisker »

du stikke den ind i pumpen, og fylde det overskydene hul med silicone, hvis du ikke vil fylde silicone i pumpen, kan du klippe en 3 cm. stump vandslange og putte silicone og slange i den.
du kan også bore et hul i en vinprop, og skære den til så den passer til pumpen, bare husk først at bore et hul der passer til slangens indvendige diameter, og derefter bore det halvt op med et bor der passer til slangens ydre diameter, så slangen ikke bliver suget ind i pumpen.
Mvh. Danny
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

tak for tippet... må jeg prøve hvis jeg ikke finder andre muligheder..
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"