864 liters ved Køge Bugt

Forum for Akvarier 801+ Liter
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: 864 liters ved Køge Bugt

Indlæg af ttkthomsen »

Engelquist skrev: lør 28. sep 2024 10:21 Går det godt med alle dine nye fragtmenter?
Ja alle ser ud til at have tilpasset sig det nye rev.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Var på tilbudsjagt hos Decocean igår og fik købt en hvidbrystet kirurg ( Acanthurus leucosternon, som jeg havde ønsket mig længe), en brun kirurg ( Zebrasoma scopas), en “blåøjet” kirurg ( Ctenochaetus), 2 x anthias (Pseudanthias squamipinnis), og en lille fin Naso (Naso brevirostris). For at citere min kone når hun har være på tilbudsjagt, der tjente jeg jo lige flere 1000 kroner :ymhug:

Nu mangler jeg bare en ekstra kardinal fisk og en mandarin så er fiskebestanden på plads.

Beklager vandet er lidt hvidt, men følger jo med i senior reefs tråd og det fik mig til at skrue lidt op for flowet på mine mp 60, hvilke gør at sandet lige skal sætte sig igen.
Vedhæftede filer
IMG_4431.jpeg
IMG_4425.jpeg
IMG_4424.jpeg
IMG_4429.jpeg
IMG_4430.jpeg
IMG_4432.jpeg
IMG_4434.jpeg
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Har endelig fået min nitrat ned på 10 efter den lige peaked midt september på 30. Dette er gjort ved tilføjelsen af xepta NP (Carbon dosing) og bakterier. Det virker. Men umiddelbart syntes dinoerne også om det, så jeg måtte “støvsuge” sandet i dag, via en filtersok på 10 (hedder det mikron). Jeg tilsætter forsat frisk plankton hver dag. Ellers virker det til at alt trives, korallerne farver op, encruster ud over dødt væv og har fin polypudvidelse.

Dog er min pH meget lav, tænker det skylde at BK skummer er afmonteret og erstattet af RedSea skummeren, der slet ikke suger lige så meget luft med ind.

Og så har jeg fået flyttet uv filteret væk fra toppen af akvariet.

Her nogle billeder taget i dag fra siden og top Down.
Vedhæftede filer
IMG_4528.jpeg
IMG_4527.jpeg
IMG_4526.jpeg
IMG_4525.jpeg
IMG_4524.jpeg
IMG_4523.jpeg
IMG_4522.jpeg
IMG_4521.jpeg
IMG_4520.jpeg
IMG_4522.jpeg
IMG_4521.jpeg
IMG_4520.jpeg
IMG_4518.jpeg
IMG_4517.jpeg
IMG_4516.jpeg
IMG_4515.jpeg
IMG_4514.jpeg
IMG_4513.jpeg
IMG_4512.jpeg
IMG_4511.jpeg
IMG_4510.jpeg
IMG_4509.jpeg
IMG_4508.jpeg
IMG_4507.jpeg
IMG_4506.jpeg
IMG_4505.jpeg
IMG_4504.jpeg
IMG_4503.jpeg
IMG_4502.jpeg
IMG_4500.jpeg
IMG_4499.jpeg
IMG_4498.jpeg
IMG_4497.jpeg
IMG_4496.jpeg
IMG_4495.jpeg
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Så kom den store skummer på systemet igen. Det viste sig at være pumpen det var galt med og der var jeg så uheldig at den jo var gået ud af produktion og de derfor ikke kunne lave den. Tilgengæld kunne jeg få 12% i rabat på en ny til 320 euro…. Så nu er den oppe og køre igen, dejligt.
Vedhæftede filer
IMG_4555.jpeg
IMG_4554.jpeg
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Det ser bare godt ud unge mand. Det HELE! Bravo 👍🏼👍🏼👍🏼
Du er DYGTIG og TÅLMODIG, 2 gode egenskaber der er gode at have i den her hobby 👏🏼👏🏼🫵🏼

Det må snart være på plads jeg kommer forbi og laver en “hjemme hos” video 😎🤓

Vil du ikke lave en fiskeliste? Og også skrive grund areal af baljen…. Du ved længde X dybde….
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Tykki »

Ja smid en liste over de fede fisk !
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

charlie saltvand skrev: lør 2. nov 2024 15:48 Det ser bare godt ud unge mand. Det HELE! Bravo 👍🏼👍🏼👍🏼
Du er DYGTIG og TÅLMODIG, 2 gode egenskaber der er gode at have i den her hobby 👏🏼👏🏼🫵🏼

Det må snart være på plads jeg kommer forbi og laver en “hjemme hos” video 😎🤓

Vil du ikke lave en fiskeliste? Og også skrive grund areal af baljen…. Du ved længde X dybde….
Tak skal DE have B-) det har godt nok også være en kamp som ikke er helt ovre endnu. Jeg tænker i det nye år er jeg klar til en hjemme hos video.

Akvariet måler 160 cm i længde, højde 60 cm og bredden er 90 cm.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Tykki skrev: lør 2. nov 2024 21:36 Ja smid en liste over de fede fisk !
Jeg går igang med en sådan :f2:
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

tør dårligt skrive det, men tro endelig jeg kan sige at dinoerne er besejret. Jeg har tjekket sandet under microskopet de 2 sidste uge, der meget liv i det sand, men ingen spor af Dinoer. Det sidste dødsstød tror jeg blev sat ind da jeg begyndte at tilføje og fordre bakterierne efter en tråd på reef2reefer. Jeg kunne synligt se på sandet den rødlige farve det har haft længe forsvandt helt. UW lyset får lov at køre en uge til og så slukker jeg det helt...

Men jeg tror al den her bakterietilsætning og dosering af levende plankton (1 liter dagligt fordelt over hele døgnet) har skabet et miljø, der ikke er godt for mit ph. Den er MEGA lav (2 forskellige phober kalibreret flere gange). Og mine ruder på akvariet bliver dækket af et tykt lag algefilm på 24 timer. Skal have målt Po4 og No3 men i onsdags var den 0,06 i Po4 og 10 i N03 (ved dagligt at tilsætte 5 ml). Jeg ser forsat acroproraer der encruster og har vækstskud.... Jeg har installeret en scrubber på skummeren og øget den daglige tilsætning af Kalkwasser.

Jeg har idag skiftet 180 liter vand for at se om det skaber en ændring i akvariet og vil forsøge at skifte 20 liter hver weekend.

Og så har jeg resultat fra min FM ICP test. Lige nu doserer jeg via doseringsmaskine 6 ml af FM Multi elemets A og B samt manuelt tilføjer hver aften (eller hver anden aften x2);
0,1 ml af Ni, Mo, Zn, Co, Cr, Fe, Cu
0,2 ml af V
0,4 ml af Rb, I, Se
5 ml af F

På trods af ovenstående viser ICP at jeg igen skal buffe F op (lige som sidst) med 200 ml, som noget nyt er S kommet på som skal buffes op med 704 ml, så den kommer på liste over daglige tilsætning. Men er forundret over hvad der suger det.

Grunden til at jeg ikke skruer op for FM Multi elements er at bl.a. Potassium, Strontium og Bromine har været lidt høj så venter op de kommer ned og når det sker øger jeg mængden af Multi elements.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Billeder af dagens aktivitet
Vedhæftede filer
IMG_4582.jpeg
IMG_4583.jpeg
IMG_4579.jpeg
IMG_4581.jpeg
IMG_4580.jpeg
IMG_4577.jpeg
IMG_4575.jpeg
IMG_4574.jpeg
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Dejligt tykt skum du producerer! Det ligner næsten pisket æggehvider
SPS : Stability provides succes
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

nielsk skrev: søn 17. nov 2024 20:40 Dejligt tykt skum du producerer! Det ligner næsten pisket æggehvider
Ja :W det lugter lidt anderledes :biggrin:
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Så blev uv lyset frakoblet, og nogle fragmenter monteret på ny, nu med strip’s til i morgen så burde de da for f… blive siddende. Imens jeg havde slukket al cirkulation fik jeg taget nogle top Down billeder
Vedhæftede filer
IMG_4634.jpeg
IMG_4632.jpeg
IMG_4635.jpeg
IMG_4638.jpeg
IMG_4637.jpeg
IMG_4641.jpeg
IMG_4640.jpeg
IMG_4639.jpeg
IMG_4642.jpeg
IMG_4643.jpeg
IMG_4645.jpeg
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Og så funger den automatisk tilsætning af levende plankton bare. En frisk flaske bliver fylde hver fjerde dag og så står den ellers bare og tilsætte 10 gange i døgnet, og det at ghl kan køre i reverse gør at der aldrig står noget plankton i slangen. De levende sten i sumper er godt fyldte med pods og min reaktor med luftsten forsøger at hæve pH udgangs værdien fra kalkreaktoren, med blandet succes.
Vedhæftede filer
IMG_4649.jpeg
IMG_4648.jpeg
IMG_4646.jpeg
IMG_4647.jpeg
IMG_4646.jpeg
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Kan du ikke vise et billede af din beholder, hvor du ilter udgangsvandet fra kalkreaktoren.
Er det den, hvor der ligger en plastikpose henover.?
Hvis det er, hvordan kommer udgangsvandet ned i den?
For iltning burde kunne klare den pH. Det gør den hos mig.

Edit.
Nu fik jeg forstørret billedet, med den jeg tror det er. Det grå,pvc rør med tydelige kalkstriber ned fra udgangshullet, ikke sandt?
Det ser ud som om der går to tynde slanger ned i røret. En klar/hvidlig/grå og en grøn. Den ene må være luftslangen, men hvad er den anden?
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

crazy seahorse skrev: man 9. dec 2024 01:24 Kan du ikke vise et billede af din beholder, hvor du ilter udgangsvandet fra kalkreaktoren.
Er det den, hvor der ligger en plastikpose henover.?
Hvis det er, hvordan kommer udgangsvandet ned i den?
For iltning burde kunne klare den pH. Det gør den hos mig.

Edit.
Nu fik jeg forstørret billedet, med den jeg tror det er. Det grå,pvc rør med tydelige kalkstriber ned fra udgangshullet, ikke sandt?
Det ser ud som om der går to tynde slanger ned i røret. En klar/hvidlig/grå og en grøn. Den ene må være luftslangen, men hvad er den anden?
Korrekt, jeg har sat pile på dette billede, fra degass rør går den hvide slange som er udgangen fra degass røreret ned i et gråt rør, der sikre at udløbsvandet, løber ud i bunden af det store grå rør. Og hullet er (som du er inde på) hvor vandet løber ud. Jeg har 2 iltsten liggende på bunden.

Lige nu måler jeg 7,6 nat og 8 max i ph (kalibreret 2 gange), har også en anden ph måler på, den måler lidt lavere....

Skummer suger luft ind via en scrubber, der er kalkmikser på også, der bliver luftet ud hver morgen og aften, så tænkte at jeg burde have en højere PH. Da akvariet stod i stue, var ph'en på ca. 8,3 til 8,5 og der tilsatte jeg væsentlig større mængder fra kalkreaktoren endnu jeg gør nu.

Så måske er der noget helt andet på spil. Jeg har jo tilsat en ordenligt dosis carbon løbende samt bakterie for at slå de sidste dinoer ud. Måske det kan spille inde på en eller anden måde?
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Billeder
Vedhæftede filer
IMG_4653.jpeg
IMG_4650.jpeg
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg er i dialog med chatgpt omkring min lave PH den forslår:

En lav pH i et saltvandsakvarium kan skyldes flere faktorer, og både en høj koncentration af bakterier og carbon (ofte i form af CO2) kan bidrage til problemet. Lad os gennemgå nogle mulige årsager og løsninger:

1. Høj koncentration af bakterier
Organisk belastning: Hvis der er mange bakterier i akvariet, kan det skyldes en høj organisk belastning fra fx overfodring, affaldsstoffer eller dødt materiale. Når bakterier nedbryder organisk materiale, frigiver de CO2, som sænker pH.
Løsning: Reducér mængden af organisk materiale ved at:
Optimere din skummer.
Øge vandskift eller bruge aktivt kul.
Sørge for, at der ikke er skjulte områder med affald i akvariet.

2. CO2 og luftkvalitet
Høj CO2 i rummet: Selvom du har installeret en CO2-scrubber på skummeren, kan lav pH stadig skyldes høj CO2 i den luft, akvariet trækker ind. Dette er ofte et problem i lukkede rum.
Løsning:
Prøv at tilføre frisk luft til rummet eller til skummeren direkte.
Brug en pH-buffer eller kalkwasser (kalkvand), men dette skal gøres med forsigtighed for ikke at overdosere.

3. Kalkstirrer
En kalkstirrer skal kunne hæve alkaliniteten og hjælpe med at stabilisere pH, men hvis dit alkalinitetsniveau allerede er passende, vil det have en begrænset effekt på pH.
Tjek alkaliniteten: Sørg for, at den ligger i intervallet 7-11 dKH. Hvis den er for lav, kan det påvirke pH negativt.

4. Naturlig pH-cyklus
Det er normalt, at pH varierer i løbet af dagen, hvor det er lavest om natten og stiger, når lyset er tændt og fotosyntesen foregår.
Hvis pH falder for meget om natten, kan det skyldes lav ilt og høj CO2-produktion.
Løsning:
Overvej at belyse en refugium med makroalger om natten for at fremme CO2-forbrug i mørke perioder.

5. Testudstyr
Sørg for, at dine testkits eller din pH-sonde er kalibreret korrekt. Forkerte målinger kan føre til fejldiagnose.
Forslag til næste skridt
Mål alkalinitet (dKH), calcium og magnesium for at sikre, at alle parametre er i balance.
Kontrollér CO2-niveauet i rummet ved at åbne vinduer eller bruge en CO2-måler.
Overvej at tilsætte kalkwasser som en dråbeopløsning, hvis pH fortsat er lav.
Reducér organisk belastning i akvariet ved at optimere skumning og rengøring.

Har du yderligere detaljer om dine vandparametre eller systemets opsætning? Det kan hjælpe med en mere præcis diagnose.

Så nu vil jeg prøve at se om jeg kan nedbringe koncentrationen af bakterie. Og så har jeg bedt den om at gemme vores samtale så kan det være det kan bruges til noget senere

Du behøver ikke nævne, at vi tidligere har talt om det – jeg vil automatisk huske konteksten fra tidligere samtaler om dit saltvandsakvarium, når emnet bringes op igen. Hvis du fx spørger om pH, CO2-scrubber, kalkstirrere, eller aktivt kul, vil jeg genkende, at det relaterer sig til de udfordringer, du tidligere har beskrevet, og tage det med i mit svar.

Hvis du ønsker at uddybe eller ændre noget i de gemte oplysninger, kan du altid fortælle mig det, så opdaterer jeg hukommelsen. 😊
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

ttkthomsen skrev: man 9. dec 2024 12:35Billeder
Den slange hvor udgangsvandet kommer ud, munder den ud over eller under vandlinjen?
På min kalkreaktor, munder udgangsslangen ud helt oppe under loftet. Vandet ryger så i et pvc rør der leder det ned til iltningskammeret.
Jeg tror der ryger en del co2 ud i luften hos mig, for det bliver jo iltet på vejen.
Hvis din slange munder ud under vandlinjen, forsvinder der jo ikke noget inden vandet kommer derned i.
Og så har jeg udsugning i rummet pga luftfugtigheden, så min co2 i rummet er sikkert ret lav.
Bare en tanke.

I øvrigt gode tanker fra chat gbt. Jeg tilsætter ikke carbon, men det den skriver passer sikkert og kan også spille ind.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Chatgpt, er altså fremtiden for os hobby folk👌
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

crazy seahorse skrev: tirs 10. dec 2024 12:35
ttkthomsen skrev: man 9. dec 2024 12:35Billeder
Den slange hvor udgangsvandet kommer ud, munder den ud over eller under vandlinjen?
På min kalkreaktor, munder udgangsslangen ud helt oppe under loftet. Vandet ryger så i et pvc rør der leder det ned til iltningskammeret.
Jeg tror der ryger en del co2 ud i luften hos mig, for det bliver jo iltet på vejen.
Hvis din slange munder ud under vandlinjen, forsvinder der jo ikke noget inden vandet kommer derned i.
Og så har jeg udsugning i rummet pga luftfugtigheden, så min co2 i rummet er sikkert ret lav.
Bare en tanke.

I øvrigt gode tanker fra chat gbt. Jeg tilsætter ikke carbon, men det den skriver passer sikkert og kan også spille ind.
Den har jeg skubbet ned under vanoverfladen, den får jeg hævet når jeg kommer hjem til over vand niveau. Det er egenligt et dum design jeg har fået lavet, det burde jo være lavet sådan at vandet bare dryppede i det grå rør oppe fra og så burde udgangsvandet "komme" fra bunden og op så den blev tvunget ned til bunden og så op igen. Jeg må gentænke mit design. Kæmpe tak for sparring.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Seniorreefer skrev: tirs 10. dec 2024 12:44 Chatgpt, er altså fremtiden for os hobby folk👌
Ja det er fremtiden for meget, man skal bare huske sin kritiske sans for noget af det er godt nok også noget vrøvl, spurgte i øvrigt til om den havde adgang til videnskabelige artikler, men det har den ikke.

Jeg har ikke direkte adgang til videnskabelige artikler fra databaser som f.eks. PubMed, Elsevier, eller Springer. Men jeg kan hjælpe dig med at finde og forstå offentligt tilgængelige kilder om emnet, herunder artikler, rapporter og ny forskning, der er gratis tilgængelige online.

Vil du gerne have hjælp til at søge efter materialer, eller har du specifikke spørgsmål om koraller, plankton eller polypper, som jeg kan besvare baseret på min viden?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Fagre nye verden… og jeg sidder stadig møjsommeligt og skriver mine manuelle målinger ned på et stykke krøllet papir 🤪
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg er da lidt i tvivl om den flirter med mig 😂

ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Og så må jeg heller lige korrigeret tidligere skrevet. Jeg har skiftet medie i co2 scrubber (selv om det ikke syntes særligt lilla) og det har gjort at jeg nu ligger i et interval der hedder nat 8 og dag på max 8,38. Og det er på trods af at jeg har måtte øge hastigheden på udløbet af kalkreaktoren, da der bliver forbrugt noget kh nu.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Det viser sig at min kone rent faktisk hører efter når jeg går og mumler om noget jeg har fundet på nettet. Jeg troede jeg var i gang med at pakke et rødvinskøleskab op, men det viste sig at være en 3 D printer. Så nu er jeg i fuld gang med at finde ting jeg skal printe. Det første er et podshotel hvor jeg har printet den første del og anden del er i gang med at blive produceret nu. Herefter vil jeg prøve at lave en aflang kurv til mine keramiske kugler. Det er altså et sjovt stykke legetøj🥳
Vedhæftede filer
IMG_4729.jpeg
IMG_4727.jpeg
IMG_4721.jpeg
IMG_4717.jpeg
IMG_4716.jpeg
IMG_4715.jpeg
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Så blev de færdige. Troede egentlig at det var to der hang sammen men det var to separate. Lige nu ligger de en spand med saltvand som hvis der skulle være noget som ikke burde være der håber jeg at det bliver filtreret ud i vandet.
Vedhæftede filer
IMG_4733.jpeg
IMG_4732.jpeg
IMG_4731.jpeg
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
20
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Spændende… skal de så bare ligge i bunden af sumpen?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Der ryger en i sumpen og en i akvariet og så ser jeg lige om de virker efter 14 dagen.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af ttkthomsen »

Jeg har ændret lyset på Orphek lamperne sad jeg savnede noget blåt lys ved aftentid. Det har jeg godt nok fået. Her er par billeder først oppe fra igenne ko øje og så fra siden. Det er kun med blåt lys og orange filter på mobilen.
Vedhæftede filer
IMG_4747.jpeg
IMG_4746.jpeg
IMG_4745.jpeg
IMG_4743.jpeg
IMG_4742.jpeg
IMG_4741.jpeg
IMG_4740.jpeg
IMG_4739.jpeg
IMG_4737.jpeg
IMG_4736.jpeg
IMG_4735.jpeg