Jeg har 2 RSM250 kørende nu og de kører rigtig godt efter den nye skimmerpumpe er sat i. Den nye version 3 har netop den nye skimmerpumpe monteret og mindre varmegivende pumper, så herfra kan det fuldt ud anbefales.
Akvariet larmer væsentlig mindre end 130D, der er kun en lille brummen fra pumperne som der er fra alle andre akvarier. Den nye skimmerpumpe har ingen mislyde overhovedet.
For at akvariet skal køre helt optimalt og for at spare en masse arbejde vil jeg dog klart anbefale man sætter en osmolator på systemet, så vandstanden altid er korrekt, hvilket igen betyder optimal skimning fra skummren der sidder bag akvariet.
Der er ikke flere varmeproblemer nu med RSM 250 end der er i ethvert andet lukket saltvandsakvarie. Toppen er jo helt lukket til, det betyder til dels mindre fordampning af vand og til dels at fiskene ikke kan hoppe ud - samt at designet naturligvis kan holdes i top uden grimme ledninger / ophæng osv.
Skal du være helt sikker på at holde en temperatur på under 28 grader i baljen - og uden at bruge en chiller i sommermånederne, skal dit akvarie stå tempereret omkring de 21 grader i stuen. Kommer du op over de 24-25 grader så kan vandet blive over 28 grader, hvilket er helt normalt i et lukket system med 3 pumper bagi baljen og 6 T5 pærer tændt foroven ... derfor er der lavet så man snildt kan montere en chiller, hvis man har temperaturkrævende fisk og koraller.
Du kan også bruge de 2 extra ventilatorer der følger med i sættet til at sætte bagi for at køle vandet, men det øger så også både larm og fordampning, så det har jeg valgt slet ikke at gøre. Nogle sætter en normal a/c adaptor der passer direkte i stikket på disse 2 blæsere og så istedet for 12V kører 6V på dem, det hjælper meget. Herved kan man også styre dem med et tænd/sluk ur, hvis man kun vil bruge dem når lyset er tændt.
Bruger man ikke disse 2 extra ventilatorer er akvariet ikke larmende mere end andre akvarier, snarere tværtimod

Så alt i alt er jeg rigtig glad for mine 2 RSM 250 efter de fik løst skimmerproblemet, det var jo også derfor jeg købte et ekstra ... det bruger jeg så til dværgkejsere og sommerfuglefisk, som ellers ville æde mine stenkoraller i den anden balje ...