"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

TRÅD KAN LUKKES: 877 liters akvarie.

Forum for Akvarier 801+ Liter
Låst
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Han$en »

Fif skrev:
Lord Mike skrev:Endnu en nyhed i akvariet nemlig en Percnon gibbesi krappe :wink:
Den krabbe er effektiv :) har den selv og den æder hele tiden. Har man den er man fri for de skide erimitkrebs som vælter alt ;) Så må sige at det er en god investering du har gjort dig :D
Tilgengæld er Eremitter lidt sjovere hvis du spørger mig :D

Mine vil gerne håndfodres :)

Men okay, det sker så at de lige tager sig en vader tværs over alt der hedder koraller, men sådan er det :P
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Så har jeg fået skiftet mine gamle HQI-brændere (BLV 14000K) ud med nogle nye (ReefLux 12000K). Jeg syntes dog at de nye brændere er meget blå i farven selv om de har en mindre kelwin-grad, så disse kelwin-gradder er åbenbart meget forskellige fra mærke til mærke. Jeg må ærlig indrømme at jeg er meget i tvivl om de nye brændere skal skiftes påny da jeg ikke rigtig ved om jeg kan holde den meget blå farve ud på sigt.

Men her er et par billeder som er taget med samme indstilling på mit kamera, men her kan man se den store farve-forskel.......
Brugeravatar
William Jr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2645
Tilmeldt: lør 10. jun 2006 12:42
18
Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Randers
Kontakt:

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af William Jr »

- Enig... Lyset på øverste billede fremviser akvariet mest naturligt!! :GO Det ser squ godt ud...

Det var da utroligt så stor forskel på angivelser i Kelvin tal...! (Hmm, jeg kommer nok til at fortryde at jeg har købt 20. 000K)
/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk

- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!) ;)
leifkrarup
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1797
Tilmeldt: ons 14. mar 2007 11:55
17
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af leifkrarup »

Det ser da helt forkert ud! :BA ....jeg har haft flere Reeflux 12000 K som jeg kørte med i 2 år og de lignede mest det første billede.
Enten er det en fejl eller også har de ændret pæren. Jeg tror nu mest på en fejl. Jeg overvejede endda 14000 K fordi jeg ikke syntes de var blå nok.
Prøv og check om der på selve pæren står 12000 det kunne jo tænkes at det er 20000 K som ved en fejl var kommet i 12.000K emballage.
De ændrer selvfølgelig farve når de er brændt ind...men ikke så meget.
Senest rettet af leifkrarup tors 19. feb 2009 09:31, rettet i alt 1 gang.
Innovative Marine 30 gallon, skummer Skim Mate Midsize , MP 10 , Kessil 350A Led.
Tidligere 250 liters: http://m.youtube.com/watch?v=6SVmvAfMTc4æ
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 464
Tilmeldt: ons 7. dec 2005 22:31
18
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2006

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Daniel1 »

Jeg synes det er fedt med blåt. Reeflux er meget blå lige når de bliver sat i, men den meget blå farve fra aftager forholdsvist hurtigt og vil give et noget mere klart hvid-blåt skær
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 560
Tilmeldt: ons 1. dec 2004 21:41
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af DennisJ »

Er du sikker på de ikke har puttet 20000 i pakken ved en fejl, jeg har reeflux 12k i mit akvarie, og det er slet ikke så blåt som dit, det ligner jo en Amerikaner balje ;o)

edit: der var jeg vist lidt langsom ;o)
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 616
Tilmeldt: fre 6. jan 2006 12:48
18
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Bruno »

Jeg havde også reeflux 12000K i min HQI og var heller ikke så blåt. Lignede mere det øverste billede.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Jeg syntes dog også at det er voldsomt så stor forskel der er på disse 2 brændere, korallerne for dog nogle vildt flotte farver men naturligt ser det bestemt ikke ud og det er rigtigt at det ligner et rigtig Amerikaner akvarie som næsten ser kunstigt ud.......Tror sgu ikke jeg kan vende mig til denne farve, så de bliver nok også ombyttet til BLV igen, da jeg ikke tror der er sket en fejl da det er begge brændere der giver denne farve-forskel.

Men det er 12000k, har lige taget et billed......
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Helena »

Jeg kan kun være enig, her sidder også præcis den samme som på de sidste billlede, og det ligner slet ikke, det er alt for blåt :dizzy:
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
AndersNT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1150
Tilmeldt: søn 6. apr 2008 19:13
16
Postnummer: 8000 Århus C

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af AndersNT »

Lord Mike skrev:Jeg syntes dog også at det er voldsomt så stor forskel der er på disse 2 brændere, korallerne for dog nogle vildt flotte farver men naturligt ser det bestemt ikke ud og det er rigtigt at det ligner et rigtig Amerikaner akvarie som næsten ser kunstigt ud.......Tror sgu ikke jeg kan vende mig til denne farve, så de bliver nok også ombyttet til BLV igen, da jeg ikke tror der er sket en fejl da det er begge brændere der giver denne farve-forskel.

Men det er 12000k, har lige taget et billed......
Nu ved jeg ikke om du har prøvet dem før, eller ikke vil have dem. Men har du overvejet brændere fra fish-street?
Jeg købte to 150w 14k brændere hos ham og kom af med 186 kr i alt incl. levering. Det var disse to jeg købte http://www.fish-street.com/150w_14k_hqi_bulb_rs7 Forsendelsen tog 6 dage fra bestilling.

Jeg syntes de giver et rigtig flot og klart lys. Minder meget om lysfarven på dit første billede.

- Bare en idé hvis du lige ville prøve noget andet :)
DennisJ
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 560
Tilmeldt: ons 1. dec 2004 21:41
19
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Ballerup

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af DennisJ »

Hej Mike,
Hvad for en ballast har du? jeg har en Marine Lux hvor man kan justere spændingen, og hvis jeg skruer ned for mine bliver de mere blå.

Dennis
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Olsen »

Ser det ligeså blåt ud i virkeligheden som på billedet? Mange gange så bliver billederne jo mere blå end det egentlig ser ud. Men hvis det blå billede er det samme i virkeligheden, så virker det alt for blåt og i længden vil man vil ærge sig over at gå glip af de naturlige farver.

Har du prøvet at slukke noget af dit 20.000 T5 ?
simondegn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 419
Tilmeldt: tirs 7. aug 2007 10:27
16
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2005

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af simondegn »

syntes det ville være sindsygt ærgeligt at beholde disse to der giver et rigtig skrigblå lys.
med disse to får du slet ikke alle nuancerne med i forhold til forgængerne.
og ja meget rigtigt at det ligner en usabalje.
hvis det var mig var der blevet et par magen til de gamle.



Ps min mening skal ikke ødelægge din.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Hej igen

I skal have stor tak for jeres input allesammen :GO

Mht til om farven er ligeså blå som på billedet så har jeg idag fået fat i et par nye BLV-brændere, så skifter lige den ene ReefLux med en BLV og tager et billed så er det vel også en mere fair måde at kommetere farve-forskellen på, da jeg selv syntes at akvariet er en anelse mere hvid end billedet faktisk visser. Sætter billedet ind om 1 times tid.

Om man bedst kan lide den ene eller den anden farve nuance kan altid diskuteres og er naturligvis en smagssag. Men jeg syntes umiddelbart at farven er rimelig fed da der helt klart og kommet farver frem som ikke er set før i dette akvarie, men om jeg kan vænne mig til den, det tvivler jeg på. Men da jeg skal igang med at eksperimentere lidt med det farvet lys, og derfor har sat mine 3 80wT5 til salg og skifter dem ud med 5 54wT5 for jeg derfor større mulighed for at lege lidt med farvet lys. Så af denne årsag tror jeg det vil passe bedre med den hvide farve som mine gamle BLV-brændere giver.

Mine balster er Marine Lux, og de er skruet op på max, og derved giver det mest lys i den hvide nuance. Det bliver meget mere dyster (mørt) i farven hvis jeg skruer mine Ballaster helt ned.
Jeg kender godt til fish-street og ved da også at der er penge at spare ved at købe derfra eller fra andre biligere net-butikker, men jeg har desværre også hørt for mange historier omkring brændere som af den ene eller anden årsag for ødelagt koraller, hurtig brænder ud eller på anden måde ikke er tilfredstillende. Så jeg fortrækker at købe de mere anerkendte mærker, da jeg ikke tør løbe nogen risiko....også må jeg betale det exstra det nu koster....
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Så kan man se den direkte forskel mellem brænderne....Begge er helt nye :wink:
simondegn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 419
Tilmeldt: tirs 7. aug 2007 10:27
16
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2005

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af simondegn »

okay ændre faktisk mening på sidste billede hvor blå får det til at se lidt dybere ( i vandet) ud end den hvide som får det til at ligne et meget lavvandet rev!
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2060
Tilmeldt: tirs 29. aug 2006 08:24
17
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2007
Kontakt:

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Stefan »

Tja... Den blå giver godt nok nogle "amarikaner-farver". Jeg kan faktisk personligt godt lide de lidt mere blåtonede akvarier. Men det der er måske lige en lille tand for meget til min smag. Kører selv med en 150W Reeflux 12K på en magnetisk ballast. Den ligner dog din højre side meget mere!
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 639
Tilmeldt: tors 3. jul 2008 23:14
15
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Hmm :BA
hvet ikke hva årsaken her kan være Lord Mike,men har brukt noen Reflux 12000K pærer selv nu etterhvert her,og har ALDRIG!..sett noe slikt blått lysbilde i karet mitt med disse 1200K pærene før nei :?
Er svært godt fornøyd med Reflux 12000K selv,og det lyset jeg forbinder med dette merket/K-grad,er akkurat slik JEG liker det selv da.. :GO
Hadde nok ikke trives med ett slikt blått kar du viser til her nei :shock: ,og forventer at alt er "på stell"til jeg og William.jr kommer ned for å plage deg i sommer ja.. :hehe:
Senest rettet af Knut-Arne Berg fre 20. feb 2009 13:50, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Hvidtfeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1664
Tilmeldt: søn 20. maj 2007 09:07
17
Postnummer: 5240 Odense NØ
Geografisk sted: 5240 Odense

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Hvidtfeldt »

Ville vælge den hvide og så "tilsætte" nogen farver med T5 rør.
Akvarie på 250 L i opstarts fasen!
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Brian C »

der er så vidt jeg ved noget med at især elektroniske ballaster kan få farverne til at afvige.
men jeg ville helt klat holde mig til de BLV'ere, synes det andet er for blåt, bryder mig generelt ikke om alt for blåt lys, mht. de nævnte Hongkong pærer, så kan jeg sagtens følge dig, har selv et par 250 watt 14.000 K derfra, de virker ok, men 14.000K... nej det er de ikke, og havde jeg ikke mine actinic+ rør, så ville tanken se noget nær P..gul ud
så mine næste pærer hedder Reeflux eller BLV
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Olsen »

jeg kan godt lide lidt blåt lys men på det sidste billede hvor du har to forskellige brændere, så ser sandet i venstre side en anelse blåt og unaturligt ud.

Ville foretrække at have lidt mindre blåt skær end det som dine brændere giver udtryk for, men det kan jo også være at din ballaster påvirker det blå, det gør de nok.
Brugeravatar
Daniel1
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 464
Tilmeldt: ons 7. dec 2005 22:31
18
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 2006

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Daniel1 »

Ville klart vælge reeflux. Som jeg skrev tidligere, så er de pærer altid meget blå lige i starten, men det aftager forholdsvist hurtigt og så får du et super fedt lys!
har selv prøvet reeflux på hhv magnetisk og elektronisk ballast og den fremstår langt mere blå på elektronisk ballast
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Mht hvilken brændere jeg har valgt at beholde, skal det da lige siges at jeg valgte BLV.

Men her er en lille ny ting til akvariet :wink:
Brugeravatar
Niller
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: søn 13. nov 2005 19:59
18
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Viborg

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Niller »

Lord Mike skrev:Mht hvilken brændere jeg har valgt at beholde, skal det da lige siges at jeg valgte BLV.

Men her er en lille ny ting til akvariet :wink:
Nu er det vel ikke den lilla farve som jeg har lavet til dig :wink: Men hvor er den fin og flot.. :GO
Jan
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
18
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Olsen »

Kan godt forstå du valgte at holde dig til BLV'erne, som jo giver langt mere naturlige farver ved sammenligning af de to billeder.

Det er ellers et par pæne blå grene, hvad hedder sådan en fætter og er det til at lave fragmenter af den? :)
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Olsen skrev:Kan godt forstå du valgte at holde dig til BLV'erne, som jo giver langt mere naturlige farver ved sammenligning af de to billeder.

Det er ellers et par pæne blå grene, hvad hedder sådan en fætter og er det til at lave fragmenter af den? :)
Det er en Gorgonia som der godt kan laves fragmenter af. Men selve grenen er lilla og polypperne er skrigende blå :wink:

Jeg valgte netop BLV pga at disse brændere giver det mest naturlige lys. Og da jeg vil eksperimentere lidt med 5 x 54w T5 over akvariet med farvet lys, så tror jeg det bliver lige vel i overkanten med al det blå lys som ReefLux giver.
Niller skrev:Nu er det vel ikke den lilla farve som jeg har lavet til dig :wink: Men hvor er den fin og flot.. :GO
Jan det skal jeg ikke svare dig på, da jeg jo endnu ikke har set nogen billeder :T
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Han$en »

Lækker Gorgonie! :)

Lidt pænere end den bæ-brune jeg snart får i baljen :K
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Niller
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: søn 13. nov 2005 19:59
18
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Viborg

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Niller »

Lord Mike skrev:
Olsen skrev:Kan godt forstå du valgte at holde dig til BLV'erne, som jo giver langt mere naturlige farver ved sammenligning af de to billeder.

Det er ellers et par pæne blå grene, hvad hedder sådan en fætter og er det til at lave fragmenter af den? :)
Det er en Gorgonia som der godt kan laves fragmenter af. Men selve grenen er lilla og polypperne er skrigende blå :wink:

Jeg valgte netop BLV pga at disse brændere giver det mest naturlige lys. Og da jeg vil eksperimentere lidt med 5 x 54w T5 over akvariet med farvet lys, så tror jeg det bliver lige vel i overkanten med al det blå lys som ReefLux giver.
Niller skrev:Nu er det vel ikke den lilla farve som jeg har lavet til dig :wink: Men hvor er den fin og flot.. :GO
Jan det skal jeg ikke svare dig på, da jeg jo endnu ikke har set nogen billeder :T
:boohoo: :biggrin: og det kommer du heller ikke til..nu er den lavet..og den kommer med til øen...og håber ikke den er magen til fordi, så skal jeg jo ha lille bitte stykke med tilbage :grouphug:
Jan
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Lord Mike »

Det er det jeg siger konstant til dig Jan, "Du er ikke jyde for ingen ting :T "

Men vi finder ud af noget når du kommer forbi d.6.03.09. Eller hvornår det nu er......
Brugeravatar
Niller
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: søn 13. nov 2005 19:59
18
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Viborg

Re: 877 liters akvarie.

Indlæg af Niller »

Lord Mike skrev:Det er det jeg siger konstant til dig Jan, "Du er ikke jyde for ingen ting :T "

Men vi finder ud af noget når du kommer forbi d.6.03.09. Eller hvornår det nu er......
:GO Jeps du....Vi ses den 6. Nu håber jeg da bestemt du er hjemme den dag :think:
Jan
Låst

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"