DGMadsen skrev:Er det et generelt problem at pellets i reaktorene klumper sammen. Er Vertex UF-15 Universal Media reactor optimal ved mindre mængder pellets, eller skal man bruge en anden type? Det er jo ret surt at fejlkøbe for 800 kr! Hvad er den generelle opfattelse er Vertex et godt køb, eller skal man hellere finde på noget andet?
Jeg vil sige at vertex er en smule bedre da studserne er en smule størrer end Deltec FR509. Det giver mulighed for mindre modstand i forbindelse med når vandet skal presses igennem.
Jeg har personligt lagt mærke til 2 ting der har været årsag til klumpning hos mig.
Den ene er at jeg ikke brugte en pumpe kraftig nok. Brugte 500 liters pumpe til 500 ml. Jeg skulle op i en 1200 liters som virker meget bedre og har oven i købet droslet ned på den.
En anden ting jeg lagde mærke til og jeg ved ikke om det kan være rigtigt. Første gang brugte jeg 1/3 del af min biopellets og lagde det ned i osmosevand. Jeg havde lidt travl og lod det være i 3 døgn inden jeg satte det til mit filter. Der var ingen klumpning eller nogen pellets der svævede op til overfladen. 10 dage senere tog jeg den endnu1/3 del og lagde blandningen i blød i alm postevand dog kun 12 timer. da jeg lagde det ned i filteret sammen med de andre pellets var det som om de var mere klistret og der var en del der flød op til overfladen. Om årsagen var at jeg brugte postevand eller at de lå i blød i kun 12 timer, det ved jeg ikke. Men anyways, det vigtigste er at det virker stadig og flowet fra din pumpen skal bare være stærk nok.
Men bedst of all. Skidtet virker og er en af de bedste investeringer jeg har gjort.