Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Ganløse reef. Vedligeholdelse.

Indlæg af Anders månsson »

Feeedt at se Erik!
Det kunne være kanon med en dejlig fed kejser i dit sps himmerige!
Godt med foder, som du allerede gør i afmålte doser. Så den ikke går på dine sps

GO GO GO GO GO
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Lidt tanker om fragmentering.

Senior reefers skriv om hans høje tabsrate på nye frags, fik mig til at tænke lidt mere over hvad jeg egentlig gør når jeg fragger.
Nu lægger jeg det ind her, for ikke at spamme Carstens fine tråd med mine monster afhandlinger.

Jeg kan ikke se nogle direkte årsag til, at SR (Carsten) skulle have så høje tabstal. Jeg gør stort set, som han gør og beskriver. Klipper, opbevarer i vand, blander epoxy, gør plugs, tiles eller sten klar, sætter på emnerne og kommer i vand mens det hærder op.
Jeg dipper aldrig afklip, når det kommer fra mit eget system. Desuden er jeg liidt forsigtig når det kommer til jod baseret dip. Jod kan være ret hård kost og på en stresset koral KAN det have en negativ effekt. Men det er kun mit gæt. Det er den eneste forskel jeg ser.
Jeg foretrækker at bruge den her: https://shop.dejongmarinelife.nl/produc ... -rc4-group Den er ikke jodbaseret og er, tror jeg, mere skånsom. Desværre kan den være svær at få fat i. Jeg har det stående, men det er løbet på datoen. Måske har det ingen betydning. Tit er der sat en udløbsdato på, da det kræves af myndighederne i US. Det fik jeg at vide, da jeg spurgte til hyldetiden for prodibio bakterier hos Bio Digest.

Jeg har lige lavet cirka 15 stk frags. Både latistella spec og carduus ”Mr Pacman”. Jeg har kun haft én der gik til. Det undrede mig i øvrigt. Hvorfor døde den på samme måde, som dem Carsten viser?

Charlie nævner noget om, at to komponent epoxy udvikler varme når det hærder. Når jeg tænker tilbage, så kan jeg godt huske, at en af de æltninger jeg lavede, måske ikke var helt mikset færdig. Jeg hæftede mig ved, at den føltes anderledes da jeg lagde den ned på pluggen. Den var blødere, lidt sticky og farven var heller ikke helt som den plejer. Måske det var det frag der døde?????
Hvis de ikke er færdig æltet/mikset, så vil de fortsat udvikle varme og det kan sikkert slå et frag ihjel. Varmen er mærkbar når man rører ved blandingen.
Anyway, så sikrede jeg mig, at de andre blev æltet ordentligt og var klar, inden jeg lagde dem på pluggen. Og der har ikke været andre tab. Jeg hælder mest til at tro, at det var årsagen i mit tilfælde.
Måske det også kunne være årsagen hos Carsten.

En anden mulighed kan være, at man ikke sikre sig at der er helt friskt væv på begge sider af klippet. Det skal der være. Klipper man for tæt på dødt væv, risikerer man stn op af stammen på fragmentet.
Men det er Carsten helt sikkert obs på.

En tredje ting som kan spille ind, er vores klipperedskaber. Sakse og tænger bliver brugt flittigt.
Det kan være en kilde til spredning af bakterier.
Hver gang jeg har brugt en tang, renser jeg den under vandhanen. Enten med alm hanevand eller med RO vand. Tror det er hip som hap, bakterier fra koraller og vand fra akvariet, kan ikke leve i ferskvand formoder jeg. Når jeg renser dem, er det også for at skylle saltvandet af. Ellers ruster de.
Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke skyller dem efter hvert klip, men først når jeg er færdig med at klippe.
Det rigtigste ville nok være at gøre det efter hvert enkelt klip. Eller desinficere dem, evt i det man dipper sine nye koraller i.
Jeg ved godt, at Carsten dippede hans afklip. Men dip renser kun overfladen. Er der kommet bakterier ind i vævet, evt fra en saks/tang, så kan dip ikke få fat i dem og så har det ingen effekt.

Jeg har jo også planter som hobby og hvis man læser omkring stiklinge formering – og det er både hos professionelle gartnere og andre der har det som deres daglige virke, så betones det igen og igen, desinficer din saks eller kniv inden du laver et cut. Den skal være helt ren.
Man kan jo godt forestille sig, at en rusten rosensaks der sidst har klippet dræbersnegle over, ikke er et optimalt redskab til at lave et cut på en sart plante.

Det samme tror jeg gælder for vores koraller. Om det er en plante eller en koral, helt rene (desinficerede) redskaber vil øge chancen for overlevelse for fragmentet.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Tak for et, som ALTID fra dig fyldigt og grundigt indlæg Erik 👍🏼👏🏼👍🏼👏🏼

Jeg har “eftertænkt” seniors skriv og tror sgu han skriver at han bruger limpistol til at sætte frags på plug med. Det vil jeg sige er NO GO, pga varmen…..
Vi må lige genlæse hans indlæg, jeg kan sgu ikke huske det på stående fod.

Tak for at du dele ud af al din erfaring!

Vi ses.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

charlie saltvand skrev: tirs 5. nov 2024 09:28 Tak for et, som ALTID fra dig fyldigt og grundigt indlæg Erik 👍🏼👏🏼👍🏼👏🏼

Jeg har “eftertænkt” seniors skriv og tror sgu han skriver at han bruger limpistol til at sætte frags på plug med. Det vil jeg sige er NO GO, pga varmen…..
Vi må lige genlæse hans indlæg, jeg kan sgu ikke huske det på stående fod.

Tak for at du dele ud af al din erfaring!

Vi ses.
Charlie
Jeg tror i begge har ret som jeg skrev i min tråd. Bakterie omførsel fra værktøj.
Ang lim. Det er nu en helt Alm. Limpistol fra Maxspect, som gør tingende lidt nemmere når man limer koraller.😂
IMG_1744.jpeg
IMG_1744.jpeg (21.21 KiB) Vist 489 gange
Har aldrig hørt man kan bruge en limpistol med varm lim😱
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

En lidt spændende observation - overraskelse.
Jeg havde et par gode venner, Henrik og Jan på besøg torsdag aften. Vi drøftede alle mulige emner, bla de black bugs som @Seniorreefer muligvis var ramt af. Ikke kun det, hvilket ellers ville give stof til en hel aften. Henrik havde fundet er glimrende video af sådan et kræ, filmet i mikroskop.
Vi sad nede foran akvariet med kaffen og pludselig så jeg en fisk smutte henover et åbent stykke mellem korallerne. Den var ikke ret stor. Jeg tænkte, hvad pokker er det for en. Den har jeg da ikke puttet i. Den lignede nogle jeg har haft gående i et par år eller tre, Wetmorella nigropinnata, en opossum wrasse. Det er en dværg gylte.
Jeg havde 3 og de gik og hyggede sig inde i skyggerne. Et par af dem legede ind i mellem om aftenen. Det foregik gerne tæt på den store klump af staghorns jeg havde i den ene side af tanken, men ude i det åbne vand.
Den jeg så og som både Henrik og Jan faktisk så tydeligere end jeg, var meget mindre end dem jeg så lege. Måske cirka 3 cm. De voksne er nok dobbelt så store.
Den her lignede en unge/ung Wetmorella. Hvis det er det, så har de altså ynglet i akvariet.

Jeg talte så med Kim, der er opdrætter her til aften. Jeg foreslog, at han prøvede at opdrætte denne fisk. Han er altid på udkig efter arter, som han ved man kan opdrætte. Jeg fortalte ham selvfølgelig, om det der var sket.
Han fortalte, hvordan det muligvis kunne være foregået. For det er ikke så sandsynligt, at de bare lægger æg der klækker og ungerne så lever og vokser op i akvariet.
Han nævnte også, at det er en anerkendt metode hos opdrættere, at når deres yngle fisk leger, så sætter de en net foran udløbet fra overløbet, så vandet filtreres inden det kommer ned i sumpen. Æggene flyder åbenbart ovenpå og så ryger de i overløbet. Dem opsamler de så i de net og klækker æggene.
Hvis det er det der er sket med mine Wetmorella, så er æggene røget ned i min cryptic zone sump. Her vil der være masser af føde som små fiskeunger kan leve af. Den er jo fuld af levende sten, der er svampe og forskellige filterfeeders og måske vigtigst - der er ingen fjender. Flowet igennem er langsomt og der er begrænset med lys. Alt sammen noget som de voksne også kunne leve glimrende i. Den kan så være røget med flowet videre ind i skummersumpen og videre til returkammeret. Så er det bare retur til dt gennem returpumpen. En lang vej for en lille fiskeunge, men det kan lade sig gøre.
Kim forslog, at jeg tog en kraftig lommelygte og lyste ned i cryptic zone sumpen, for at se om ikke der er noget der svømmer rundt. Enten i mellem de levende sten, eller måske i filtersokkerne. De vil være rigeligt med føde begge steder.
Jeg skal nok skrive her, hvis der dukker noget op når jeg kommer ned og lyser rundt.
Der er forøvrigt også en rød scooter blennie der var røget i overløbskassen i min ferie. Den var væk da jeg kom hjem fra ferie, så den kan også befinde sig dernede. Den må jeg også kigge efter.

Jeg har desværre ingen billeder. De er ret sky og går mest inde i skyggerne. Men man ser dem når der fodres. Så tøffer de omkring og kigger om der kommer noget af interesse. Ellers tror jeg den står på pods og andre små dyr fra de levende sten og bundlaget.
Der er et billede her, så man kan se hvordan den ser ud.
https://shop.dejongmarinelife.nl/wetmor ... 4031-group
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"