"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

The Seniorreefers Rumdeler

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Besvar
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

crazy seahorse skrev:
Seniorreefer skrev:Jeg har bestilt nye ICP total test, så må osmose vandet ind over. Kører med krausen 800, som faktisk har fået helt nye filter og membraner.

Viborg har generelt godt vand

https://www.energiviborg.dk/%2fFiles%2f ... i_2022.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Lyder som et godt sted at starte. Kunne jo være nemt, hvis det viste sig at det var RO vandet der lavede støj. Så er det formentlig til at løse.
Må indrømme jeg aldrig har testet osmose vandet, syntes ikke der har været behov for det i de icp test som jeg har fået, men efter alt det med pfas forurening osv, kan jeg godt forstå det bliver mere og mere nødvendigt, at bruge osmoses anlæg til at holde sarte koraller.

Så testen kan måske blive noget af en overraskelse :wink:

Normalt er indgangs vandet i mit Krausen 800 anlæg omkring 170 og udgangs vand 1. Derefter over harpiks til 0 TDS.

!Et tip til andre som evt ikke ved det og vedr. harpiks filteret, er at sætte en TDS måler på indgang og udgang for at se om harpiksen skal udskiftes og styre gennemstrømning og behovet af mængde
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Min erfaring ang. stabilitet er at have rutiner på sin tank.

En af mine vigtigste for mig, er test af akvarie vandet.
26A835B0-3829-41A9-9749-952D2917D4A0.jpeg
Hvis jeg ikke tager disse test ugentligt, er det svært at holde øje med evt forandringer i akvariet, som ikke lige kan ses på koralerne.
Jeg har i denne periode, hvor jeg mistede koraller til RTN, testet meget mere frekvent end jeg normal gør. Jeg tester jævnligt elektroniske tester for deres værdier, stoler ikke på dem :rolleyes:

Så hver fredag eller lørdag tages test af vandet. :)

Dages tal blev:
C643469D-E902-4C01-95CD-D6D00B5FEF97.jpeg
Så nu skal der reguleres på evt dosering, specielt NOPOX som har gjordt jeg er kommet under 5 ppm NO3, som jeg normalt holder mellem 5-10 ppm

Hvad med jer… :P
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

The Seniorreefers maskinrum

Desværre er jeg ikke som mange instagrammer osv, vild med alt skal være snorlige i maskinrummet. I bund og grund er det for mig ligegyldig, da det er værktøj til at holde vandværdierne og skulle katastrofen ske, skal tingende være hurtigt at fjerne.

Min værktøjskasse er ligeså rodet :T

Vi er som hobbyister, vand holder, som isætter dyr ned i “kunstig” vand, som vi for alt i verden prøver at holde så stabilt som muligt

Jeg ændre normalt aldrig i rummet, undtaget det gør tingende besværligt med vedligeholdelse , som skift af sokker, påfyldning af vand, rense skummer udtage pumper, kul osv for rensning. :wink:

Mit system er bygget op, på mange års erfaring af en hardware, skal være af en hvis kvalitet, som jeg ved er longterm sikker og kan stoles på, nemt at vedligeholde og man kan få reservedele til.
Jeg har altid reservedele til at ligge på mit eget lille lager. Som regel sker uheldet altid i en weekend eller 14 dages ventetid på reservedele.

Jeg har opbygget det så simpel og vedligeholdelsesfri som muligt og automatisk, så jeg ikke behøver bruge tiden til, at rette til, dosere osv og kun åbne en app og fortælle ændringen.

Jeg kan derfor nyde synet af et koralrev, som langsomt vokser og lever i så stabilt miljø som muligt.
Rensning af vand (mekanisk, vand klarhed, NO3 og PO4)

Rensning af vandet bruger jeg kun 2 stk sokker 200 Micro og en Royal Exclusive Double Cone 180 + RDX.
Brugte først en 200 udgave, men skummede ikke kontinuerligt. Det hele står i en TMC XL Sump, som rummer den plads som er nødvendigt, som evt at sætte aktiv kul eller fosfat binder.
Vandpåfyldning er en Tunze Osmolator 5017, som er den mest pålidelige i verden. Min påstand, men aldrig i mine mange år fejlet mig
Har endnu ikke være nødvendig med rowaphos, men aktiv kul bruger jeg hele tiden.

Jeg bruger normalt UV 24/7, men grundet de høje elpriser, er den taget fra, og indimellem bruger jeg så ozon istedetfor for at få krystal klart vand og billigere i drift

Retur pumpen er udskiftet til en octo 8 efter jeg måtte skifte 2 stk ecotech vectra s2 pumper grundet termistisk error, som mange oplever. Skrev med Ecotech omkring problemet, men pumpen var lige over 2 år hver gang :devilish:

Flowet i akvarie er af 4x Vortech MP40 kørende på reefcrest og nutrintransport fra 40-75% over dagen. Nemt set og forget. :biggrin:

Lys har jeg brugt kombi system, men også reduceret kraftigt pga af elpriser. Inden jeg tog det ned til kun 3 lamper som er centret over mine acroporaer, brugte jeg 4xT5 blue+ 4x Kessil a360w, + 4 Ecotech xr15 g5 blue. Bruger AB+ på Ecotech 70%

Automatik

Apex, Alkatronic, Dastaco T3 calcium Reaktor, hjemmebygget avanceret PH stabilisator og siger egentlig sig selv.

Lidt billeder af setuppet.
DCEAFA39-B232-4BB9-98C2-AB071682B229.jpeg
1C14F643-F783-42FE-B3A7-88EA79B42FF6.jpeg
DAC7B3F3-E22C-4F35-AC64-7A36A055CE20.jpeg
7B21CE9A-8332-4CBE-98E9-21C964EC307A.jpeg
4478772D-ABD2-49C6-AB5B-A568093EEEDF.jpeg
655F5876-D4D9-4159-8BB5-2D7148EF6590.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af dyne »

Seniorreefer skrev:The Seniorreefers maskinrum

Desværre er jeg ikke som mange instagrammer osv, vild med alt skal være snorlige i maskinrummet. I bund og grund er det for mig ligegyldig, da det er værktøj til at holde vandværdierne og skulle katastrofen ske, skal tingende være hurtigt at fjerne.

Min værktøjskasse er ligeså rodet :T

Vi er som hobbyister, vand holder, som isætter dyr ned i “kunstig” vand, som vi for alt i verden prøver at holde så stabilt som muligt

Jeg ændre normalt aldrig i rummet, undtaget det gør tingende besværligt med vedligeholdelse , som skift af sokker, påfyldning af vand, rense skummer udtage pumper, kul osv for rensning. :wink:

Mit system er bygget op, på mange års erfaring af en hardware, skal være af en hvis kvalitet, som jeg ved er longterm sikker og kan stoles på, nemt at vedligeholde og man kan få reservedele til.
Jeg har altid reservedele til at ligge på mit eget lille lager. Som regel sker uheldet altid i en weekend eller 14 dages ventetid på reservedele.

Jeg har opbygget det så simpel og vedligeholdelsesfri som muligt og automatisk, så jeg ikke behøver bruge tiden til, at rette til, dosere osv og kun åbne en app og fortælle ændringen.


så lækkert


Jeg kan derfor nyde synet af et koralrev, som langsomt vokser og lever i så stabilt miljø som muligt.
Rensning af vand (mekanisk, vand klarhed, NO3 og PO4)

Rensning af vandet bruger jeg kun 2 stk sokker 200 Micro og en Royal Exclusive Double Cone 180 + RDX.
Brugte først en 200 udgave, men skummede ikke kontinuerligt. Det hele står i en TMC XL Sump, som rummer den plads som er nødvendigt, som evt at sætte aktiv kul eller fosfat binder.
Vandpåfyldning er en Tunze Osmolator 5017, som er den mest pålidelige i verden. Min påstand, men aldrig i mine mange år fejlet mig
Har endnu ikke være nødvendig med rowaphos, men aktiv kul bruger jeg hele tiden.

Jeg bruger normalt UV 24/7, men grundet de høje elpriser, er den taget fra, og indimellem bruger jeg så ozon istedetfor for at få krystal klart vand og billigere i drift

Retur pumpen er udskiftet til en octo 8 efter jeg måtte skifte 2 stk ecotech vectra s2 pumper grundet termistisk error, som mange oplever. Skrev med Ecotech omkring problemet, men pumpen var lige over 2 år hver gang :devilish:

Flowet i akvarie er af 4x Vortech MP40 kørende på reefcrest og nutrintransport fra 40-75% over dagen. Nemt set og forget. :biggrin:

Lys har jeg brugt kombi system, men også reduceret kraftigt pga af elpriser. Inden jeg tog det ned til kun 3 lamper som er centret over mine acroporaer, brugte jeg 4xT5 blue+ 4x Kessil a360w, + 4 Ecotech xr15 g5 blue. Bruger AB+ på Ecotech 70%

Automatik

Apex, Alkatronic, Dastaco T3 calcium Reaktor, hjemmebygget avanceret PH stabilisator og siger egentlig sig selv.

Lidt billeder af setuppet.
DCEAFA39-B232-4BB9-98C2-AB071682B229.jpeg
1C14F643-F783-42FE-B3A7-88EA79B42FF6.jpeg
DAC7B3F3-E22C-4F35-AC64-7A36A055CE20.jpeg
7B21CE9A-8332-4CBE-98E9-21C964EC307A.jpeg
4478772D-ABD2-49C6-AB5B-A568093EEEDF.jpeg
655F5876-D4D9-4159-8BB5-2D7148EF6590.jpeg
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Log file: Lidt før/efter billeder og vand kemi stabilitets data


Stabile Vand parameter er nøglen til succes siges der, og som jeg arbejder meget på at overholde.
Mit nitrat er desværre begyndt at synke igen. Har idag reduceret NOPOX dosering til 4ml daglig
37EF9806-C78B-4F8E-B256-63C89625EDBA.jpeg
3F9CC8D2-582C-4811-8D30-C2A2C4DC30CA.jpeg
0E06E2A1-CBF9-4BDA-864F-A598783B49CD.jpeg
6DBE0D80-21D9-48BC-9ACD-9C017C1BFBEE.jpeg

Lidt før/efter billeder.

Fra frag til mini koloni. Acropora Homewrecker.
Så småt begyndt at farve op
E3CC1A09-5E0B-4352-A097-3C6A74B2893A.jpeg
358FCF9A-85D8-4A66-ACEB-6057BA602BEB.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Vil lige se om link til mine æglæggende klovnefisk virker, når det nye forum bliver aktuel :beer:

[video][/video]

The view in the morning

[video][/video]
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

En lille opdatering ang. min kamp mod dino kan følges her.
Opdateres jævnligt med videoer og billeder

Har kaldt beretningen. Fra himlen til helvede og retur

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 70#p848470
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Another day, another happy coral. :wink:

Væksten har været virkelig god på denne space invader, selvom den gror langsom :crybaby:

Senest rettet af Seniorreefer ons 28. dec 2022 16:10, rettet i alt 1 gang.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Endnu en dag på det lille lokale reef.

Som mange ved sker der ofte uventede problemer på revet, som regel altid når man ikke er hjemme,weekend, efter ferie osv.
Besluttede mig for en tur i biografen og nyde den nye avatar film.

Kommer hjem til en alarm fra kalk reaktoren. Løbet tør for co2 gas og heldigvis ekstra på lager, men hvorfor altid sent, ferie ikke tilstede. :?

Skiftet flasken og klar på ny til dosing. Mistede 0,4kh på 5 timer, tør slet ikke tænkte på hvad forbruget på revet er oppe på indtil videre :shock:
92960301-B1AF-443B-B17E-6E6FD5D7E488.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3808
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af crazy seahorse »

En Dastaco er meget effektiv. Da jeg startede min op fik jeg det råd, at forbruget skulle være på 1 Kh i døgnet inden jeg startede den op, ellers ville den løbe fra mig.
I dag er forbruget noget højere og den kører på max. Så jeg holder nøje øje med uret på regulatoren og har også altid en fyldt flaske stående klar.
Nu kan den jo løbe tør (Co2 flasken), mens man sover. Men jeg har fundet ud af, at det ret hurtigt rettes op.

Spændende at følge med i din dagbog. Også interessant at se dit set up gennemgået. Du går grundigt til værks og det er jo noget jeg nyder at se.
Jeg roder også i mit teknikrum. Vil nu ikke kalde det rod, jeg har bare de ting jeg bruger regelmæssigt stående inden for armlængde.
Min gode saltvandsbuddy kalder det "at jeg hygger til" og det er måske rigtigt. Men jeg ved hvor alting er og har overblik over det.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Efter en aften med udskiftning af co2 flaske, som endte med rensning af Calcium reaktor også, da den slet ikke kunne blive stabil. Lukkede ned med fejl konstant, dårlig flow, højst sandsynligt den manglende cirkulation, da den meldte fejl for manglende co2.
Når jeg nu var igang, justerede jeg også min Alkatronic.

Men den ugentlige test skal jo udføres alligevel.

Dages tal blev.
8624761B-1045-4CE5-AB93-0A9AEC28E0B7.jpeg
Som i kan se skriver jeg lidt om min NO3, som jeg ikke kan få op i området 5-10mg/l som jeg normalt har det i med succes.

Syntes også mine koraller viser tegn på det.
Dagens billeder af status
7672B02C-CF00-42B4-9ECF-0C2A6BCD8A82.jpeg
1441F0A1-8F5A-42CE-A378-CCBF8C1FC4DB.jpeg
Syntes ikke de ser så glade ud som de plejer. Ny total icp test sendes i det nye år.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Seniorreefer man 19. dec 2022 10:00, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3808
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af crazy seahorse »

Har du prøvet at skifte den interne rotor i den peristaltiske pumpe? Jeg havde også alarm hele tiden. Havde skiftet slangen, men alligevel fik jeg alarm.
Tjekkede alle slanger, men der var fint gennemløb. Skift af rotor løste problemet her.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

crazy seahorse skrev:Har du prøvet at skifte den interne rotor i den peristaltiske pumpe? Jeg havde også alarm hele tiden. Havde skiftet slangen, men alligevel fik jeg alarm.
Tjekkede alle slanger, men der var fint gennemløb. Skift af rotor løste problemet her.
Jeg har skiftet den en enkelt gang på 1/2år. både slange og rotor. Måske du har ret i de skal skiftes igen. Har også skiftet rotoren i cirkulations pumpen, som de anbefaler.

Hvad er din erfaring med ehiem pumpes rotor skal skiftes
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3763
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af charlie saltvand »

SKØN tråd at følge med i og dejligt at få lov til at se dig over skulderen :GO :beer:

Jeg skal have læst HELE tråden igennem i julen :W

Spørgsmål:

- Hvorfor kører du aktivt kul hele tiden?
- Hvordan tilsætter du Ozon? (gennem skummer, eller?)
- Hvad sigter du efter i No3 og Po4
- Du kører med en alkatronic.... Er du glad for den? Jeg syntes jeg læser om mange fejl på både den, og de andre focustronic produkter i facebook gruppen? Det er én af grundene til at jeg har tøvet ift. at ryge med på vognen.... Hvordan buffer du din PH hvis den er for lav og hvad sigter du efter i Ph... og hvor meget svinger den hen over døgnet?

Tak for at du deler herinde til glæde for ALLE os andre :beer:
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3808
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af crazy seahorse »

Seniorreefer skrev:
crazy seahorse skrev:Har du prøvet at skifte den interne rotor i den peristaltiske pumpe? Jeg havde også alarm hele tiden. Havde skiftet slangen, men alligevel fik jeg alarm.
Tjekkede alle slanger, men der var fint gennemløb. Skift af rotor løste problemet her.
Jeg har skiftet den en enkelt gang på 1/2år. både slange og rotor. Måske du har ret i de skal skiftes igen. Har også skiftet rotoren i cirkulations pumpen, som de anbefaler.

Hvad er din erfaring med ehiem pumpes rotor skal skiftes
Eheim pumpens rotor har jeg aldrig skiftet. Har dog en ny liggende. Slangen i den peristaltiske pumpe skifter jeg hver 3-4 måned og rotoren cirka hver anden gang.
Det overraskede mig, hvor stor betydning den rotor har. Rullerne og måske også de fjeder anordninger der presser den mod slangen, slides hurtigere en jeg troede.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Først glædelig jul til jer alle som læser min tråd.🎄

Selvom julen står for døren, skal akvariet stadigvæk passes, selvom den har kørt lidt på automatik. Har dog haft lidt ustabilitet i KH, grundet udskiftning af co2 flasken.
Vandskift 10% udført, og fragtanken blev tømt og smidt koraller ud for de hurtig groende

Dagens tal blev:
904A34A2-0AF7-4D3D-BFA3-004BC0E4DD1F.jpeg
Som ses her, er KH blevet stabil igen efter co2 løb tør.
DEB6D7DD-8266-4E17-AB65-7EAF027A27E3.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Som tiden går på det lille rev og stabilitet, som primære værdi på revet, opstår der helt naturlige processer og kampe på det lille stue rev.

Jeg elsker at se på, hvordan naturen langsomt, men sikker udvikler sig og vokser.

En korals Morgen rengøring

[video][/video]
Som det kan ses i videoen , er flow utroligt vigtig for SPS koraller, for at kunne rengøre sig selv, og at der er rigeligt med flow omkring en koral.

Kampen om pladsen er der altid på vores rev når korallerne vokser sig store. Mine oplevelser af kampen om pladsen har altid været tråde omkring sig, så ingen tager pladsen, Kemisk krigsførelse som specielt SPS koraller benytter sig af, og den største begrundelse til årsagen, jeg anvender Aktiv kul 24/7/365.

En lille kamp om pladsen til vækst.
Coral Fight.jpeg
Kemisk krig Acropora Vs andre koraller

Acropora er rigtig gode til at beskytte sig mod hurtigt voksende koraller. Bemærk korallen som rører ved min acropora langsom dør. Derudover prøver den at vokse opad og væk fra området. Så den svageste koral og drejer væk for ikke at blive slået ihjel.
Undskyld for billede kvalitet. Er midt inde i akvariet, og kan ikke zoome godt nok ind :ymsmug:
Acroporavskoral.jpg
Lidt daglige billeder af koraller på mit rev
IMG_2027.jpg
convert01.jpg
convert03.jpg
convert02.jpg
convert01.jpg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Seniorreefer man 26. dec 2022 12:22, rettet i alt 4 gange.
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Holst »

Altså en balje og tråd der kan gøre sig som månedens/kvartalets akvarie
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Tusind tak Holst.❤️

Jeg vil her senere på ugen vise bagsiden af medaljen, med min kamp af Dino, som næsten slog alle mine koraller ihjel og brugen af et kemisk produkt til at bekæmpe dem, som jeg ikke kan anbefale.
Jeg har allerede beskrevet del 1 - fra Himlen til helved og retur
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 70#p848470

Du/i kan se begyndelsen af mit Helvede her og mere end 1 års kamp.

When it begins.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Fra himlen til helvede og retur - del 2
Min kamp med Dinoflagellates

Det er efterhånden ved at være tid til en lille opdatering på min kamp med dinoflagellate’s og måske også hvordan man ikke skal gøre det.

Har aldrig oplevet lignede i mine mange år i denne hobby.

Efter en stor succes med vækst på SPS og andre koraller, som groede ud af mit gamle akvarie besluttede jeg, at lave en opgradering til et større akvarie og fik bygget mit drømmeakvarie på 150x80x60.

Akvariet opsat og begyndelsen 2021
IMG_0664.JPG


Jeg fik købt ekstra levende sten og bygget søjler, købt nyt sand, salt og dekorationer klar til flytning. Glædede mig så meget til at se mine koraller få mere plads.
Alt var forberedt og dagen kom, hvor det skulle ske. Jeg ville gøre det på den bedste mulig måde, og undgå at stresse mine dyr mest muligt, selvom det selvfølgelig er en stor stressfaktor, at skulle flytte dem 2 gange.

Jeg lavede derefter et midlertidig opbevarings plads til dyrene , så jeg kunne få alle mine sten og vand flyttet over i det nye akvarie.

Efter endt arbejde og alt vand, sten og dyr var flyttet, kunne jeg endelig sætte mig til at nyde det nye akvarie.
IMG_1044.JPG
Light 7.JPG
light viewJPEG.JPEG

Efter en uges tid kunne jeg se Alle koraller, fisk osv havde overlevet og havde flotte polyp extension og alt så fint ud. Vand værdierne var normale som før og testede kh hver dag, og andre værdier 2 gange ugeligt.


Så skal jeg ellers lige love for, efter et 1,5 måneds tid begyndte mine problemer.

Tingende ændrede sig gevaldigt i akvariet, hvilket selvfølgelig er helt normalt når man skifter akvarie. De gode Bakterierne er mere eller mindre bagefter til kampen om alt det nye plads der var ankommet til akvariet.
Desværre for mig tabte de gode bakterier.
IMG_0867.JPG
Den første type af dinoflagellates bakterier vandt desværre pladsen og jeg blev nødt til at indkøbe mikroskop for at kunne identificere dem
202773778_543799606977568_1365177935821562011_n.jpg
IMG_0029.JPG
IMG_0032.JPG
Microscope



Lidt billeder gennem mit microscope af dem, som jeg kæmpede mod
IMG_0031.JPG
IMG_0033.JPG
Forsættes.....
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Seniorreefer ons 28. dec 2022 14:00, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3808
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af crazy seahorse »

Dejligt at læse din opdatering og 1 del af din kamp mod dinoer.
Jeg havde selv alle mulige problemer, som jeg ikke havde forudset, da jeg flyttede alt mit levende fra det gamle akvarie over i det nye.
Som du, havde jeg gjort alt lige efter bogen.
Glæder mig til næste del og læse om din kamp med dinoer.
Mig bekendt har jeg ikke bøvlet med dinoer. Højst lidt snotalger, hvilket ret beset også er dinoer. Men de har været nogenlunde til at have med at gøre her hos mig.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

crazy seahorse skrev: ons 28. dec 2022 13:42 Dejligt at læse din opdatering og 1 del af din kamp mod dinoer.
Jeg havde selv alle mulige problemer, som jeg ikke havde forudset, da jeg flyttede alt mit levende fra det gamle akvarie over i det nye.
Som du, havde jeg gjort alt lige efter bogen.
Glæder mig til næste del og læse om din kamp med dinoer.
Mig bekendt har jeg ikke bøvlet med dinoer. Højst lidt snotalger, hvilket ret beset også er dinoer. Men de har været nogenlunde til at have med at gøre her hos mig.
Ja, det var virkelig et hårdt slag og en voldsom kamp på over et år. Når jeg sidder tilbage og ser på akvariet i dag, tænker jeg virkelig over det var kampen værd. Flere sagde til mig. Start da forfra..... I dag, ca 8 måneder efter jeg sidst har set dem, er det virkelig dejligt at se udviklingen og erfaringen som jeg fik mod dem
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Log file:

Den ugentlige test udført, og min skadede koral fragget.

Generelt ser det lille rev godt ud. Jeg døjer stadig med lave værdier af PO4 og NO3, men tror jeg får lidt fejl måling grundet en smule lav vækst af alger på udløbsrør og hvor bunden er bar.
B3EA2264-D7A6-49CF-8D0A-02DF41E7F571.jpeg
Efter nytår, kommer komplet ICP test for mikro sporstoffer. Forventer at afsende mandag

Ændret kalk reaktoren til ca 43%, så væksten er stigende.🥰
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4023
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Engelquist »

Det er super godt at du bruger din tråd som logbog :-)
Det har både du, men også os andre, glæde af :-)
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Så fik vi gang i det nye år.

❗️State of the reef❗️

Jeg har fået taget osmose vand til Icp test og den ugentlige test af vandet.
IMG_2041.jpeg
Dagens tal blev:
50B805FD-88D5-477E-A99C-85066762A399.jpeg
Afsendt ICP total, og håber jeg kan finde en årsag til de 2 forhøjede sporelementer som tidligere beskrevet i tråden.

Har skiftet til en ny Hanna Calcium reagents, som viser, selvom man bruger den ugentligt, kan den ikke holde sig for 25 test. Samme oplevelse med salifert potassium’s test. Exp. Date er 06/23, som er helt ved siden af ICP testen.

Nye test bliver bestilt.

Boble alger har vist sig, og krabber er på ønskelisten. Må være kommet ind med plugs, snegle eller krabber, så en ny fight kan begynde.
Det er sjovt som, hver gang man får bekæmpet en plage opstår der en ny🫣

Jeg søger lidt erfaring med red sea pro test TRACE-COLORS PRO MULTI TEST KIT.

Er der nogen af jer som anvender den
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af Seniorreefer tirs 3. jan 2023 19:57, rettet i alt 1 gang.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

Som mange andre kan det være svært at komme af med væksten i sit akvarie

Da jeg har reduceret min frag tank, og bestemt ikke ville smide disse koraller ud, besluttede jeg om det var muligt at bygge og vækste en kæmpe koloni. 😜
75122038-867A-4CB1-9F18-D3EAE6BEF5EC.jpeg
B78F44C4-1809-480E-B5F0-B729466D07F7.jpeg
Adskilt og limet på levende sten, men Glade er de ikke efter den hårde tur. Men lad os se om et par dage❤️
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: ICP analyse kommet retur

Indlæg af Seniorreefer »

Så fik jeg ICP total testen retur.

Jeg fik for første gang i mit liv lavet en analyse på mit osmoses anlæg, som jeg ikke er helt sikker på hvad den vil fortælle mig.
F3057AEC-C4F5-4462-97F2-72CE9C3AB4BE.jpeg
Der blev desværre ikke taget test i osmose vandet, af det sporstof, Molybdenum som var kommet op på 0,049mg/l, hvilket er 300% højere en det anbefalede.

Noget positivt er der dog ved testen, da jeg har stoppet dosering af sporstoffer, fra sidste test, som viser mig at det falder.
2E434EA0-9CEE-443C-A632-5D4170BC7FFB.jpeg
Som kan ses i kurven, viser det mig at min beslutning om stop af tilførsels af spor elementer, har en positiv virkning.

ICP testen viser mig også nogle af mine testsæt er langt fra resultatet, samt mit co2 indhold i vandet er for højt, som kan skyldes co2 fra calcium reaktoren.

Jeg skal have fundet en bedre løsning på returvandet fra reaktoren. Løsningsforslag er velkommen

Min PH probe og salt probe viser vildt forkert i forhold til på icp og er kun min håndholdte Hanna tester for PH og salt er spot on, men APEX sensorne er lang fra icp.
5BFDDF27-AA27-44B2-87B5-54677F6165E8.jpeg
Har i oplevet lignede med icp og jeres sensorer og test sæt

Min avanceret pH stabilisator skal også justeres ind i forhold til PH sensor fejl og evt udskiftning.
Der vil blive en opfølgning på dette.

Dagen i dag bliver rensning af sensorerne og ny kalibering og dosering af de samme sporelementer som ALTID mangler selvom jeg dosere.
3353BA35-8D58-4377-8DB7-E2E926C31C16.jpeg
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3808
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg går ud fra, at du med returvand fra kalkreaktoren mener udgangsvandet (effluent).
Mit udgangsvand ryger alt sammen ned i en cartridge fra Rent Postevand, som er modificeret til formålet.
Den er modificeret ved, at der er boret nogle ekstra huller i den. Første hul i toppen, hvor luftslangen til luftstenen går ind. Andet hul i toppen af låget, midt i, hvor udgangsvandet løber ind i beholderen. og så er der et hul, boret i toppen af selve beholderen lige under gevindet hvor toppen skrues på. Her løber vandet ud af beholderen og ned i sumpen. Her kan man også se, hvornår det er tid til udskiftning af luftstenen.
Luft til effluent.jpg
Vandet kommer ind i beholderen via den grønne slange. Den kan skubbes til side når beholderen skal op for udskiftning af luftsten. Bruges også når jeg måler mængden af udgangsvandet. Rykker den til side og holder en kop under, lader det løbe i et minut. Så måler jeg mængden for 1 minut.
Det giver mig en indikation af, om slangen i den peristatiske pumpe skal skiftes. Jeg ved feks, at min helst ikke skal under 170ml/min. Det er også på den måde nemt at måle Kh i udgangsvandet. Man har jo en mængde udgangsvand i koppen. Når mængden er målt, så kan det fint bruges til en Kh test.
Det hvide skumlignende brus i vandet foran beholderen, er luftbobler og vand. Når det bliver mindre synligt og nogle gange helt forsvinder, skal stenen skiftes. Der er monteret en returventil på luftslangen. Ikke nødvendig, da min luftpumpe er placeret en del cm over vandlinjen i sumpen. Men nu havde jeg den og så røg den på.
Det hæver Ph betragteligt. Luft tilførsel hæver Ph mere end næsten alle andre tiltag.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1051
Tilmeldt: søn 3. jul 2022 19:46
1
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af Seniorreefer »

@crazy seahorse
Det er korrekt forstået, vedrørende udgangsvandet fra Calcium reaktoren.

Rigtig god ide, havde godt set en løsning lignede, men var i tvivl omkring virkningsgraden af det. Noget kan godt se smart ud og ikke give en effekt😜
Din bekræftelse af det er virksom, gør det bestemt, lyder som en fremtidig løsning på mit problem.😊

Har du eller andre haft erfaring med at modificere sin skummer til at modtage vandet fra den, så som budget reefer som jeg er, ikke behøver at tilføje endnu et element som optager strøm,udgifter og vedligehold 🫣 eller om det overhovedet er muligt, uden at ødelægge skummerens egenskaber
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1707
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
20
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: The Seniorreefers Rumdeler

Indlæg af ttkthomsen »

har brugt sammen løsning som Erik dog hvor designet var et gråt afløbsrør. Inden i røret var et mindre pvc rør der gik ned til bunden ståledes at udgangsvandet fra reaktoren var ført ind i det lille rør, som gik ned til bunde af det store rør. Det medførte at alt vandet blev skubbet op i gennem al det koralgrusset røret var fyldt op med og løb ud af et lille hul jeg havde boret i siden på røret øverst oppe. Som jeg lige husker det var røret 10 cm i bredden og 65 cm i højden så der kunne være meget koralgrus i det.

Jeg havde også monteret 2 luft sten i bunden. Det gav rigtig god effekt på ph'en.

Min skummer sugede også luft ude fra haven, hvilke også var med til at øge ph'en.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"