hej alle
Så har jeg fået fyld baljen med vand og det blev til 510 liter med
sump. jeg har sat det hele igang med 38,8 gram red sea coral pro salt pr. liter.
hele min stenopsætning er lavet af døde caribian searocks og keramikplader og er sat sammen med
akvarie egnet cement, har kun tilføjet en lille LS i sumpen fra et kørende
akvarie uden udyr i

bundlaget består af 15kg koralgrus med en størrelse på 2-5mm.
jeg har været nød til at skifte min
returpumpe( red dragon mini 5000) ud med en regulerbar
returpumpe, da den gav alt alt for meget vand, så har købt mig en Jebao dct 4000, som jeg indtil nu er meget tilfreds med ( lydløs og gode indstillinger)
mine to Vortech 40QD kører pt i master/slave og er indstillet på fuld knald NT mode og giver fantastisk meget vand og dejlig flow i baljen.
jeg har fra begyndelsen kørt fuld knald på lampen hvor solopgang starter kl 9:30 og er på 100% kl 12, solnedgang starter 21:30 og er ned kl 23, hvor månelyset tager over med UV belysning til kl 1. lampen hænger 30 cm over vandoverfladen.
min lidt overdimensionerede skummere er igang og kører som en drøm.
jeg har til opstartning valgt at bruge red sea's reef mature pro kit, som jo efter deres egen beskrivelse indenfor 21 dage kan gøre akvariet klar til
fisk og stenkoraller.
Men bare rolig, har ikke tænkt mig at smide
koraller i efter 21 dagen,
koraller og
fisk kommer i når værdierne er gode og stabile. men i følge red sea kan man med Mature pro kit jo overspringe/minemere algefaser og algevækst, ved dog også godt det hører med til en ordentlig indkøring.
men nu må vi se, har valgt denne vej og så må jeg jo holde jeg opdateret om hvor den fører hen
vil lige til sidst komme med en konstatering: ligegyldigt hvor mange penge man smider i udstyret, helt lydløs bliver sådan et
akvarie nok aldrig
tager som altid gerne imod konstruktiv kritik