Tja. Nu har jeg ikke kunnet bruge tiden på at gennemgå samtlige produkter, som google foreslår, men på ingen af dem jeg har været inde og kigge på, er det nu fremgået at d-vitaminet skulle være naturligt forekommende i koralskeletterne. Tvært imod fremgår det af et af de, tilsyneladende, mest populære mærker, at det er "enhanced" med d-vitamin - altså at det er tilsat (Se her). Har du en anden kilde på din oplysning, som jeg ikke kender?PoulD skrev:Trådstarter må jo sige til hvis han synes vi er røget for langt af sporet.
Synes det er ret grineren med alle de google hits du er rendt ind i fordi, alle de der helsekost præparater er fremstillet af calcium fra koraller af kun en bestemt grund: Fordi dette materiale åbenbart indeholder ekstremt store mængder D vitamin.
Jeg ved ikke med om koraller har brug for D vitamin. Jeg finder det er nærliggende at tro det. Koraller har godt nok hverken nyrer eller lever men som jeg forstår det har koraller en såkaldt "coelenteron" som man med lidt god vilje kan sammenligne med vores fordøjelsesorganer. Der foregår en metabolisk aktivitet som får calcium og karbonat optaget fra vandsøjlen til at udskilles som skellet (en lille smule om det her: http://www.advancedaquarist.com/2002/4/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;). Tror ikke rigtig nogen ved helt præcist hvordan denne proces forgår men det er da nærliggende at tro at der indgår D vitamin, også fordi der jo tydeligvis er store mænger D-vitamin i calcium fra koralskeletter. Nu kan det selvfølgelig tænkes koraller optager D vitamin via føden. Zoo plankton må vel nødvendigvis indeholde kolesterol som jo kan nedbrydes til D vitamin (uden UVB?). Men så er der der jo også det, at enkelte SPS typer vist heller ikke spiser ret meget fast animalsk føde.
Som sagt jeg aner det ikke. Det er alt sammen "way out of my league" og antagelser som man måske synes ligger lige til højrebenet, kan jo nemt være fuldstændig forkerte.
Jeg må ligesom dig erkende, at det her, i bund og grund, ikke er noget jeg aner en fløjtende fis om, og kan jo ikke derfor, af åbenlyse årsager, heller ikke sige at det du antager er forkert. Det jeg selv refererer, er jo også kun hvad jeg har kunnet læse mig til i en enkelt videnskabelig artikel.
Men for nu at vende tilbage til tråden emne, så tror jeg dog alligevel ikke, jeg ville være bekymret for at bruge dækglas - i hvert fald ikke med hensyn til UV-bestråling af koraller og andre organismer i akvariet