Ny bajle i kælder.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Ny bajle i kælder.

Indlæg af jonas _sandager »

PoulD skrev:Trådstarter må jo sige til hvis han synes vi er røget for langt af sporet.

Synes det er ret grineren med alle de google hits du er rendt ind i fordi, alle de der helsekost præparater er fremstillet af calcium fra koraller af kun en bestemt grund: Fordi dette materiale åbenbart indeholder ekstremt store mængder D vitamin :K .

Jeg ved ikke med om koraller har brug for D vitamin. Jeg finder det er nærliggende at tro det. Koraller har godt nok hverken nyrer eller lever men som jeg forstår det har koraller en såkaldt "coelenteron" som man med lidt god vilje kan sammenligne med vores fordøjelsesorganer. Der foregår en metabolisk aktivitet som får calcium og karbonat optaget fra vandsøjlen til at udskilles som skellet (en lille smule om det her: http://www.advancedaquarist.com/2002/4/chemistry" onclick="window.open(this.href);return false;). Tror ikke rigtig nogen ved helt præcist hvordan denne proces forgår men det er da nærliggende at tro at der indgår D vitamin, også fordi der jo tydeligvis er store mænger D-vitamin i calcium fra koralskeletter. Nu kan det selvfølgelig tænkes koraller optager D vitamin via føden. Zoo plankton må vel nødvendigvis indeholde kolesterol som jo kan nedbrydes til D vitamin (uden UVB?). Men så er der der jo også det, at enkelte SPS typer vist heller ikke spiser ret meget fast animalsk føde.

Som sagt jeg aner det ikke. Det er alt sammen "way out of my league" og antagelser som man måske synes ligger lige til højrebenet, kan jo nemt være fuldstændig forkerte.
Tja. Nu har jeg ikke kunnet bruge tiden på at gennemgå samtlige produkter, som google foreslår, men på ingen af dem jeg har været inde og kigge på, er det nu fremgået at d-vitaminet skulle være naturligt forekommende i koralskeletterne. Tvært imod fremgår det af et af de, tilsyneladende, mest populære mærker, at det er "enhanced" med d-vitamin - altså at det er tilsat (Se her). Har du en anden kilde på din oplysning, som jeg ikke kender?

Jeg må ligesom dig erkende, at det her, i bund og grund, ikke er noget jeg aner en fløjtende fis om, og kan jo ikke derfor, af åbenlyse årsager, heller ikke sige at det du antager er forkert. Det jeg selv refererer, er jo også kun hvad jeg har kunnet læse mig til i en enkelt videnskabelig artikel.

Men for nu at vende tilbage til tråden emne, så tror jeg dog alligevel ikke, jeg ville være bekymret for at bruge dækglas - i hvert fald ikke med hensyn til UV-bestråling af koraller og andre organismer i akvariet :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Undskylder meget Jonas. Som du havde jeg også ret travlt (var jo rent faktisk på arbejde), så jeg læste også kun en enkelt af alle de sider . . eller rettere. . jeg læste den som fanden læser bibelen, og fik derved fejlagtigt forståelsen af, at D-vitaminet var naturlig forekommende i koral calcium (i værste fald måske endda fordi det var hvad jeg ønskede at læse). Kan godt se det var forkert. Årsagen til at alle de der "witch doctors" bruger calcium fra koraller er vist bare, at det er lettere at fordøje end andet calcium. Argh, hvor det var dumt Poul! Lige nu føler jeg mig lidt som min gode gamle ven Peter Plys:
plys.jpg
plys.jpg (24.68 KiB) Vist 636 gange
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Men egentlig bruger vi jo næsten allesammen dækglas! Mig bekendt er der jo glas eller akryl som beskyttelse på langt de fleste lamper som vi bruger, jeg har haft bl.a. Giesemann, ATI, Pacific Sun, Ghl Mitras og alle havde monteret "dækglas" de eneste uden var mine 250w Hqi. ;-)
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Egentlig kunne man jo pille beskyttelses glasset af lamperne hvis man bruger dækglas, så ville lys tabet være det mindre.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Lol det lys der bliver "stoppet" af glas er da det samme lys som bliver stoppet af salte i vandet og der er vel derfor det blå lys er mere effektivt end de andre farver da blå ik bliver "stoppet" på samme måde grundet de lave nm. Eller skal vi nu smide alle lamper med glas eller glas linser ud? For så skal jeg da lige have skiftet lidt lamper.
Billede
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Anden skrev:Lol det lys der bliver "stoppet" af glas er da det samme lys som bliver stoppet af salte i vandet og der er vel derfor det blå lys er mere effektivt end de andre farver da blå ik bliver "stoppet" på samme måde grundet de lave nm.
Har der ikke allerede været vrøvlet nok i denne tråd synes du? Eller vil du absolut være solidarisk med mig :biggrin:
1) Det er blåt lys (særligt i UV området) der bliver stoppet af almindeligt glas (altså præcis det modsatte af det lys der "stoppes" i vand)
2) Rent vand er blåt ( der skal dog en vis vandsøjle til inden vi kan se det). Ting der er blå reflekterer blåt lys og absorberer lys i den røde ende af skalaen. Det er derfor blåt lys trænger længere ned i havet, det er ikke p.g.a. saltet (omend saltet dog ændrer en anelse ved farven). Er vandet grønt, som det ofte er i DK, især i kystnære områder, er det p.g.a. forskellige alger.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Undskyld SAA at jeg blander mig i jeres traad Men traad Starter kan holde den musling med det forringet lys Hvis han Blot doserer phytoplankton
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"