Brunlig belægning, hvad mener i?*UPDATE*! 21/7-15

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Brunlig belægning , hvad mener i? 24/4 TRITON analyse!

Indlæg af jonas _sandager »

MoG skrev:Marco: tak for hjælpen min ven! Du gjorde det jeg ikke selv formåede at gøre! :GO :biggrin:

Bingo: spændende og spændende.. Vil nærmere kalde det irriterende! :wink:

Thue: ja, du kan sagtens have ret . Dog plejer jeg at skifte mit silicatfilter når jeg kan se på min måler på osmoseanlægget, ikke laver 0 vand... Men der kan sagtens gå 3-4 måneder imellem.. Så måske fejlen alligevel ligger der? Måske jeg skulle gøre det til en vane og måske skifte hver 2. Måned, uanset om den siger 0..

Jonas: hvorfor skulle en "metal-forurening" ikke kunne give alger..? :smart:

Hvis der ellers skulle være kommentarer til triton testen, så kom gerne med dem! :y

Den mængde som triton angiver i, hvad siger saliniteten så? Altså ifht. Min måling på de 1.025
Simpelthen fordi jeg aldrig har hørt om det, eller at planter skulle kunne bruge tungmetaller i al almindelighed. Så det er ikke noget man nødvendigvis skal lægge alt for meget i ;)
Jeg har ikke haft tid til at læse hele tråden, men denne her kunne måske være relevant for dig :)
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=1713523" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

PoulD skrev:Almindeligt bly vil normalt ikke uden videre blive opløst i vand (med mindre vandet har ekstrem lav pH eller er ekstremt varmt). Bly bruges jo f.eks. også til taginddækninger omkring ovenlysvinduer, skorstensrør o.s.v. Før i tiden har det så galt været brugt i forbindelse med opbevaring og transport af drikkevand.

I specielle former, som f.eks. blykarbonat (blyhvidt) er det måske vandopløseligt, men blyhvidt og den slags er vist forbudt nu til dags.
Hvis man nu forestillede sig en epoxy tætning på ledningen på en pumpe, havde en lille revne så der var en svag kontakt til en lodning? Noget elektrolyse "værk" måske?

Anyway. Jeg har brugt Triton nogen gange efterhånden. Der var én test der skilte sig ud, hvor jeg fik en høj måling på Tin. Testene før og efter sagde 0,00, og lavede ingen reaktion alá kul for at fjerne det.
Jeg antager derfor at det var en fejl hos triton, ellers kan jeg simpelthen ikke forestille mig hvordan jeg kunne få det fjernet på en md.
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

Jeg skifter da blyklodser(zink anoder) på båden efter nogle år da de jo er helt væk efter ophold i saltvand så opløses kan det da nemt.
Billede
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Bruger du Bly?? Er set Ikke enter magnesium Ellet zink?
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
10
Postnummer: 4330 Hvalsø
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Indlæg af Anden »

hellfish skrev:Bruger du Bly?? Er set Ikke enter magnesium Ellet zink?
Det kommer an på hvad båden er lavet af men ja jeg bruger bly da magnesium koridere alt for hurtig (ca ti gange hurtigere end bly og tin) bruges det mest på alu både eller både med aluminiums dele og det har min gamle båd ikke.
Billede
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

En anodes nedbrydning hører vel også ind under elektrokemi, hvor nedbrydningen sker via det materiale den er monteret på.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Brunlig belægning, hvad mener i? TRITON analyse! *UPDATE

Indlæg af MoG »

Jeg kommer her med en lille Update...

Jeg døjer stadig med den brunlige belægning...

Jeg har siden triton analysen forsøgt at komme det til livs. Dog uden held.
Jeg købte noget silicat fjerner hos aquafair og smed 300gr i en sok (på langs i hele bobbelfælden). Det er godt og vel en måned siden. Jeg skiftede for lidt over en uge siden en god del af det forreste sand, hvilket er blevet godt brunt allerede. Både sten og sandbund (med undtagelse af de steder hvor der er kraftigt flow).
Sandet/sten er fine om morgenen, men bliver brunt i løbet af dagen. Selvom det ligner luftbobler på billedet er det IKKE fyldt med bobler..
Ud fra triton at dømme , er silicat som sagt årsagen, men det er bestemt ikke aftaget. Det cyano jeg havde på et tidspunkt er stortset væk. Så det er da lidt positivt! :biggrin:

Men hvad pokker gør jeg? Er satme træt af og se på det brune stads!
Vedhæftede filer
image.jpg
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Hvis det er væk om morgenen, og vokser frem i løbet af dagen. Så er det ikke cyano, men med stor sandsynlighed dinoflaggelater
Så er det muligvis sådan noget her du skal have fat i
http://www.aquapro2000.de/Problemloeser ... :9483.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved

Indlæg af Mic4700 »

Morten , kører du ikke med Harpiks/silicatfilter på dit osmoseanlæg ? , det er her jeg ville sætte ind og skifte medie inden vandet kommer i din balje. :wink:
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Hej Carsten

Jeg er ganske klar over at det ikke er cyano på billedet. Den smule cyano jeg havde for noget tid siden, er ved at være helt væk.
Denne brune belægning synes jeg heller ikke selv, på nogen måde, ligner cyano.
Troede ellers den lå lige til højrebenet efter triton analysen , så derfor smed jeg silicat fjerner på. Jeg håbede!
Mener også at Thue skriver dinoer længere tilbage i tråden. Ville helst undgå dinoXal, men måske det ER løsningen..?

Michael : jo der sidder et fint silicatfilter på mit puratek 200gpd.. Tdsmåleren på anlægget siger ellers 0!
Skifter medie så snart den begynder at skrive meget mere end 0. Men der kan godt gå ihvertfald 2 måneder imellem skiftene.
Morten
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Mic4700 »

Ok Morten , selvom jeg ikke er meget for kemiske løsninger så tror jeg du bør overveje Carstens råd , og give det en chance. :wink:
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ja der vi helt enige som du ved Michael... :wink:

Er generelt ikke meget for at hælde alt mulig i, men i dette tilfælde må jeg nok kigge i retning af dinoxal som Carsten foreslår ..
Håbede som sagt ellers at det VAR silicaten der var synderen (som triton viste ).. Og silicatfjerneren fra aquafair var løsningen... Men 3-4 uger med 300gr har intet gjort. Har dog mistet nogle koraller .. Og nogen har hængt med mulen.. Måske chocket Pga den for hurtige nedbringelse af silicat (fra det relativt høje niveau )..
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg er heller ikke selv meget for kemisk krigsførelse, men engang i mellem må man ty til det. Dinoflagelatter er nogle extremt sejlivet små bæster
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Indlæg af Grath »

Her er et alternativ.
Dog indebærer der h2o2.

http://www.advancedaquarist.com/blog/ho ... -i-learned" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Tror jeg må få bestilt noget DinoXal i Preusserland, i nærmeste fremtid. Og så krydse fingre! Det må prøves som løsning - også selvom jeg ikke er meget for kemi..
Er dog lidt i tvivl om, hvor vidt jeg synes det ligner dinoflaggelater, når det kommer til stykket ! Synes egentlig ikke det virker "slimet"..
Men nu må jeg se...
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Er lige kommet hjem fra en uges ferie... Og til min store forbavselse, så er 80-90% af dinoflaggelaterne væk! Jeg har haft akvariepasser på som har fodret, luftet ud osv.
Jeg har dog de seneste dage frygtet for at komme hjem til et kogt Akvarie! Tænkte det nok havde sneget sig op på 31-32 grader, da jeg ikke havde fået monteret mine blæsere inden vi tog afsted! Ganske rigtigt var temp. Oppe på 31grader! Har nogle koraller der ser ret triste og blege ud, men til gengæld er dinoerne næsten helt væk! De kan tilsyneladende ikke lide varmt vand!
Har fået mit dinoxal ind af døren og jeg tror at jeg vil dække akvariet af alligevel og dossere dette. Så det forhåbenligt er HELT væk.
Men der er en sindssyg forskel når man ser på akvariet. Hvor der før var brunt næsten alle vegne , på sand og sten, er der nu tittet flotte lilla kalkalger frem..
Morten
Brugeravatar
Tutter
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
10
Postnummer: 5792 Årslev
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Midtfyn
Kontakt:

Re: Brunlig belægning, hvad mener i?*UPDATE*! 3/7-15

Indlæg af Tutter »

Fedt at dine dinoer er på retur, lidt spøjst at varmen skulle dræbe dem men pyt bare de forsvinder. :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Om det skyldes varmen ved jeg ikke med sikkerhed .. Men det er dog lidt påfaldende!
Morten
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Fedt at de er på retur.

Med hensyn til at mørklægge, er du så ikke bange for at stresse korallerne yderligere, når de nu lige har fået et varmechok? Jeg tror jeg ville vente lidt tid før jeg mørklagde, bare for at være på den sikre side...
jahn
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 4640 Fakse
Geografisk sted: Faxe

Indlæg af jahn »

Dejligt at høre det går frem ad :GO
Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ja det er dejligt at det går lidt fremad!

Jonas: jo jeg havde godt selv tænkt tanken. Men omvendt er det jo et godt tidspunkt , nu hvor det er 80-90% væk! Men det skal dog heller ikke være på bekostning af korallerne .. Kan godt være at jeg lige burde vente lidt.
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Akvariet er idag pakket ind og der er dosseret dinoxal. Lader det være uden lys og pakket ind til fredag . Derefter dosseres dinoxal i yderligere 3 dage.
Dinoerne var som sagt næsten helt væk efter varmechokket! Men efter temperaturen faldt begyndte det så småt at brede sig igen. På trods af nogle koraller der er meget blege og triste, vælger jeg at gøre det nu og må evt. Tage de konsekvenser der kommer , på koralkontoen! Det skal væk, NU!
Kommer med en Update efter endt kur...
Morten
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Held og lykke Morten, følger spændt med her.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Held og lykke med det, glæder mig til og høre hvordan det hele kommer til og gå

Mvh Thue
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Tak skal i have

Jeg håber godt nok også det afhjælper problemet!
Der smutter nok nogle koraller , men det må så være det.
Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Hvorfor har du ikke suget sandet op til at starte med og så se hvordan det gik med det på stenene?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Mic4700 »

Hej Morten , det bliver super spændende og følge dine resultater med dinoxal , Efter endt behandling har du så overvejet og indføre cheato alger i din sump ? hvis ja så har jeg rigeligt du kan få en håndfuld af , dette ville jeg selv have gjort hvis det var mig. hos mig holder algerne Dt. fri for uønsket algevækst og dinoer og har gjort det i nu snart 2,5 år og da du ikke har vildt mange sps vil det heller ikke blive problem for dem. :h
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Bingo : det er skam prøvet.. Det hjalp ikke en dyt!

Michael: jeg tror sgu at jeg hopper på makro-alge-vognen, selvom jeg før har sagt nej! :biggrin: så vil gerne takke ja til dit tilbud. Skal bare lige have overstået det show her, så prøver jeg.
Har jo plads i det midterste rum i sumpen, da der kun står min rowareaktor. Skal bare se om jeg kan finde en kurv eller noget det kan ligge i..
Morten
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Indlæg af Mic4700 »

MoG skrev:Bingo : det er skam prøvet.. Det hjalp ikke en dyt!

Michael: jeg tror sgu at jeg hopper på makro-alge-vognen, selvom jeg før har sagt nej! :biggrin: så vil gerne takke ja til dit tilbud. Skal bare lige have overstået det show her, så prøver jeg.
Har jo plads i det midterste rum i sumpen, da der kun står min rowareaktor. Skal bare se om jeg kan finde en kurv eller noget det kan ligge i..
Jeg har selv mine cheato i en kurv , lavet af tagrende net og bunden er Egg crate fungere perfekt, jeg kan evt. lave en til dig. :wink:
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Jeg havde også mit i en kurv - det var bare sådan en plastik en man normal bruger på kontor til at have alt muligt i - sådan en lille reaktangulær sag med aflange huller i - virkede fint
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"