Jones skrev: Hvis man stiler efter det naturlige skal man måske overveje sin biotop nærmere og ikke bare købe fisk og koraller fra alverdens sendinger. Mig bekendt har en Acanthurus Coeruleus og en Zebrasoma flavescens aldrig mødt hinanden i naturen.
Jeg vil give dig ret i, at vi "blander " dyr sammen, som i naturen, aldrig ville være at finde samme sted. De gælder for både fisk og koraller.
Hvorfor gør vi så det? Vel mest fordi vi kan.
I naturen er der naturlige barrierer som forhindrer, at denne sammenblanding kan ske.
Når det er sagt, så er det faktisk ved at blive mere almindeligt at se den slags i naturen. (som du nævner med A coe og Z. flavescens)
Jeg har lige læst udtalelser fra nogle forskere, som netop udtrykker deres bekymring over dette. Der var fundet arter steder, hvor de absolut ikke hørte hjemme.
Jeg har en god bekendt, som var på fangstrejse (fisk) til Madagaskar. Målet var at fange kendte - og opdage nye, endemiske arter.
Men de måtte fiske længe før de fandt en fisk der oprindeligt er hjemmehørende på øen.
De fandt mest fisk fra asien og syd Amerika. Men nu ligger øen i det Indiske ocean og der er 400km til Afrika.
De kunne selvfølgelig være sat ud, af folk som ikke ville have dem mere. Jeg ved ikke hvor udbredt hobbyen er der, men der er sikkert ikke så mange akvarister dér, som vi har her.
Bortset fra alt det, så er det en god tråd som Carsten fik startet.
Jeg har også været med siden midten af ´70 erne og kan nikke genkendende til det Carsten beskriver.
Ting har det med at køre i ring. Der er kommet mange ting, som har gjort det nemmere at være akvarist. Noget af det nye har vist sig ikke at virke på sigt og så ebber det ud.
Jeg tror på, at det vil stabilisere sig og vende tilbage til de mere kendte ting. De nye som er holdbare, er kun en gevinst og de bliver. Resten forsvinder af sig selv.
Erik