Får stød??

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Får stød??

Indlæg af PederP »

Det burde vel ikke være nødvendigt når den ikke er lavet sådan?
Tror du kan løse det hele ved lige at gå den igennem, se alle kabler ikke "brændte" og stive, sidder ordentlig monteret og en grundig aftørring omkring alle de muffer, kabler og lign. der kunne give overgang.

Glad hvis det har hjulpet. :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Ps. Den eneste grund til at jeg bragte jord stikket på banen, var at hvis lampen var jordet, så ville du være jordet når du rørte ved den. Så ville en evt. overgang fra pumper kunne løbe den vej. Når lampen ikke er jordet, så er den en blindgyde strømmen ikke ville tage hvis den kom fra selve vandet ;)
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Bokelund »

Okay, Hvis jeg finder nogle fejl, altså bændte kabler eller andet, så er det vel tid til nyt amatur eller LED :)
Jeg håber SÅ meget på at det bare i lampen og at der ikke er strøm i vandet. Men den Kobber udfældning skal jeg heller ikke risikere, lyder giftig.

Hvis jeg nu ikke kan lave det, kan jeg så stadig godt bruge lampen, selvom der er en fejl på den? Eller vil problemet kun blive værre.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Bokelund skrev:Okay, Hvis jeg finder nogle fejl, altså bændte kabler eller andet, så er det vel tid til nyt amatur eller LED :)
Jeg håber SÅ meget på at det bare i lampen og at der ikke er strøm i vandet. Men den Kobber udfældning skal jeg heller ikke risikere, lyder giftig.

Hvis jeg nu ikke kan lave det, kan jeg så stadig godt bruge lampen, selvom der er en fejl på den? Eller vil problemet kun blive værre.
Jeg har haft en mindre brand i en akvarium lampe. Ville aldrig selv køre med noget hvor jeg vidste der var en mistænkelig overgang, eller et knækket kabel på en pumpe for den sags skyld.

Hvis du har overgang i en pumpe, så skulle det summe hvis du har kontakt til en radiator eller lign. mens du rører ved vandet. Så kan du da dobbelt tjekke hvis du vil. Men holder stadig helt fast på at det må være lampen sådan som du beskriver det.
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Bokelund »

Okay, jamen jeg kigger på lampen og skifter pumpen hurtigst muligt.

Men en overgang, er det en slags løs forbindelse?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Det er meget som det staves. Hvis der er en "bro" af en slags, så der kan forsvinde strøm fra kredsløbet til vand, kabinet eller lign., så kalder man det en overgang.
Det er der et HFI-relæ og jordforbindelse kommer ind i billedet. Det slår strømmen fra hvis der kan forsvinde strøm ud af kredsløbet.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Man behøver ikke nødvendigvis at have jordforbindelse for at få stød. Der kan i princippet godt være en spændingsforskel på f.eks. 100V mellem et givet sted i akvariet, og et andet sted 5 cm derfra. Hr. Strøm har dog ikke hørt om Archimedes og ved ikke at den korteste vej mellem 2 punkter er en ret linie, så det meste strøm vil nu nok løbe uden om fisken.

Hint: Hvis du befinder dig i nærheden af et lynnedslag er det en dårlig ide at stå med benene spredt som en anden John Wayne. Der kan sagtens kan være en spændingsforskel på mange tusinde volt over 70 cm. Dermed er det måske også mere forståeligt hvorfor jyske politimænd er overrepræsenteret i statistikken over dødsfald p.g.a. lyn :-)
Har man kun let spredte ben slipper man sikkert med trediegradsforbrænding tværs over klokkeværket og på begge inderlår, auuu.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

PoulD skrev:Man behøver ikke nødvendigvis at have jordforbindelse for at få stød. Der kan i princippet godt være en spændingsforskel på f.eks. 100V mellem et givet sted i akvariet, og et andet sted 5 cm derfra. Hr. Strøm har dog ikke hørt om Archimedes og ved ikke at den korteste vej mellem 2 punkter er en ret linie, så det meste strøm vil nu nok løbe uden om fisken.

Hint: Hvis du befinder dig i nærheden af et lynnedslag er det en dårlig ide at stå med benene spredt som en anden John Wayne. Der kan sagtens kan være en spændingsforskel på mange tusinde volt over 70 cm. Dermed er det måske også mere forståeligt hvorfor jyske politimænd er overrepræsenteret i statistikken over dødsfald p.g.a. lyn :-)

Har man kun let spredte ben slipper man sikkert med trediegradsforbrænding tværs over klokkeværket og på begge inderlår, auuu.
Det du egentlig siger er at du kan stikke dit multimeter i akvariet og måle en spændingsforskel? Ved fx at måle i hver sin ende af akvariet?

Den køber jeg altså ikke... :)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Du har 0,2 Ohm pr m saltvand..
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

AndersGS skrev:
PoulD skrev:Man behøver ikke nødvendigvis at have jordforbindelse for at få stød. Der kan i princippet godt være en spændingsforskel på f.eks. 100V mellem et givet sted i akvariet, og et andet sted 5 cm derfra. Hr. Strøm har dog ikke hørt om Archimedes og ved ikke at den korteste vej mellem 2 punkter er en ret linie, så det meste strøm vil nu nok løbe uden om fisken.

Det du egentlig siger er at du kan stikke dit multimeter i akvariet og måle en spændingsforskel? Ved fx at måle i hver sin ende af akvariet?

Den køber jeg altså ikke... :)
:-)

Måske vil det hjælpe hvis du prøver at tænke på saltvandet i akvariet som en lang elektrisk modstand (i dit saltvand er der altså ca. 20 ohm/cm men modstand/ledningsevene er totalt uden betydning). Du kan jo prøve det af. Dyp en fase ledning lidt ned i den ene ende af akvariet og en nul ned i den anden ende af akvariet. Tag så dit multimeter og sæt den ene ledning ned tæt ved enten fase eller nul og den anden måleledning ned midt i akvariet, så vil du måle 115V.

Strømmen der vil gå igennem vandet er naturligvis afhængig af længden på dit akvarie. Lad os antage det er 1m langt, så er der 100*20 = 2000 ohm. Så vil der ifølge ohms lov gå 230V/2000ohm = 0,115A. Indtil midten af akvariet har du 1000 ohm og med ohms lov igen: 1000ohm x 0,115A = 115V.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Bokelund »

Nu har jeg haft amaturet af og skilt. Så meget jeg kunne. Der er intet at se, når jeg rør amaturet og en radiator, så kan jeg mærke det. Når jeg rør vand og radiator, så synes jeg ikke der er noget. Når jeg rør vand og reflektor, så jeg er mærke noget. Og det er selvfølgelig når amaturet er sat til, men slukket.

Jeg aner ikke hvad f..... jeg skal gøre. hehe Og har er total paranoid omkring den pumpe med skade på isolering. Men synes ikke der er noget.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Jeg synes altså du roder noget rundt i det.

Du mener der er samme modstand i 1 m saltvand som igennem et menneske?

Jeg holder stadig på de 0,2 ohm pr m, saltvand er en ret god leder.

Lad os nu holde os til det reelle problem. Smækker du fase/nul ned i tanken kortslutter du med det samme.

Det er brud på den ene leder der hæver potentialet i akvariet. Der sker så at sige intet før du kommer ind i billedet med et andet potentiale og derved opstår spændingsforskellen. Det der reelt skal regnes er den modstand der er fra jord op igennem dig ned i gennem vandet og hen til lederen.

Lad os sige du stikker fingeren i 1 m fra bruddet på lederen der vil være de 0,2 Ohm, så det er et relativt lille spændingsfald, så når vi til dig og her sker der ting og sager, vi regnede ca 2000 Ohm på skolen, så der er altså et stort spændingsfald og til sidst modstanden til jord. Det er altså her den store spændingsforskel ligger og det der giver rappet, der kilder så dejligt, så man rigtigt kan mærke man er i live.

Er vi totalt uenige?
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Bokelund skrev:Nu har jeg haft amaturet af og skilt. Så meget jeg kunne. Der er intet at se, når jeg rør amaturet og en radiator, så kan jeg mærke det. Når jeg rør vand og radiator, så synes jeg ikke der er noget. Når jeg rør vand og reflektor, så jeg er mærke noget. Og det er selvfølgelig når amaturet er sat til, men slukket.

Jeg aner ikke hvad f..... jeg skal gøre. hehe Og har er total paranoid omkring den pumpe med skade på isolering. Men synes ikke der er noget.
Er der et akvastabil effektline?
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Bokelund »

Jeg mener at du har fuldstændig ret i, at jeg roder rundt i det. Jeg aner ikke hvad du snakker om med den fysik og det kan jeg ikke gøre for :) Andet end at læse på det og det må jeg så gøre. Jeg aner ikke hvad akvastabil effektline er:)

Jeg må nok forsøge at hjælpe mig selv :)
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4690 Haslev
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Raavig »

Nej den skal ikke jordes - det nytter specielt ikke noget hvis du ikke har adgang til jord i kontakter :)

Jeg bed ikke hvordan din lampe er samlet eller hvem/hvad der har :)
Men personligt så ville jeg skifte ledningen/ledningerne. Evt med silikonepropper så som Peder siger ikke "kan" dannes en evt slattåge/leder fra sprøjt osv.
Mvh. Christian Raavig
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Bokelund »

Den er faktisk lavet sådan at da ikke kan komme vand i den. Har lige haft den skilt den ad og den så faktisk rigtig pæn ud.
Det Carsten fra Decocean der har lavet det i sin tid.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Bokelund skrev:Jeg mener at du har fuldstændig ret i, at jeg roder rundt i det. Jeg aner ikke hvad du snakker om med den fysik og det kan jeg ikke gøre for :) Andet end at læse på det og det må jeg så gøre. Jeg aner ikke hvad akvastabil effektline er:)

Jeg må nok forsøge at hjælpe mig selv :)
Nej nej :) den med rodet var til PoulD :) :beer: Han ved godt det er med et smil på læben ;)
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Bokelund skrev:Den er faktisk lavet sådan at da ikke kan komme vand i den. Har lige haft den skilt den ad og den så faktisk rigtig pæn ud.
Det Carsten fra Decocean der har lavet det i sin tid.
Ok, kan du ikke klare et par billeder?

Har bare oplevet det problem med mange akvastabil effectline armaturer :) Det var derfor jeg nævnte det!
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Bokelund »

Okay, så synes jeg du roder lidt rundt i det nu ;) haha ej,

Jeg tror mit hoved trænger til pause efter 12 timers arbejde nu. Jeg trækker stikket ud og så sker der ihvertfald ikke noget. Jeg har 1 koral og den se ud til at have det fremragende. Men det er jo ikke altid lige til at vide/se ;)

Jeg ka sagtens klare nogle billeder.
Vedhæftede filer
amatur 021.JPG
amatur 020.JPG
amatur 018.JPG
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Bokelund skrev:Okay, så synes jeg du roder lidt rundt i det nu ;) haha ej,
.
Haha, du har nok helt ret :T :beer:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Anders, du har ret med de 0,2 ohm :oops: :oops: :oops: Regnefejl i min konvertering fra Siemens til ohm (brugte mS/m i stedet for mS/cm). Kæft det er flovt . . . og så på hjemmebane :oops: :oops: :oops: Og så var jeg ovenikøbet hovski-snovski også :oops: :oops: :oops:
Så ja, man skal have helt vildt store sikringer i sin installation hvis man skal kunne måle et spændingfald på 100V over 5 cm saltvand :biggrin:

Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

PoulD skrev:Anders, du har ret med de 0,2 ohm :oops: :oops: :oops: Regnefejl i min konvertering fra Siemens til ohm (brugte mS/m i stedet for mS/cm). Kæft det er flovt . . . og så på hjemmebane :oops: :oops: :oops: Og så var jeg ovenikøbet hovski-snovski også :oops: :oops: :oops:
Så ja, man skal have helt vildt store sikringer i sin installation hvis man skal kunne måle et spændingfald på 100V over 5 cm saltvand :biggrin:
Hold k... jeg blev også bare i tvivl! Du plejer jo at have ret godt styr på det.

Så fik jeg alligevel skovlen under dig, gamle dreng, og så d. 2 april... :T :beer:

... sikringer? Du mener vel M8 bolte? Man er vel nordjyde :T
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 4690 Haslev
Geografisk sted: Sjælland

Indlæg af Raavig »

:T sikringer? SEAS ligger et par 100M her væk, her trækker jeg fra :D

- TS, det svært at se på billederne om/hvad der reelt skulle være. Det ser jo meget fint ud som sådan.
Er du nervøs så skift hellere skidtet.
Mvh. Christian Raavig
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Bokelund »

Ja, nu holder jeg lige øje med det ihvertfald og skifter i øvrigt også pumpen. Gider ikke starte op med en katastrofe.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Bokelund skrev:Nu har jeg haft amaturet af og skilt. Så meget jeg kunne. Der er intet at se, når jeg rør amaturet og en radiator, så kan jeg mærke det. Når jeg rør vand og radiator, så synes jeg ikke der er noget. Når jeg rør vand og reflektor, så jeg er mærke noget. Og det er selvfølgelig når amaturet er sat til, men slukket.

Hej igen.

Glimrende fejlsøgning! ;)
Der er en fejl på den lampe, og så fin som den er, så holder jeg på at det nok er kontakten på lampen der giver dig bøvl. Har du ikke mulighed for at prøve at bypasse den? Der skal ikke mange halv-fugtige fingre til for at den kan give ballade.

Ang. din pumpe, så sæt en slange på indtaget, og lad den står eksternt til du får en ny. Så kan den ikke lave ballade med kobber.
Så skal den self. suges an før start, men det er jo bare midlertidigt.
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af Bokelund »

Bypasse? Det er nemlig når fingrene er fugtige. Der sidder faktisk et rør på pumpen, men den står i sumpen. Eksternt, det vil sige, at den ikke står i vand?

Jeg køber sku en ny på Lørdag, gider ikke det amatør pis ;) Det skal være i orden.

Kobber, hvad gør det i tilfælde af udfældning?
Vedhæftede filer
Sådan står pumpen lige nu og det er den med de gennemsigtige rør.
Sådan står pumpen lige nu og det er den med de gennemsigtige rør.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"