"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af Benny »

Steen skrev:
Petercw skrev:
Steen skrev:
Petercw skrev:Meget spændende læsning.
Det forklare da hvorfor jeg har målt meget lavere med mit refraktometer, end mine kontrol målinger, med min præcise flyder.
Nu er en flyder ikke det mest præsise, så dette vil jeg tage som et gram salt at du skriver :GO

Jeg har haft flere lyder der alle har vist forskelligt i forhold til hinanden og de alle er blevet lagt på hylden efter jeg har købt et refraktometer som stemmer over ens med andre brugere jeg har checket mit op med.
Jeg kalibrere mit med destilleret vand.
Du har helt ret Steen. Generelt er flydere ikke de mest præcise, men i mit tilfælde har jeg fået en flyder som passer: http://www.tropic-marin.com/web/english ... /araeo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har besøgt andre, målt deres vand med min flyder og sammenlignet med deres målinger. Min flyder gav altid rigtige resultater, men det gjorde mit refraktometer aldrig.
Det er nok muligt at elektroniske målinger med prober, det er det mest præcise, men det er udstyr som jeg ikke har råd til pt :wink:
'

Jeg har en GHL med Salt probe og den har aldrig vist rigtig og jeg har også droppet det.
Væsken man kalibere proben med (PL-Cali50mS) skal ligge i akvarie vandet så den har den helt samme temp som salt proben skal måle.
Man bruger så temp proben fra sin GHL til at dobbel checkke at temp passer med væske og selvfølig også vandet salt proben skal kunne måle.
Når de måler 100% ene kan man kalibere ein probe og efter rigtig mange forsøg over meget langt tid og gennemgang af manualer og forslag fra GHL forumet har jeg bare måtte sande at det kommer aldrig til at lykkes at få lortet til at virke.
Jeg har også en GHL med Salt probe, og den viser rigtigt, den er kalibreret og offset justeret, så den virker fint.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af pederrevnørd »

Haha,

Eneste jeg bruger min salinityprobe til er dagligt at checke om værdien er stabil.

Den skal heslt vise 1,0239 så ved jeg nemli at vandet er 1,027 .... Sur røv..... :-)
Men godt du var heldig med din Benny

Kh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af Benny »

pederrevnørd skrev:Haha,

Eneste jeg bruger min salinityprobe til er dagligt at checke om værdien er stabil.

Den skal heslt vise 1,0239 så ved jeg nemli at vandet er 1,027 .... Sur røv..... :-)
Men godt du var heldig med din Benny

Kh
Peder
Du skal sikkert bare offset justeret den.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1063
Tilmeldt: søn 16. jan 2011 17:52
13
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af chrislolk »

Red sea mener åbenbart også, at der er noget om snakken:

http://reefbuilders.com/2014/02/12/red- ... actometer/" onclick="window.open(this.href);return false;
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 408
Tilmeldt: søn 24. apr 2011 13:26
13
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2011

Re: Refraktometer, kogesalt og naturligt havsalt.

Indlæg af gnizten »

Steen skrev:
Petercw skrev:
Steen skrev:
Petercw skrev:Meget spændende læsning.
Det forklare da hvorfor jeg har målt meget lavere med mit refraktometer, end mine kontrol målinger, med min præcise flyder.
Nu er en flyder ikke det mest præsise, så dette vil jeg tage som et gram salt at du skriver :GO

Jeg har haft flere lyder der alle har vist forskelligt i forhold til hinanden og de alle er blevet lagt på hylden efter jeg har købt et refraktometer som stemmer over ens med andre brugere jeg har checket mit op med.
Jeg kalibrere mit med destilleret vand.
Du har helt ret Steen. Generelt er flydere ikke de mest præcise, men i mit tilfælde har jeg fået en flyder som passer: http://www.tropic-marin.com/web/english ... /araeo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har besøgt andre, målt deres vand med min flyder og sammenlignet med deres målinger. Min flyder gav altid rigtige resultater, men det gjorde mit refraktometer aldrig.
Det er nok muligt at elektroniske målinger med prober, det er det mest præcise, men det er udstyr som jeg ikke har råd til pt :wink:
'

Jeg har en GHL med Salt probe og den har aldrig vist rigtig og jeg har også droppet det.
Væsken man kalibere proben med (PL-Cali50mS) skal ligge i akvarie vandet så den har den helt samme temp som salt proben skal måle.
Man bruger så temp proben fra sin GHL til at dobbel checkke at temp passer med væske og selvfølig også vandet salt proben skal kunne måle.
Når de måler 100% ene kan man kalibere ein probe og efter rigtig mange forsøg over meget langt tid og gennemgang af manualer og forslag fra GHL forumet har jeg bare måtte sande at det kommer aldrig til at lykkes at få lortet til at virke.
Jeg har to Saltprober fra GHL på mit system, som altid viser mig hvad mine to Refraktometre viser mig, jeg kalibrerer dem ca 1 gang om måneden, hvis jeg husker det, som minimum får de en tur med en tandbørste ind imellem når jeg har hovedet inde i sumpen. De viser stadig det samme.

Saltproben skal rigtigt nok kalibreres op imod kalibreringsvæskens temperatur, og selvom man nedsænker den lille beholder med kalibreringsvæske i akvariet, har jeg oplevet at de små temperaturudsving der vil komme pga. at saltproben i sig selv har en anden temperatur når man nedsænker denne i beholderen, og denne faktisk ændrer temperaturen på væsken.

Dette løser jeg ved efter at have renset temperatur og saltprobe, at hælde en sjat kalibreringsvæske ned i en lille frysepose, sammen med temperatur proben, og derefter sænker ned i sumpen og lader den være der indtil temperaturen har stabiliseret sig. Derefter starter jeg kalibreringsprocessen, taster den aflæste temperatur, og når jeg bliver bedt om at nedsænke saltproben i væsken, propper jeg denne ned i posen til temperaturproben, og lader temperaturen stabilisere sig igen, og derefter aktiverer jeg resten af kalibreringsprocessen.

Denne proces har givet mig et to stabile prober. Dog er det vigtigt at man under temperature compensation, har valgt sin temperatur probe som reference, da computeren ellers vil bruge den temperatur der er angivet i man. aquarium temperature.

:beer:
Mange hilsener
Tom.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"