Råd ønskes! Parasit-angreb igen og fiskeproblemer! UPDATE!

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Råd/hjælp ønskes.. Parasit-angreb igen og fiskeproblemer

Indlæg af kanstrup »

Ja det er sgu synd.!
jahn
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 4640 Fakse
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Faxe

Indlæg af jahn »

Min lilla kirurg fik os lidt parasitter jeg har købet en pudsefisk hos Carsten 2 dage sender var de helt væk
Min gamle balje
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=58437" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Ærgeligt og høre du har mistet din hvidbryst men omvendt kan det være dette bliver vende punktet for dine andre tilbage værende fisk og at de bedre nu kan afstresse og evt vinde kampen hvis de får ro og lidt mad ;-) håber det bedste for dig

Kan sagtens følge dig i at der nok går langt tid for du tør prøve forsøget igen med hvidbryst eller archilles, du er bestemt ikke den første som har væltet akvariet med en hvidbryst og du er nok heller ikke den sidste
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Tak!:-)

Jamen den eneste grund til at jeg købte den hvidbrystede var netop , at den var godt indkørt og fandt sig meget hurtigt til rette hos mig. Den spiste hurtigt både frost /flage nori og det hele... Men det stoppede lige pludselig, og så gik det ned af bakke . Tja.. Jeg forstår det ikke.. Ca 900liter vand i alt og kun 1 gul kirurg, Foxface og en dværgkejser ... Så der var intet der stressede den.

Planen er også at få en pudsefisk i , næste gang jeg har muligheden ... Så den kan hjælpe lidt også, ved et udbrud .
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Har en lille Update ...
Kunne godt lade tråden dø ud , men tror jeg muligvis har fundet en del af problemet. Så jeg kan lige så godt indrømme at jeg muligvis selv har været skyld i nogle af problemerne.... Selvom jeg selvfølgelig ikke er stolt over!!

Nå, men som tidligere nævnt, blev fiskene pludselig ramt af parasitter hvilket undrede mig lidt. Skiftede både 200 liter vand og Støvsugede bund og sten. Det har jo som flere nævner , været skyld i at en masse små nye parasitter er frigivet i vandet .

Meeen jeg tror nu at min skummer simpelthen har kørt for dårligt . Det er en fin deltec tc2060 1700l skummer . Den har skummet meget tørt i de måneder den har siddet på systemet. Det har været knald sort og meget tykt . Så måske den har skummet ALT for tørt? Dvs. En vandkvalitet der har været for dårlig = svækket fiskenes immunforsvar = let adgang for parasitter. Og når jeg så samtidig har rodet rundt og støvsuget , så er antallet af parasitter eksploderet!
Jeg ved ikke om det hænger sådan sammen, men synes jeg har kunnet se en stor forbedring de sidste 5-6 dage . Parasitterne er stort set væk fra fiskene og de opfører sig ikke underligt mere... Efter justering så skummer mere vådt og fylder koppen på 3 dage .

Men kan det virkelig give problemer at skumme så tørt ? Eller er jeg helt gal på den..
Synes bare det er påfaldende at det hele er vendt, efter at jeg har fået indstillet skummeren meget mere optimalt!
Morten
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Råd ønskes! Parasit-angreb igen og fiskeproblemer! UPDAT

Indlæg af Thue »

Dejligt med en opdate så du følger tråden til døren, syntes jeg mange tråde kunne lære noget af.

At du har rodet i bundlag og haft fingerene i akvariet mens det var værdst har bestemt ikke hjulpet på det. Der har du kunne rive både op i skidt og parasitter så det er ikke noget der har hjulpet.

Tror da helt sikkert det er en følge af mange faktore, som du selv er inde på. Om din skummer skummer vådt eller tørt kunne jeg ikke forestille mig ville have den helt store betydningen, men det er nok noget dine øjne bedre kan bedømme

Jeg tror mere på at grunden til du ser bedring i akvariet så hurtigt. Er at nu når hvidbryst er væk så kan de andre bedre slappe af og hurtigere selv smide deres egen problemer (parasitter) uden og blive angrebet af et nyt sæt friske som hvidbryst hele tiden bidrog med til.

Men godt og høre det er i bedring
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Er enig med Thue i det han skriver. Om skummeren bruger meget eller lidt vand til at skumme skidtet af kan jeg ikke forestille mig har nogen betydning for antallet af parasitter. Men blot det fakta, at den største stress faktor i akvariet er væk. Og at du holder fingerne for dig selv kan betyde meget.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Thue: jeg bestræber mig sædvanligvis på at skrive løsningen på et evt problem i mine tråde. Det kan jo være til gavn for andre! Har prøvet masser af gange og bruge søgefunktionen og finde en tråd , hvor der så aldrig kommer et svar på problemet som pågældende har haft. Enten om det blev løst eller ikke løst.

Carsten og thue:

Jeg tænkte bare at hvis den har skummet alt for tørt , har den ikke været effektiv nok. Derved har vandkvaliteten været forringet og fiskene har været svækket .. Men kan godt se at det ikke holder, hvis i siger at det ikke har nogen videre betydning om den skummer vådt eller (meget)tørt ... Det var blot en teori!:-)
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg kan sagens følge dig i din teori, om at når skummeren skummer vådt, fjerner den hurtigere skidt fra vandet. Men jeg tror blot ikke det har den store betydning
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Ok... Det var også bare en teori ..!:-)

Men det er i hvertfald blevet meget bedre! Kiggede lige efter her til aften, og jeg kan se at de nu er helt parasitfri! Så det er jo dejligt...
Morten
Besvar

Tilbage til "Sygdom"