Videoovervågning af akvarium - hvordan?
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 3400 Hillerød
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hillerød, Danmark
Re: Videoovervågning af akvarium - hvordan?
Det er helt korrekt at Apples OS, Microsoft windows, og Unix intet har med hinanden at gøre, ligesom Linux efterhånden har meget lidt med Unix at gøre. Det har ikke så meget med tråden at gøre, bortset fra at jeg nu har et problem med at komme i kontakt med kameraet via internettet.
Jeg skal have lavet om på opsætningen i min router, så den tillader at jeg får hul igennem fra f.eks. min telefons browser - er der nogen, som kan forklare hvordan jeg gør dette på en simpel måde, så selv jeg kan forstå det?
Altså hvad er det, som skal stilles på i routeren?
Jeg skal have lavet om på opsætningen i min router, så den tillader at jeg får hul igennem fra f.eks. min telefons browser - er der nogen, som kan forklare hvordan jeg gør dette på en simpel måde, så selv jeg kan forstå det?
Altså hvad er det, som skal stilles på i routeren?
Ole M. Thomsen, Hillerød.
Diamantakvarium 250 liter. Blandet koraller og fisk.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Du skal lave en port forward. Fra din udvendigt ip som er den du er på nettet med til enhedens interne ip samt hvad port det køre på. Det vil typisk være port 80 for Web sider / protokol. Hvordan man gør afhænger lidt af hvad router man har, de fleste udbydere har en guide.
Sådan en forward gør når du tilgå din externe ip ude fra vil den videre stille trafikken til din interne ip du har angivet. Husk at giv enheden fast ip, frem for dynamisk så webcammet altid har den samme ip. Hvis det skal være rigtigt godt så helst en ip der ikke er i DHCP scopet således du ikke risikere at få en ip konflikt. Hvis du bruger en ip som DHCP serveren også er sat til at dele ud kan du risikere at den bliver givet en Til en anden enhed, og det kan give problemer.
Sådan en forward gør når du tilgå din externe ip ude fra vil den videre stille trafikken til din interne ip du har angivet. Husk at giv enheden fast ip, frem for dynamisk så webcammet altid har den samme ip. Hvis det skal være rigtigt godt så helst en ip der ikke er i DHCP scopet således du ikke risikere at få en ip konflikt. Hvis du bruger en ip som DHCP serveren også er sat til at dele ud kan du risikere at den bliver givet en Til en anden enhed, og det kan give problemer.
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Mit webcamera har en fast Ip - adresse. Den skal jeg sætte til en addresse udenfor det område som routeren selv tildeler - er forstået.
Det der med portforwarding - er det du siger at jeg skal finde ud af hvilken port min telefon bruger og så på routeren lave en portforwording til denne port?
Det der med portforwarding - er det du siger at jeg skal finde ud af hvilken port min telefon bruger og så på routeren lave en portforwording til denne port?
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Nej enhver computer service bruger det man kalder en port. Nu har jeg ikke lige sat mig ind i hvad port det Webcam bruger, hvis du internt kan tilgå det i en browser på den ip det har så køre det på port 80. Så skal du i din router ind under port forward og angive at alt port 80 trafik skal routes til dit Webcam på dens ip.
Web trafik(http)er port 80
FTP er port 21
Rdp er 3389
SMTP er 25
Osv osv
Web trafik(http)er port 80
FTP er port 21
Rdp er 3389
SMTP er 25
Osv osv
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
På min cameraopsætning er flg. netværksdata:
Ip: 192.168.0.103
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.255
Primary DNS: 0.0.0.0
Secundary DNS: 0.0.0.0
HTTP port: 88
Media port: 888
Skal der ændres på dette?
Under portforwarding på routeren kan jeg gøre flg.:
Indsætte en IP, hvor jeg har indsat cameraets Ip.
Vælge en Conection, hvor jeg kan vælge: Waoo Internet, hvilket jeg har gjort.
Den kan jeg vælge Add til og så står der:
Ip 12.168.0.103 (det er cameraets Ip).
FTP server Waoo Internet
Jeg har ikke fået muligheden for at vælge en port, f.eks. port 80 eller 88.
Har du forslag til hvad jeg nu skal gøre?
Ip: 192.168.0.103
Subnetmask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.0.255
Primary DNS: 0.0.0.0
Secundary DNS: 0.0.0.0
HTTP port: 88
Media port: 888
Skal der ændres på dette?
Under portforwarding på routeren kan jeg gøre flg.:
Indsætte en IP, hvor jeg har indsat cameraets Ip.
Vælge en Conection, hvor jeg kan vælge: Waoo Internet, hvilket jeg har gjort.
Den kan jeg vælge Add til og så står der:
Ip 12.168.0.103 (det er cameraets Ip).
FTP server Waoo Internet
Jeg har ikke fået muligheden for at vælge en port, f.eks. port 80 eller 88.
Har du forslag til hvad jeg nu skal gøre?
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Nu har jeg ikke den samme router som dig, så jeg kan ikke bare sige du skal trykke på det og så det, så virker det. Producenterne laver router og deres portforward instilliger forskeligt.. samme med udbydere.
Jeg har for sjov lagt din ip fra dit webcam ind i min router, og taget et screenshot af hvordan det skal sættes op, såfrem det var mit webcam med din ip..
Som jeg forstår det du oplyser på dit webcam, så skal du forwarde port 88 og 888 fra din router til dit webcam. Men jeg har på ingen måde sat mig ind i det. Jeg har bare læst din tråd, alt sådan noget vil fremgå af manualen.

Jeg har for sjov lagt din ip fra dit webcam ind i min router, og taget et screenshot af hvordan det skal sættes op, såfrem det var mit webcam med din ip..
Som jeg forstår det du oplyser på dit webcam, så skal du forwarde port 88 og 888 fra din router til dit webcam. Men jeg har på ingen måde sat mig ind i det. Jeg har bare læst din tråd, alt sådan noget vil fremgå af manualen.

-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 12
Fin hjælp StarF - nu forstår jeg lidt mere og det er lykkedes mig at lave portforwarding, som vist. Dog har jeg endnu ikke forbindelse fra nettet eller telefonen.
For at få forbindelse, skal jeg så i browseren taste: "Http://192.168.0.103" ?
Jeg kører normalt med 2 routere - den første er en Tilgin fra Waoo, som jeg iflg. Waoo skal bruge for at min TV-boks fungerer. Men den har langsomt WiFi, så jeg har normalt tilsluttet efter Tilgin'en en TP-link, så jeg på den måde får en WiFi hastighed på 50/50. Når jeg tilsluttter TP-linken igen og den trådløse trafik, så går igennem denne, skal jeg så også forwarde de samme porte på den?
Jeg skal lige sige at når jeg tilslutter TP-link'en kører jeg blot en automatisk setup - og så virker det trådløse net fint.
For at få forbindelse, skal jeg så i browseren taste: "Http://192.168.0.103" ?
Jeg kører normalt med 2 routere - den første er en Tilgin fra Waoo, som jeg iflg. Waoo skal bruge for at min TV-boks fungerer. Men den har langsomt WiFi, så jeg har normalt tilsluttet efter Tilgin'en en TP-link, så jeg på den måde får en WiFi hastighed på 50/50. Når jeg tilsluttter TP-linken igen og den trådløse trafik, så går igennem denne, skal jeg så også forwarde de samme porte på den?
Jeg skal lige sige at når jeg tilslutter TP-link'en kører jeg blot en automatisk setup - og så virker det trådløse net fint.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Du skal bruge din externe ip på din telefon. Hvis du har 2 router, så skal porten forwards til router nummer 2 og der fra til din enheden. Hvis den blot køre wifi ap så burde den måde du har gjort været rigtigt