Akvarie begynder
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: Akvarie begynder
Uden at jeg skal holde salgstale carsten... Men han vil gerne have et der ikke er for dyrt at holde kørende.. 2x250w +t5 rør..? Plus div andre strømslugere.. Sammenlignet med eks. Mit som er med tunze pumper og led...
Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg tog kun udgangspunkt i prisen. Og med de rigtige pærer i lampen er det ikke nødvendigt med T5 rørene. Men klart at med led og bedre pumper bliver det billigere at drive.
Mener nu ikke at have læst noget om at det skal være billigt at have kørende, men blot at han havde en ide om omkostningerne
Iøvrigt kan jeg slet ikke finde din annonce
Mener nu ikke at have læst noget om at det skal være billigt at have kørende, men blot at han havde en ide om omkostningerne
Iøvrigt kan jeg slet ikke finde din annonce
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Okay.. Har haft noget korrespondance over pb. Hvor lave omkostninger var et af kriterierne.. Mente det stod i tråden..
Morten
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 8000 Århus C
- Saltvand siden?: 2013
Opstart:
Jeg var igår i nordic reef, han fortalte om en proces som kun to en uge i stedet for de lange måneders vente tid! det gik ud på man tilføjede de rigtige bakterier fra en flaske. Og så vil det kun tage en uge før det var klar.
Er der nogle der har erfaringer med dette?
Jeg var igår i nordic reef, han fortalte om en proces som kun to en uge i stedet for de lange måneders vente tid! det gik ud på man tilføjede de rigtige bakterier fra en flaske. Og så vil det kun tage en uge før det var klar.
Er der nogle der har erfaringer med dette?
- Macdoo
- Dragefisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2450 København SV
- Geografisk sted: Kastrup
Det er sikert doctor tim one and only mener jeg den hedder.
Hvorfor ikke vente og se på de ting der kommer frem af de levende sten mens man venter på at de gasser af og bliver klar til at kunne håndtere fisk.
Personligt syntes jeg det er fedt at se små dyr komme frem og se de forskellige slags alger der kommer selvom man ikke kan se noget på stenene når man får dem.
Hvorfor ikke vente og se på de ting der kommer frem af de levende sten mens man venter på at de gasser af og bliver klar til at kunne håndtere fisk.
Personligt syntes jeg det er fedt at se små dyr komme frem og se de forskellige slags alger der kommer selvom man ikke kan se noget på stenene når man får dem.
Bump. Elsker koraller. Det gjorde ekskonen ikke....
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Det er Dr. Tims du tænker på... Der er en del der bruger de "hokus-pokus" flasker... Og ja , det speeder processen op, men jeg er personligt ikke tilhænger af det... Hvilket jeg tror der er mange andre på forum der Heller ikke er! 

Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 5690 Tommerup
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
hmm okay, men så altså det burde ikke nødvendigvis være en dårligere ide at starte sådan end at vente de lange måneder hvor man reelt ikke får andet end algerne ud af akvariet ? 

-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Er der nogle der har erfaringer med at lave ferskvands om til saltvand?
altså få lave hullerne til rør føringen og så sat et stykke glas i? er det noget der er til? (:
altså få lave hullerne til rør føringen og så sat et stykke glas i? er det noget der er til? (:
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
Du skal have et glas bor til at bore hullerene ellers kan du sikkeret få det gjord ude i byen, glaspladen sættes fast med akvariesilkone, så hvis du har prøvet at fuge før er det ikke så svært.
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Okay det lyder fornuftigt! har fuget masser af gange! så kan jeg da overveje at gøre dette
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det er ikke noget større problem at få boret huller i glasset, men der er lige nogle ting som der skal tages højde for.Akvarie begynder skrev:Er der nogle der har erfaringer med at lave ferskvands om til saltvand?
Derfor vil det være lettest hvis du finder en i nærheden af dig der har prøvet det før og vi hjælpe dig med det.
Glas bor koster ikke alverden
http://www.ebay.com/itm/1PC-Diamond-coa ... 257bd02bff" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Okay så det her http://www.dba.dk/akvarium-325-liter-b- ... 002168833/" onclick="window.open(this.href);return false; ville være fin at lave om?
Kender en glas-mand så han må kunne lave nogle huller for mig.
Hvor langt skal glasset til overløbet være fra kanten af akvarie kanten?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Når du har kanten af gennemføringen, så lav hullet så der er 2-2½ cm indtil glasset.Akvarie begynder skrev:Okay så det her http://www.dba.dk/akvarium-325-liter-b- ... 002168833/" onclick="window.open(this.href);return false; ville være fin at lave om?
Husk at købe de gennemføringer du vil bruge, inden du bestiller glasborene
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
okay hvad ville være den ideelle størrelse på gennem føringerne?
Men tænke os på det glas der skal sættes i for at give overløbs kassen, skal det bare gå til akvarie kanten?
Men tænke os på det glas der skal sættes i for at give overløbs kassen, skal det bare gå til akvarie kanten?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Til nedløbne kan jeg kun sige, der kan løbe lidt vand gennem et stort rør, men ikke meget gennem et lille.Akvarie begynder skrev:okay hvad ville være den ideelle størrelse på gennem føringerne?
Vil tro 32mm vil være fint til nedløbne, og 20mm til returvandet.
Overløbskassen skal være et par cm. lavere end de andre ruder.
Ovenpå overløbskassen, limer man så overløbskammen, som består af 2 dele. selve kammen og så holderen.
holderen er fast, men kammen kan man justere lidt på.
Skal dog være ærlig og sige, at jeg selv har pillet kammen af mit overløb
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
okay hvad er grunden til den skal være et par cm lavere?..
Kan du fortælle mig hvad holderen gør og kammen på overløbs kassen?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Grunden til at overløbet skal være lavere end resten af glasset, er at ellers er der ikke noget aftræk i overfladen.Akvarie begynder skrev:okay hvad er grunden til den skal være et par cm lavere?..
holderen holder som sådan kun kammen på plads og giver mulighed for at justere kammen så aftrækket er optimalt og eller at vandstanden kan justeres 1-1½ cm
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Okay spændende, hvordan er den holder formet? kunne godt ske jeg skulle undersøge det lidt nærmere!
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
http://www.minizoo.dk/Saltvand/Filtersy ... edic-overl" onclick="window.open(this.href);return false;øbskam-med-holder-32-cmAkvarie begynder skrev:Okay spændende, hvordan er den holder formet? kunne godt ske jeg skulle undersøge det lidt nærmere!
jeg har et par sprit nye liggende, som du kan få billigere end den pris i annoncen
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Ang. højden på din overløbskasse. Så vil jeg mene den skal være mindst 3-3½ cm lavere end akvariet. Så vil vandet kunne løbe over risten hvis den skulle blive stoppet.
I mit 175L går kassen til 2½cm fra undersiden af bølgebryderen(passer så risten er på højde med bølgebryderen), og 5cm fra selve overkanten.
I mit 175L går kassen til 2½cm fra undersiden af bølgebryderen(passer så risten er på højde med bølgebryderen), og 5cm fra selve overkanten.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
hvad skal du så ha for så en carsten?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Se svar i pbAkvarie begynder skrev:hvad skal du så ha for så en carsten?
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Nå nu har jeg sgu anskaffet mig et 325 liters woha akvarium, som dog trænger til en kærlig hånd!
Og der til har jeg købt et 135 liters sump.
Det har målene 80 * 40 * 40. Jeg har en bubble king mini 160 der skal være der i og så tænker jeg at jeg skal ha et rum til at kunne putte en fisk eller to i hvis de evt skal sælges
Derfor er mit spørgsmål hvordan skal jeg ellers dele det op og hvor store rum ?
håber i har nogle forslag!

Og der til har jeg købt et 135 liters sump.
Det har målene 80 * 40 * 40. Jeg har en bubble king mini 160 der skal være der i og så tænker jeg at jeg skal ha et rum til at kunne putte en fisk eller to i hvis de evt skal sælges

Derfor er mit spørgsmål hvordan skal jeg ellers dele det op og hvor store rum ?

håber i har nogle forslag!
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
prøv at søge lidt her på forumet, der er masse af tråde angående indretning af sumpen og hvordan man gør.
http://www.saltvandsforum.dk/search.php" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/search.php" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
synes ikke lige jeg kan finde nogle specifikke ?
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
syntes ellers jeg få en del sider frem , hvad søger du på?
her er også så lidt
http://www.melevsreef.com/allmysumps.html" onclick="window.open(this.href);return false;
her er også så lidt
http://www.melevsreef.com/allmysumps.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Foxface
- Reactions:
- 11
Men jeg kunne bare rigtig godt tænke mig at høre nogle forslag til hvad jeg specifikt kan gøre med den sump. For jeg har svært ved at vurdere hvor store de forskellige slags rum skal være?
- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
http://lmgtfy.com/?q=sump+til+saltvand&l=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Eventuelt krydre søgningen ved at trykke på "billeder" under søgefeltet....
Jeg lavede min sump med tre rum, nedløbet i første rum der står skummeren, bobbelfælde, refugium - levende sten, po4 reaktor osv. bobbelfælde, returkammer til returpumpe.
Første rum er kun lavet til skummeren, altså ingen spild plads, andet rum kan du lave så stort du vil og tredie rum er mit kun til retur pumpen, altså ingen spild plads, så kan du sætte snegle, krabber, fisk, anemoner, yo name it ned i det miderste rum...
Eventuelt krydre søgningen ved at trykke på "billeder" under søgefeltet....
Jeg lavede min sump med tre rum, nedløbet i første rum der står skummeren, bobbelfælde, refugium - levende sten, po4 reaktor osv. bobbelfælde, returkammer til returpumpe.
Første rum er kun lavet til skummeren, altså ingen spild plads, andet rum kan du lave så stort du vil og tredie rum er mit kun til retur pumpen, altså ingen spild plads, så kan du sætte snegle, krabber, fisk, anemoner, yo name it ned i det miderste rum...