VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Rød cotter alger

Forum for generel snak omkring saltvand.
nollesurfer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4040 Jyllinge
Saltvand siden?: 2009

Re: Røde alger

Indlæg af nollesurfer »

Ja det er skønt nu håber jeg så bare de holder sig væg. Godt og høre korallerne har det godt i børnehaven :0) ja glæder til og få ledt tilbage når det nye er godt kørende

God vedkend til dig Rasmus
nollesurfer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Re: Røde alger

Indlæg af nollesurfer »

Algerne er stadig væg så det er bare dejligt :0)
nollesurfer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Re: Rød cotter alger

Indlæg af nollesurfer »

Lige en opfølger på de her røde alger
Har været uheldig og få dem over i mit nye 1200 l akvarie fordie jeg podet det med nogle sten fra sumpen fra mit gamle 728 l akvarie.
Og til og starte med var jeg næsten villig til at stoppe hobbyen på grund af de skide alger.
Men så snakket jeg med Carsten fra ølstygge om en papegøje fisk som er glad for alger og ikke koraller så jeg købte så en og en kanin fisk og de to spiste algerne så nu er de væg i gen super dejligt. Har haft nogle koraller passet hos en anden og der døde algerne af sig selv så der er åbenbart ikke alle akvarier de trives i bare Info og har også fundet ud af så som pols exter og ligne prudukter er noget af det aller værste at bruge hvis man har denne alge. Hade fået algen væg i 3 måneder og mine koraller var helt udsultet og blege også tilsatte jeg noget polst exter og bang så kom algerne tilbage. Så de var bare lige nyt Info til jer som bølger med denne alge
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Det er jo næsten klart. Til trods for at algen visuelt er væk, vil den ligge og lure længe, og når så man hælder foder ned til den blomstre den selvfølgelig.

Jeg har selv prøvet algen engang - Dog slet ikke så slemt som på dine billeder på side 1. Jeg brugte Mexicanske Turbo snegle, Mithrax krabber og manuel fjernelse. Holdte stadig fast i No3 på 3ppm, og Po4 på 0.01 for korallernes skyld.

Mexicanerne er effektive og dygtige til at æde stort set alle alger, også dem de fleste andre algeædere går udenom, og samme gælder for Mithrax krabberne. Men i et 1200L skal der jo alligevel nogle til for at holde den slags nede.

Men godt din papegøje og kanin klarede det! Du kan dog roligt hvis muligt se dig om efter nogle Mexicanere. Så er du dækket så godt ind det er muligt, og burde 7-9-13 ikke se dem igen. :happy:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

nollesurfer skrev:Lige en opfølger på de her røde alger
Har været uheldig og få dem over i mit nye 1200 l akvarie fordie jeg podet det med nogle sten fra sumpen fra mit gamle 728 l akvarie.
Og til og starte med var jeg næsten villig til at stoppe hobbyen på grund af de skide alger.
Men så snakket jeg med Carsten fra ølstygge om en papegøje fisk som er glad for alger og ikke koraller så jeg købte så en og en kanin fisk og de to spiste algerne så nu er de væg i gen super dejligt. Har haft nogle koraller passet hos en anden og der døde algerne af sig selv så der er åbenbart ikke alle akvarier de trives i bare Info og har også fundet ud af så som pols exter og ligne prudukter er noget af det aller værste at bruge hvis man har denne alge. Hade fået algen væg i 3 måneder og mine koraller var helt udsultet og blege også tilsatte jeg noget polst exter og bang så kom algerne tilbage. Så de var bare lige nyt Info til jer som bølger med denne alge
som sagt så bare behold din papegøje fisk og din kanin har begge i mit akvarie og plus 7 andre kiruger og det holder alger væk i mit akvarie og hade også problemer med den rød alge og papegøjen fjernet det på under to døgn tror bare det handler om at få en god balanse mellem fisk og koraller og næring så kan vi godt have lidt Po4 og nitrat uden at det giver problemer.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

minedykker skrev:tror bare det handler om at få en god balanse mellem fisk og koraller og næring så kan vi godt have lidt Po4 og nitrat uden at det giver problemer.
Helt enig. Det handler grovest set om at have lige akkurat næring nok til at føde koraller, og samtidigt et velfungerende Clean Up Crew til at holde algevækst nede.

Og det kan heldigvis både gøres med fisk og indvertebrater således at alle akvariestørrelser kan være med!
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
nollesurfer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af nollesurfer »

Jeg har slet ikke kunne have en no3 på over 0 målbart uden at algerne er gået fuldstændig af mok. Og de vokset en cm på 2-3 dage og når algen først er blevet til små og store bolde gider fiskene fiskene ikke og spise dem men det kan godt være min nye papegøje vil og kanin fisk. Købte 8 mexikanske turbo snegle st l de spist led alger men ikke noget der var imponerende og nu har jeg 2 tilbage resten er stille og roligt død en af gangen.
Den krabbe du snakker om der det den nogen kalder sallilejtfide ? Hansen har du mistet nogle mexikanske turbo snegle ?
nollesurfer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af nollesurfer »

PS Hansen hvad brugte du til og hæve din no3 med ?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Nej, jeg havde to store Mexicanere, de holdt baljen ud, og blev solgt videre da jeg lukkede - Det var på 157L.

Krabben er en Mithraculus sculptus - En lille behåret fætter der er 98% Reef-Safe. Den er opportunist, som alle krabber. Foretrukken føde vil altid tages først, men er der intet andet kan den gå efter fx fisk. Men det er en lille krabbe - 4 stk i dit vil altid kunne finde god mad. Og de æder umiddelbart enhver type alge der ses i akvarier.

Den anden du nævner er en Percnon gibbesi - En meget effektiv algeæder, nærmest en mejetærsker. De bliver store, så jeg har aldrig selv haft en (holder mig som oftest altid under 200L) men ved mange har dem med succes i store baljer, og at de gør et fantastisk arbejde på de fleste alger. Den burde også tage disse røde.

Til min No3 har jeg altid brugt og vil altid bruge Pohl's Xtra. Dyrt, og billigere alternativer findes, men jeg kender KZ produktet og holder mig til dét. 1L holder for mig som oftest 1 år +/-. Der er vidst samme produkt fra Sangokoi til en anden pris.

Sammen med alt dette kører jeg med Bio-Pellets (100ml pr 100L) og RowaPhos (50g pr 100L) og har kørt sådan længe. Nogle kan så mene det er spild at dosere No3 til samtidig drift af Pellets, men det er sådan jeg holder balance.

Jeg fodrer ligeledes med en halv terning frost 2 gange dagligt. Jeg skyller ikke, lader al det næringsrige væske følge med, til koraller og andre småkravl.

Til sidst trækkes det hele af en tør afskumning (Sort), af en skummer der levere ca 3 gange vandvolumen i luft, i timen. I mit tilfælde 680L/T luft.

Der er ingen tvivl om at mit system vælter på 2 dage med den fremgangsmåde hvis jeg slukker mine reaktore.. Men det gør jeg heldigvis ikke ;)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
nollesurfer
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15

Indlæg af nollesurfer »

Jeg har mistet 2 sallilejtfide krebber ved ikke lige hvorfor. Men nu må jeg se om jeg får brug for at købe nogen for lige mu er jeg meget heldig med at jeg ingen alger har viklet er meget forunderet over da jeg er under indkøring har kørt 2 måneder nu har kun haft meget ledt alger kan være jeg er heldig og slippe for alge fase. Kører med reaktor med rowa og doserer halvanden deseliter om måned ved ikke om det er forledt til så et stort akvarie. Men det må jeg måle mig fremtil. Skummer har jeg en Bobbel King 250. Ved ikke lige hvor meget luft den får suget i gennem håber da den er stor nok
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

En SuperMarines 250 skulle nok kunne klare det i hvert fald.. :GO
[center]Nuværende setup: