nielsk skrev:Trives din zanklide stadigvæk
Ja det gør den, den er stadig ikke begyndt og spise flagefoder, men alt andet.
Græsser på stenene og svømmer fint omkring.
Så er rigtig glad!

Og tak for interessen

nielsk skrev:Trives din zanklide stadigvæk
Jeg er bare nysgerrig fordi jeg selv har en. Min har lige indset at spirulina flagfoder fra O.N. også er mad - så lige pt får den ikke andet. Den æder tørfoder til den er ved at brække sigMorten1990 skrev:nielsk skrev:Trives din zanklide stadigvæk
Så er rigtig glad!![]()
Og tak for interessen
Ja, jo, nej, måske......Jones skrev:Du vil ikke gøre forsøget med den Peder?
Hvor lang tid har du haft din. Og hvor har du fået fat i dit foder henne. Har du prøvet noget af det foder fra decocean, mener jeg det var. De har vist noget til denne art fisk.nielsk skrev:Jeg er bare nysgerrig fordi jeg selv har en. Min har lige indset at spirulina flagfoder fra O.N. også er mad - så lige pt får den ikke andet. Den æder tørfoder til den er ved at brække sigMorten1990 skrev:nielsk skrev:Trives din zanklide stadigvæk
Så er rigtig glad!![]()
Og tak for interessen
Nårr så er vi begge forholdsvis begge "grønne" med denne fisk, med mindre du har haft en før. Men tak for dit link så vil jeg begynde og læse det. Det er hellere ikke vejr til andet.nielsk skrev:http://www.tfhmagazine.com/details/arti ... -idols.htm
Her er lidt dyster læsning. Men det er da sæson for svampehøst herhjemme lige nu!
Jeg har haft min i 4 uger nu og den tager fint på.
He he Peder, det er ellers din tidligere succes som har inspireret mig til at prøve igen.peder skrev:Konklusionen må siges at være knivskarp: < LEAVE THOSE FISH ALONE>
(lidt omskrevet citat fra The wall af Pink-Floyd)
Ja men sådan er det jo i vores hobby. 90 % af hvad forhandlerne tager hjem er dødt indenfor 1 år!!!! Og det gælder alt!!!engelquist skrev:Hvem har succes med den fisk? Kender ingen eksempler på de lever længe i fangenskab... Nogle måneder i heldigste fald, så sygner de langsomt hen og dør...
Mange af de tråde der startes op og hævder at have held med fisken, står ofte og svæver uden en opsummering fra trådstarter: lever fisken stadig eller...?
Jeg mener også som mange andre, at man skal holde sig fra at købe dem- man skal ikke eksperimentere med levende dyr- især ikke når udfaldet næsten er givet på forhånd.
Jeg forstår simpelthen ikke denne tilgang...Jones skrev:Jeg synes at det er godt, at folk forsøger sig med den. Den er meget udbredt i naturen og ikke truet.
Burhøns overlever jo også i længere tid...Jones skrev:Jeg havde engang to, som jeg desværre måtte sælge da de var lidt for store til mit akvarie. De spiste og virkede ganske sunde.
Nu er der vist heller ingen der skyder på dig:) Kritikken har mere været rettet imod at de stadig fanges...Morten1990 skrev:Dejligt med alle de kommentarer. Men efter som jeg købte min uden og vide noget om den, og fik tudet ørene fulde hos forhandleren om den var nem. Vil jeg gøre alt for og holde den i live, så må det bære eller briste, trist nok. Men dejligt med en som nielsk som også er i samme "grøft" som mig. Men med alle de fordomme der er om denne fisk, vil man jo virkelig gøre alt for og bevise det modsatte.
Tog det heller ikke som kritik, Men mente jeg var glad for og høre folks holdninger til denne fisk. Det var bare dårligt formuleret.engelquist skrev:Nu er der vist heller ingen der skyder på dig:) Kritikken har mere været rettet imod at de stadig fanges...Morten1990 skrev:Dejligt med alle de kommentarer. Men efter som jeg købte min uden og vide noget om den, og fik tudet ørene fulde hos forhandleren om den var nem. Vil jeg gøre alt for og holde den i live, så må det bære eller briste, trist nok. Men dejligt med en som nielsk som også er i samme "grøft" som mig. Men med alle de fordomme der er om denne fisk, vil man jo virkelig gøre alt for og bevise det modsatte.
Og det er ikke en fordom at fisken ofres dør i fangenskab- det er et faktum...
Men nu du står med en, ønsker jeg dig held og lykke med fisken og ønsker for dig at den overlever i din balje...
nielsk: du har ret, der er mange andre arter (både fisk og koraller) der også bør blive i naturen- det er ikke alt der er egnet til et liv i akvarier...
Ja tak for linket, det bliver senge læsning.Jones skrev:Tjek mit link Morten. Jeg er sikker på at det kan lade sig gøre. Hvis du læser fra side 1 og frem vil du finde meget viden om fodring osv.
He he, jeg vil nu ikke kalde det i samme "grøft". Mit køb var ganske velovervejet hos Nordic reef.Morten1990 skrev:Dejligt med alle de kommentarer. Men efter som jeg købte min uden og vide noget om den, og fik tudet ørene fulde hos forhandleren om den var nem. Vil jeg gøre alt for og holde den i live, så må det bære eller briste, trist nok. Men dejligt med en som nielsk som også er i samme "grøft" som mig. Men med alle de fordomme der er om denne fisk, vil man jo virkelig gøre alt for og bevise det modsatte.
nielsk skrev:Lyder som om den har det rigtig godt, går den ikke sammen med andre fisk, var det muligt og lokke dig til og lægge et billed op af den.Morten1990 skrev:Dejligt med alle de kommentarer. Men efter som jeg købte min uden og vide noget om den, og fik tudet ørene fulde hos forhandleren om den var nem. Vil jeg gøre alt for og holde den i live, så må det bære eller briste, trist nok. Men dejligt med en som nielsk som også er i samme "grøft" som mig. Men med alle de fordomme der er om denne fisk, vil man jo virkelig gøre alt for og bevise det modsatte.
He he, jeg vil nu ikke kalde det i samme "grøft". Mit køb var ganske velovervejet hos Nordic reef.
Det går alene i mit refugium på 400 Liter, koblet på mit 3000 Liter system med en bubble king 400.
Men alligevel kan jeg se på mit bundlag i hovedtanken at jeg fodrer hårdt i refugiet. Det bliver hurtigt småbrunt, men skal ikke dø af sult hos mig.
Og jeg må sige - den er en vanvittigt intelligent, smuk og charmerende fisk. Nu er den også begyndt at lave loops i mit refugium ( 60 cm højt ) det troede jeg var for lavt.
Men da jeg sidst prøvede for mange år siden i mit 325 L er jeg helt overbevist om at de døde af for lidt plads ( dårlige vandværdier pga. for ekstrem fodring ) Men der blev jeg også prakket fisken på hos en lokal forhandler som mente det sagtens kunne gå på den plads