nyUPDATE (31.09)! ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af Carsten »

Er ganske enig med Mark, det er Rhodacis og en glasrose der er på billederne
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: UPDATE! ny (gammel) i "fagt" og opstart af tank

Indlæg af charlie saltvand »

Update.

Så har baljen kørt i ca 2 en halv måned, har kæmpet en hel del med de "dårlige værdier" No3 og Po4.
Dette skyldes at jeg helt ukritisk lod de sten og en smule af bundlaget følge med fra den gamle ejer af baljen til min nye indkøring. Gamle ejer havde ( fandt jeg ud af efter at skrive til ham en ugen efter handlen, da han "kom i tanke om det") kørt med postevand OG han havde været en GR.S i forhold til rengøring, så LS og bundlag var fyldt helt op med No3 og Po4..... laaaang historie. :angry:
Jeg tror jeg i baljen som rummer 130 L har skiftet 1000 L vand på de 2 måneder og værdierne kom da ned af, men ikke nok... Har også haft udbrud af cyano, tænker det er en kombi af affaldsstofferne OG høj temp. ( har haft RIGELIGT flow i baljen hele tiden). Nå.... Er for ca 14 dage siden begyndt at tilsætte SEAKLEAR og DET SPARKER RØV ift. Po4!
Målte på den hver anden dag og den faldt HURTIGT fra 0.07-0.08 til o.o3... :y Nu er den nede ml. 0.01 og NUL..... Derud over har jeg suget næste alt bundlag op og smidt det ud, så skal have fat i noget nyt. Vil køre med et lag på ca 5 mm. Nogle anbefalinger?

Jeg har også fået skruet min DIY sump sammen og sat den til at køre, mit forbilled her har været Stigs flotte projekt. Tak for alle tips´ne Stig! :beer:

Jeg har MASSER af liv i baljen i form af orme, pods, de små søstjerner, slange søstjerner og snegle. Har lige købt en turbo snegl og en ??? som også skal rydde op. Tænker at jeg i løbet af denne uge vil finde et par små fine fisk at smide i baljen.... glæder mig. her er lidt fotos.

Vh. Charlie
Hvaffor en snegl? den er mere OVER end under vandet
Hvaffor en snegl? den er mere OVER end under vandet
flow bag sten sætning
flow bag sten sætning
overløb detalje.jpg
kalkalger.jpg
diy akryl sump
diy akryl sump
Er det disse der er super giftige????
Er det disse der er super giftige????
hvad er de hvide pletter i disse kalkalger? pods?
hvad er de hvide pletter i disse kalkalger? pods?
overløb... skal nok laves om
overløb... skal nok laves om
hvilke anemone og hvor stor blir den?
hvilke anemone og hvor stor blir den?
hele tanken.jpg
Vedhæftede filer
skiver mm.jpg
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Sneglen er en Nerita lineata, og de kommer fra mangroveområder. Derfor er de også tilpasset et liv oven vande. en hel del af de snegle som sælges her hjemme kan også klare sig over vandet, så en fornuftig afdækning af akvariet kan være en god ide. Da man ellers let finder sneglene på gulvet.

Alle palythoa/protopalythoa indeholder den gift, der kan lamme folk.

Anemonen kunne ligne en bubbletip - Entacmaea quadricolor og de bliver ikke så pokkers store kun mellem 10-40 centimeter
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Carsten skrev:Sneglen er en Nerita lineata, og de kommer fra mangroveområder. Derfor er de også tilpasset et liv oven vande. en hel del af de snegle som sælges her hjemme kan også klare sig over vandet, så en fornuftig afdækning af akvariet kan være en god ide. Da man ellers let finder sneglene på gulvet.

Anemonen kunne ligne en bubbletip - Entacmaea quadricolor og de bliver ikke så pokkers store kun mellem 10-40 centimeter

Takker Carsten!

Du er bare en haj, dejligt med kompetente folk som dig på forum! :y

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af niko9260 »

På billede 7 ligner det at der er FireWorm den skal du prøve om du kan fange men gær det ikke med hænderne da den skyder lille pikke ud i hænderne på dig og det ville gøre mega NAs

Mvh Nikolaj
mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

niko9260 skrev:På billede 7 ligner det at der er FireWorm den skal du prøve om du kan fange men gær det ikke med hænderne da den skyder lille pikke ud i hænderne på dig og det ville gøre mega NAs

Mvh Nikolaj
Hej Nicolaj :y jeg har MASSER af de orme i baljen, tak for advarslen.... har prøvet at tage om en STOR motherfucker i ca 1985 ved et uheld! Det har jeg stadig ikke glemt, de små ben knækker af og sad i hånden som små glas nåle i laaaang tid. Jeg tænker at de bare får lov at være da de æder en masse affald. De er jo primært nat aktive og på det tidspunkt roder jeg ikke i baljen. Hvis der kommer alt for mange finder jeg på noget.

Tak for advarslen!

Charlie
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Re: UPDATE (21.08.13)! ny (gammel) i "fagt" og opstart af ta

Nu med DIY led lampe. Skal nu igang med at bygge et låg fra bunden :y

Var i Decocean i går, fik et par klovnfisk med hjem. Jeg mener det er Sebae, kan ses på at den bagerste hvide stribe tydeligt går over og op i bagerste ryg finne, har jeg ret? Er der noget jeg skal være særligt obs på med disse?

Købte også mellem grov bundlag, det er allerede ved at være grønt....... :rolleyes: skal jeg gøre noget ved dette? No3 og Po4 er ellers fine no3 ca 3 og po4 ca 0.02-3 .

Har fået byggget min led lampe færdigt. Den består af 3 strenge ( drivere) en med nat lys på m 4 stk uv, en blå ogen grøn. En streng m 10 stk blåt lys og 2 røde og en streng med 12 stk cw cree så der kan komme godt med blus på tanken. Har før kørt med (næsten nye )T5 rør, så er obs på ikke at køre fuld knald på led til en start :W

Har også fået sat osmolator og en hjemmelavet dunk til mekanisk filtrering af vand ( eller til kul eller rowafos eller bio pellets eller?) I sumpen, så nu er jeg v at være i mål :y dunken er sat til en y gren på retur pumpe fra sump således jeg kan styrer flowet gennem den m en kugleventil i et lukket kredsløb hvor dette vand løber retur til sump.

Jeg smider lidt fotos op af det hele om 10 min.
Charlie
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

NU MED FOTOS :h
charlie saltvand skrev:Nu med DIY led lampe. Skal nu igang med at bygge et låg fra bunden :y

Var i Decocean i går, fik et par klovnfisk med hjem. Jeg mener det er Sebae, kan ses på at den bagerste hvide stribe tydeligt går over og op i bagerste ryg finne, har jeg ret? Er der noget jeg skal være særligt obs på med disse?

Købte også mellem grov bundlag, det er allerede ved at være grønt....... :rolleyes: skal jeg gøre noget ved dette? No3 og Po4 er ellers fine no3 ca 3 og po4 ca 0.02-3 .

Har fået byggget min led lampe færdigt. Den består af 3 strenge ( drivere) en med nat lys på m 4 stk uv, en blå ogen grøn. En streng m 10 stk blåt lys og 2 røde og en streng med 12 stk cw cree så der kan komme godt med blus på tanken. Har før kørt med (næsten nye )T5 rør, så er obs på ikke at køre fuld knald på led til en start :W

Har også fået sat osmolator og en hjemmelavet dunk til mekanisk filtrering af vand ( eller til kul eller rowafos eller bio pellets eller?) I sumpen, så nu er jeg v at være i mål :y dunken er sat til en y gren på retur pumpe fra sump således jeg kan styrer flowet gennem den m en kugleventil i et lukket kredsløb hvor dette vand løber retur til sump.

Jeg smider lidt fotos op af det hele om 10 min.
Charlie
bubble tip anemone i disco lys
bubble tip anemone i disco lys
led lampe, midligertidigt setup, skal bygge nyt låg fra bunden
led lampe, midligertidigt setup, skal bygge nyt låg fra bunden
hele tanken
hele tanken
sen aften stemning med fuldmåne ;)
sen aften stemning med fuldmåne ;)
Én af de nye beboere...Sebae klovn ?
Én af de nye beboere...Sebae klovn ?
sump
sump
Tanken
Tanken
Vh,
Charlie
saltvandsakvarie123
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: 5464 Brenderup Fyn
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Brenderup 5464

Indlæg af saltvandsakvarie123 »

Fedt setup :-)
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Re: nyUPDATE (31.09)! ny (gammel) i "fagt" og opstart af tan

Her er så en update efter at mit akvarie har kørt i 4 fantastisk lærerrige måneder. Hentede det brugt i Herning i starten af juni.

Mine værdier er STABILE og det er jo skønt. no3 = ikke målbar og po4 = 0.01.

Kørte i en periode ( for et par måneder siden) kort med biopellets, de var meget effektive!!! så pas på med det! have dem i en hjemmelavet reaktor i ca 20 dage og min no3 faldt fra ca 16 til ca 3.... Har så KUN brugt vandskift til at sænke no3 siden og så selvfølelig alle de bakterier der efterhånden er kommet i sten mm. min no 3 er som nævnt faldet og er nu ikke målbar, dette selv om jeg i løbet af de sidste 5 uger har tilføjet 2 klovnefisk og 2 yellow watchman gobi og 2 stk dannebrogs rejer... og jeg er IKKE fedtet med fodring, så troede egentligt at no 3 ville stige, men det sker ikke.... :y

Min po4 ville i en periode IKKE falde til under 0.04, samtidigt med at jeg kæmpede med lidt cyano i tanken.... :BA så efter samråd med flere herinde og min hemmelige mentor begyndte jeg at tilsætte Seaklear, det SPARKER RØV!!!! :W min po4 raslede ned og cyano forsvandt lyn hurtigt. jeg tror det skyldes en kombi af seaklear og faldende temperatur. det har ikke meget med flow at gøre... IMO.

Jeg har fjernet en af mine indvendige tunze pumper (6025) og syntes faktisk at alt livet i baljen trives bedre nu, så må vi se om det på sigt har en negativ effekt med lidt nedsat flow?

jeg har lavet om på mit overflow da jeg syntes det jeg havde lavet med en overløbsboks larmede for meget. Nu har jeg planket Stigs ide og lavet "hævert" overløbsrør, som suger vand fra en lille boks der er i bag kammeret på min rsm 130. i bunden af "hævert overløbet har jeg en kuglehane på så jeg kan skrue ned for vandmængden. Det spiller MAX.... Har også en kuglehane på min newjet 230 retur pumpe.
HAR dog brug for hjælp her!!!! Jeg vil gerne (som Stig) have en vand-niveau måler/kontakt på som kan slukke for retur pumpe hvis mine overløbsrør skulle svigte???? Hvordan laver man dette selv???BILLIGT??? ideer og råd modtages GERNE :be:

Jeg har lagt lidt fotos ind af lidt af hvert. Har været ved min LOKALE koral pusher og hente lidt forskelligt TAK for et godt initativ til Flemming, som gerne vil støtte at vi bruger Dansk dyrket koraller, så vi ikke på den konto er med til at splitte diverse rev ad. Tjek hans nye butik på http://www.koralfarmen.dk" onclick="window.open(this.href);return false;

Mit (korallernes) forbrug er stadig så lave at vandskifte kan følge med, måler MG, CA, KH en gang om ugen.

her er lidt opdaterede fotos.
Hjemmelavet låg med diy led lampe, mangler finish ved ledninger og en gang sort skabs plastic
Hjemmelavet låg med diy led lampe, mangler finish ved ledninger og en gang sort skabs plastic
30 sep 2013 (27).jpg
ny koral fra koralfarmen.dk
ny koral fra koralfarmen.dk
nyt overløb "hævert" og lille indvendig Overløbs boks
nyt overløb "hævert" og lille indvendig Overløbs boks
sumpen
sumpen
tanken set fra venstre side
tanken set fra venstre side
....og højre
....og højre
div.
div.
hele tanken
hele tanken
Alle fotos er taget med fuld skrald på blå linie og hvid køre på ca 70%, herud over er der en Morgen/aften linie med 1 grøn. 1 rød og 4 uv. Så har fået banket en fin LED lampe sammen til billige penge! ( Tak til diy aqualed.dk).

Har pt. som nævnt 4 stk mindre fisk i baljen. Jeg vil gerne ha en lille foxface i og et par kardinal pyjamas i, mhp at få dem til at yngle! :GO vidste i at de er ved at være udryddelses truet, da de jo er mund rugere og pga. dette har et meget lille udbredelsesområde!!!! :crybaby: Så lad os få gang i noget mere yngel af disse flotte fisk! ..... Hvis systemet kan klare disse syv fisk i alt vil jeg også meget gerne have en dværg kejser.....eller gylte ... og så er der vidst fyldt op!

Tak fordi du kiggede med og kom MEGET gerne med kommentarer og PLEASE hjælp mig med det med vand niveau kontakten :K lad nu være med at skrive at jeg "bare" skal købe en GHL ting eller Tunze kontakter..... kontant beholdningen er IKKE til det :BA Men kom gerne med en BILLIG løsning, jeg ved det findes, men kan ikke helt gennemskue hvordan og hvorledes???

TAK
Charlie
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

saltvandsakvarie123 skrev:Fedt setup :-)

Takker, har så lavet lidt om... men mange tak.

Charlie
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

http://www.ebay.de/itm/Wassertiefe-Wass ... 382wt_1065" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller lignende kan bruges til at afbryde din pumpe ved stigende eller faldende vandstand. Alt efter hvad du ønsker
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Ryom skrev:http://www.ebay.de/itm/Wassertiefe-Wass ... 382wt_1065

Eller lignende kan bruges til at afbryde din pumpe ved stigende eller faldende vandstand. Alt efter hvad du ønsker
Kanon.... men eh, skal den ikke sættes til en form for relæ eller andet, som selve pumpen så får strøm fra??? Er spejlblank lige på dette punkt :hehe: endnu...

Takker.
Charlie
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Den skulle kunne klare 230volt op 50Watt. Så den burde kunne sættes direkte imellem

MVH
Jesper
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Ryom skrev:Den skulle kunne klare 230volt op 50Watt. Så den burde kunne sættes direkte imellem

MVH
Jesper
Det lyder sgu tjekket!

Tak for tippet Jesper :y

Charlie
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Har lavet en update under nanno red sea....

Se den og kom gerne med kommentarer ....

Go dag saltvands folk!
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

niko9260 skrev:På billede 7 ligner det at der er FireWorm den skal du prøve om du kan fange men gær det ikke med hænderne da den skyder lille pikke ud i hænderne på dig og det ville gøre mega NAs

Mvh Nikolaj
Genial orm, eller genialt ordvalg :K :K :K
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

pederrevnørd skrev:

Mvh Nikolaj
Genial orm, eller genialt ordvalg :K :K :K

:beer:

Jeg det er vidst en værre orm!

:GO
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Carsten skrev:Sneglen er en Nerita lineata, og de kommer fra mangroveområder. Derfor er de også tilpasset et liv oven vande. en hel del af de snegle som sælges her hjemme kan også klare sig over vandet, så en fornuftig afdækning af akvariet kan være en god ide. Da man ellers let finder sneglene på gulvet.

Mangrove sneglen er død????
:crybaby:
Mystisk, eller bare livets gang.

Go dag
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

charlie saltvand skrev:

Mangrove sneglen er død????
:crybaby:
Mystisk, eller bare livets gang.

Go dag
Det kan der jo være flere grunde til.
vi aner ikke alderen på sådan en tingest, og heller ikke hvor længe de lever i naturen.
Men vi skal nok heller ikke se bort fra, at vi nok ikke kan give dem den naturlige kost, og derved kan de sulte ihjel.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"