Kan man skumme akvariet totalt tør?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Kan man skumme akvariet totalt tør?

Indlæg af PederP »

Birkefeldt skrev:
PederP skrev:
Birkefeldt skrev:
PederP skrev:Man kan sagtens få for 0 i nitrat i et akvarie, de sidste bakterier laver NO3 om til N2. Jeg døjer med det. Skal fodre korallerne meget for at holde farve på dem.
Mener at alle organismerne i vores vand har et passivt optag, diffusion over cellemembranen, af hvad end ioner der er i vandet. Hvilket passer godt med at man kan nedrosle fodring når bare korallen har næringen tilgængelig
Hej Peder!

Ved du hvorfor du hvorfor du døjer med så lav næring? Tænker om det kan være andet end carbon dosering? Jeg døjer nemlig selv med en NO3 på 0 i mit relativt nystartede system og er ikke begyndt at dosere carbon pga næringen i forvejen er så lav. Det står dog klar. Jeg er de sidste par uger begyndt at fodre mine to fisk lidt hver dag for at se om det kan hæve NO3 til målbar, men det er ikke lykkedes endnu. Er det noget lignende du oplever?

Når du fodrer korallerne meget som du skriver, hjælper det så på NO3?

Mvh kenneth
Jeg har lidt caulerpa i et 12L refugium på mit 80L. Bruger ikke noget til at holde værdierne nede udover det - men der er 30kg sten i akvariet, med henblik på min snarlige opgradering. Det kan jo være at baljen simpelthen er underbelastet. Det har kørt de sidste 12md på den måde.
Jeg har kun en gylte, en LSD der stortrives (årsagen til at jeg ikke vil sløjfe refugiet), + et par småfisk.
Korallerne får en fuld dosis Grotech amino og noget koral foder dagligt. Det holder noget farve i dem.
Måler nul i nitrat ALTID. :(
Kørte en periode med lidt Kaliumnitrat i doserings maskinen, senere magnesium nitrat. Men det turde jeg ikke blive ved med i længden. Maskinen hævede hele baljen 2ppm, som så ikke kunne måles efter 2 timer :? det syntes jeg var lidt for meget rutsjebane.
Ok. Det er imponerende at caulerpaerne er så effektive trods alt :y Men det med lille belastning lyder logisk og det er også det jeg tænker kan være tilfældet hos mig. Vil det være en ide at prøve at dosere amino (RedSea) og koralfoder (RedSea) hver dag i en periode for at se om jeg kan komme til at måle lidt nitrat?

Tør ikke begynde med at tilsætte rent nitrat som dig. Og som du beskriver det lyder det jo heller ikke som en optimal løsning.

Mvh kenneth
Ja, jeg tror du bør fodre og give amino, jeg fodrer en fuld dosis af begge dele og skruer kun lidt ned hvis jeg ser luftbobler et sted i akvariet. Om det ikke giver målbar nitrat, så er det jo fyldt med det korallerne mangler. Det har haft positiv effekt hos mig. :y

Gætter på at hvis man har lige så lave næringssalte som havet, så må man i også prøve at lave det lige så rigt på koralfoder :? :h

mvh
pp
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Kan man skumme akvariet totalt tør?

Indlæg af Bingocaller »

Så konklusionen er at skummeren kun tager de næringsstoffer som hovedsageligt er fiskene der laver (koraller skider dog ogSå) - og eftersom jeg ikke har nogen fisk der kan lave næringsstoffer som kan skummes fra (lort) er det derfor min skummer har svært ved at komme igang og lave ordenligt afskum?

Po4 og no3 tager skummeren ikke da det allerede er fiskelort der er nedbrudt skal derfor fjernes på andre måder

Korrekt konklusion?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"