De første dyr!

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Re: De første dyr!

Indlæg af Petercw »

Der er ingen som har sagt at det skal være nemt at gennemskue.

I virkeligheden handler hele dette emne om bakterier, ikke om hvad vi ved, men hvad vi tror at vi ved, fordi vi har læst det af nogen som vi stoler på :)
Hvor mange er os er mikrobiologer og har i virkeligheden forstand på bakterier, hvilke bakterier der og og hvordan de trives?
Det aner vi jo ikke en pind om, men vi læser en masse og tager det til os, som vi føler er værd at stole på.

Hvad angår vand (brugt vand), som du får fra en forhandler, af venner eller bekendte... Så handler det om at du stoler på, at de ved præcis hvad der er i det vand.

lad os sige at du får vand fra en kammerat. Du aner ikke hvad der er i vandet.
Det kan være at han har fået en koral, fisk eller andet hjem for nylig, som indeholder skadelige bakterier eller sygdomme. Din kammerat ved sandsynligvis ligeså lidt om bakterier og mikrobiologi, som vi andre og ved derfor heller ikke hvad der er i hans eget vand.

Der kan være sygdomme i vandet, som du derfor tilfører til dit eget system. Sygdomme som kun kan fjernes ved at tømme baljen og sterilisere ALT :)
Det vil sgu være ærgerligt.

Hvis du får fisk og koraler af en forhandler, så skader det selvfølgelig ikke at få hans vand også.
Ikke hvis du tænker på sygdomme. Når du køber hans sten, koraler og fisk, så får du alligevel hvad han har af bakterier og sygdomme.
Pointen med at lade være med at købe brugt vand, det er at trods der er gode bakterier i vandet, så er der endnu flere skadelige bakterier.
Sagen er at de bakterier som omdanner dit ammonium til nitrit og nitrit til nitrat, de lever i sandbunden og på de "levende sten". De er selvfølgelig også i vandet, men det er uden betydning.

Hvis du vil have gode bakterier, så skal du købe levende sten eller bakterier på flaske.

Uanset hvad du gør, så skal der være føde til de bakterier.
For at bakterierne skal kunne formerer sig og trives, så skal der tilføres ammonium til vandet.

Nogle smider en lille sej fisk (fx en klovnfisk) i vandet. Nogle hænger en død reje ned og alder den nedbryde (det er et svineri og kan ikke anbefales) og nogle køber noget ammonium på flaske (pas på med hvad man køber, for i nogle af de produkter er der også skadelige stoffer)

Der er sågar også nogle der køber levende sten og helt undlader at tilføre nogen form for ammonium til vandet.
Det kan du også, men så har bakterierne på de levende sten ikke noget at leve af, hvilket gør at de formere sig langsommere og derved udskyder du blot din indkørings fase.

Jeg skal ikke forstille at være ekspert, men lige præcis det med bakterierne interessere mig meget, så jeg har læst en pæn portion om den del.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

tak for dine synspunkter :wink:
Brugeravatar
Ulle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ribe

Indlæg af Ulle »

Jeg er enig med peter, man kan godt smide 1 eller 2 fisk i med det samme! men så skal man vente lidt tid med at smide flere fisk i jeg fik fisk i min tank efter 2 dage... og de har det stadig godt ! og jeg skal til det igen i næste uge, Og det er ikke svært og se om noget virker eller ikke gør man kan jo bare lave en test og se om der er det dannet noget Nitrit vis ja then good to go ! :) men vis du ikke føler dig sikker så virker den gamle metode også helt fint tager bare lidt mere tid men vis du ikke starter dødt op men med ls osv kan jeg ikke se problemet :)
:)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

vel,fisk i til sidst det er blot min mening så har de et trygt fint hjem at komme til
du kan begynde fodre så snart det nitrogene kredsløb er fuldendt,såfremt ammoniak ikke er målbar vil dyrene begynde på at spise
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Petercw og Ulle,

Lad os da se billeder af jeres baljer - siger mere end mange ord :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Indlæg af Fyensgade »

Jeg har ikke prøvet Dr. Tim's, men der er ikke noget galt i teorien bag.. Om produktet lever op til teorien er jeg mindre overbevist om - jeg kunne ikke lige finde de peer-review'ede artikler han omtaler, har du et link Petercw?

Men det springende punkt er vel også at man SKAL starte dødt op? Døde sten og sand uden biologisk nedbrydeligt materiale for at komme fisk i så tidligt?
Billede
...og 27L Softies fragmentakvarium
Fiskivandglas
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 1996

Indlæg af Fiskivandglas »

Hej Lasse,

Jeg genkender din iver for at få noget levende i baljen og jeg kan levende huske den første fisk jeg plaskede i.. Jeg har siden da, begået ALLE de klassiske fejl man kan begå og det koster dyrt!!

Vær opmærksom på at nogle fisk er meget skrøbelige fremfor andre og for din egen skyld, så lad være med at proppe de skrøbelige i med det samme. Du ved sikkert at klovnefisk er de klassiske "første fisk" og dét vil også være mit råd.
Angående mængden og tidspunktet, så er det min erfaring at du skal lade tingene "sætte" sig før du går videre. Du kan risikere at vælte akvariet og opleve total fiskedød, hvilket er enormt ærgerligt.

Hvis der findes en remedie som indkører et akvarie fra dag 1, så synes jeg umiddelbart godt om ideen, men jeg må indrømme at jeg dog hælder mere til den naturlige modning af vandet og akvariet. Sagt mere firkantet, så vil jeg gerne se/høre lidt flere erfaringer med det, før jeg stiger på dét tog.
Det er min erfaring at hvis du giver det den tid det har brug for (og vel at mærke bruger levende sten osv. foruden ordentlig teknik bagved/nedenunder) frem døde sten og lynkemikalier, så vil du efter den klassiske algeboom opleve at fiskene og det hele bare kører.

Mit bedste råd til dig (som nystartet i hobbyen): Lad være med at gå på kompromis! Du betaler dyrt i sidste ende for lappeløsninger ;-)
216 liters kube m. 45 liter sump.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

pederrevnørd skrev:Petercw og Ulle,

Lad os da se billeder af jeres baljer - siger mere end mange ord :y

Mvh
Peder
Min 130 liter balje er sgu ikke noget at råbe hurra for. Jeg har simpelthen ikke råd til at bygge det, som jeg gerne vil i øjeblikket.

Når jeg får det bygget, så skal jeg med glæde vise at det sagtens kan lade sig gøre, at man starter på med døde sten, dødt sand og bakterier på flaske fra Dr. Tim (eller andres, hvis der kommer noget lign.) :GO

Med den lille forholdsvis nyfødte, så er der ikke meget økonomisk overskud til den slags legetøj pt.

At jeg ikke har pengene til at bygge den slags pt., betyder dog ikke at jeg ikke kan studere og læse, samt se hvad andre bygger.

Helt ærligt... De som har et akvarie og selv eksperimentere lidt, så tror de pludselig at fordi deres balje er pæn, så ved de alt om biokemi, bakterier og saltvand. Den hopper jeg ikke på :wink:
Med andre ord... Bare fordi jeg ikke selv har sådan et vidunder, så mener du ikke at jeg ved hvad jeg snakker om?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ulle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12

Indlæg af Ulle »

Her er mit nano akvarie efter ca 2 uger
Brugeravatar
Ulle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12

Indlæg af Ulle »

Okay ikke lige det bedste billede med tlf !
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af wtfdic_dk »

man kan studere TOTM akvarier på RC og spørge sig selv om resultatet skyldes evner eller bare en stor pengepung...det sidste er IMHO ofte tilfældet.
Lasse.89
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
12
Postnummer: 2830 Virum

Indlæg af Lasse.89 »

Jeg er er super glad for alle de indput som er kommet. :K

Og synes det er helt fantastisk at man kan samle så mange mennesker som går så meget op i sin hobby på et sted.
Det vises ved at man kan starte en diskution omkring bakterier ved blot at spørge omkring fisk

Men har i dag været ude og købe test sæt. :wink:

mine værdier som jeg lige har målt lød således.

PH - omkring 8
NO2 - 0,3
NO3- 50
SALT - 1,026

Temperatur ligger meget højt, nemlig på 29,3. Den er steget fra 24,5 i løbet af dagen. ( Dette burde jeg kunne klare ved at rykke min lampe 20 cm høje over akvariet. :dizzy:
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

wtfdic_dk skrev:man kan studere TOTM akvarier på RC og spørge sig selv om resultatet skyldes evner eller bare en stor pengepung...det sidste er IMHO ofte tilfældet.
Det ved jeg nu ikke, men penge det kræver det i hvert fald. Det er noget som jeg ikke har pt.

Jeg vil kunne spare en del penge, ved at starte dødt op. Men gratis er det ikke.
Levende sten koster langt mere end døde. De 75-150 kr. for sådan en flaske, det spare mig længe for, hvad 20/30/50 kg. eller flere levende sten koster.

Således ved død opstart undgår jeg også fireworms, glasroser og mange andre ting, som jeg ikke ønsker i min balje.
Når jeg for sparet penge sammen, så bliver det sådan jeg starter op. Når den tid kommer, så skal jeg med største glæde dele ud af mine billeder, hehe :wink:

- Og jeg glæder mig!

Jeg har i øvrigt intet imod at man gør det på sin egen måde, jeg synes bare at nogen får det til at lyde som om at jeg er fuld af ***** og bare er blevet betalt for at sige som jeg gør, og at jeg i øvrigt slet ikke ved hvad jeg snakker om. Det synes jeg er lidt øv...

Jeg siger ikke at min måde er bedre end andres, men det er stadig min måde og jeg tror på at det virker.
Jeg siger blot at det går hurtigere og er billigere, samt at man undgår visse "uønskede effekter" i sin balje (red. glasroser, fireworms mm.)
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Lasse.89 skrev:Jeg er er super glad for alle de indput som er kommet. :K

Og synes det er helt fantastisk at man kan samle så mange mennesker som går så meget op i sin hobby på et sted.
Det vises ved at man kan starte en diskution omkring bakterier ved blot at spørge omkring fisk

Men har i dag været ude og købe test sæt. :wink:

mine værdier som jeg lige har målt lød således.

PH - omkring 8
NO2 - 0,3
NO3- 50
SALT - 1,026

Temperatur ligger meget højt, nemlig på 29,3. Den er steget fra 24,5 i løbet af dagen. ( Dette burde jeg kunne klare ved at rykke min lampe 20 cm høje over akvariet. :dizzy:
Dine værdier er fine :GO
- Ikke fine til at putte fisk i, men fine fordi de viser at du har god bakterie flora i vandet. Ergo er der altså godt gang i systemet.

Den høje mængde NO3 kan du få nedbragt ved at skifte noget af dit vand :)

Husk at når du hælder nyt vand i, så bland gerne vandet og saltet 10-24 timer før du putter det i din balje.
Således ved du at dit salt er godt optaget i vandet. Så er det i øvrigt også blevet mere lig stue temperatur.
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Petercw skrev:Jeg vil kunne spare en del penge, ved at starte dødt op. Men gratis er det ikke.
Levende sten koster langt mere end døde. De 75-150 kr. for sådan en flaske, det spare mig længe for, hvad 20/30/50 kg. eller flere levende sten koster.
Altså... Jeg aner ikke om produktet virker, men det ville koste mig 650 kr, hvis jeg skulle bruge det? Og det synes jeg dælme er mange penge :)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

wtfdic_dk skrev:man kan studere TOTM akvarier på RC og spørge sig selv om resultatet skyldes evner eller bare en stor pengepung...det sidste er IMHO ofte tilfældet.
en stor pengepung er også en god evne at ha :wink: ,jeg tror de fleste saltvandsakvarister generelt er smarte mennesker
jeg kun kun snakke for mig selv jeg er ikke for god til at reproducere en biotop,jeg kan ikke finde tilstrækkelig med dyr og div. tilbehør,habitatet er bleven til noe andet end hvad der var tiltænkt jeg ville holde fra starten.omrøring og flow har jeg heller ikke noe koncept af i mit system.
ta bare det såkaldte clean up crew som eksempel de fleste dyr der tilgængelig er ikke engang dyr der lever på rev og omvendt har de ingen økologisk lighed med dyr fundet på/i naturlige rev
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Schwensen skrev:
Petercw skrev:Jeg vil kunne spare en del penge, ved at starte dødt op. Men gratis er det ikke.
Altså... Jeg aner ikke om produktet virker, men det ville koste mig 650 kr, hvis jeg skulle bruge det? Og det synes jeg dælme er mange penge :)
Først og fremmest så siger jeg ikke noget om, hvem der skal og ikke skal bruge det. I må selv om hvordan i køre jeres systemer, jeg siger bare at det er her og at det er en mulighed :GO
650 kr for at starte en 1.000 liter balje op.
Hvor mange Kg. levende skal der ikke til og de koster ca 100.- kr pr. kg.
Det svare altså til ca. 6Kg. levende sten. Synes du det er dyrt sammenlignet med, hvad du spare?

Du undgår ligeledes alt uønsket i din balje. Sygedomme, glasroser, snegle, fireworms og meget mere.
Sidst jeg købte levende sten var der en krabbe med, som begyndt at æde og dræbe løs i baljen. Den havde gemt sig godt i en levende sten. Det var altså lidt øv at vågne op til næste morgen! :wink:

Så skal du købe saltsyre eller andet udstyr for at fjerne glasroser, det koster også penge. Eller også skal du bøvle med at fjerne dem på anden vis.

Anyway... Jeg synes godt om produktet, ligeledes som andre ikke kan lide det.
Det er jo smag og behag ligesom det er med alt andet :)
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4293 Dianalund

Indlæg af Schwensen »

Petercw skrev:
Schwensen skrev:
Først og fremmest så siger jeg ikke noget om, hvem der skal og ikke skal bruge det. I må selv om hvordan i køre jeres systemer, jeg siger bare at det er her og at det er en mulighed :GO
Det svare altså til ca. 6Kg. levende sten. Synes du det er dyrt sammenlignet med, hvad du spare?

Du undgår ligeledes alt uønsket i din balje. Sygedomme, glasroser, snegle, fireworms og meget mere.
Sidst jeg købte levende sten var der en krabbe med, som begyndt at æde og dræbe løs i baljen. Den havde gemt sig godt i en levende sten. Det var altså lidt øv at vågne op til næste morgen! :wink:

Så skal du købe saltsyre eller andet udstyr for at fjerne glasroser, det koster også penge. Eller også skal du bøvle med at fjerne dem på anden vis.

Man kan jo godt bygge det hele op i døde sten og tilføre et par levende. Så bliver resten jo også levende :) jeg tror skam sagtens jeg kunne finde på at bruge dette produkt, men så skulle prisen mere end halveres.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

ole. skrev:
en stor pengepung er også en god evne at ha :wink: ,jeg tror de fleste saltvandsakvarister generelt er smarte mennesker
jeg kun kun snakke for mig selv jeg er ikke for god til at reproducere en biotop,jeg kan ikke finde tilstrækkelig med dyr og div. tilbehør,habitatet er bleven til noe andet end hvad der var tiltænkt jeg ville holde fra starten.omrøring og flow har jeg heller ikke noe koncept af i mit system.
ta bare det såkaldte clean up crew som eksempel de fleste dyr der tilgængelig er ikke engang dyr der lever på rev og omvendt har de ingen økologisk lighed med dyr fundet på/i naturlige rev
Der er heldigvis mange måder at starte, køre og vedligeholde saltvands akvarier på :wink:
I naturen er alting i meget store forhold og tilpasser ofte sig selv. Det kan det ikke i vores små systemer.

I vores systemer er kun hvad vi tilfører. Det gælder fisk, bakterier og alt andet levende.

Nogle gør det meget avanceret og nogen gør det meget simpelt.
Så længe man selv er glad for sit resultat, så er alt jo godt :GO
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Schwensen skrev:
Petercw skrev:
Schwensen skrev:

Man kan jo godt bygge det hele op i døde sten og tilføre et par levende. Så bliver resten jo også levende :) jeg tror skam sagtens jeg kunne finde på at bruge dette produkt, men så skulle prisen mere end halveres.
Det har du skam helt ret i. Det er der sikkert også nogen som gør :)
Jeg ville personligt ikke gøre det, for så risikere jeg alligevel og få sygdomme, glasroser, snegle og alt mulig andet i mit system. Så går "luften" ligesom lidt a ballonen, efter min personlige mening, hehe.
Men som sagt kan man jo gøre det på mange måder.

Jeg er selv startet med levende sten og jeg fortryder det bittert, at jeg ikke kendte til produktet dengang jeg startede :)
Jeg har selv begået mange fejl og mistet en del penge på det.
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Jeg er altså ikke helt sikker på jeg forstår Hvor alle affaldsstofferne fra de døde sten forsvinder hen, når man putter bakterier i vandet?
Og nitrit er for høj til at putte noget levende i endnu. Jeg kender ventetiden alt for godt;)
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

mikkeljacobsen89 skrev:Jeg er altså ikke helt sikker på jeg forstår Hvor alle affaldsstofferne fra de døde sten forsvinder hen, når man putter bakterier i vandet?
sorte huller du,jeg siger dig :T :beer: 8) :grouphug: :shock: :smart: :)
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Affaldsstoffer fra de døde sten?
De døde sten skal gerne være helt fri for affaldsstoffer når du køber dem. Det er ligesom pointen med at sælge og have døde sten :)

Hvis man ikke mener at forhandleren eller hvor man nu køber stenene, kan stå inde for at de er clean, så findes der jo måde at rense sten på. Ikke ligefrem et problem.

I øvrigt så lever disse gode bakterier netop af affaldsstofferne. De lever af dem ligesom vi lever af frikadeller og kartofler (og rødvin selvfølgelig) :GO
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Ulle,

Pæn balje du har, den kan du godt være stolt over :y ønsker dig held og lykke fremover.

Peter,

Vil da oz se din :y

Alternativt lav en tråd om din balje - så vikan følge udviklingen, som vi andre har tråde - og deler glæder og bekymringer.

Så respekteres samtidig trådstarter.

Hvor lang tid har du haft saltvand ? Jeg har på fornemmelsen at du har forberedt dig rigtigt godt, og det skal du ha ros for - ikke alle gør det :y

Har baljen kørt kort tid eller ?du taler som om du ved mere om saltvand end folk med års erfaring.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Hey peder,

Jeg kan da godt oprette en tråd om min balje, hvis du gerne vil se den :f1:
Er dog ikke særlig stolt over den, da jeg ikke har råd til alle de flotte koraler og fisk, som jeg gerne vil have :)
Mit første akvarie som er udsat for alverdens test og forsøg. Ikke just en fryd for øjet, men det har lært mig noget.

Hvad mener du med, at jeg taler som om jeg ved mere om saltvand, end folk med års erfaring? :)
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Petercw skrev:Hey peder,

Er dog ikke særlig stolt over den, da jeg ikke har råd til alle de flotte koraler og fisk, som jeg gerne vil have :)
Mit første akvarie som er udsat for alverdens test og forsøg. Ikke just en fryd for øjet, men det har lært mig noget.

Hvad mener du med, at jeg taler som om jeg ved mere om saltvand, end folk med års erfaring? :)
Ærligt Peter,

Så har jeg ikke haft dialog med dig før - i den virkelige verden er du sikkert en sød fyr, men jeg opfattede dig i denne tråd som lovlig smart, og som kom med den sædvanlige lidt for ivrige salgsgas om snakeoil - en tale vi har set masser af gange før.

Derfor jeg spørger - jeg er såmænd hverken raketfysiker eller mikrobiolog - jeg er saltvandsakvarist med stort S :y
Jeg elsker at læse om hobbyen og at afprøve nye ting er ikke helt ukendt - måske du mener det godt, jeg personligt synes du var for hurtig.

Samtidig synes jeg du negligerer flere akvarister i tråden med års erfaring, desværre.

Så mit ønske om en tråd er faktisk en mulighed for at du kan komme med en ny og bedre præsentation af dig selv.
Nogen gange er det fint der kommer friske pust, eller næsten altid vil jeg mene, nogen gange skal vi alle ha etspark bagi.

Jeg er derudover interesseret i at høre om du har reel erfaring med hobbyen - og de op og nedture en balje altid har, eller om du udtaler udelukkende på baggrund af bøger og artikler ?

Jeg har intet imod indhold af hvad du skriver - det jeg fandt lidt for smart var derimod formen. Det skrevne ord kan jo meget let misforståes - nu beskriver jeg blot hvordan jeg har opfattet dine. Har jeg fejlfortolket dig, så beklager jeg :y

Dette er et forum - der er ligeså mange meninger som der er medlemmer - og det skal der være plads til.

jeg vil gerne rose dig for din energi :y energi, viden, lyst og erfaring er vigtigt i hobbyen, og en dygtig akvarist ses tydeligt på hans balje, og ikke på pengepungens størrelse. Forummet har masser af smukke baljer som står hos studerende - som ikke har de store midler.

Så håber jeg du vælger at tolke mit svar positivt :y

Mvh
Peder

.
Senest rettet af pederrevnørd tors 4. okt 2012 22:19, rettet i alt 1 gang.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af ole kekkonen »

Petercw skrev:Hey peder,

vi vil gerne se den.

den med ikke just en fryd for øjet kan jeg dog vœre med på :angry:
den sidste års tid har jeg prøvet at køre et saltvandsakvarie uden skummer og vandskifte mest af alt af ren og skær dumdristighed og stœdighed så har jeg bleven ved og ved selvom akvariet ligner en katastrofe.med ingen rigtige sikkerheds net er der strafbart at lave fejl og jeg hænger bare en gardin op foran baljen når jeg har klokket idet :smartass: ,meen jeg må sige akvariet er ved at blive mer og mer taknemmelig og svær sådan lige at vælte om kul selvom tanken har været der et par gange :lipssealed:
jeg må tilføje min balje har en dsb og søgrœs og er ikke noe koralrev :-)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=54262
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

ole. skrev:den med ikke just en fryd for øjet kan jeg dog vœre med på :angry:
den sidste års tid har jeg prøvet at køre et saltvandsakvarie uden skummer og vandskifte mest af alt af ren og skær dumdristighed og stœdighed så har jeg bleven ved og ved selvom akvariet ligner en katastrofe.med ingen rigtige sikkerheds net er der strafbart at lave fejl og jeg hænger bare en gardin op foran baljen når jeg har klokket idet :smartass: ,meen jeg må sige akvariet er ved at blive mer og mer taknemmelig og svær sådan lige at vælte om kul selvom tanken har været der et par gange :lipssealed:
jeg må tilføje min balje har en dsb og søgrœs og er ikke noe koralrev :-)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=5&t=54262
Argh Ole, er de der kaktus alger ikke omtrent stenkoraller? :)

Sorry for OT, er du flyttet til toppen af Danmark nu?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12

Indlæg af Petercw »

Hey,

Jeg skal da se at få oprettet en tråd en af dagene, når jeg får taget nogle billeder af akvariet :GO
Desværre har jeg kun min mobil telefon, til at tage billeder med, så det er begrænset hvor gode de kan blive.

Når ja Peder, jeg er skam heller ikke professor eller andet. Jeg læser bare meget om det som interessere mig. Det kan jo knap nok undgå at man får lidt viden af den slags :wink:
Der er da mange som har meget mere erfaring end jeg, men derfor synes jeg da godt at jeg kunne sige min mening om et produkt.

Jeg synes da også at jeg måtte forsvare mine argumenter lidt, da nogen som har prøvet andre uvedkommende bakterier produkter, mener at når ét produkt ikke virker, så er der nok ingen som gør.
Men lad den bare ligge :GO
Selv har jeg haft mit 130 liters i ca. 8-9 måneder vil jeg tro. Det er nok ikke alverden, men Gud hvor har jeg brugt mange timer i bøger og foran skærmen, hehe :f1:
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Tak for dit pæne svar Peter :GO

Godt du elsker hobbyen, og brænder for det. Jeg taler selv meget, vi skal nok øve os i at lytte noget mere også.

Held og lykke fremover med baljen :y

Mvh
Peder
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"