Jo takGizze skrev:Jeg er VILD med den stensætning!
Jeg har ingen ammoniak, nitrit eller nitrat ifølge mine tests i forgårs. Jeg mangler dog at teste for alle andre ting som pH, Ca, Mg, KH mv. Jeg regner dog med, at disse værdier er rimelige. Jeg tester for dette imorgen, når jeg lige får hentet mine testsæt hjem.pederrevnørd skrev:Hvad med nitrit ? Kan du komme lidt algeædere i snart ?
Mvh
Peder
Nej, men hvis de ikke er som de skal være, så skal jeg have kørt dem ind. Derfor jeg ville lave den store test i dag, så jeg eventuelt kunne planlægge justering af mg og ca, så disse sad lige i skabet, når det var klar til levende. Hellere forebygge og justere inden levende bliver tilført.Bingocaller skrev:Ca og Mg er ikke rigtigt så vigtige lige nu
Jeg tror du har fundet svaret selv. Og jeg tror det er en kombination af 1 og 2.Schwensen skrev:Så har jeg brug for et par råd igenDer er endnu ikke kommet noget liv i, men da jeg har ferie fra studiet i nogle uger fra på mandag af, så skulle der pludselig være tid til at lege lidt med akvariet. Jeg har i dag modtaget et par Hanna-testers, som jeg købte af Bruno herinde, og blev simpelthen nødt til at teste for fosfaten hurtigst muligt
Jeg døjer nemlig med lidt cyano og brunalger på sten og sand, hvilket jeg giver fosfat skylden for.
I dag fik jeg så testet fosfaten, og den sagde 0,04 ppm, hvilket egentlig ikke er alarmerende, men dog en lille smule. Jeg har selv to mulige scenarier for fosfatens tilstedeværelse:
1. Da de grønne trådalger er ved at dø/rådne lækker de fosfat tilbage i vandsøjlen, som danner grobund for f.eks. cyano og brunalger.
2. Der er stadig lidt fosfat i stenene, som lækker ud i vandet. Fosfaten kan være bundet i stenene, da jeg startede op med døde sten.
Jeg hælder sådan set mest til det første scenarie, da algerne i algefasen burde have opbrugt den fosfat, som var i vandet, og derved ville vandsøjlen have mindre fosfat end stenene, som vil lække mere fosfat ud? Dette ville så løbe i ring? Det er dog bage en lille hjemmelavet teori, så hører gerne fra andre!!!
Akvariet har kørt i to måneder, og er i mellemtiden blevet "behandlet" med dr. tims waste-away og refresh, netop for at fjerne ophobet næring i stenene(Skummeren fik så sandelig også trukket noget ud efter doseringen af dette!!!). Jeg kører desuden med rowaphos, og tilfører intet andet end vand som kompensation for det fordampede (vand fra osmoseanlæg med en tds på 0). Mit spørgsmål går på, om jeg skal vente lidt endnu med at tilføre koraller og fisk, eller jeg eventuelt godt kan tilføre en af delene(har en bestilling stående og vente hos Flemming) ? Vil det bare give større problemer? Jeg har intet nitrat i vandet, hvilket jo kan give problemer for korallerne?
Håber der er nogen der kan give et par svar, da jeg har en kæreste hvem dagligt spørger: "hvornår får vi fisk i?". Og jeg kan bare svare: "når det er klart!". Men glæder mig nu også selv til lidt liv i baljen
Narh. Så tror jeg du har misforstået mig. Jeg har ikke alger som i trådalger. Jeg har lidt cyano hist og pist, og kan se nogle begyndende klatter på sandbunden. Desuden har jeg på sandbunden et sted hvor sandet ligesom er dækket af lidt brunalger (et ganske tyndt fint lag, men dog stadig grimt). Så jeg kan ikke plukke alger, og jeg kan ikke få nogle dyr til det. Hvis jeg skulle tilsætte en fisk, var det for at få godt gang i bakterierne, så jeg kunne få en større næringseksport.Birkefeldt skrev: Jeg tror du har fundet svaret selv. Og jeg tror det er en kombination af 1 og 2.
Hvis det var mig ville jeg gøre en af følgende ting for at få algerne væk. Enten begynde at plukke manuelt og på den måde eksportere næring ud af systemet, eller få en algespisende fisk eller søhare, som vil æde algerne og omdanne det til noget skummeren kan afskumme og på den måde fjerne mere næring.
mvh kenneth
Ok, jeg var ikke helt skarp. Jeg kiggede på billederne fra dit forrige indlæg og troede det stadig så sådan ud, det beklager jeg. Men hvordan ser det ud nu? Brunalger på sand og sten kan jo være mange ting.Schwensen skrev:Narh. Så tror jeg du har misforstået mig. Jeg har ikke alger som i trådalger. Jeg har lidt cyano hist og pist, og kan se nogle begyndende klatter på sandbunden. Desuden har jeg på sandbunden et sted hvor sandet ligesom er dækket af lidt brunalger (et ganske tyndt fint lag, men dog stadig grimt). Så jeg kan ikke plukke alger, og jeg kan ikke få nogle dyr til det. Hvis jeg skulle tilsætte en fisk, var det for at få godt gang i bakterierne, så jeg kunne få en større næringseksport.Birkefeldt skrev: Jeg tror du har fundet svaret selv. Og jeg tror det er en kombination af 1 og 2.
Hvis det var mig ville jeg gøre en af følgende ting for at få algerne væk. Enten begynde at plukke manuelt og på den måde eksportere næring ud af systemet, eller få en algespisende fisk eller søhare, som vil æde algerne og omdanne det til noget skummeren kan afskumme og på den måde fjerne mere næring.
mvh kenneth
TakPoulD skrev:Enig med Tobias, et par prægtige kirurger.
Personligt ville jeg ikke få ståpels over cyano kort efter opstartsfasen.
Hvor mange dage er der i den skummerkop?