Foreslag til algeædende fisk

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Foreslag til algeædende fisk

Indlæg af Carsten »

Gizze skrev:
Carsten skrev:Hvis du ikke har nogen koraller i akvariet, så mørklæg akvariet totalt i nogle dage (en uges tid)

Hvad så med skummer?? Kører den optimalt??

Er der ikke en i omegnen af dig, som har et fornuftigt fosfat testsæt??

Jeg kunne forestille mig, at de ekstra sten du smed i sumpen ikke har været helt så levende som du regnede med, og evt. fyldt med slam.
Når du skriver mørkelæg. Mener du så lade være med at tænde lys ? Eller ligefrem smide noget hen over akvariet, så det bliver helt sort ?

Skummeren kører simpelthen perfekt!på trods af det er en billig skummer (Boyu wg-2516) Så skummer den rigtig flot! Massere af bobbler og rigtig grøn/sort snask.
Stenene jeg smed i sumpen var spræl levende. MEN du har har nok ret i, at de åbenbart var fyldt med slam :BA

Jo bima herinde fra ville godt måle mit fosfat (Med rowa) Er hanna også god nok til fosfat ? Overvejer at anskaffe mig sådan en nemlig.

Hvis akvariet står så det får lys, selvom lyset over akvariet er slukket, skal du dække det helt af. Det vil jeg nu anbefale alligevel.
Processen tager længere tid, hvis det ikke er helt mørkt. Efter den uges tid, så er algerne blevet meget blege, og ser nok døde ud.
Så skal du igang med at fjerne dem. Hvis det er trådalger, er det lettest af tage dem med fingerne.

Spdiving herinde fra har lavet nogle test med Hanna og Rowa, og resultatet var ens. Eneste problem med Hanna'en er at glassene skal være helt rene for at få et korrekt resultat.
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Gizze »

Skal sumpen også mørkelægges ?
Den står nemlig heller ikke helt mørkt og der kan vel være alger der i også?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

Gizze skrev:Skal sumpen også mørkelægges ?
Hvis du ikke kan se algerne, så er der nok ingen. Men mørklæg den da også for en sikkerhedsskyld

Du kan i samme omgang investere i enten noget Lanthium klorid eller et noget dyrere alternativ rowaphos for at fjerne det fosfat som der nok er.
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Gizze »

Carsten skrev:
Gizze skrev:Skal sumpen også mørkelægges ?
Hvis du ikke kan se algerne, så er der nok ingen. Men mørklæg den da også for en sikkerhedsskyld

Du kan i samme omgang investere i enten noget Lanthium klorid eller et noget dyrere alternativ rowaphos for at fjerne det fosfat som der nok er.
Jeg mørkelægger sumpen også :GO

Har lige læst lidt om det der Lanthium klorid. Synes ikke rigtig at jeg kan se nogen guide til, hvordan og hvor meget der skal tilsættes ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af Carsten »

25/50 gram opløses i 1/2 liter osmosevand. Tilsættes langsomt til akvariet i skummeren. I dit lille akvarie skal du nok ikke bruge meget mere end 5 ml om dagen. Efter et par dage burde det være muligt at se et fald i fosfat indholdet.
Lanthiumen udfælder sig som hvide flager i vandet, som kan skummes af.
Der findes andre måder at tilsætte det på, og mon ikke dem der har prøvet dem melder sig på banen.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"