Hvad sker der lige i øjeblikket?
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 7500 Holstebro
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Holstebro
Re: Hvad sker der lige i øjeblikket?
Jeg hører også til en af dem som lige har lukket ned, men kun for at starte op med et nyt mindre setup.
Elregningen var astronomisk, udgifter til diverse pærer, salt mm. var også løbet i vejret. Det krydret med en lang række begynderfejl og manglende tid.
Nyt setup bliver 350 l med led og måske noget med dsb, ats eller refugium har ikke helt besluttet det endnu.
Jeg synes faktisk at udbuddet i butikkerne er rimeligt ok - Jeg har handlet med bla. Aquastyle som har nogle fantatiske koraller med jævne mellemrum. Blandt private er det ofte JJ jeg har handlet med.
Var fornyligt hos decocean, det var også en rigtig positiv oplevelse.
Mit råd til nye i hobbyen: lyt til de mere erfarne her på forummet. og handl med de forhandlere der har mange års erfaring, selvom der skal køres langt.
Elregningen var astronomisk, udgifter til diverse pærer, salt mm. var også løbet i vejret. Det krydret med en lang række begynderfejl og manglende tid.
Nyt setup bliver 350 l med led og måske noget med dsb, ats eller refugium har ikke helt besluttet det endnu.
Jeg synes faktisk at udbuddet i butikkerne er rimeligt ok - Jeg har handlet med bla. Aquastyle som har nogle fantatiske koraller med jævne mellemrum. Blandt private er det ofte JJ jeg har handlet med.
Var fornyligt hos decocean, det var også en rigtig positiv oplevelse.
Mit råd til nye i hobbyen: lyt til de mere erfarne her på forummet. og handl med de forhandlere der har mange års erfaring, selvom der skal køres langt.
- Solow
- Dværg kejser
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2860 Søborg
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Gladsaxe
Ja jeg må jo så også melde mig til dem som har holdt pause..
Nu starter jeg så op for 3 gang, for må som alle andre sande at hvis man først har haft saltvand, ja så er alt det andet bare dødsygt
Jeg er midt i min brunalge fase, og syntes det er lige så spændende at følge udviklingen denne gang som under de andre opstarter, og kan slet ikke vente til at kunne putte mere liv derned.
Mht. forhandlere har jeg ingen klager, men bor så også i Søborg... midt imellem Klovnfisken, Decocean og internettet
Jeg syntes at se mange af de gamle navne som er dem jeg kan huske hjalp mig igennem første gang stadig er aktive, men kan også godt forstå hvis der er nogle som bliver skræmt væk fra foras af nogle af de ubehøvlet og direkte arrogante fjolser som er der inde i dag.. sjovt at se at dem som svarer mest flabet er dem som selv lige er startet op og ingen erfaring har, men fordi de nu har vand ved ALT !!, men man kan jo bare kigge på antal af brugernes indlæg og se om det er en som ved noget, eller en som bare lige har fået al sin viden på 2 min på internettet.
Saltvand for the win
Nu starter jeg så op for 3 gang, for må som alle andre sande at hvis man først har haft saltvand, ja så er alt det andet bare dødsygt

Jeg er midt i min brunalge fase, og syntes det er lige så spændende at følge udviklingen denne gang som under de andre opstarter, og kan slet ikke vente til at kunne putte mere liv derned.
Mht. forhandlere har jeg ingen klager, men bor så også i Søborg... midt imellem Klovnfisken, Decocean og internettet

Jeg syntes at se mange af de gamle navne som er dem jeg kan huske hjalp mig igennem første gang stadig er aktive, men kan også godt forstå hvis der er nogle som bliver skræmt væk fra foras af nogle af de ubehøvlet og direkte arrogante fjolser som er der inde i dag.. sjovt at se at dem som svarer mest flabet er dem som selv lige er startet op og ingen erfaring har, men fordi de nu har vand ved ALT !!, men man kan jo bare kigge på antal af brugernes indlæg og se om det er en som ved noget, eller en som bare lige har fået al sin viden på 2 min på internettet.
Saltvand for the win

Martin Sørensen - 2388 5956
- FrederikNørgaard
- Foxface
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: 7000 Fredericia
Hvis det kan glæde dig Carsten, så er jeg på vej tilbage:)Carsten skrev:Hvorfor er der så mange som stopper lige i øjeblikket??
Mvh Frederik B Nørgaard
- minedykker
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2980 Kokkedal
Ja der er mange der lukker ned for tiden, men så kan jeg så fortælle at jeg laver større system i det ny hus med hoved tank på 1500 L har kikket på mange muligheder for at gøre ting billiger og ja el er jo nok den største post for os alle, men i vores tilfælle laver vi solfanger på taget og det hjælper jo på el´en i det lange løb lige som der kommer led i sted for 3 x 250 watt og 2 x 54 watt t5 men ja vores hobby koster
men det kommer til at se sådan her ud og planen er at det bliver et SPS akvarie. bliver på disse mål 250x100x60= 1500 liter
men det kommer til at se sådan her ud og planen er at det bliver et SPS akvarie. bliver på disse mål 250x100x60= 1500 liter
Småt men GODT viewtopic.php?f=95&t=54625
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Hej
Kan du linke til den solfanger du vælger, jeg har kigget på den store model som bilka markedsfører, mener den hedder 6000w
Flot design dit nye - bliver spændende
Kan du linke til den solfanger du vælger, jeg har kigget på den store model som bilka markedsfører, mener den hedder 6000w
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
pederrevnørd skrev:
Hej Peder
Jeg skal også have solceller 6000 w anlæg. Et godt råd, der stor forskel i mængden af produceret strøm på årsplan på de forskellige typer af anlæg, så prøv at tale med forskellige leverandører inden du køber.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
pederrevnørd skrev:
Hej Peder
Jeg skal også have solceller 6000 w anlæg. Et godt råd, der stor forskel i mængden af produceret strøm på årsplan på de forskellige typer af anlæg, så prøv at tale med forskellige leverandører inden du køber.
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Det skal jeg nok, undersøger det blot, ku være rart hvis man ku fjerne en stor del af ens elregning
Tak for info

Tak for info
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Bilka beregner deres solcelleanlæg ud fra solcellerne og ikke inverteren. Samt de beregner ud fra 100% optimale forhold.
Desværre oplyser de heller ikke i deres tilbage betalingstid af inverten at den kun har 10-12 års levetid så en den udgift på ca 10.000 kr - 12.000 kr kommer også oven i før deres tilbagebetalingstid den holder.
Ud over dette har jeg set reklame billeder fra virksomheder hvor de har været ude og montere solceller forkert.
De var monteret helt op til kip på taget samt helt ud til sternbrædderne.
For at de er beskyttet i mod en eventuelt storm skal de monteres minimum 50cm ind på taget.
Steen
Desværre oplyser de heller ikke i deres tilbage betalingstid af inverten at den kun har 10-12 års levetid så en den udgift på ca 10.000 kr - 12.000 kr kommer også oven i før deres tilbagebetalingstid den holder.
Ud over dette har jeg set reklame billeder fra virksomheder hvor de har været ude og montere solceller forkert.
De var monteret helt op til kip på taget samt helt ud til sternbrædderne.
For at de er beskyttet i mod en eventuelt storm skal de monteres minimum 50cm ind på taget.
Steen
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Geografisk sted: Støvring
De gange jeg har kigget på solcelle anlæg, har det typisk sku tage 10 år, før det var betalt hjem, og først der efter begyndte man at tjene på det. Og det forudsætter at anlæget stadig køre efter 10år, personligt syntes jeg ikke det kan betale sig pt.
- Pedersen8970
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8970 Havndal
- Geografisk sted: Havndal -DK
For alle dem som forlader hobbyen, tak fordi i har været med, jeg håber og se jer igen..
For som Carsten så sandt skrev, så er Saltvand som at få en virus. (syntes nu det er generelt for akvariehobbyen
)
Til alle jer andre der vælger og blive tilbage, også mange tak for det, i må jo i fællesskab være med til at skabe dagsordenen via aktiviteterne her på forumet og vidensudveksling, keep up the GOOD WORK! Så kommer de andre tilbage salt viruset skal nok ramme dem igen
Jeg er ny så jeg har ikke så meget at bidrage med på det "faglige" plan ud over mine egne "upser" = dyrt købt erfaring, men er slet ikke i tvivl om at de garvede nok skal støtte op om os nye bare vi spørger pænt og lige har en smule tålmod, ved på mit fagfelt skal jeg nogen gange lige slå noget efter osv osv.
Well det var så mine 2 cent. håber de kan bruges ellers

For som Carsten så sandt skrev, så er Saltvand som at få en virus. (syntes nu det er generelt for akvariehobbyen

Til alle jer andre der vælger og blive tilbage, også mange tak for det, i må jo i fællesskab være med til at skabe dagsordenen via aktiviteterne her på forumet og vidensudveksling, keep up the GOOD WORK! Så kommer de andre tilbage salt viruset skal nok ramme dem igen

Jeg er ny så jeg har ikke så meget at bidrage med på det "faglige" plan ud over mine egne "upser" = dyrt købt erfaring, men er slet ikke i tvivl om at de garvede nok skal støtte op om os nye bare vi spørger pænt og lige har en smule tålmod, ved på mit fagfelt skal jeg nogen gange lige slå noget efter osv osv.

Well det var så mine 2 cent. håber de kan bruges ellers

Bedste hilsner,
Sergej
Sergej
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Dejligtpositivt og velskrevet indlæg Sergej
Du fik oz tråden tilbage til det den handlede om, godt gået - er forbandet let at tage en forkert drejning nogen gange..."
Mvh
Peder

Du fik oz tråden tilbage til det den handlede om, godt gået - er forbandet let at tage en forkert drejning nogen gange..."

Mvh
Peder
- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Mon ikke bare at der altid vil være en procentdel som stopper pga. forskellige forhold og at der bare i de seneste år er kommet mange flere akvarister?
Jeg husker da stadig da jeg startede for 6-7 år siden, der var der kun 3 forhandlere i Jylland, 1 i Århus og 2 i Esbjerg og siden da er det da gået stærkt.
Med et øget antal butikker er det måske også blevet lettere at få øje på saltvand og få rådgivning der, hvor i mod man før i tiden blev tvunget til at gå på forummet for at finde frem til "den hemmelige forhandler inde i et villakvarter uden åbningstider".
Jeg husker da stadig da jeg startede for 6-7 år siden, der var der kun 3 forhandlere i Jylland, 1 i Århus og 2 i Esbjerg og siden da er det da gået stærkt.
Med et øget antal butikker er det måske også blevet lettere at få øje på saltvand og få rådgivning der, hvor i mod man før i tiden blev tvunget til at gå på forummet for at finde frem til "den hemmelige forhandler inde i et villakvarter uden åbningstider".
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der er godt nok kommet en del flere forhandlere i Jylland, hvorimod det er gået lidt tilbage på Sjælland.Mikkel E skrev:Mon ikke bare at der altid vil være en procentdel som stopper pga. forskellige forhold og at der bare i de seneste år er kommet mange flere akvarister?
Det med rådgivning, er så spørgsmålet. Der var for nyeligt en fra den nordlige del af Jylland, som med mindre vedkommende havde misforstået det totalt, havde fået en "rådgivning" som jeg tror vedkommende havde været bedre tjent med uden.
Der er selvfølgelig butikker hvor sælgeren ved hvad han snakker om, men der er stadig de butikker hvor sælgeren blot skal have nogle kroner i kassen
- Anette
- Dragefisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8700 Horsens
- Geografisk sted: Horsens
Angående rådgivning og Aalborg er der vist en enkelt butik der ikke har det bedste rygte. Da vi startede op i sin tid deroppe blev vi anbefalet at købe et RSM 130, efter vi havde fortalt at vi var forelskede i en ret stor klovneaftrækker, mandarinfisk og kirurger (hvidbrystet og palet)... Heldigt at man godt må undersøge tingene selv.
Men ja, tror lige så meget det er blikfanget når man forvilder sig ind i en dyrehandler, og de har deres fine show akvarier stående.
Nedlukningen, tja, tror mange har redet med på VSV, Zeo og hvad-ved-jeg bølgerne i håb om at det var mirakkel kurer og når det så efter flere år ikke virker så dør interessen ud... Kan da se flere af nedluknings trådene er folk der har kæmpet for at få akvariet på ret køl i flere år, og nu bare ikke gider bøvle mere med det..

Men ja, tror lige så meget det er blikfanget når man forvilder sig ind i en dyrehandler, og de har deres fine show akvarier stående.
Nedlukningen, tja, tror mange har redet med på VSV, Zeo og hvad-ved-jeg bølgerne i håb om at det var mirakkel kurer og når det så efter flere år ikke virker så dør interessen ud... Kan da se flere af nedluknings trådene er folk der har kæmpet for at få akvariet på ret køl i flere år, og nu bare ikke gider bøvle mere med det..
Mvh Anette og Kristoffer
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Geografisk sted: Fyn
JEg har væet herinde siden siden startede og har haft saltvand lige så længe, jeg har lært utrolig meget af at være medlem herinde. Med tiden lærer man at ryste lidt på hovedet af de folk herinde som kun ønsker at skabe splid og dårlige vibrationer...
I bund og grund hersker der altid en god støttende og hyggelig atmosfære herinde. Folk har mange interesse indenfor vores hobby. Jeg har selv været glad for at eksperimentere lidt med alternativ filter systemer og led belysning fra den spæde start for nogle år siden...
Jeg lukker mit 440L saltvand pga familie forøgelse, men vender tilbage om nogle år. Til den tid vil der være en tablet, man kan tilsætte, der renser vandet og samtidig tilsætter alt hvad der er nødvendigt for at vandværdierne er stabile!!! El er ikke noget problem for alle har solcelle paneler der er så effektive, at de kan drive hustanden samt akvariet ganske gratis
Mærk jer mine ord!!! DETTE ER FREMTIDEN:-)
I bund og grund hersker der altid en god støttende og hyggelig atmosfære herinde. Folk har mange interesse indenfor vores hobby. Jeg har selv været glad for at eksperimentere lidt med alternativ filter systemer og led belysning fra den spæde start for nogle år siden...
Jeg lukker mit 440L saltvand pga familie forøgelse, men vender tilbage om nogle år. Til den tid vil der være en tablet, man kan tilsætte, der renser vandet og samtidig tilsætter alt hvad der er nødvendigt for at vandværdierne er stabile!!! El er ikke noget problem for alle har solcelle paneler der er så effektive, at de kan drive hustanden samt akvariet ganske gratis
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
her er det som om alt bliver grå,lejligheden bliver grå,akvariet bliver grå............
- DennisBS
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 15
Anders månsson skrev:JEg har væet herinde siden siden startede og har haft saltvand lige så længe, jeg har lært utrolig meget af at være medlem herinde. Med tiden lærer man at ryste lidt på hovedet af de folk herinde som kun ønsker at skabe splid og dårlige vibrationer...
Håber du har ret anders.

viewtopic.php?t=6596 (mit første nano)
viewtopic.php?f=91&t=30685 (nuværende nano)
http://magicreef.dk/index.php?cat=10008
viewtopic.php?f=91&t=30685 (nuværende nano)
http://magicreef.dk/index.php?cat=10008
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
Vodkaen skal i baljen kære AndersAnders månsson skrev: Jeg lukker mit 440L saltvand pga familie forøgelse, men vender tilbage om nogle år. Til den tid vil der være en tablet, man kan tilsætte, der renser vandet og samtidig tilsætter alt hvad der er nødvendigt for at vandværdierne er stabile!!! El er ikke noget problem for alle har solcelle paneler der er så effektive, at de kan drive hustanden samt akvariet ganske gratis

-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Geografisk sted: Fyn
ja der var jo lidt tilbage i skabet:-)
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- Dyhr
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
- Saltvand siden?: 2012
- Kontakt:
Der ramte du hovedet på sømmet og får en thumb up fra mig.Solow skrev: Jeg syntes at se mange af de gamle navne som er dem jeg kan huske hjalp mig igennem første gang stadig er aktive, men kan også godt forstå hvis der er nogle som bliver skræmt væk fra foras af nogle af de ubehøvlet og direkte arrogante fjolser som er der inde i dag.. sjovt at se at dem som svarer mest flabet er dem som selv lige er startet op og ingen erfaring har, men fordi de nu har vand ved ALT !!, men man kan jo bare kigge på antal af brugernes indlæg og se om det er en som ved noget, eller en som bare lige har fået al sin viden på 2 min på internettet.
Saltvand for the win
Desværre er det noget man ser på næsten alle fora, uanset hobby.
Man kan jo så bare håbe at de rette mennesker ser dette og tager det til eftertanke.
Jeg er selv ny (130L red sea i et par måneder) men er allerede helt bidt og planlægger meget snarlig udvidelse til noget større og sidder dagligt og suger viden ud af de mange gode tråde - så må man jo selv sortere skidtet fra

Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898