osmose eller ikke osmose?

Forum for generel snak omkring saltvand.
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: osmose eller ikke osmose?

Indlæg af mcnats »

Helena skrev:
mcnats skrev:
Helena skrev:Samvittighed er nok ikke et brugbart argument, eftersom man som saltvandsakvarist fyrer en masse strøm af, Vandspild er nok mere synligt, men sålænge vi ikke udelukkende bruger sol og vindenergi, så er det lige så slemt at bruge strøm= CO2 udledning.
Faktisk mener jeg at når vi vælger at bruge tid, energi og ressourcer på noget så luxuriøst som et akvarie, så skylder vi da at gøre det optimalt, og få det bedste resultat ud af det.
Jeg har de sidste vintre prøvet at måle på mit hanevand, efter længere perioder med sne og frost, og der åbenbart en forskel i mængden af næringsstoffer, når jorden ikke bliver skyllet igennem af regnvand jævnligt.
Slet ingen tvivl, osmose er det eneste rigtige.
Men køb et ordentligt anlæg, med mindst muligt spild. Og brug overskudsvandet til: Bilvask, blomster, toiletskyl, drivhuset, flisevask....... :GO
Ret mig hvis jeg tager fejl men er hanevand ikke regnvand der er faldet for flere årtier siden? Så kan der næppe være sæsonbaserede forskelle på næringsværdier.
Det kommer meget an på hvor boringen ligger, nogle steder er det korrekt at der kan gå lang tid, andre steder ikke.
ok
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17

Indlæg af mcnats »

Er der nogen der kan svare på hvad det er man ønsker at undgå udover fosfat og nitrat, men som ikke er skadeligt for mennesker?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Metaller, klor, silikat....
... og hvis det går helt galt (som det jo sommetider gør); pesticider, bakterier, glyphosat osv.

/Kim
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17

Indlæg af mcnats »

Nolan skrev:Metaller, klor, silikat....
... og hvis det går helt galt (som det jo sommetider gør); pesticider, bakterier, glyphosat osv.

/Kim
Tak.
Men er disse stoffer et problem, hvis man altså ikke kæmper med alger?

Af metaller er det eneste som jeg kender til der kan være giftige for havdyr kobber og tungmetaller. Tungmetaller tvivler jeg på kan være et problem i vores akvarier, da de ville gøre mere skader hos os mennesker der drikker vandet. kobber kunne helt sikkert være et problem for vores krebsdyr, men er det et metal der kan findes i hanevand i skadelige mængder??

Angående klor, pesticider og glyphosphat så må koncentrationerne af disse ligge så lavt, at de ikke kan være et problem for akvariet hvis de ikke er et problem for os, eller hvad?

Bakterier, de kan da ikke gøre nogen skade. De bakterier der findes i hanevand er jo ikke koral/fiske-patogener, altså bakterier der kan gøre fisk eller koraller syge, og de fleste vil sikkert dø i det samme de kommer i kontakt med saltvand. Desuden vil der jo være utallige milliarder af bakterier i selv det mindste akvarie, og mange tilsætter endda ekstra, så dem kan jeg ikke se skulle være et problem
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

mcnats skrev: ... så må koncentrationerne af disse ligge så lavt, at de ikke kan være et problem for akvariet hvis de ikke er et problem for os, eller hvad?
Jeg tror lige jeg prøver at forklare det igen...

Den lille mængde skadelige ting som der kommer med ferskvandet fra vandhanen med over i akvariet KOMMER ALDRIG UD AF AKVARIET IGEN selv om vandet fordamper dagligt, da det jo kun er selve vandet der fordamper og ikke de andre ting som vandet indeholder...

Så ved efterfyldning af flere liter fordampet vand hver dag med denne lille mængde skadelige ting, vil mængden af disse ting jo stige fra dag til dag og derved opbygge en katastrofe over tid...

Dog vil nogle af disse stoffe blive tyndet ud ved vandskifte, men KUN hvis vandskiftet er stort nok, da du jo stadigvæk tilføre skadestoffer sammen med det nyblanded saltvand ved stadig brug af hanevandet + der kommer hurtigt lidt ekstra NO3 og/eller PO4 i akvaiet pga overfodring, for mange fisk, brug af frostfoder eller lign.

Bare slagsmålet med den smule Nitrat der kommer i hver dag er nok til at jeg ville fravælge hanevandet de fleste steder i landet...

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Exactly my point....

Kobber er i øvrigt ikke kun farligt for krebsdyr (som også indbefatter copepods). Koraller er slet ikke glade for kobber.
Der findes stadig vandinstallationer derude, som er lavet i kobberrør, fittings i messing osv. Det er ikke ubetydelige mængder, der skylles ud.
Jern findes i betydelige mængder som ogger i hanevand nogle steder i landet. Jern nærer algevækst.
Klor virker disinficerende og tilsættes i betydelige mængder i flere af vore større byer. Mængderne er ikke skadelige for mennesker men dræber nyttige bakterier i baljen.

Mht. pesticid-rester, E-coli o.l. så opdager man jo ikke disse, før de ér målt i vandet eller nogen er blevet syge. Hvis du så har hældt 100L vand i akvariet, er det bestemt ikke ubetydeligt.

Med osmosen ved du, at vandet er rent H2O - uanset hvad der kommer ind fra hanen.

/Kim
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17

Indlæg af mcnats »

amddurin skrev:
mcnats skrev: ... så må koncentrationerne af disse ligge så lavt, at de ikke kan være et problem for akvariet hvis de ikke er et problem for os, eller hvad?
Jeg tror lige jeg prøver at forklare det igen...

Den lille mængde skadelige ting som der kommer med ferskvandet fra vandhanen med over i akvariet KOMMER ALDRIG UD AF AKVARIET IGEN selv om vandet fordamper dagligt, da det jo kun er selve vandet der fordamper og ikke de andre ting som vandet indeholder...

Så ved efterfyldning af flere liter fordampet vand hver dag med denne lille mængde skadelige ting, vil mængden af disse ting jo stige fra dag til dag og derved opbygge en katastrofe over tid...

Dog vil nogle af disse stoffe blive tyndet ud ved vandskifte, men KUN hvis vandskiftet er stort nok, da du jo stadigvæk tilføre skadestoffer sammen med det nyblanded saltvand ved stadig brug af hanevandet + der kommer hurtigt lidt ekstra NO3 og/eller PO4 i akvaiet pga overfodring, for mange fisk, brug af frostfoder eller lign.

Bare slagsmålet med den smule Nitrat der kommer i hver dag er nok til at jeg ville fravælge hanevandet de fleste steder i landet...

:beer:
Jeg laver netop også vandskift for at undgå en ophobning. Derudover fjernes disse stoffer jo også fra vandet via fx. en skummer, hvis de altså binder til organiske materiale, hvilket de må gøre hvis de er skadelige. Faktisk vil problemer med ophobning ofte være et større problemer for mennesker fordi fx. tungmetaller kan optages men ikke udskilles, hvilket betyder at vi i vores lange liv, får større og større koncentration af disse stoffer i kroppen.

Igen nævnes nitrat, og jern som helt sikkert kan give anledning til algevækst, men hvis man nu ikke har disse problemer så holder argumentet jo ikke. Men jeg ville da helt sikkert skifte til RO hvis jeg havde et algeproblem.

Angående bakterierne så skal man altså skelne mellem de patogen og de ikke patogene. Sidste nævnte er langt langt største gruppe. I hanevand sker det, heldigvis sjældent, at det kontamineres af fx E. coli der stammer fra afføring kan gøre folk syge, og fx listeria der koster nogle få menneskeliv hvert år. Men disse er ikke farlige for fisk. Hvis hanevandet var kontamineret med havvand, der faktisk indeholder bakterier der er patogene for fisk, så kunne det være et problem. Og igen, hvis man tager en bakterie der lever i ferskvand, og kommer i saltvand, dør pga. osmotiske forskelle, så bakterier kan simpelthen ikke være et problem.

Tilbage er klorin og kobber. Ja klorin er mere skadelig for bakterier end for mennesker, og kobber er også skidt i et akvarie. Så de kan være et problem. Men er der nogen der rent faktisk ved om niveauerne er så høje at det kan være et problem? Hvis det er tilfældet kunne jeg sagtens selv finde på at skifte til RO.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Jeg har ikke skiftet vand i et par år og her gror diverse både blåd og hård-koraller, musling fint med ca. 8 timers lys om dagen. Fiskene trives også fint. Seneste fisk er den Hvidbrystede kirurg som nu har levet i akvairet i 3 måneder og tager alt føde til sig. Tømmer skummerkoppen ca. 2-3 gange om måneden. Det pudsige er at jeg kører med postvand og ikke osmosevand og har ca. 1000 liter akvarie inkl. sumpen. Vandhanevandet indeholder ca. 2,5 ppm. NO3. Man skulle måske tro at NO3 bliver ophobet i akvariet men det sker ikke for der tilsættes vodka via doseringscomputer og tilsættes nok lidt mere end de fleste andre måske gør netop fordi der er NO3 i vandet. Derudover kører der et Rowaphos filter til at holde PO4 i skak. Som årene er gået har jeg fundet ud af at saltvandsakvarier handler om at holde sine vandværdier __stabile__. Og så er det fuldstændig lige gyldigt om man bruger den ene eller anden metode. Der er mange veje til at holde stabile vandværdier og synes at jeg har fundet en af dem.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"