Benny skrev:Jeg syntes det lyder interessant med Lanthanum chloride, det eneste jeg ikke kan lide, er at det vil regne med phosfat i akvariet, fordi man gør phosfaten uopløselig i vand, så det vil falde til bunds i akvariet, og hvad så, tja........ er det en god idé ?
Jeg ville hellere have fjernet det helt, og det gør man jo ved rowa eller anden phosfat fjerner.
Men med en kraftig cirkulation og god afskummer, fjerner man vel fosfaten ad den vej...?
Ja, det kan godt være at du har ret i det, men jeg læste lige at Lanthanum kan gå ind og erstatte calcium i celler på levende organismer, og derved gå ind og forhindre muskel celle aktivitet, ved at blokere calcium-aktiverede enzymer, det er vist ikke så godt !!!
Jeg tror jeg holder mig til det jeg kender.
Birkefeldt skrev:Jeg har også brugt Deltec Aquacrown og fuldt vejledningen om ikke at skylle det. Vandet bliver brunt når man putter det i, men det er normalt og efter kort tid er akvariet klart igen. Så du behøver ikke lave større vandskifte end du plejer pga vandet blev brunt en overgang. Deltec og Rowa er nogle af de tunge drenge i branchen, så hvis de vejleder til ikke at skylle det, så tror jeg ikke der er sket en katastrofe for dig heller.
Jeg kan kun se en gevinst ved at skylle det i akvarievand da jeg så ikke får brunt vand. Er der andre der skyller Deltec Aquacrown og rowa ? Er det bare mig eller vil der ikke komme en masse jern og andet med i akvariet når det bliver så brunt vandet ? jeg skyller mit i en reaktor til det er klart vandet ca 10l akvarie vand leder jeg igennem.
Jeg tror såmænd heller ikke det er skadeligt at skylle det lidt inden man bruger det, men mener bare at hvis det var skadeligt ikke at skylle det, så havde de nok ikke skrevet at det ikke skulle skylles i deres vejledning. Så efter min mening er der i trådstarters tilfælde ingen grund til panik. Tror egentlig vi er enige
Men udover det så lyder det ikke godt hvis der er en kraftig hinde på hele overfladen. Det bliver ikke nemt at få det til at køre optimalt uden et overløb desværre.
Benny skrev:Jeg syntes det lyder interessant med Lanthanum chloride, det eneste jeg ikke kan lide, er at det vil regne med phosfat i akvariet, fordi man gør phosfaten uopløselig i vand, så det vil falde til bunds i akvariet, og hvad så, tja........ er det en god idé ?
Jeg ville hellere have fjernet det helt, og det gør man jo ved rowa eller anden phosfat fjerner.
Men med en kraftig cirkulation og god afskummer, fjerner man vel fosfaten ad den vej...?
Ja, det kan godt være at du har ret i det, men jeg læste lige at Lanthanum kan gå ind og erstatte calcium i celler på levende organismer, og derved gå ind og forhindre muskel celle aktivitet, ved at blokere calcium-aktiverede enzymer, det er vist ikke så godt !!!
Gider du ikke smide et link til det- for du da ret i at det ikke lyder så godt...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Gider du ikke smide et link til det- for du da ret i at det ikke lyder så godt...
de erfaringer jeg har haft med det indtil videre ka kun siges at være fine. men med så meget andet i denne hobby skal man selvfølgelig ikke overdrive brugen af det og sætte sig lidt ind i den bedste måde at bruge det på. der er lidt læsning her om det også http://www.saltvattensguiden.se/forumet ... =lanthanum
Carsten skrev:Lanthaniumen binder fosfaten, og bliver det hele så ikke skummet af igen??
Skummeren tar helt sikkert sin del. måden jeg kører det er ved at dryppe det ned i overløbet og så ha en filter sock størelse 5 på udløbet i sumpen som tar de store partikler da det binder til lidt af carbonate billederne på linket vil nok ku forklare http://www.reefcentral.com/forums/showt ... id=1229786
For at lave et forsøg har jeg sat slangen fra min doseringsmaskinge som dosere Lanthanium ned på en studs på skummer pumpen som normalt er til at dosere ozon. Så det Lanthanium jeg tilsætter ryger direkte ind i skummeren.