Maxspect Mazzara P 240 w

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Maxspect Mazzara P 240 w

Indlæg af pederrevnørd »

Lehd skrev:Tak for input...

Lige nu vipper jeg voldsom mellem Maxspect og Radion.

Jeg ser meget gerne, at debatten fortsætter i sober tone.... :y
helt enig - er jo lettest når der tales pænt:-)
Jeg kan godt forstå du er i tvivl mellem begge af disse lamper. Synes også at de 2 pt er best choice.

Synes du sku prøve at lave en økonomisk beregning på begge lamper, og bagefter fordele og ulemper.
Så at Seastars havde en god pris på Maxspecten S- modellen igår, og ved at Decocean har det Radionen på lager.

Det er jo rent faktisk en vigtigt beslutning med lys over ens balje, bla

Kvalitet og pålidelighed
Dækning ifht baljens mål
Spektrum
producent
Leverandør
Design
Pris og tilgængelighed
etc
etc

lige meget hvilken du vælger, så held og lykke:-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Benny »

Jeg vil da tro, at når man læser et indlæg, her på forumet, så er indlæget skrevet, ud fra det man har læst, egne erfaringer, eller ens mening, og det er vel sådan, man bør tolke de svar man får, så om det er dine meninger StarF, Peder's eller en anden, så bliver man jo nød til at træffe sin egen beslutning ud fra de indlæg der er, samt det man kan læse sig frem til, så for mig (og sikkert mange andre) ser jeg ikke det store problem i at indlægene er "farvet" af den person der skriver det. :)

Hav en god dag :beer:
Hilsen
Benny
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Benny skrev:Jeg vil da tro, at når man læser et indlæg, her på forumet, så er indlæget skrevet, ud fra det man har læst, egne erfaringer, eller ens mening, og det er vel sådan, man bør tolke de svar man får, så om det er dine meninger StarF, Peder's eller en anden, så bliver man jo nød til at træffe sin egen beslutning ud fra de indlæg der er, samt det man kan læse sig frem til, så for mig (og sikkert mange andre) ser jeg ikke det store problem i at indlægene er "farvet" af den person der skriver det. :)

Hav en god dag :beer:

Ja du har ret, jeg forventer for meget ud af for lidt. Tror bare jeg holder mig til, salgs og købs delen.. Så får i også fred ;)
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Hermed facts: har haft mine PS 160w i et år: de har aldrig været i stykker (heller ikke strømforsyningerne;-) har kørt med alle mulige forskellige lyskombinationer uden at programeringen har kikset en eneste gang,korallerne gror så det er en fornøjelse,hvad mere kan man forlange!!
Klodser:ved sku' ikke' 32x22x7cm hmm det er der ikke så galt er det?? over et akv.på 130x65x60 man skal da' godt nok ha nogle ordentlige Skipper Skræk arme hvis de skulle komme i vejen;-) mine hænger forøvrigt i Fauna marins wire de er vist de tyndeste på markedet tror jeg nok!!
modsat Radion som lige er kommet på markedet så har PS dog mindst i et par år vist at de duer!! ikke dermed sagt at Radion ikke duer eller er stabile men det ved vi jo rent faktisk ikke endnu!!
obs:dette indlæg skal betragtes som forbrugeroplysning intet andet.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
xuan
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
14
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2011

Indlæg af xuan »

pederrevnørd skrev:
Lehd skrev:Tusind tak for Jeres inputs... De bliver helt klart taget med i overvejelserne.

Jeg har lige et par sidste uddybende spørgsmål:

Nogle giver udtryk for, at Radion giver bedre/lettere adgang til akvariet. Hvorfor det?

Hvordan monterer i Jeres Radion?
Hej Trine,

jamen det er simpelthen fordi at radion er væstenlig mindre end PS og flere andre. Dog er den nye maxspect oz en del mindre end PS.
jeg ville personligt vælge maxspect eller Radion - PS har der været en del problemer med, og deres design er lidt en stor klods. Men der er power i den godt nok.

Nu vover jeg pelsen og vil gerne komme med en en meget simpelt fakta.
Jeg ved ikke hvordan Pederevnørd ADMIN: Selvom I er uenige, så husk kammertonen du har været med til at få folk til at tro at en Radion lampe er bedre end en pacific Sun. Du har selv sagt at dine tidligere lamper var 400w HQI lamper og efter mange års overvejelse er du gået over til Radion fordi det er en bedre lampe. Men når du går over til en Radion lampe så yder de kun 10%mere end 250W HQI lamper, så opgradering af lys output kan diskuteres. En pacific Sun på 140 watt yder 40 % højere parmåling end end Radion så der er langt mere overlegen i sin yderevene grundet brug af XM-l LED dioder og ikke XPG.
Hvis en Radion koster 5500 kr så koster 2x 140 w Hyperon storset det samme og har samme funtioner i RGB lystyring, samme lyspredning, men 40% kraftigere lys.
De nye strømforsyninger der er kommet er fejlfri så det problem vil heller ikke være eksisterende længere.
Jeg har kun 4x100 w metiser over min balje men min søn har 140w BP fra PS og jeg har har aldrig set en mere voldsomvækst i koraller.
Radion Lamperne er så nye at du slet ikke kan udtale dig om hvorvidt der kommer til at opstå problemer med den lampe eller ej. Om det er Pacific Sun eller Radion lamper så bruger de alle de samme dele for det meste med Dioder og drivere, og der kan opstå problemer med alle lamper, men hvis de få der råber op om dette så mener du at alle lamper er der noget galt med. Jeg kan så erklærer at jeg aldrig har haft problemer med mine lamper, og de er overhovedet ikke store og klodsede og design mæsigt meget pæne, så ved ikke hvordan Pederrevnørd kan udtale sig om en lampe der er 10cm længere og kalde den stor og klodset. Hvis den er støre så også selv ud med at du har minimum 15 cm støre lyspredning på end Radion.
Du har flere gange udtalt dig at Carsten fra Decoocean er din bedste ven, og det giver du også udtryk for i dine udtalelser i pink neonskilte så det batter, der skal omhandle Carsten og uh ah hvor er han fantastisk med alt, og at det nærmest skal erklæres at andre forhandlere er inkompetente.
Lehd
Foxface
Foxface
Reactions:
15
Postnummer: 7321 Gadbjerg
Geografisk sted: Gadbjerg

Indlæg af Lehd »

Jeg vil, som trådstarter, meget gerne bede Jer om, at holde Jer til emnet....

Skulle nogen have noget i klemme med hinanden, så start dog en tråd med personfnidder....

Jeg ser på ingen måde nogle problemer i, at nogle plæderer for et produkt de selv er glade for. Det er jo netop formålet med tråden, for pokker...
Mvh.
Trine
Billede
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

xuan skrev:
pederrevnørd skrev:
Lehd skrev:Tusind tak for Jeres inputs... De bliver helt klart taget med i overvejelserne.

Jeg har lige et par sidste uddybende spørgsmål:

Nogle giver udtryk for, at Radion giver bedre/lettere adgang til akvariet. Hvorfor det?

Hvordan monterer i Jeres Radion?
Hej Trine,

jamen det er simpelthen fordi at radion er væstenlig mindre end PS og flere andre. Dog er den nye maxspect oz en del mindre end PS.
jeg ville personligt vælge maxspect eller Radion - PS har der været en del problemer med, og deres design er lidt en stor klods. Men der er power i den godt nok.

Nu vover jeg pelsen og vil gerne komme med en en meget simpelt fakta.
Jeg ved ikke hvordan Pederevnørd du har været med til at få folk til at tro at en Radion lampe er bedre end en pacific Sun. Du har selv sagt at dine tidligere lamper var 400w HQI lamper og efter mange års overvejelse er du gået over til Radion fordi det er en bedre lampe. Men når du går over til en Radion lampe så yder de kun 10%mere end 250W HQI lamper, så opgradering af lys output kan diskuteres. En pacific Sun på 140 watt yder 40 % højere parmåling end end Radion så der er langt mere overlegen i sin yderevene grundet brug af XM-l LED dioder og ikke XPG.
Hvis en Radion koster 5500 kr så koster 2x 140 w Hyperon storset det samme og har samme funtioner i RGB lystyring, samme lyspredning, men 40% kraftigere lys.
De nye strømforsyninger der er kommet er fejlfri så det problem vil heller ikke være eksisterende længere.
Jeg har kun 4x100 w metiser over min balje men min søn har 140w BP fra PS og jeg har har aldrig set en mere voldsomvækst i koraller.
Radion Lamperne er så nye at du slet ikke kan udtale dig om hvorvidt der kommer til at opstå problemer med den lampe eller ej. Om det er Pacific Sun eller Radion lamper så bruger de alle de samme dele for det meste med Dioder og drivere, og der kan opstå problemer med alle lamper, men hvis de få der råber op om dette så mener du at alle lamper er der noget galt med. Jeg kan så erklærer at jeg aldrig har haft problemer med mine lamper, og de er overhovedet ikke store og klodsede og design mæsigt meget pæne, så ved ikke hvordan Pederrevnørd kan udtale sig om en lampe der er 10cm længere og kalde den stor og klodset. Hvis den er støre så også selv ud med at du har minimum 15 cm støre lyspredning på end Radion.
Du har flere gange udtalt dig at Carsten fra Decoocean er din bedste ven, og det giver du også udtryk for i dine udtalelser i pink neonskilte så det batter, der skal omhandle Carsten og uh ah hvor er han fantastisk med alt, og at det nærmest skal erklæres at andre forhandlere er inkompetente.
Tak fordi du skrev det, jeg længe overvejede men blot bed mig i tungen.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Vi må da kunne blive enige om at designmæssigt er Radion den mest sprøde lampe der er på marked lige nu, det er vel ikke til diskution?

Angående yde evne kan jeg kun kostatere at den levere en masse lys og baljen umiddelbart ser ud til trives med det nye lys.

Så syntes jeg da han skulle starte en tråd og delagtige gøre os i hvordan han har fået sådan en voldsom vækst i koraller, så kunne vi alle lære noget og blive klogere.

Kom glad.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Nu er design jo en smag sag, men jo de er super flotte inden tvivl om det :) Men betyder det så meget? vi er mange der har dem bag lampe skjulere.. Men jo de er flotte, og de skal uden tvivl nok også virke. Alle jeg kender med en PS lampe har god koral vækst, samme har jeg selv inc flotte farver. Men det samme havde jeg under t5 og hqi, og at bedømme noget på koral vækst, er jo altid lidt en balance gang, efter som der er mange parametere der spiller ind på den del.

Mit eneste problem med radion, er det er blevet kørt op til at være "den ultimative lampe" alt imens især PS har været udsat for meget fed fra før omtalte bruger. Jeg finder det ikke seriøst, at manden den ene dag HYLDER HQI, som det bedste af det bedste, og lige så snart hans gode ven, får led lamper til salg, er det de nye sort.. Kort sagt, jeg savner seriøs objektivitet, og en forståelse for at se tingene mere objektivt. Jeg kan ikke tage det seriøst, at man konstant mener at lige præcis det man selv har, er det bedste af det bedste, og det gælder mange brugere. At råde til at andre køber, hvad man selv har er ikke seriøst hvis man påstår man har sat sig ind i tingene. og det gælder både hvordan man driver et system, og hvor gode tingene er.

Og så har jeg det bare seriøst svært, ved at tage det seriøst at decoocean konstant bliver trukket frem af en 3-4 brugere, der omtaler ham i 90% af alt hvad de skriver, og roser ham som de får penge for det. Jeg syntes det er fuldstændigt overdrevet, og det lugter meget af skjult reklame, der er ihvertifalde nogle der må være blevet brune på næsen!
Lehd
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lehd »

StarF: Jeg takker endnu engang for dine inputs omkring akvariebelysning....
Resten vil jeg bede dig holde ude af denne tråd.

Du plæderer for PS, Peder for Radion, andre for Maxspect.... Du må have tillid til, at andre brugere herinde formår at sortere i de Info de får. Bare fordi Peder nævner Decocean som forhandler, er da ikke ensbetydende med, at det er den forhandler man bruger. Personligt vil jeg helst handle i geografisk nærhed af mit eget hjem, så jeg selv kan hente/aflevere varerne...

Hvis prisen så er rigtig fra en forhandler på evt. Sjælland, ja, så kører jeg derover...

Men jeg kunne da rigtig godt tænke mig at vide, hvad du og Xuan tænker om Maxspect lamperne? De har Cree-dioder...
Mvh.
Trine
Billede
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

For at vende tilbage til dit oprindelige spørgsmål, om lampen kan oplyse et 70 cm. bredt akvarie, så må vi vide om du anbringer hvert modul i forlængelse af hinanden eller om de skal hænge 2x2?

Hvis ét modul på 23 cm skal oplyse 70 cm. bliver du nødt til at sprede lyset med de medfølgende linser. Det går ud over intensiteten på bunden.

Jeg har en MaxSpect 160W (uden linser), der hænger 5 cm. over vandet. Der er knald på lyset, men den øverste del af bagruden oplyses ikke. Og mit akvarie er kun 45 cm bredt...
Lehd
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lehd »

Tanken var jo at hænge dem i forlængelse af hinanden...

I den ene opstilling kan de hænge lidt forskudt, så hver anden hænger fremme og hveranden tilbage... Er det til at forstå, hvad jeg mener?
Mvh.
Trine
Billede
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Lehd skrev:
Men jeg kunne da rigtig godt tænke mig at vide, hvad du og Xuan tænker om Maxspect lamperne? De har Cree-dioder...

Jeg syntes de nye maxspectre ser rigtig spændene ud, og sku jeg have led nu, ville de være en top kandidat.
Brugeravatar
Bruno
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
19
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Næstved

Indlæg af Bruno »

Der er en Maxspect Mazarra tråd på reefcentral. Jeg har ikke læst hele tråden, men jeg mener man skal på side 6 før der er noget relevant (de første 5 sider er vist bare folk, der venter)

http://reefcentral.com/forums/showthrea ... 621&page=6
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Er der ikke en forhandler i det jydske der har maxspectre hjemme så du kan se den live? eller en her fra forummet der bor i nærheden af dig?
Lehd
Foxface
Foxface
Reactions:
15

Indlæg af Lehd »

ttkthomsen skrev:Er der ikke en forhandler i det jydske der har maxspectre hjemme så du kan se den live? eller en her fra forummet der bor i nærheden af dig?

Ikke lige umiddelbart.... Men må sige, at tråden på reefcentral har gjort mig noget skeptisk...
Mvh.
Trine
Billede
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Lehd skrev:
ttkthomsen skrev:Er der ikke en forhandler i det jydske der har maxspectre hjemme så du kan se den live? eller en her fra forummet der bor i nærheden af dig?

Ikke lige umiddelbart.... Men må sige, at tråden på reefcentral har gjort mig noget skeptisk...
nu læser jeg også lige tråden, og der er et par ting man skal være klar over med led..

1: lyset vil for ens øjene se svagere ud, pga lyset er korte bølger, hvor t5 og hqi biver både lange og korte bølger. Korte lys bølger, for ens øjne virke mørkere end lange. Selve energien/par fejler ikke noget, og vil i mange tilfælde være højere.. dette gælder ALT led.. jeg var også skuffet over lyset fra min 200w ps, da jeg kom fra en ati t5 lampe, men målinger med et par meter, viste der ingen grund var til bekymring. Jeg var faktisk ret skuffet over min ps lampe det første stykke tid, og gav også udtryk for dette over for folk. Nu vil jeg ikke have andet, er meget glad for min 140w modul, der er styret via min ghl.

2: det er altid risikabelt at købe ny teknik, jeg holder personligt selv øje med de maxspectre, da det let kan blive en løsning til næste akv, med mindre prisen på ps kommer længere ned. står du og SKAL købe nu, vil jeg vælge et produkt der er gennem testet, eller kigge på radion..

3: har lige læst de første par sider, umildtbart er der ikke noget der vil afskrække mig.. men jeg vil fortrække at få et produkt der var testet igennem...

/edit

nu har jeg læst lidt mere, ser ud til at de virker ganske ok. Men bygge kvaliteten ikke er så høj igen, jeg vil nok gå efter en PS eller radion, hvis finish kvalitet betyder så meget. de spotlights folk snakker om, er pga de bruger linser, det vil man også kunne få på andre såfrem man bruger meget snævre linser.... Baseret ud fra hvad deres ældre lamper levere, så vil jeg nu stadig selv overvejer dem hvis det var..

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2065954

syntes nu stadig de ser fine ud der fra, par målingerne ser også fine ud.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"