Alting går i opløsning hjælp

Forum for generel snak omkring saltvand.
karsten svup
Copepod
Copepod
Reactions:
13
Postnummer: 9990 Skagen
Saltvand siden?: 2011

Re: Alting går i opløsning hjælp

Indlæg af karsten svup »

jacobfisk skrev:Lyder som en vild omgang. Se lige om vi ikke kan få det navn på det pulver.
Jeg er sikker på at det hedder Tropic Marine Bio caltium.. Der er dog ingen beskrivelse af hvad der er af tilsætnings stoffer, eller noger som helst på bøtten.. Bøtten er hvid med blåt låg, og koster 99 kr.. Men i det store hel en bøt, der nok ender i prislejet... Hold nu fast.. 60-75.000 kr... Hvis det sidste dør...

HVAD står det bio for..??? Kan man ikke få "Alm" Caltium... Spørger nok dumt..
karsten svup
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af karsten svup »

Vi har målt Ammonium, reseultatet var 0...
Så det er heller ikke det der er galt..
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Har du kørt biopellets vsv eller lignende.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
karsten svup
Copepod
Copepod
Reactions:
13

Indlæg af karsten svup »

pederrevnørd skrev:Har du kørt biopellets vsv eller lignende.

Det er jeg ikke klar over om han har gjort, tror det ikke.. Jeg skal spørge ham i morgen..

Skal man ikke kun bruge det, hvis der er Nitrat eller Phosphat i vandet..?? Der er stort set 0 i begge tests..
Senest rettet af karsten svup fre 30. sep 2011 22:49, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Ok, denne sag er meget mærkelig.

Jeg leder efter muligheder udover en fejl i calcium fra tropic marin.

Hvidt vand og alle værdier flotte ku tyde på carbon overdosering med iltmangel og massedød til følge.

Held og lykke med det - lad os alle venligst høre mere.
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

Da i testede for nh4, var det så noget nyt i blande op? eller bare fra akvariet? Jeg tænker på at nh4 kunne væer blevet omsat i akvariet, men skaden er sket. Det ødelægger gælder osv på fisk, og koraller står hurtigt af. Har i prøvet at blande noget nyt op i noget vand og måle?
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Det der undre mig er at tingene går i opløsning? Har i prøvet at holde fingrene i vandet i 10 min og så se hvad der sker med fingeren?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4450 Jyderup
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af glenn_24 »

kunne man ikke umdersøge det calcium også gå vidrer til producenten med erstatnings krav hvis der skulle være sket en fejl i deres produktion
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9900 Frederikshavn
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Frederikshavn

Indlæg af spax »

Hvad jeg har hørt, så skulle noget at det calsium pulver kommet på lab, for at blive undersøgt. Og tager derefter kontakt til sælger af pulvert. Den blev åbnet i onsdags, så den er helt ny. Det virker sku bare mærkeligt, når alle værdigerne ser ud til at passe, og vandet er mælke hvidt, for der var jo INTET galt inden, han kom det pulver i. Hans Nh4 var 0, 14 dage inden.

Ved ikke om der er blevet lavet en test med hænderne i vandet.

Har fået taget lidt billeder, som jeg lægger op lidt senere.
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
viewtopic.php?f=92&t=48533
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Ja endeligt billeder!

Ok så det var en helt ny bøtte der ikke var blevet brugt før? Så er det nok meget sikkert der problemet ligger med at de har kommet noget forkert i på fabrikken!

Vi er enige om at det er dette ikke:

http://www.tropic-marin.com/web/english ... alcium.htm
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Han$en »

Hvis pulveret virkelig skal være fejlen, hører vi nok snart om det. Tropic Marine producere tonsvis af gangen, så det kommer til at påvirke folk verden over og dræbe utroligt mange akvarier.

Jeg har dog stadig min tvivl :smart:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Fat_Donnie
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
14
Postnummer: 2605 Brøndby

Indlæg af Fat_Donnie »

Ja, det virker underligt at en hel produktion kan gaa saa galt..... man maa vel formode at der normalt vil vaere foretaget systematisk QC (quality control) paa hver batch som produceres.
Red Sea Reefer 350L, ATI Sunpower Dimmcomp 6x39W, Jebao RW8 Propeller Pump, Nyos Viper 3.0 Return Pump, Coral Box D700 Skimmer, Grotech Tech 3.0 Dosing Pump - Decocean Bailing.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Jeg tror ikke der kan herske tvivl om hvor vidt der skulle være kontrol.
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Stefan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2750 Ballerup
Kontakt:

Indlæg af Stefan »

Det lyder fuldstændig sindssygt det der!

Er I sikre på, at han ikke er kommet til at tage af en forkert bøtte? Kunne han have noget TM Reef Actif stående, hvor bøtten kunne ligne Bio-Calcium til forveksling? Det kunne i hvert fald retfærdiggøre det hvide vand, da der så er tilsat en stor mængde kulstof, som så evt. også kunne resultere i bakterieboom, iltsvind osv.
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8370 Hadsten
Geografisk sted: Hadbjerg

Indlæg af martinknorr »

Selvom man har tvivlen på at det er pulveret det er galt med, ville det nok være en god idé at få det undersøgt da det er sket i forbindelse med tilsætning af dette.
Du er nød til at udelukke alle muligheder for at finde årsagen i sådan et ekstremt tilfælde.

Det der undrer mig er hastigheden på det der er sket og det ekstreme med rygende fisk og opløste koraller på meget kort tid.
Som nogen er inde på så lyder det næsten som stærk syrer eller base er tilsat.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Ingen updates eller billeder?????
Følger med spænding!!! :smart:
Er selvfølgelig ked af det på din kammerats vegne :G :G :G
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af spax »

Der kommer billeder i morgen. Har ikke haft tid i dag, pga af gæster i huset.

Han har ikke taget fejl på bøtten, og ja det er den helt alm tropic marine bio calsium, som der er mange der bruger. Han har fået noget af mit calsium, for at sammenlige med hans, når han blander det op. Og der går hans pulver helt amok i vandet, iforhold til mit, og jeg bruger det samme mærke.

Efter nogen vandskift er vandet blevet helt klart igen, og man kan nu se ind i akvariet igen, og alle hans sten er helt bleje. Hans kiruger har en hvid hinde på øjnene, og kan ikke se noget, særlig hans sohal er medtaget af det.

Flere updates kommer i morgen.
Mvh kim

160L akvarie med 54L sump. Tunze overløb. Tunze 6045. Tunze 6015 x 2 . Tunze 9005 skummer. ATI sunpower 6x24w
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

det lyder som en erstatningssag det der. Jeg ville skrive et langt brev mm forløbet til leverandøren og håbe samtlige danske forhandlere er ops på det Så de kan fjerne produktet fra deres hjemmeside så vi aandre ikke brænder nallerne.
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Obs Skulle der stå.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Hehehe, problemet ligger IKKE hos Tropic Marine.

Læs nu lige symptomerne alle sammen - Vi er enige om at Calcium Hydroxide er direkte farligt for indholdet i akvariet ved direkte tilførsel, da det er en Base. Hvis man så søger lidt på emnet dukker det op at det der rent faktisk sker når man tilsætter Calcium Hydroxide direkte i akvariet, er at indvertebrater, deriblandt koraller går i opløsning, og samme sker med fisk hvis der er kraftig forgiftning af vandet.

Jeg vil vædde min venstre testikel på at vedkommende der har doseret sit akvarium enten ikke har kunnet læse på sin bøtte, eller har troet at hans Bio Calcium og Calcium Hydroxide er nøjagtig det samme produkt. Og bevares, det ligger da lige til højrebenet at tro, men hvis man har brugt så mange penge på sit akvarie burde man altså lige have læst på pakken til det Calcium Hydroxide - Der står med store fede bogstaver på langt de fleste indpakninger at det under ingen omstændigheder må tilsættes direkte i akvariet, da det vil få katastrofale følger.

Nu har jeg selv lige testet for at være sikker i min udtalelse - Jeg fik præcis samme virkning i en glasskål med 1L akvarievand, en skefuld Calcium Hydroxide og en skiveanemone. Lortet "smeltede" i løbet af 5min tid, og vandet blev hvidt.. :beer:

Hvis problemet var en bøtte Tropic Marine Bio Calcium, kan det undre mig meget at man ikke er stødt på andre tråde omkring det endnu.. Tropic Marine producere ikke kun én bøtte pr Batch, vi snakker flere tons. Jeg er både med på Reef-Central, Reef Sanctuary og Nano-Reef - Og der er ufatteligt mange andre mennesker fra hele verden også, og mange der bruger Tropic Marine's tilsætninger. Så det skulle menes at der var mindst én dårlig bøtte mere i omløb. Der ud over tror jeg heller ikke at deres Quality Control fejler, Tropic Marine levere salt og sporstoffer til flere af de kæmpe udstillinger rundt omkring. Jeg køber den ikke :beer:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Geografisk sted: Støvring

Indlæg af StarF »

jesper kristensen skrev:det lyder som en erstatningssag det der. Jeg ville skrive et langt brev mm forløbet til leverandøren og håbe samtlige danske forhandlere er ops på det Så de kan fjerne produktet fra deres hjemmeside så vi aandre ikke brænder nallerne.
naa lydder som en der kom noget i sit system, man ikke lige var helt klar over hvad det var. Jeg tror ikke på det er tropic marine, i så fald vil vi snart læse om andre folks problemer med dette produkt. De levere jo STORE mænger, og så er det jo ikke bare en bøtte den er gal med.

alle symtomer tegner på der er tilsat en base, og det mest nærliggende vil være hydroxid.. Hvis der virkelig er kommet en base i tropic marine bøtterne, så ved jeg ikke engang om man vil kunne lave en erstatnings sag, efter som det er svært at bevise om det var der i starten før den blev åben eller ej, især hvis der ikke findes andre bøtter med samme problem.
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af Benny »

Jeg har lige åbnet en helt ny Tropic Marine Bio Calcium, og da jeg blandede lidt med vand, begyndte det at syde og boble, er det en normal opførsel for Tropic Marine Bio Calcium ?
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Benny skrev:Jeg har lige åbnet en helt ny Tropic Marine Bio Calcium, og da jeg blandede lidt med vand, begyndte det at syde og boble, er det en normal opførsel for Tropic Marine Bio Calcium ?
Mit akvarie plejer at blive ret blødt i glasset :K
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
15
Postnummer: 2700 Brønshøj

Indlæg af Benny »

Han$en skrev:
Benny skrev:Jeg har lige åbnet en helt ny Tropic Marine Bio Calcium, og da jeg blandede lidt med vand, begyndte det at syde og boble, er det en normal opførsel for Tropic Marine Bio Calcium ?
Mit akvarie plejer at blive ret blødt i glasset :K
Han$en, er ikke så hurtig så sent på dagen, så det svar, gik hen over mit hoved :)
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Haha..

Det er ganske normalt at det kan finde på at boble en smule ;)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg kender ikke tm calcium, men selvom der et kommet 2 skefulde hydroxid i små 500 liter vand, lyder det for mig som en ekstrem reaktion.

Jeg tror såmænd sagtens du kan have ret Hansen, i at der er taget fejl af kemikalierne, men mon ikke at der også er doseret lidt mere end vi hører.

Mange har jo brugt dette produkt i årevis, opblandet med vand dog, men synes denne reaktion i baljen er mega ekstrem. Der er noget der ikke stemmer.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

pederrevnørd skrev:Jeg kender ikke tm calcium, men selvom der et kommet 2 skefulde hydroxid i små 500 liter vand, lyder det for mig som en ekstrem reaktion.

Jeg tror såmænd sagtens du kan have ret Hansen, i at der er taget fejl af kemikalierne, men mon ikke at der også er doseret lidt mere end vi hører.

Mange har jo brugt dette produkt i årevis, opblandet med vand dog, men synes denne reaktion i baljen er mega ekstrem. Der er noget der ikke stemmer.
TM Bio Calcium er faktisk beregnet til at blive hældt direkte i vandet uden opblanding først - Jeg ville dog ikke bruge det selv uden opblanding.

Men 2 skefulde Hydroxid koncentrat direkte i vandet kan meget vel give det udfald tråden omhandler. Det er ikke for børn det produkt, og sparker virkelig røv. Jeg har brugt mit til at buffe PH med en enkelt gang, hvor jeg blandede 5g op i 100ml vand, mixede godt, og lod det bundfælde, for så kun at bruge klar væske der fra. Dog blev korallerne alligevel ret triste at se på en dags tid der efter, så det er bestemt stærke sager at arbejde med :beer:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Ulrik l
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: 5500 middelfart

Indlæg af Ulrik l »

hej jeg er lige gået fra tm calcium men da jeg brugte det smed jeg 5-6 skefulde på en gang i hver dag jeg har 500 liter
mvh ulrik
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 9620 Aalestrup

Indlæg af Dennis »

Hej, hvordan går det med din kammerats akvarie, er der noget der har overlevet og fandt i årsagen til problemet? Mvh Dennis.
Brugeravatar
spax
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af spax »

Det går fremad nu, og alting ser ud som det gjorde før. Han er stadigvæk ved at finde ud af hvad årsagen var til problemet.

Nogen af fiskene samt et par koraller har overlevet.
Mvh kim

Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"