Led lys til alger...

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
mcnats
Foxface
Foxface
Reactions:
17
Postnummer: 5000 Odense C
Geografisk sted: Odense C

Re: Led lys til alger...

Indlæg af mcnats »

Anders månsson skrev:Med hensyn til hvad folk fortæller om lyspektret til vækst af alger med led, kan der ikke være mange der ved hvad de taler om. Alt hvad jeg har kunne støve frem på nettet (ikke så lidt) ang vækst af planter a la alger med clorofyl a er at lyst skal være blå og rødt... med mest rødt!
Nogen forhandlere nævner at det skal være varm hvidt, måske fordi det kalder man lyset på alm sparepærer og lyststofrør. Det er dog ikke det samme med led.

Jeg har også haft kontakt med én, som mente det skulle være led lys i cool white spektret!!! Det er rigtig meget info derude, så man skal enten bare hoppe ud i det og købe ind i håb om man har forstået bare lidt af det korrekt eller vente til led er mere gennemprøvet også på denne front!

Inde på http://www.algaescrubber.net er der nogen der har prøvet med led med svingende resultater... de har også været forskellige lysspektre igennem.

Jeg syntes selv at have læst derindefra at det er dem med lidt blåt og resten i rødt der har fugeret bedst med vækst...
Grunden til at hvidt lys anbefales er jo at det er en blanding af lys ved bl.a. de røde og blå bølgelængder. 6500-7000 K skulle være bedst.
Det er værd at bemærke at koraller også har klorofyl A ligesom alger og planter, så de vokser også bedst ved den samme lys.
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

læste på en amerikansk reefside at almindelige 23w sparepærer plaseret 4cm fra scrubberen skulle være helt fint der var ihvertfald en ordentlig håndfuld alger på det billede jeg så :wink:
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

det hvide spektre er godt nok, men der en del af lysspektret, som alger (clorofyl A) ikke kan bruge, så det er lidt spild af god Watt eller PAR.

Med hensyn til sparepærer kan de ikke helt sammenlignes med led ang lyspektret... Men sparepærer giver skam algevækst. Jeg håber dog på yderligere vækst med med mindre Watt forbrug med led lyset. Jeg brugte selv sparepærer i mit gamle RSM/ATS.

Det gode ved led er også at det giver en utrolig frhed omkring designet...

Nå billederne må vente! Men nu er de da taget...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

update: Jeg har knoklet med at få scrubberen op, dog med et fesent resultat... Jeg har ikke kunne få flowet ned over skærmet til at sprede sig jævnt. Lige nu har jeg lidt muligheder som en ekstra pumpe, jeg har newjet liggende, da jeg mistænker min kære gamle aguabee 2000/1 for at være lidt uregerlig.

Jeg nåede aldrig til ophæng af lyset:-(

Desværre kan jeg bare ikke lave noget med børnende hjemme, så nu går der nok lidt tid til jeg kan få huset for mig selv...

Måske der er nogle af jer andre der kan give mig nogle gode råd til at få fowet/strømmen jævnt over skærmen?
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

update: Jeg fik i fredags flowet til at løbe jævnt ned over scrubber pladen (ATS). Problemet var at jeg i min gamle ATS havde brugt en anden form for plade, der var tykkere end det her, jeg bruger nu. Rillen der føder ATS´en skal så skæres med en dremel og ikke en stor vinkelsliber, som jeg havde gjort. Da jeg fik fat i en dremel maskine og skåret en fin lille rille i forhold til den første markent bredere rille, så fungerede skidtet!!!
Jeg fik meget hjælp fra www.algaescrubber.net, det var kanon!

nu skal jeg bare finde tid til at få hængt 660nm led´erne op, så skal der forhåbentlig snart høstes store mæmgder af grønne alger fra ATS´en.
Brugeravatar
mipe
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Midtjylland
Kontakt:

Indlæg af mipe »

Anders månsson skrev:så skal der forhåbentlig snart høstes store mæmgder af grønne alger fra ATS´en.
Og billeder! :be: :BI :wink:
"It's not leaking - It's overflowing." (Citat: Homer Simpson)
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Den første rensning viste en lys brunlig algebelægning over pladen, dog var der mest ude i siderne hvilket kunne være tegn på at lyset faktisk er for stærkt. Nu lader jeg lyset forblive i lys intensitet en uge mere og derefter skruer jeg yderligere ned for led´erne...
Brugeravatar
chrislolk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 5750 Ringe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ringe

Indlæg af chrislolk »

Så er det jo godt vi lavede en lampe der kan skrues ned i styrke :y

Hvordan med varmen? Bliver alupladerne meget varme?
Med venlig hilsen
Christopher Lolk Andersen
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

ikke med den styrke led lyset står på nu... så hvis jeg ikke skal skruve op for led lyset, så er pladerne rigelig køling!!!
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"