Grunden til at hvidt lys anbefales er jo at det er en blanding af lys ved bl.a. de røde og blå bølgelængder. 6500-7000 K skulle være bedst.Anders månsson skrev:Med hensyn til hvad folk fortæller om lyspektret til vækst af alger med led, kan der ikke være mange der ved hvad de taler om. Alt hvad jeg har kunne støve frem på nettet (ikke så lidt) ang vækst af planter a la alger med clorofyl a er at lyst skal være blå og rødt... med mest rødt!
Nogen forhandlere nævner at det skal være varm hvidt, måske fordi det kalder man lyset på alm sparepærer og lyststofrør. Det er dog ikke det samme med led.
Jeg har også haft kontakt med én, som mente det skulle være led lys i cool white spektret!!! Det er rigtig meget info derude, så man skal enten bare hoppe ud i det og købe ind i håb om man har forstået bare lidt af det korrekt eller vente til led er mere gennemprøvet også på denne front!
Inde på http://www.algaescrubber.net er der nogen der har prøvet med led med svingende resultater... de har også været forskellige lysspektre igennem.
Jeg syntes selv at have læst derindefra at det er dem med lidt blåt og resten i rødt der har fugeret bedst med vækst...
Det er værd at bemærke at koraller også har klorofyl A ligesom alger og planter, så de vokser også bedst ved den samme lys.